Teus schreef:De mens dienen we lief te hebben en dat kan door de kracht van de Heilige Geest. De zonden moeten we haten.
God maakt onderscheid tussen de mens en zijn daden en dat moeten wij ook doen.
Als je een nabij leven hebt ga je van ieder mens houden en haat en veroordeel je zijn gedrag.
We denken wanneer God iemand straft dat Hij daar vermaak in heeft. Hij heeft er verdriet van dat Hij het door Zijn rechtvaardigheid moet doen. Hij wil veel liever dat die persoon zich bekeerd.
We kunnen ons niet meten met God, wat Hij doet gaat ons niets aan, Hij heeft alle rechten en wij moeten naar Hem luisteren.
We kunnen niet denken "o God doet het dan mogen wij het ook".
Jezus zegt nergens iets over bekeren, dus dat laat ik buiten beschouwing.
Jezus zegt wel iets over oordelen:
Q 6: 36-38 / Lucas 6: 36-38= Matteus 7: 1-3
36 Wees genadevol zoals je Vader genadevol is. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 Wat je een ander aandoet, zal jou in gelijke mate aangedaan worden.
Je kunt niet zeggen dat je iemand onvoorwaardelijk lief hebt, ook als die persoon in jouw ogen slechte dingen doet en vervolgens het gedrag of onderdelen van het gedrag van die persoon haten of veroordelen. Voor dergelijk gedrag past maar een woord: hypocrisie of huichelarij, een gespleten schijnheilige maar dus valse houding.
Als iemand moeite heeft met het gedrag van anderen of bijvoorbeeld bij een leeuw die een hert levend verscheurt, dan is dat een persoonlijke tekortkoming van die persoon en niet andersom.
Ik geloof niet dat God zich persoonlijk bezig houdt met de reacties op acties zoals na goede of slechte daden in welke vorm of mate dan ook.
Dergelijke reacties doet de natuur automatisch, die overigens wel onder God werkt. Net zoals het vallen van een appel door de zwaartekrachtwet komt (of de kromming van ruimte en tijd volgens Einstein). Alles is bezield door en geschapen door God, maar God grijpt niet speciaal in in de natuurwetten (uitzonderingen daargelaten, maar dat voert te ver voor dit onderwerp).
Het ondergaan van reacties op vroegere daden is een automatisch proces. Niet buiten God, maar ook niet zoals een ouder het kind straft.
Jezus zegt dat zelf ook, dat de actie een reactie geeft, hij zegt niets over God of de Vader die ingrijpt.
Wat niet wegneemt dat je ook zonder oordelen of haten iemand terecht kunt wijzen als je denkt dat die persoon daar baat bij zal hebben.