De planeten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 14:03

Een andere functie van planeten is dat ze worden gebruikt om ruimtesondes een flinke extra 'zwieper' te geven om ze zo een beetje redelijke snelheid te geven. Door sondes heel precies door het zwaartekrachtveld van een planeet te sturen, krijgen ze een enorme snelheidsboost. Dat moet wel goed gaan, natuurlijk, want je wilt de ideale baan niet missen, maar aan de andere kant ook weer niet dat de sonde de planeet raakt.

Ik vind het wel weer bijzonder dat mensen sondes zo precies kunnen mikken dat ze over 10 jaar op de juiste afstand langs jupiter scheren en dan verder het heelal in te schieten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekrachtsslinger

Of God dat in gedachten had toen Hij alles schiep, weet ik dan weer niet zo zeker :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2016 14:23

In het bijbelboek Job wordt gesproken over de pleiaden en orion.

Orion
Afbeelding

De Pleiaden
Afbeelding

Ik vind dat heel wonderlijk, want in de bijbelse tijd hadden ze toch nog geen telescopen en moest het met het blote oog worden gade geslagen?

Pasen heeft ook met de stand van de maan te maken, las ik.
Paaszondag valt op de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente. Dit is al sinds 325 na Chr., e.e.a. is vastgelegd op het concilie van Nicea.

Ik vind het fascinerend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 14:35

Orion is ander gewoon prima te zien met het blote oog hoor. (kijk omhoog en zoek 3 sterren die vrij dicht bij elkaar op een rechte lijn staan. Dat is Orions riem. De Pleiaden zijn ook normaal weer te nemen. En grote beer (steelpannetje)

Verder zijn sterrenbeelden volledig arbitrair natuurlijk. Sterren die op 1 lijn lijken te liggen, kunnen 'in het echt' op enorme afstanden uit elkaar liggen. Dat is/was een knellend probleem in de sterrenkunde: is een ster relatief dof maar dichtbij, of heel helder maar ver weg. Met het blote oog is dat niet te onderscheiden.

Pasen is zo ingewikkeld omdat de Joden nog met maanjaren werkten :-)

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 12 mar 2016 15:10

My Solar System 2.04 (rechtermuisknop > openen in nieuw tabblad)

Op bovenstaande website kun je zelf spelen met de wetten van het heelal. Daarin vind ik het interessant om te proberen een planeet uit haar baan te laten gaan, naar een dichtere baan om de 'zon'. Op dezelfde manier vermoed ik dat God dat ook zal gaan doen met de aarde.

Hierdoor zal het eerst erg heet worden op de aarde, maar naar verloop van tijd zal zich een tropisch, paradijselijk klimaat ontwikkelen, omdat het verdampte water een beschermende laag zal vormen om de aarde heen!

Hieronder enkele Bijbelteksten die daar vast wel naar verwijzen:

Jesaja 13:13
Daarom zal ik de hemel doen sidderen, en de aarde zal lostrillen van haar plaats om de verbolgenheid van de HEERE van de legermachten, en om de dag van Zijn brandende toorn.

Jesaja 24:1,6,18-20
1 Zie, de HEERE maakt het land leeg en verwoest het; het oppervlak keert Hij ondersteboven, Hij verspreidt Zijn inwoners.

6 Daarom verteert de vervloeking het land en moeten zijn inwoners boeten. Daarom zullen de inwoners van het land verbrand worden, zodat er weinig stervelingen zullen overblijven.

18 En het zal gebeuren dat wie vlucht voor het beangstigende geluid, neervallen zal in de valkuil; en wie opklimt uit het midden van de valkuil, gevangen zal worden in de strik. Want de sluizen in de hoogte worden geopend en de fundamenten van de aarde zullen beven.

19 Scheuren, openscheuren zal de aarde, splijten, opensplijten zal de aarde, vervaarlijk wankelen zal de aarde,

20 hevig waggelen zal de aarde, als een dronkaard. Zij zal heen en weer slingeren als een nachthutje, haar overtreding zal zwaar op haar drukken, zij zal neervallen en niet meer opstaan.

Jesaja 30:26-27
26 Dan zal het licht van de volle maan zijn als het licht van de gloeiende zon, en het licht van de zon zal zevenmaal sterker zijn, net als het licht van zeven dagen, op de dag dat de HEERE de breuk van Zijn volk zal verbinden en de wond die het is toegebracht, zal genezen.

27 Zie, de Naam van de HEERE komt van ver, Zijn toorn brandt - de last is zwaar - Zijn lippen zijn vol gramschap, Zijn tong is als verterend vuur.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 15:31

Julian Brasser schreef:My Solar System 2.04 (rechtermuisknop > openen in nieuw tabblad)

Op bovenstaande website kun je zelf spelen met de wetten van het heelal. Daarin vind ik het interessant om te proberen een planeet uit haar baan te laten gaan, naar een dichtere baan om de 'zon'.

Waarom de aanhalingstekens om zon?

Als je dit leuk vindt, kun je ook eens spelletjes zoals Universe Sandbox proberen.
http://universesandbox.com/

De opties zijn zo goed als eindeloos. Wat ik daar zelf erg leuk vind, is ons zonnestelsel nemen maar de Aarde als vast middelpunt nemen. En dan kijken welke rare banen de planeten allemaal moeten uitvoeren.

Op dezelfde manier vermoed ik dat God dat ook zal gaan doen met de aarde.

Hierdoor zal het eerst erg heet worden op de aarde, maar naar verloop van tijd zal zich een tropisch, paradijselijk klimaat ontwikkelen, omdat het verdampte water een beschermende laag zal vormen om de aarde heen!

Dit is pure fantasie zonder enige natuurkundige waarde. Wat houdt dat water in die baan om de aarde, bijvoorbeeld? Waarom bevriest dat water niet?

Als de laag dun genoeg is, ontstaat er een uit de hand lopend broeikaseffect en verandert de Aarde in Venus. Als de laag te dik is, houdt het al het zonlicht tegen en verandert de aarde in een ijsklont. Het idee dat er een ideaal, paradijslijk midden is, is pure luchtfietserij.

Hieronder enkele Bijbelteksten die daar vast wel naar verwijzen:
...

Pure inlegkunde en fantasie.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2016 15:38

Mortlach schreef:Pure inlegkunde en fantasie.

Jammer dit Mortlach.
Wij gaan in dit topic van de Bijbelse waarheid uit! Respecteer dit alsjeblieft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 15:47

Chaya schreef:Jammer dit Mortlach.
Wij gaan in dit topic van de Bijbelse waarheid uit! Respecteer dit alsjeblieft.

Dat wil ik ook zeker wel respecteren - ik reageer dan ook bijzonder voorzichtig - maar dat betekent toch niet dat alle kolder zomaar klakkeloos moet worden geslikt? Al die bijbelverzen zijn bijzonder vaag en hoe je van daar uitkomt op een nieuwe baan van de Aarde + paradijselijk waterschild is me echt een raadsel.

Over zo'n waterschild hoor je christenen wel vaker, maar het is echt niks meer dan wat interessant klinkt en waar je allerlei magische eigenschappen aan kunt koppelen. Met de werkelijkheid heeft het in ieder geval niets meer te maken.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2016 16:58

Mortlach schreef:
Dat wil ik ook zeker wel respecteren - ik reageer dan ook bijzonder voorzichtig - maar dat betekent toch niet dat alle kolder zomaar klakkeloos moet worden geslikt? Al die bijbelverzen zijn bijzonder vaag en hoe je van daar uitkomt op een nieuwe baan van de Aarde + paradijselijk waterschild is me echt een raadsel.

Over zo'n waterschild hoor je christenen wel vaker, maar het is echt niks meer dan wat interessant klinkt en waar je allerlei magische eigenschappen aan kunt koppelen. Met de werkelijkheid heeft het in ieder geval niets meer te maken.

Ik vind de uitleg ook nogal.... vergezocht.
Je kunt inderdaad op internet allerlei "voorspellingen" lezen, ook van christenen die menen uit de Bijbel te kunnen halen wat er allemaal gaat gebeuren in het heelal en op de aarde.
Ik houd daar niet zo van. Sommige zaken zijn voor meerderlei uitleg vatbaar en staan inderdaad haaks op de moderne kennis.
Ik wilde het in dit topic echt hebben over de geschapen planeten. Wat zou de wijze bedoeling van de Schepper zijn?
We hebben de aarde gekregen om te bewonen en niet Mars of een andere planeet.
Maar alles heeft wel een bedoeling en zijn nut, daar geloof ik in.
Als ik denk aan de (on)eindigheid van het heelal, duizelt het me. De mens weet nog lang niet alles en ik denk dat ook niet alles ontdekt zal worden.
Ik las ook net een artikel over de tijd.
Een dag op Mars (sol) duurt langer dan een dag op aarde.
Zo wonderlijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 18:01

Chaya schreef:Ik vind de uitleg ook nogal.... vergezocht.
Je kunt inderdaad op internet allerlei "voorspellingen" lezen, ook van christenen die menen uit de Bijbel te kunnen halen wat er allemaal gaat gebeuren in het heelal en op de aarde.
Ik houd daar niet zo van.

Ik ook niet; ik druk dat alleen wat scherper uit.

Sommige zaken zijn voor meerderlei uitleg vatbaar en staan inderdaad haaks op de moderne kennis.
Ik wilde het in dit topic echt hebben over de geschapen planeten. Wat zou de wijze bedoeling van de Schepper zijn?
We hebben de aarde gekregen om te bewonen en niet Mars of een andere planeet.
Maar alles heeft wel een bedoeling en zijn nut, daar geloof ik in.

Voor mij is dat wat mens-gecentreerd; we zijn echt niet de enige levensvorm op aarde, maar goed, dat hoeft de discussie niet te zijn. In de tijd dat de Bijbel werd geschreven, was het absoluut ondenkbaar dat we ooit op andere planeten zouden kunnen wonen. Maar om daarom te zeggen dat we die planeet dan maar niet moeten koloniseren, gaat mij wat ver.*

Ook dat alles een bedoeling heeft en nut, vind ik erg mens-gecentreerd. Voor de planeten in ons eigen zonnestelsel is nog wel wat te verzinnen, maar wat doe je met planeten rond andere sterren? Wat voor nut hebben die voor ons?

Als ik denk aan de (on)eindigheid van het heelal, duizelt het me. De mens weet nog lang niet alles en ik denk dat ook niet alles ontdekt zal worden.

Nee, dat kan ook niet, aangezien elk antwoord altijd meerdere vervolgvragen oproept. Daarom is wetenschap ook zo leuk. :-)

Ik las ook net een artikel over de tijd.
Een dag op Mars (sol) duurt langer dan een dag op aarde.
Zo wonderlijk.

Sol is de zon. Een dag op Mars duurt langer omdat die planeet langerzamer om zijn as draait. Alhoewel, niet heel veel langer, maar zo'n half uur extra. Een jaar op Mars duurt dan wel weer bijna twee "aardjaren"

*late edit: Als God Mars wél aan de mens gegeven zou hebben, hadden die lui zich destijds echt wel afgevraagd wat ze daar nou mee moesten en hoe ze er moesten komen. En dan gaan ze maar torens bouwen enzo en dat loopt meestal niet zo goed af in de Bijbel :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 20:45

Hier een prachtig filmpje van de Mars Recon Orbiter, een satelliet die al 10 jaar rond Mars vliegt.

https://www.youtube.com/watch?v=bdHkgtLgcSY

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 mar 2016 23:34

De terechtwijzing op de vorige bladzijde vind ik niet helemaal correct, maar ik maak er geen punt van. Dan wel dit: de bijbel spreekt nergens van andere zonnestelsels met daarin honderden planeten. Gaan we ervan uit, dat dat niet kan, omdat het in de bijbel niet genoemd wordt? Of accepteren we het wel, omdat de huidige stand der wetenschap zoveel verder is dan in de tijd van de bijbel. Zo ja, wat zou daar dan de bedoeling van kunnen zijn? Nog een keer de vraag: is het mogelijk, dat er elders in dit immense heelal ook leven voorkomt, zoals het onze? Tenzij je de bijbel volgt. Als je dat doet, hebben we dat te respecteren, maar dan heb je dus de overtuiging, dat de aarde plat is en de zon en de maan en de sterren er omheen draaien.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 13 mar 2016 08:41

De aantallen zijn nog vele malen groter. Alleen al onze eigen melkwegstelsel heeft al wel 100 miljard planeten. Niet voor te stellen voor de gewone mens. En dan zijn er ook nog weer eens miljarden sterrenstelsels. Is het in strijd met de bijbel als er ergens op 1 van die planeten een vorm van leven is ontstaan? Ook als het een hele primitieve is?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2016 14:00

Tja, tenzij je er van wilt uitgaan dat er een Goddelijke handeling nodig is om leven te scheppen, zoals in de openingspost wordt uitgedrukt.

Maar dan is het echt de vraag waarom het zichtbare heelal zo ontzettend groot is, en het universum letter eindeloos is.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 13 mar 2016 19:56

Mortlach schreef:Tja, tenzij je er van wilt uitgaan dat er een Goddelijke handeling nodig is om leven te scheppen, zoals in de openingspost wordt uitgedrukt.

Is dat zo? Wordt er ergens uitgesloten dat een vorm van leven (of iets wat er op lijkt) kan ontstaan na die 6 dagen op een verre planeet? De bijbel gaat toch vooral over het leven op aarde?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2016 20:12

scheermes schreef:Is dat zo? Wordt er ergens uitgesloten dat een vorm van leven (of iets wat er op lijkt) kan ontstaan na die 6 dagen op een verre planeet? De bijbel gaat toch vooral over het leven op aarde?

Wat ik er verder allemaal van vind, is niet echt belangrijk. Het ging er mij maar om dat er in de openingspost specifiek werd gevraagd Bijbels te blijven. Als je dan gaat praten over leven dat ontstaat, dan is de kans levensgroot dat dat verzoek ondergesneeuwd raakt in de discussie.

Zoals we allemaal - hopelijk - weten, is de Zon een gigantische nucleaire fusiereactor. Maar hoe groot precies is mensen vaak toch niet helemaal duidelijk. Ik kwam zijdelings in een youtube-filmpje iemand tegen die dacht dat het geen goed idee wat om het wereldwijde nucleaire arsenaal de zon in te schieten (het was een recensie van de film Superman IV, waar ze dat doen).

Die kerel dacht dus dat dat indruk zou maken... Dat had hij ernstig mis. De zon 'verstookt' per seconde zo'n 600 miljoen ton waterstof - bij de fusie van 2 waterstofatomen tot een heliumatoom komt heel veel energie vrij en die energie is wat wij voelen en zien als licht en warmte. De zon zal de komende 4 miljard jaar 600 miljoen ton waterstof per seconde blijven verstoken. Die paar kernbommetjes hier op aarde zouden niet eens een merkbaar effect hebben.

Hieronder een illustratie van een zonnevlam, een fenomeen dat regelmatig voorkomt op het oppervlakte van de zon. En de aarde op dezelfde schaal ernaast, voor het perspectief.

http://rack.3.mshcdn.com/media/ZgkyMDEz ... ps-Sun.jpg

PS: heel raar, soms lukt het me wel een plaatje direct te plaatsen, en soms niet. Weet iemand waar dat aan ligt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”