'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor vreemdeling » 04 jun 2016 12:00

Bepaalde teksten zijn geschreven voor mensen die mystiek verstaan en zeker alle die van Jezus zelf afkomstig zijn.
Daaromheen gebouwd is het christelijke geloof.
Je ontvangt de sacramenten van de heilige Roomsche kerk, je staat voor het heilige altaar waar een priester voor jou allerlei heilige handelingen verricht en heilige formules uitspreekt, je doet zelf mee aan het sacrament van het eten en drinken van het lichaam van je meester en als je orthodox bent mag je zelfs ikonen kussen van heiligen.
Of zoals de protestant, je bent een gehoorzaam christen en je gelooft dat het heil je ten deel valt simpelweg omdat je collectief op dezelfde manier in iets gelooft.
Daar is allemaal niets mis mee.
Maar die mystieke teksten zijn niet voor dat soort gelovigen geschreven, die zijn eigenlijk bedoeld voor mensen die ze verstaan en toepassen in hun leven.

Het was dan ook eeuwenlang niet mogelijk voor gewone christenen om in die teksten te lezen, ze werden (selectief) voorgelezen en op de christelijke manier geinterpreteerd. Men kon zelf niet lezen en had geen geld voor bijbels, de priester bemiddelde in het heil.
Plus natuurlijk dat ze ten dele vertroebeld zijn door allerlei vreemde tekswijzigingen om zo theologien te scheppen die er eerder niet waren.
In de eerste 2 eeuwen waren de christelijke teksten nog niet heilig verklaard, dus men mocht er vrijelijk aan toevoegen en veranderen.

Ik oordeel niet over andermans manier van geloven, er is geen goed of fout als mensen anderen en zichzelf geen kwaad doen.
Bovendien kunnen mensen zich op vele manieren tot God of het Hoogste doel verhouden, iedere relatie is persoonlijk en waardevol.
De verketteringen liggen gelukkig ver achter ons, tenminste, in dit beperkte deel van de wereld.
Maar voor wie nieuwsgierig is naar de Jezus achter dat hele bouwsel schrijf ik dit.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 jun 2016 12:28

De kosmische Jezus is niks anders dan het verhoogde zelf! Science fiction geloof met een christelijk sausje. Een typisch Amerikaanse trend die zich nu ook in religieus Nederland dieper en breder begint in te bedden.

Hoor wie klopt daar kinderen,
Hoor wie klopt daar kinderen.
Hoor wie tikt daar zachtjes tegen 't raam.
't Is een vreemdeling zeker,
die verdwaalt is zeker.
'k Zal eens even vragen naar zijn naam:
Sint Nicolaas, Sint Nicolaas
brengt ons vanavond een bezoek
en strooit dan wat lekkers
in d' één of andere hoek.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 04 jun 2016 14:38

vreemdeling schreef:Christenen die gaan schermen met dit gezegde alsof Jezus zou hebben beweerd dat andere meesters daarmee nooit die Weg, Waarheid en het Leven zijn, die lezen niet goed, want dat staat er helemaal niet in.

Vreemdeling,

De mens is zondig. Dat ben je hopelijk met me eens.
God is heilig en Hij bestraft zonde (overtreden van Gods wet).
God en zonde zijn tot in de eeuwigheid onverenigbaar.

Hoe kan een wetsovertreder (zondaar) zich van zijn straf ten opzichte van de heilige God ontdoen?
Door zich in het vervolg wel aan de wet te houden?
Hoe neemt dat de straf weg?

Die 'spirituele meesters ("goeroes")', als afstammelingen van Adam, zijn stuk voor stuk zelf wetsovertreders.
Al die goeroes geven je wet (Doe dit, doe dat, doe zelf ook eens wat).
Die goeroes zijn allemaal dood en WORMENVOER.

Jezus, als eniggeboren Zoon van God (God en mens), is de Enige Die de wet niet heeft overtreden.
Jezus is, als Vervuller van de wet, uit de dood opgestaan en Hij LEEFT.
Hij heeft de straf van wetsovertreders op Zich genomen, die wetsovertreders worden vrijgesproken en zijn in Jezus met God verzoend.

Hoe kan een wetsovertreder en wormenvoer-goeroe iets bij de heilige God voor elkaar krijgen?
Jezus zit aan de rechterhand van God als Middelaar en Hogepriester voor Zijn schapen.

Daarom is Jezus de énige Weg, de Waarheid en het Leven en komt NIEMAND (ook wormenvoer-goeroes niet) tot de Vader dan door Jezus.
.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 04 jun 2016 15:16

Beste De Dwaler

In de gezegden van Jezus, die je kunt nalezen in zowel Mattheus als Lucas, noemt Jezus zich diverse malen meester, goeroe dus (want niet zomaar een schoolmeester of andere aardse meester).
De mens is volgens de woorden van Jezus zelf onderhevig aan de wet van actie en reactie (karma dus) en dus is zonden begaan alleen maar lastig omdat je de gevolgen onvermijdelijk moet ondergaan.
Nergens zegt Jezus dat je je speciaal aan je eigen "zondigheid" moet herinneren, Hij wil juist dat je een kind van God wordt en niet een zwartgallig pessimistisch mensch.
Het is juist een zonde om jezelf als zondig te bestempelen omdat je er daardoor alleen maar in blijft hangen en jezelf omlaag praat!
De zondigheidsleer is een valse leer die schade berokkent en die moderne mensen ook niet meer accepteren.

Uiteraard zondigen mensen net zoals dat ze ook goede daden begaan, het zijn allemaal daden die ons binden aan de wereld, de wet van karma geldt voor alles en iedereen.
De enige uitweg is om Jezus na te volgen en je daden, je acties in deze wereld op te dragen aan de Heer vóórdat je ze (noodzakelijkerwijs) uitvoert.
Daarom geeft Jezus ook die speciale manieren (van denken) zodat je linkerhand niet gaat weten wat je rechterhand doet!
Alleen een geloof belijden is niet genoeg, Jezus leert ons dat we moeten doen wat Hij zegt!
De Rooms-katholieke rites volstaan net zo min als vervanging van het navolgen van Jezus als het in praktijk brengen van de leer van Luther of Calvijn.

De negatieve zondigheidsleer is een uitvinding van christenen, je treft ze bij geen enkele andere godsdienst aan.
Je ziet/zag het ook aan de vele zwarte kleren, de kleur van de dood en de negativiteit.
Ik neem aan dat Calvijn en consorten dit nog verergert hebben, maar ik heb te weinig van deze ideologen gelezen nog.
Een Meester, een echte goeroe is zondenvrij en dus is je met Hem associeren dus feitelijk als jezelf verbinden met God zelf.
Als Jezus jouw Meester is, dan geloof je dat ook zo.
Jezus noemt zichzelf redelijk vaak meester/goeroe, ook wel mensenzoon, maar nooit Zoon van God, dat is onderdeel van latere christelijke leringen.
Die idee van een zoon van God zie je ook wel bij niet-christelijke cultussen uit de oudheid.
De idee dat hij een Messias is voor Israel komt van Joodse christenen.

Ook de aanhangers van de ISKCON (die Krishna aanbidden) beweren dat alleen hun eigen meester God is dat en de andere niet voldoen.
Dat is eigen aan de sektarische denkwijze, maar het is wel legitiem om je eigen Meester het meeste te waarderen.
Anders zou je meerdere meesters kunnen gaan volgen, dat is alleen maar verwarrend.

Terug naar “[Religie] - Open forum”