Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
moderngelovige schreef:T'is ook overal hetzelfde, helaas:
Het is natuurlijk een "noodgreep" om het kerkelijk leven in de lucht te houden maar niet altijd een ideale situatie, ik vind het toch een verschraling van het lokale rkk-leven.
Maar ja, tekort aan priesters...
Paar opmerkingen: ik vind dat er wel eens weinig aandacht is voor bedienende emeriti en paters.
Voorbeeld: Onze parochie werd vroeger geassisteerd door de allerhartelijkste Pater van Leeuwen.
Pittig mannetje, wel behoorlijk op leeftijd.
Nu is hij te oud, ziek of mss wel overleden. Nooit eens een woord van aandacht, dank of medeleven in het parochieblad.
Jammer!
Faramir schreef:Zoals Moderngelovige het schetst klopt het wel. Alhoewel wij hier wel eens een kapelaan hebben gehad. Dat was een jonge priester uit India die hier onder supervisie van de pastoor kwam integreren.
Verder bestaat onze parochie uit 11 locaties (worden er volgend jaar 6) en bestaat het pastorale team uit:
1 pastoor (dat is een priester).
2 diakens
2 pastoraal werkers
En dat wordt ondersteund door:
5 emeriti
en een aantal paters die zo nu en dan een viering voorgaan.
Spreeuw schreef:Gaat een kapelaan ook weleens voor in de Mis?
Wat is het verschil tussen een pastoor en een priester?
Spreeuw schreef:Maar hoe zit het dan precies met de opleiding om pastoor te worden? (Voor zover ik weet is deze in Rolduc in Kerkrade.)
Hoef je niet eerst kapelaan te zijn alvorens pastoor te worden?
Gaat de priester, net als in het OT, ook offeren?
Bij mijn weten is Rolduc en nog enkele ander zoals het Ariënskonvikt (pas geleden weer opgestart) een opleiding tot het piesterambt dit gebeurt bij mijn weten in samenwerking met hogescholen en universiteiten. Er zal ongetwijfeld een module zijn die je voorbereid op het worden van pastoor.
Spreeuw schreef:Hoe lang duurt die opleiding?
Veel predikantsopleidingen duren namelijk 6 jaar. Duurt het ook zo lang voordat je pastoor kunt worden?
Faramir schreef:Het is niet alleen de opleiding natuurlijk die duurt minimaal 6 jaar. Daarnaast komt er van zowel de kandidaat als de Kerk onderzoek bij of er wel sprake is van een roeping en de kandidaat moet ook nog gehoor willen geven aan de roeping aan het eind.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten