De andere wang toekeren.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor vreemdeling » 16 jun 2016 12:47

Teus schreef:De mens dienen we lief te hebben en dat kan door de kracht van de Heilige Geest. De zonden moeten we haten.
God maakt onderscheid tussen de mens en zijn daden en dat moeten wij ook doen.
Als je een nabij leven hebt ga je van ieder mens houden en haat en veroordeel je zijn gedrag.
We denken wanneer God iemand straft dat Hij daar vermaak in heeft. Hij heeft er verdriet van dat Hij het door Zijn rechtvaardigheid moet doen. Hij wil veel liever dat die persoon zich bekeerd.
We kunnen ons niet meten met God, wat Hij doet gaat ons niets aan, Hij heeft alle rechten en wij moeten naar Hem luisteren.
We kunnen niet denken "o God doet het dan mogen wij het ook".

Jezus zegt nergens iets over bekeren, dus dat laat ik buiten beschouwing.
Jezus zegt wel iets over oordelen:

Q 6: 36-38 / Lucas 6: 36-38= Matteus 7: 1-3

36 Wees genadevol zoals je Vader genadevol is. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 Wat je een ander aandoet, zal jou in gelijke mate aangedaan worden.

Je kunt niet zeggen dat je iemand onvoorwaardelijk lief hebt, ook als die persoon in jouw ogen slechte dingen doet en vervolgens het gedrag of onderdelen van het gedrag van die persoon haten of veroordelen. Voor dergelijk gedrag past maar een woord: hypocrisie of huichelarij, een gespleten schijnheilige maar dus valse houding.
Als iemand moeite heeft met het gedrag van anderen of bijvoorbeeld bij een leeuw die een hert levend verscheurt, dan is dat een persoonlijke tekortkoming van die persoon en niet andersom.

Ik geloof niet dat God zich persoonlijk bezig houdt met de reacties op acties zoals na goede of slechte daden in welke vorm of mate dan ook.
Dergelijke reacties doet de natuur automatisch, die overigens wel onder God werkt. Net zoals het vallen van een appel door de zwaartekrachtwet komt (of de kromming van ruimte en tijd volgens Einstein). Alles is bezield door en geschapen door God, maar God grijpt niet speciaal in in de natuurwetten (uitzonderingen daargelaten, maar dat voert te ver voor dit onderwerp).
Het ondergaan van reacties op vroegere daden is een automatisch proces. Niet buiten God, maar ook niet zoals een ouder het kind straft.
Jezus zegt dat zelf ook, dat de actie een reactie geeft, hij zegt niets over God of de Vader die ingrijpt.

Wat niet wegneemt dat je ook zonder oordelen of haten iemand terecht kunt wijzen als je denkt dat die persoon daar baat bij zal hebben.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2016 14:28

Jazeker wel vreemdeling. Juist wel. Veel keer zelfs. Lees de onderstaande link maar. Ik weet niet welke bijbel jij hebt.
http://www.benikweluitverkoren.nl/broch ... er-bekeren
Laatst gewijzigd door Johan100 op 18 jun 2016 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 jun 2016 15:02

Johan100 schreef:
Hier heb ik wel wat bedenkingen bij, om dat zo wart-wit te stellen. '' Wat Hij doet gaat ons niet aan''. Dat ligt er maar aan hoe je het bedoelt. (denk ik)
Voor de zondeval had de mens het beeld van God. Jezus Zijn eigenschappen laat zien wie God is. Hij is het beeld van God.
We kunnen alleen door Hem tot God gaan.
Hoe kan je Jezus gelijkvormig worden als je de eigenschappen van God niet kent, geleerd door de Heilige Geest?
''Wordt toornig en zondigt niet'' ook een tekst wie laat zien wie God is en hoe wij horen te zijn. Heilige boosheid, zonder afgunst, jaloezie e.d.
Staat er niet voor niets.
Al Gods eigenschappen (rechtvaardigheid, liefde, ...) zijn 100 procent en niet strijdig met elkaar.

Een kind van God heeft zeker de eigenschappen van Jezus maar niet alle.
alle eigenschappen die nodig zijn om oprecht voor Gods aangezicht te kunnen leven en om een deel te kunnen zijn in Zijn Plan.
God ziet Jezus in Zijn kinderen, Hij heeft ze geheiligd in Hem, apart gezet van andere mensen.
Als we een nabij leven hebben zal je steeds meer en meer groeien in geloof en dat zien.
Wat God ons niet laat weten of kunnen is voor ons ook niet van belang maar wanneer God wil dat je iets doet, kun je het, ongeacht wat het is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 jun 2016 15:12

Teus schreef:De mens dienen we lief te hebben en dat kan door de kracht van de Heilige Geest. De zonden moeten we haten.
God maakt onderscheid tussen de mens en zijn daden en dat moeten wij ook doen.
Als je een nabij leven hebt ga je van ieder mens houden en haat en veroordeel je zijn gedrag.
We denken wanneer God iemand straft dat Hij daar vermaak in heeft. Hij heeft er verdriet van dat Hij het door Zijn rechtvaardigheid moet doen. Hij wil veel liever dat die persoon zich bekeerd.
We kunnen ons niet meten met God, wat Hij doet gaat ons niets aan, Hij heeft alle rechten en wij moeten naar Hem luisteren.
We kunnen niet denken "o God doet het dan mogen wij het ook".

36 Wees genadevol zoals je Vader genadevol is. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 Wat je een ander aandoet, zal jou in gelijke mate aangedaan worden.

Je kunt niet zeggen dat je iemand onvoorwaardelijk lief hebt, ook als die persoon in jouw ogen slechte dingen doet en vervolgens het gedrag of onderdelen van het gedrag van die persoon haten of veroordelen. Voor dergelijk gedrag past maar een woord: hypocrisie of huichelarij, een gespleten schijnheilige maar dus valse houding. Dan moet ik vaststellen dat je het nog niet ervaren hebt.
Als iemand moeite heeft met het gedrag van anderen of bijvoorbeeld bij een leeuw die een hert levend verscheurt, dan is dat een persoonlijke tekortkoming van die persoon en niet andersom. Niet echt een tekortkoming wanneer het me pijn doet als iemand mijn Hemelse Vader beledigd. of ik begrijp je verkeerd.

Ik geloof niet dat God zich persoonlijk bezig houdt met de reacties op acties zoals na goede of slechte daden in welke vorm of mate dan ook.
Dergelijke reacties doet de natuur automatisch, die overigens wel onder God werkt. Net zoals het vallen van een appel door de zwaartekrachtwet komt (of de kromming van ruimte en tijd volgens Einstein). Alles is bezield door en geschapen door God, maar God grijpt niet speciaal in in de natuurwetten (uitzonderingen daargelaten, maar dat voert te ver voor dit onderwerp).
Het ondergaan van reacties op vroegere daden is een automatisch proces. Niet buiten God, maar ook niet zoals een ouder het kind straft.
Jezus zegt dat zelf ook, dat de actie een reactie geeft, hij zegt niets over God of de Vader die ingrijpt.
Zou graag een voorbeeld zien van wat je bedoelt
Wat niet wegneemt dat je ook zonder oordelen of haten iemand terecht kunt wijzen als je denkt dat die persoon daar baat bij zal hebben.[/quote]
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2016 07:47

Johan100 schreef:
Hier heb ik wel wat bedenkingen bij, om dat zo wart-wit te stellen. '' Wat Hij doet gaat ons niet aan''. Dat ligt er maar aan hoe je het bedoelt. (denk ik)
Voor de zondeval had de mens het beeld van God. Jezus Zijn eigenschappen laat zien wie God is. Hij is het beeld van God.
We kunnen alleen door Hem tot God gaan.
Hoe kan je Jezus gelijkvormig worden als je de eigenschappen van God niet kent, geleerd door de Heilige Geest?
''Wordt toornig en zondigt niet'' ook een tekst wie laat zien wie God is en hoe wij horen te zijn. Heilige boosheid, zonder afgunst, jaloezie e.d.
Staat er niet voor niets.
Al Gods eigenschappen (rechtvaardigheid, liefde, ...) zijn 100 procent en niet strijdig met elkaar.

Mag ik hier wat bezwaar maken? De tekst die je aanhaalt heeft niets met heilige boosheid te maken volgens mij. Er staat dat als je boos wordt, je niet moet zondigen. En er staat gelijk achter: laat de zon niet ondergaan over je boosheid, geef de Duivel geen kans. Heilige boosheid is terechte boosheid en dan kan je niet stellen dat de aan het einde van een dag weer verdwenen moest zijn.

Daarnaast, God zegt ook ergens dat we geen wraak moeten nemen, Hij zal het vergelden. Dus we hoeven ook niet altijd alles te doen wat God wel doet. Hem volgen houdt in dat je dingen doet die Hij ook doet maar dat je bepaalde dingen niet zelf wil doen maar aan Hem overlaat. "Heb je vijanden lief" is geen goedkeuren of negeren van het kwaad maar in de wetenschap dat God ooit zal oordelen en dat je hoopt dat die ander (ook al is zijn gedrag verkeerd) dan Jezus ook kent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 jun 2016 20:36

Marnix schreef:

Mag ik hier wat bezwaar maken? De tekst die je aanhaalt heeft niets met heilige boosheid te maken volgens mij. Er staat dat als je boos wordt, je niet moet zondigen. En er staat gelijk achter: laat de zon niet ondergaan over je boosheid, geef de Duivel geen kans. Heilige boosheid is terechte boosheid en dan kan je niet stellen dat de aan het einde van een dag weer verdwenen moest zijn.

Daarnaast, God zegt ook ergens dat we geen wraak moeten nemen, Hij zal het vergelden. Dus we hoeven ook niet altijd alles te doen wat God wel doet. Hem volgen houdt in dat je dingen doet die Hij ook doet maar dat je bepaalde dingen niet zelf wil doen maar aan Hem overlaat. "Heb je vijanden lief" is geen goedkeuren of negeren van het kwaad maar in de wetenschap dat God ooit zal oordelen en dat je hoopt dat die ander (ook al is zijn gedrag verkeerd) dan Jezus ook kent.

Natuurlijk Marnix, als je maar niet in beroep gaat.
Ik begrijp het alleen niet, wat je precies bedoelt? Welke boosheid is nog meer toegestaan dan, als je niet kan spreken over heilige boosheid?

Ik heb het ook niet over wraak nemen gehad.

(1 Petrus 3:8-12.)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2016 20:05

Niet-heilige boosheid mag blijkbaar ook. Of begrijpt God wel. Als je onrecht wordt aangedaan, iemand je onjuist behandelt. Jezus zegt dan: dat kan, maar zorg dat je het die dag nog bijlegt met de ander, uitpraat. De zon moet er niet over ondergaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jun 2016 18:31

Marnix schreef:Niet-heilige boosheid mag blijkbaar ook. Of begrijpt God wel. Als je onrecht wordt aangedaan, iemand je onjuist behandelt. Jezus zegt dan: dat kan, maar zorg dat je het die dag nog bijlegt met de ander, uitpraat. De zon moet er niet over ondergaan.

Oke, dank voor je uitleg!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jun 2016 18:32

En als de ander voor geen rede vatbaar is, wat dan?

Nina

Berichtdoor Nina » 23 jun 2016 21:24

Dan houdt het op. Jij wordt opgeroepen om, zover het van jou afhangt, de vrede te bewaren. Als anderen die instelling niet delen of geen ruzie willen bijleggen, heb jij gedaan wat je kon.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2016 20:37

Precies. En zelfs je vijanden liefhebben, bidden voor wie je vervolgen etcetera. De zon mag niet ondergaan over je boosheid dus zorg dat jij je boosheid dan kwijt bent. Als dat kan door het bij te leggen, prima. Als dat niet lukt, leer dan je boosheid los te laten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”