Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2016 10:52

rotterdam schreef:Je weet toch wel Chaya dat Klaas Hendriks ondertussen haast 70 is en al 4 jaar met emeritaat ?

Dat weet ik maar het is erg genoeg dat hij een aantal jaren een podium heeft mogen houden in de kerk.
Bovendien is hij allang opgevolgd door andere "vogels" zoals jij dat noemt.
Dit zal in een GerGem nooit gebeuren! Hij zal meteen uit het ambt worden gezet.
Marnix schreef:De Ger Gem in mijn woonplaats is vacant sinds oprichting in 1932

Dat is echt heel erg lang, dat betekent dat er hele generaties zijn opgegroeid zonder eigen predikant.
Maar ze hebben niet het record!
Sint Annaland is sinds 1854! vacant.
In 2011 waren er 200 beroepen uitgebracht, geen enkele dominee voelde zich geroepen. Toch zit de kerk redelijk vol.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_548436
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 mei 2016 11:16

Tjonge wat een armoe.

Ik vind het een vreemd gebeuren. Het komt op mij over als een klein clubje predikanten dat hun eigen positie exclusief wil houden.

Gebruikersavatar
gebakerd
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2015 11:06

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor gebakerd » 25 mei 2016 11:27

Toch nog iemand toegelaten:

Dhr. P. Vlot uit Papendrecht (37 jaar)
Bron: Facebook, Nieuwe Beroepen
---
"Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet" (Job 36:26)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23653
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2016 12:09

rotterdam schreef:
Niet echt een verrassing in Hillywood


Nee klopt, God roept predikanten vooral tot grote gemeenten op de Bijbelbelt. Dat is gewoon niet anders.... ;)

Chaya schreef:Dat is echt heel erg lang, dat betekent dat er hele generaties zijn opgegroeid zonder eigen predikant.
Maar ze hebben niet het record!
Sint Annaland is sinds 1854! vacant.
In 2011 waren er 200 beroepen uitgebracht, geen enkele dominee voelde zich geroepen. Toch zit de kerk redelijk vol.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_548436


Ik vind dat toch wel erg triest. Blijkbaar is er een enorm tekort aan predikanten. Dat verklaart kan ook wel waarom mensen soms wat moeite hebben met de op het oog nogal strenge toelatingseisen van het curatorium.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2016 12:52

Marnix schreef:Ik vind dat toch wel erg triest. Blijkbaar is er een enorm tekort aan predikanten. Dat verklaart kan ook wel waarom mensen soms wat moeite hebben met de op het oog nogal strenge toelatingseisen van het curatorium.

Het zijn geen toelatingseisen echt, maar het is meer een toetsing.
Een tekort aan predikanten is geen vrijbrief om een ruime beleid te gaan voeren, dat doen we bij artsen ook niet.

Tante Pollewop schreef:Het komt op mij over als een klein clubje predikanten dat hun eigen positie exclusief wil houden.

Als je in een negatieve spiraal zit, ga je zo denken ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23653
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2016 13:49

Klopt, maar dit probleem speelt enkel in zwaardere kerkverbanden, de toetsing is daar heel anders dan bijvoorbeeld in ons kerkverband... en we weten allemaal waarom dat is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 mei 2016 13:55

Chaya schreef:Als je in een negatieve spiraal zit, ga je zo denken ja.

Nee hoor, als je vanaf een afstandje naar de vreemde gang van zaken kijkt ga je zo denken. En ik ken best wat GerGemmers die het ook niet leuk vinden zoals het gaat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2016 14:02

Tante Pollewop schreef:Nee hoor, als je vanaf een afstandje naar de vreemde gang van zaken kijkt ga je zo denken. En ik ken best wat GerGemmers die het ook niet leuk vinden zoals het gaat.

Ik bekijk het ook van een afstandje, want het is niet mijn kerkverband. Er zal best e.e.a. op aan te merken zijn, ongetwijfeld.
Het zou misschien wel opener moeten worden, want tegenwoordig is het woord: transparantie.
Neemt niet weg dat het een gewichtige taak is. Dan kun je beter om wijsheid bidden dan ergens op een forum je gram te spuien.
Marnix schreef:lopt, maar dit probleem speelt enkel in zwaardere kerkverbanden, de toetsing is daar heel anders dan bijvoorbeeld in ons kerkverband... en we weten allemaal waarom dat is.

En daar ondervinden we nu de gevolgen van. De CGK is in veel gemeentes al lang niet meer wat het hoort te zijn.

Het tekort in Nederland wordt nijpender als meer predikanten een beroep overzee aannemen.

Ik zie dat er 10 studenten momenteel zijn, dat betekent dat er zo'n 8-10 lege plaatsen zullen worden vervuld, mits er minder oudere predikanten met emeritaat gaan of overlijden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor pannenkoek » 25 mei 2016 15:26

Klopt ben vanaf geboorte GG, inmiddels 43 jaar.
Had gehoopt op veel. Er gaan meer predikanten met emiritaat dan dat er toegelaten worden. En dat is jammer.
Hoop gewoon dat het beleid eens verandert, en men ook eens een grote rit er voor over heeft om te preken. En dan denk ik voornamelijk aan streken waar ze ver moeten rijden. En dat een predikant zegt dat het te ver is, is gewoon schandalig!

Topic mag van mij ook gesloten worden, tot DV volgend jaar mei.....
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 mei 2016 17:06

Chaya schreef:Ik bekijk het ook van een afstandje, want het is niet mijn kerkverband. Er zal best e.e.a. op aan te merken zijn, ongetwijfeld.
Het zou misschien wel opener moeten worden, want tegenwoordig is het woord: transparantie.
Het zou heel goed zijn als er meer transparantie zou zijn. Meer controle. En meer verantwoording naar de gewone kerkmens.
Chaya schreef:Neemt niet weg dat het een gewichtige taak is. Dan kun je beter om wijsheid bidden dan ergens op een forum je gram te spuien.
Ik spui helemaal geen gram. Ik vind alleen dat het er vreemd aan toe gaat. Ik weet dat jij vindt dat dat niet mag, maar daar hoef ik me verder helemaal niets van aan te trekken. :D

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Curatorium Ger. Gem. 23-25 mei 2016

Berichtdoor elbert » 25 mei 2016 19:31

pannenkoek schreef:Topic mag van mij ook gesloten worden, tot DV volgend jaar mei.....
Ok, het topic gaat dicht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten