Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2016 06:49

heintje schreef:Je kunt wel van alles PATS-BOEM met veel bombarie beweren, maar er is meer voor nodig om het aannemelijk te maken. Ik zou zeggen, lees de brieven van Paulus EN de evangeliën er eens op na. Of zij het überhaupt ergens over eens zijn met z'n allen. Fijne zoektocht!

Ikke ? PATS-BOEM ? Bombarie ? Je maakt mijn dag weer goed heintje, en even een misverstand uit de weg helpen, ik wil het niet aannemelijk maken en ik wil jou helemaal niet overtuigen. Ik vind het best zo.

Je bent een wonderlijk mannetje, waarom, al dit gedoe op refoweb ? Heb je een missie om anderen te overtuigen ook te worden zoals jij ?

Je weet toch wel dat op deze site heel veel lieve mensen komen? (Veel liever en veel christelijker dan ik) en die zijn allemaal voor jou aan het bidden. Wil je dat ? Of ben je heimelijk graag in de nabijheid van vrome mensen ? Hoop je dat er wat Goddelijke vonkjes via hen op jou springen ?

ik begrijp je ook niet, je beantwoord overigens ook mijn vraag niet, ben je gelukkig ? Is het antwoord "ja" - goed zo- niks aan veranderen, is het "nee" dan is er verandering mogelijk.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 25 aug 2016 06:58

rotterdam schreef: Heb je een missie om anderen te overtuigen ook te worden zoals jij ?

Je weet toch wel dat op deze site heel veel lieve mensen komen? (Veel liever en veel christelijker dan ik) en die zijn allemaal voor jou aan het bidden. Wil je dat ? Of ben je heimelijk graag in de nabijheid van vrome mensen ? Hoop je dat er wat Goddelijke vonkjes via hen op jou springen ?.

Ik denk dat alle atheisten die zich op christelijke forums begeven dat onbewust willen, al zullen ze dat bewust misschien niet altijd zo ervaren.
Alleen het droog intelectuele kan een mens nooit echt bevredigen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 aug 2016 09:05

rotterdam schreef:
Ikke ? PATS-BOEM ? Bombarie ? Je maakt mijn dag weer goed heintje, en even een misverstand uit de weg helpen, ik wil het niet aannemelijk maken en ik wil jou helemaal niet overtuigen. Ik vind het best zo.
Dan zijn we ons beiden gelukkig bewust van dit feit. Wat ik wel blijf hopen is dat wij beiden voor rede open blijven staan. Want voor redelijke argumenten zouden wij beiden gevoelig moeten zijn. En ik vrees dat dat 1-richtingsverkeer is. Wat nou als alle wetenschappers van weleer jouw methode gehanteerd zouden hebben: faith.
Dan hadden we geen raket naar de maan kunnen schieten, geen pc's gehad, geen antibiotica, geen medische kennis (we hadden gebeden voor de zieken), geen transportmiddelen, geen kennis m.b.t. DNA, schoon water, tomtom, elektriciteit en ga zo maar eindeloos door. Want al deze gemakken en het FEIT dat de mens almaar ouder wordt hebben we niet te danken aan faith, maar aan kennis. Betrouwbare kennis verkregen op de zorgvuldige manier die we de wetenschappelijke methode zijn gaan noemen. En met deze methode (met de uitkomsten) hebben jij en andere gelovigen moeite als het conflicteert met jullie faith. Hoe eerlijk ben je dan??

Je bent een wonderlijk mannetje, waarom, al dit gedoe op refoweb ? Heb je een missie om anderen te overtuigen ook te worden zoals jij ?
De wereld zou er stukken beter uitzien :lol: Maar waarom heb ik elders uitgelegd.

Je weet toch wel dat op deze site heel veel lieve mensen komen? (Veel liever en veel christelijker dan ik) en die zijn allemaal voor jou aan het bidden. Wil je dat ? Of ben je heimelijk graag in de nabijheid van vrome mensen ? Hoop je dat er wat Goddelijke vonkjes via hen op jou springen ?
Ik was even bang dat je christelijk en lief als synoniem zag...En dat ze bidden voor wie dan ook. Wij weten beiden dat bidden niet werkt. Want bidden is zo'n werkelijkheidsclaim die te verifiëren is. En ken je deze al? https://www.youtube.com/watch?v=jk6ILZAaAMI
ik begrijp je ook niet, je beantwoord overigens ook mijn vraag niet, ben je gelukkig ? Is het antwoord "ja" - goed zo- niks aan veranderen, is het "nee" dan is er verandering mogelijk.
Ja. Gelukkig genoeg en verwonderd over alles. Over de (meest waarschijnlijke) werkelijkheid/waarheid. En...altijd bereid jullie hiervan deel te laten nemen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Jeremiah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jeremiah » 25 aug 2016 10:12

JeeWee schreef:Je zult er vast wel eens over hebben nagedacht. Johannes de Doper in ieder geval wel: "Bent U het die komen zou of verwachten wij een ander?"
En "wij reformatorischen hebben het systeem nog veel nauwer gemaakt met uitgebreide leerregels en veel dogmatiek.
In Nederland is het aantal mensen dat op de reformatorische manier gelooft al een klein kuddeke, maar wereldwijd is het peanuts.

Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...

Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...

Hoe kom je aan 40 miljoen?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 aug 2016 10:53

vreemdeling schreef:
Ik denk dat alle atheisten die zich op christelijke forums begeven dat onbewust willen, al zullen ze dat bewust misschien niet altijd zo ervaren.
Alleen het droog intelectuele kan een mens nooit echt bevredigen.

Speak for yourself!
Droog(?) intellectueel? Droog??? Weet je wel wat wetenschap is? Weet je wel hoe mooi en geestelijk bevrijdend wetenschap kan werken? Dat je een vraagstuk hebt en dit door kritisch na te denken (en testen etc) kunt oplossen? Dat je ineens verbanden gaat zien en de logica achter onbegrepen fenomenen.
En dat zonder er 'faith' in te moeten hebben. Gewoon omdat het klopt! Weten hoe iets werkt, waar het vandaar komt, waarom het eruit ziet zoals het eruit ziet, of....waarom mensen geloven hetgeen ze geloven. Dat is de schoonheid van wetenschap.
Veel mooier (EN reëler!) dan hebreeën 11:1
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 25 aug 2016 11:03

It's not the real thing...
Je doet blijkbaar heel veel moeite om jezelf te overtuigen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2016 11:41

heintje schreef:Ja. Gelukkig genoeg en verwonderd over alles. Over de (meest waarschijnlijke) werkelijkheid/waarheid. En...altijd bereid jullie hiervan deel te laten nemen.

Gelukkig genoeg, beetje armoedig.
Maar goed dat is persoonlijk.

OK vriend, we weten nu van je geluk en van je verwondering over jouw meest waarschijnlijke werkelijke waarheid.
Het ga je goed en ik wens je veel succes.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 25 aug 2016 12:01

vreemdeling schreef:It's not the real thing...
Je doet blijkbaar heel veel moeite om jezelf te overtuigen.

http://www.volkskrant.nl/opinie/waarom- ... ~a4363846/

!!!

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 aug 2016 12:06

rotterdam schreef:Gelukkig genoeg, beetje armoedig.
Maar goed dat is persoonlijk.

OK vriend, we weten nu van je geluk en van je verwondering over jouw meest waarschijnlijke werkelijke waarheid.
Het ga je goed en ik wens je veel succes.

Armoedig?
Tja...ik leef niet in de opperste geluksstemming dat ik tot die 4 promille behoor die behouden blijft. Jij wel natuurlijk.
Wat een geweldig geluk overigens dat jij nu exact bij de juiste ouders op de juiste plek, in de juiste tijd geboren bent om hier deel aan te kunnen nemen! Een lot uit de loterij!
Maar: Het gaat jou ook goed!
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 aug 2016 12:07

Kan het stuk niet lezen omdat ik dan moet betalen...Trek dit bericht dus in!
Laatst gewijzigd door heintje op 25 aug 2016 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Daniel Patrick Moynihan

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 25 aug 2016 12:11

Jeremiah schreef:
Hoe kom je aan 40 miljoen?

JeeWee heeft dat van wikipedia , en een stevig vleugje "alleen wij hebben de juiste leer" mentaliteit.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C ... of_members
even doorscrollen naar "Presbyterianism"op ongeveer 1/3 van de pagina.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 25 aug 2016 12:12

heintje schreef:Arnon Grunberg is een Nederlandse schrijver van joodse komaf.
:)

Ja, en?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 aug 2016 14:46

heintje schreef: Dus hoe ga ik nou bepalen wat de hoofd- en wat de bijzaken zijn?

Dat hoeven jij en ik toch niet meer te bepalen?
Jezus gaf de hoofdzaken zelf aan: "
U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Dit is het eerste en het grote gebod.
En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

heintje schreef:Maar iedereen schijnt te weten hoe ik me zou moeten bekeren en het eeuwige leven kan verdienen. Ik vertrouw dan wel op mezelf en blijf kritisch.

Prima om kritisch te blijven. Dat ben ik ook.
Maar ik voel haarfijn aan als er iets is wat tussen God en mij in staat.
Want dat belemmert mijn zicht op Hem.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 aug 2016 14:50

Jeremiah schreef:Hoe kom je aan 40 miljoen?

Da's een schatting op basis van feiten die we kennen over het aantal mensen dat hun geloof baseert op min of meer gelijke belijdenisgeschriften als die wij hebben.

Maar voor de essentie van dit topic is het niet zo van belang of het er nu 20, 40 of 80 miljoen zijn.

De vraag is simpel: zitten "wij" met ons marginale clubje nou als enigen op het rechte spoor?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2016 15:14

JeeWee schreef:
Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Dat betekent zoveel dat er in Nederland een bepaald aantal ware christenen zijn en die bevinden zich niet alleen in het reformatorische smaldeel.
Wij hebben onze eigen - unieke - kerkgeschiedenis, met een reformatie.
Als we de kerkgeschiedenis van Schotland en Engeland eens bestuderen, kun je dus daar ook heel veel ware christenen terugvinden.
Veel oudvaders en predikers komen daar vandaan.
In Schotland was trouwens ook een hervorming.
In Amerika en Canada wonen veel "nieuwe" christenen, die geëmigreerd zijn vanuit o.m. Nederland.
In het Oosten groeit de christelijke kerk. Vanwege de achtergrond en de cultuur van de mensen daar, zullen de kerkdiensten daar anders ingericht zijn dan hier.
JeeWee schreef:
Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Dit kunnen wij net zomin "berekenen" als het aantal mensen dat in de hemel zal komen. Het is een schare die niemand tellen kan.
Best opvallend is trouwens dat de Heere Jezus alleen tegen gelovigen sprak over de hel. Dus nooit tot de mensen die weigerden Hem te volgen!
Waarom vraag je je dan af?
Omdat de hardnekkigen het toch niet zullen geloven dat de hel bestaat?

Zoals het gezegde: de hemel verkwikt niet en de hel verschrikt niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”