Met welk instrument is er iets mis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Met welk instrument is er iets mis?

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jan 2015 22:22

BladeStraight schreef:Als christen behoor je de waarheid en de wetenschap lief te hebben. Een kop-in-het-zand houding is dus niet alleen oerstom, het is ook onchristelijk.

Verder denk ik dat juist het gedebateer over Genesis letterlijk of niet afleid van de kernwaarheid van Genesis. De waarheid is dat God de wereld geschapen heeft, dat wij Zijn kinderen behoren te zijn maar dat we dat niet zijn. De waarheid is ook dat God een plan tot behoud heeft uitgedacht en dat wij tot Hem moeten vluchten.

Ik krijg wel eens de indruk dat mensen dogmatische hardliners zijn op randzaken omdat de kern van de Bijbel hun toch wat te dichtbij komt.

En de wetenschap lief hebben betekent automatisch dat je de evolutietheorie aanhangt? Dat gevoel krijg ik op dit forum.
Gelukkig zijn er ook andere wetenschappers. Ik moet even denken aan een ID-er, die een tijdje terug een erg dik boek gemaakt had. Ik ben zijn naam even kwijt.
Wetenschap is zeker interessant, maar dan graag wel een beetje variatie. Niet die dogmatische dwangmatigheid van de evolutionisten. Daar moet ik niets van hebben. Die zijn met hun dwang nog vele malen erger dan de kerk. (Niet dat ík de kerk daarin zo erg vind, maar ik sluit even aan bij een maatschappelijk vooroordeel over de kerk.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2015 23:04

Inderdaad. Graag ook een beetje variatie over de vorm van de aarde en wat nu het middelpunt van het zonnestelsel is. En over de theorie dat ziektes worden veroorzaakt door microben, over aether en over zwaartekracht. Ik hoor goede verhalen over een concurerende zwaartekrachttheorie genaamd Intelligent Vallen...

Kijk, in principe heb je natuurlijk een punt. Zolang zaken niet tot op de bodem zijn uitgezocht, moet er ruimte zijn voor wetenschappelijke ideeën om te zien welke de zaken het beste verklaard. Alleen, in al bovengenoemde zaken is alles tot op de bodem uitgezocht. Er is simpelweg geen enkele mogelijkheid dat de aarde niet rond is, dat materie niet is opgebouwd uit atomen en dat de soortenrijkheid niet is ontstaan door mutatie en overerving van eigenschappen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 25 jan 2016 23:30

Boekenlezer schreef:En de wetenschap lief hebben betekent automatisch dat je de evolutietheorie aanhangt? Dat gevoel krijg ik op dit forum.
Gelukkig zijn er ook andere wetenschappers. Ik moet even denken aan een ID-er, die een tijdje terug een erg dik boek gemaakt had. Ik ben zijn naam even kwijt.
Wetenschap is zeker interessant, maar dan graag wel een beetje variatie. Niet die dogmatische dwangmatigheid van de evolutionisten. Daar moet ik niets van hebben. Die zijn met hun dwang nog vele malen erger dan de kerk. (Niet dat ík de kerk daarin zo erg vind, maar ik sluit even aan bij een maatschappelijk vooroordeel over de kerk.)

Nouja, de meeste kritiek op de evolutietheorie is gewoon onwetenschappelijk. Wetenschappers hebben het recht onwetenschappelijke argumenten af te wijzen. Daarnaast bestaan 'evolutionisten' helemaal niet. Dat zijn gewoon biologen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”