Mee eens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Mee eens?

Berichtdoor naamloos » 22 jun 2016 11:10

"Vragen om bekering staat gelijk aan vloeken"

“'Ik bid al zo lang om bekering, maar God geeft het niet', hoor ik wel eens. Zal ik het eens heel radicaal zeggen? Dit is geen gebed, maar een vloek. Je keert de zaak 180 graden om.” Ds. R. van Kooten sprak onlangs tijdens een avond van stichting Jij daar! over waarom God niet alle gebeden verhoort.

"God behandelt ons niet als een klein kind. Hij wil dat we volwassen worden en leren om verantwoordelijkheid te dragen," zegt de predikant uit Apeldoorn.

http://www.cip.nl/god/juni-2016/56907-v ... an-vloeken

In mijn oren klink het ongeveer zo: "ga je kamer opruimen". "Maar dat kan ik niet, dat moet u doen'. Inderdaad 180 graden om!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Mee eens?

Berichtdoor benefietdiner » 22 jun 2016 15:36

Ja helemaal mee eens alleen had ik dit niet uit de hoek van de Hersteld Hervormde Kerk verwacht.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 jun 2016 16:57

benefietdiner schreef:Ja helemaal mee eens alleen had ik dit niet uit de hoek van de Hersteld Hervormde Kerk verwacht.
Ik ben dan ook benieuwd naar de reacties uit 'die hoek'. :D
Als ik het hartgrondig met een gereformeerde eens ben dan blijft het meestal stil, of lezen ze er dan overheen vraag ik mij dan af.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Berichtdoor Nina » 22 jun 2016 18:32

Nee, ik ben het niet met de stelling eens. Maar het heeft gewoon geen zin om te bidden of God je wil bekeren, want God draagt het òns op. Bekeert u! Dat is de oproep aan ons. Als wij ons tot Hem keren, doet Hij de rest. Maar God doet niks tegen jouw zin, je hebt de keus 'nee' te zeggen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 jun 2016 18:45

Nina schreef:Nee, ik ben het niet met de stelling eens. Maar het heeft gewoon geen zin om te bidden of God je wil bekeren, want God draagt het òns op. Bekeert u! Dat is de oproep aan ons. Als wij ons tot Hem keren, doet Hij de rest. Maar God doet niks tegen jouw zin, je hebt de keus 'nee' te zeggen.
Dat klopt helemaal. Maar waarom je het dan niet niet eens bent met die stelling is mij niet duidelijk. Dat is toch juist wat er staat!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jun 2016 20:51

naamloos schreef: Dat klopt helemaal. Maar waarom je het dan niet niet eens bent met die stelling is mij niet duidelijk. Dat is toch juist wat er staat!

Ze bedoelt waarschijnlijk de stelling ''dat vragen om bekering gelijk staat aan vloeken''.
Nina schreef:Nee, ik ben het niet met de stelling eens. Maar het heeft gewoon geen zin om te bidden of God je wil bekeren, want God draagt het òns op. Bekeert u! Dat is de oproep aan ons. Als wij ons tot Hem keren, doet Hij de rest. Maar God doet niks tegen jouw zin, je hebt de keus 'nee' te zeggen.
Daad van de mens dus?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 23 jun 2016 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jun 2016 21:01

naamloos schreef: Ik ben dan ook benieuwd naar de reacties uit 'die hoek'. :D
Als ik het hartgrondig met een gereformeerde eens ben dan blijft het meestal stil, of lezen ze er dan overheen vraag ik mij dan af.

Het maakt mij niet uit hoor naamloos, of iemand nou 'gereformeerd' is, of 'evangelisch' dat zijn maar naampjes.
Ik zal toch voor mezelf moeten beoordelen of iets bijbels is en of iemand nu 'baptistisch', 'evangelisch', of 'gereformeerd' (is het hart ook gereformeerd?) is, dat maakt me geen moer uit. We zijn gewoon allemaal mensen.
Maar wat ik inhoudelijk ervan vind is lastig te beoordelen, omdat ik de lezing niet gehoord heb.
Maar wat ik in het kort lees is wel het overdenken waard, denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jun 2016 21:27

Johan100 schreef:Ze bedoelt waarschijnlijk de stelling ''dat vragen aan bekering gelijk staat aan vloeken''.
Oké, maar je moet dat natuurlijk lezen in de context van"de zaak 180 graden omdraaien".
Zegen en vloek staan tegenover elkaar, en een opdracht-activiteit versus ondergaan-lijdelijkheid staat ook 180 graden tegenover elkaar.
God zal iedereen die tot Hem komt (bekering) zegenen , dus wie niet komt solliciteert naar de vloek.

Nina

Berichtdoor Nina » 23 jun 2016 21:29

Nina schreef:
Nee, ik ben het niet met de stelling eens. Maar het heeft gewoon geen zin om te bidden of God je wil bekeren, want God draagt het òns op. Bekeert u! Dat is de oproep aan ons. Als wij ons tot Hem keren, doet Hij de rest. Maar God doet niks tegen jouw zin, je hebt de keus 'nee' te zeggen.

Johan100 schreef:
Daad van de mens dus?

Als God jou oproept om je te bekeren, zegt Hij niet dat Hij dat gaat doen. Mensen zijn geen robotten, je kunt gehoor geven aan deze opdracht, of niet.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 24 jun 2016 16:11

naamloos schreef: Oké, maar je moet dat natuurlijk lezen in de context van"de zaak 180 graden omdraaien".
Zegen en vloek staan tegenover elkaar, en een opdracht-activiteit versus ondergaan-lijdelijkheid staat ook 180 graden tegenover elkaar.
God zal iedereen die tot Hem komt (bekering) zegenen , dus wie niet komt solliciteert naar de vloek.

Ah zo! Helder!
Nina schreef:

Johan100 schreef:
Daad van de mens dus?

Nina schreef: Als God jou oproept om je te bekeren, zegt Hij niet dat Hij dat gaat doen. Mensen zijn geen robotten, je kunt gehoor geven aan deze opdracht, of niet.
Eens!

Maar ik geloof dan weer dat niemand zich uit zichzelf tot God zal keren. Dat is dan weer een reactie op je eerdere post.
(Eigen verantwoordelijkheid versus ''Zonder Hem kan je niets doen'')
Als je de keus hebt 'nee' te zeggen is het niet onwederstandelijk. m.a.w. : God zou dan niet zeggen (als je van deze beredenering uitgaat) : ''Ik wil dat ze komen en ze zullen.''
Uiteraard wordt je dan wel gewillig gemaakt.
Maar het is een ''lastig'' onderwerp.
Soms kan je mogelijk iets (iets) anders zeggen, omdat je dat zo gewend bent, maar toch uiteindelijk hetzelfde bedoelen. Daar gaat het dan om denk ik.

Nina

Berichtdoor Nina » 24 jun 2016 17:04

@ Johan100:
Ik weet nog dat ik helemaal aan de grond zat in de tijd rond mijn bekering. God heeft dat gebruikt om mij tot Zich te trekken. Ik kon niet meer voor of achteruit, en kon me alleen nog maar tot Hem keren. Ik weet nog dat ik toen heel sterk het idee had dat als ik mij toen van Hem zou afkeren, ik geen kans meer zou krijgen. (Ik doe daarmee geen algemene uitspraak, ik voelde dat voor mij zo) Gods liefde trok, en in antwoord daarop zocht ik Hem.

Als je naderhand terug kijkt, zullen veel mensen zien dat God bezig was in hun leven, terwijl ze het toen niet zagen. Maar bij de mens ligt de keus of hij zich bekeert, of niet. Ik heb een familielid waarvan ik kon zien hoe de Here werkte in zijn leven, maar hij verhardde zich. Hij is ongelovig gestorven. Vreselijk.

Ik moet dan denken aan de tekst waarin Jezus zegt dat Hij de kinderen van Jeruzalem heeft willen vergaderen, maar dat zij niet wilden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 jun 2016 17:26

naamloos schreef:"Vragen om bekering staat gelijk aan vloeken"

Het is in ieder geval een uitspraak die prikkelt.

De nadruk mag nooit op lijdelijkheid liggen, zo van: "ik kan niets doen, dus hoef ik ook niets te doen.
Als God het niet doet en ik kom in de hel, dan is het Zijn schuld".
De opdrachten die God en de Heere Jezus geven om je te bekeren, zijn overduidelijk, en gaan nooit buiten jou als mens om, als was je een robot.
Bij elke opdracht tot bekering, geeft God een belofte (je zult vinden, je zult gehoord worden, je zult zalig worden, je zult open gedaan worden....)
Als bevestiging dat je nooit voor niets zult zoeken!

Het is de duivel die mensen verblind om te zien hoe gewillig God is om iemand te redden, en hoe onwillig we zelf zijn.
Ik denk dat elke ziel die gered is, nooit zal zeggen: ik heb mezelf gered door in God te gaan geloven.
Het is een groot wonder als hij tot Christus komt (getrokken door de Vader!), maar hij komt wel omdat hij door de trekkende liefde van
God niet meer anders kan. Dus hij gaat.
Die twee zaken moet je altijd bij elkaar houden.

God verdenken dat Hij ons niet wil redden, is zo'n grote zonde, dat die ten diepste misschien inderdaad wel gelijk staat aan vloeken.
Vooral als je bedenkt wat het God en Jezus Christus heeft gekost...
Die grote liefde af te wijzen, is inderdaad naar de vloek solliciteren zoals Naamloos zegt.
Als je Hem blijft afwijzen (op welke vrijzinnige,rechtzinnige of dogmatische manier dan ook) zal die vloek zeker komen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 25 jun 2016 13:46

@Nina, bedankt voor je openheid. Dat komt dan wel weer op hetzelfde neer denk ik...
Het gaat altijd via Jezus en zondevergeving?
Inderdaad vreselijk van je familielid..

@mona, mooie aanvulling..

Nina

Berichtdoor Nina » 25 jun 2016 16:47

@ Johan: Ja, het gaat altijd via Jezus. Niemand kan uit zichzelf rein voor God staan, en God kan, omdat Hijzelf zondeloos en heilig is, niet dichterbij een mens komen die niet net als Hijzelf rein is. Een mens kan alleen smetteloos voor God staan, als Iemand zijn/haar zonden heeft weggenomen.
'Niemand komt tot de Vader dan door Mij', zei Jezus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”