Mandaat tot denomineren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Mandaat tot denomineren?

Berichtdoor rotterdam » 15 feb 2016 14:17

JohannesHermanus schreef:Deze kerk valt dan ook niet onder een denominatie wat mij betreft, evenals WTG, Mormonen en Oosters Orthodoxe kerken, Charismatische bewegingen, vrijzinnigen en wat dies meer zij. Bij deze kerken is niet meer het fundament Jezus, maar het doen van goede werken, buigen voor andere zaken dan voor God alleen en eigen belang.

Valt af ; o.a. R.K.K., de Oosterse kerken, Charismatische bewegingen, vrijzinnigen en wat dies meer zij.
Naar ik aanneem ook de Anglicanen, de Luthersen, de O.K.K. ?
De christelijke geloofsbeleving van minimaal (lage schatting) 1,8 miljard christenen bij het "groot vuil gezet".
Blijft over, pak weg 200.000 miljoen die het wel begrepen hebben ?
En dat zijn "toevallig" met name blanke mensen uit ons deel van de wereld en de bijbehorende emigratielanden.
Geloof je het zelf ? ](*,) #-o ](*,) #-o

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 14:22

rotterdam schreef:Geloof je het zelf ? ](*,) #-o ](*,) #-o

Correct. En zelfs van die miljoenen die er dan overblijven zullen er velen zijn die de nauwe poort niet door weten te komen. In die stellige overtuiging leef ik nu eenmaal. U kunt nog zo automutilerend uw hoofd tegen de muur bonken, echter zal dat mijn overtuiging niet beïnvloeden, integendeel. Uw aanname w.b.t. Anglicanen en Luthersen klopt niet en berust inderdaad op aanname. Goed lezen aub!

Nina

Berichtdoor Nina » 15 feb 2016 14:28

JohannesHermanus schreef:
Deze kerk valt dan ook niet onder een denominatie wat mij betreft, evenals WTG, Mormonen en Oosters Orthodoxe kerken, Charismatische bewegingen, vrijzinnigen en wat dies meer zij. Bij deze kerken is niet meer het fundament Jezus, maar het doen van goede werken, buigen voor andere zaken dan voor God alleen en eigen belang.

Ik denk dat geen enkele charismatische beweging zou durven beweren dat een mens wordt behouden op grond van goede werken.
Goede werken behoren vruchten te zijn van je geloof, want een geloof zonder goede werken is dood. Hartstikke dood.
Ik denk dat het goed zou zijn als meer kerken er op zouden wijzen dat God goede werken van ons verlangt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 feb 2016 14:44

JohannesHermanus schreef:Uw aanname w.b.t. Anglicanen en Luthersen klopt niet en berust inderdaad op aanname. Goed lezen aub!

Vreemd - begrijpt u het zelf nog wel ?
Anglicanen hebben praktisch dezelfde leer als de Oud Katholieken.
Lutheranen zijn voor het overgrote deel "vrijzinnigen".
Dus ?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2016 16:42

JohannesHermanus schreef:Dan blijft protestantisme over volgens mij.

Dat is een kwestie van perspectief. Het protestantisme (en welke van de 30.000?) zou voor mij bijvoorbeeld zo'n beetje de allerlaatste keuze zijn.

Hooguit zou ik daarvoor kiezen als ik dan toch elke zondag naar de dienst/viering wil en geografisch in een gebied zou wonen waar dat elders niet kon. Dan zou ik mij gewoon bij de lokale PKN aansluiten. Maar niet echt overtuigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”