Arendsoog schreef:Ongeloof is zondig omdat dat God tot leugenaar verklaren is.
Nee, dat is het niet. Ongeloof is het niet overtuigd zijn van iets waar een ander wel in geloofd.
Arendsoog schreef:God heeft ons goed geschapen. Wij hebben gezondigd, omdat wij hoogmoedig waren, als God wilden zijn, omdat wij niet geloofden dat God het goede voor ons zou doen.
Tenzij je geloofd in reïncarnatie ben ik hiervoor niet verantwoordelijk.
Arendsoog schreef:Dat is de boodschap van Genesis 3. En daarom verdient de mens straf. Maar, o wonder: God heeft zelf nog Iemand gezonden, omdat de mens, die tegen hem gezondigd heeft, weer tot Hem kan komen. Maar degenen die zichzelf te goed vinden om dit Kind te aanbidden als de wijzen uit het Oosten, die blijven veroordeeld.
Interessant onderwerp, maar wel offtopic. Zullen we een nieuw topic openen met dit onderwerp?[/quote]
Arendsoog schreef:C.S. Lewis schreef: Precies terwijl ik bezig was, te bewijzen dat God niet bestaat - met andere woorden dat de hele werkelijkheid betekenisloos is - bleek ik noodgedwongen ervan uit te gaan dat één stukje van de werkelijkheid - namelijk mijn voorstelling van rechtvaardigheid - vol betekenis is. Het atheïsme blijkt dan ook te simpel te zijn. Als het heelal niets betekende, dan zouden we er nooit achter gekomen zijn dat het niets betekent, net zoals we in een heelal zonder licht, dus zonder wezens met ogen, nooit zouden weten dat het donker was. 'Donker' zou daar een woord zonder betekenis zijn. (Onversneden Christendom, pp. 48-49 (Mere Christianity). Geciteerd uit: C.S. Lewis, door P. Van der Elstlst, p. 31)
Goeie schrijver. een andere mooi quote is: "I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else". Ik begrijp dat argument enerzijds wel. Als je het christendom aanneemt als waarheid krijg als het ware een 'betekenis' of 'zin' van het leven. Dat zegt alleen niks over het waarheidsgehalte ervan.
Arendsoog schreef:Wat is moraal voor een atheïst? Je zegt geen basis nodig te hebben omdat het eigenlijk gebaseerd is op het praktische nut van het sociale contract. Survival of the fittest is echter slechts gebaseerd op schijnbare moraal, omdat in sommige gevallen het simpelweg fitteris to survive om onschuldige tegenstanders te benadelen of erger. Weg atheïstische moraal.
Het sociale contract gaat voornamelijk over het 'contract' tussen individu en overheid bij de geboorte van het individu. Ik denk dat je nu doelt op sociale omgangsvormen. En nee, dat zeg ik niet. 'Praktisch nut' maak jij er van. Het is inderdaad wel 'praktisch' nuttig dat je door je medemens op een normale manier behandeld wordt, maar zo bedoelde ik het niet. Het rare aan deze hele argumentatie vindt ik dat jullie lijken te denken dat ik er als atheist er andere omgangsvormen op nahou, terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet zo is.
Daarnaast verwar je telkens sociaal darwinisme met een 'atheistische moraal'. Sociaal darwinisme is al sinds de vroege 20e eeuw geen issue meer en voor 99% van de atheisten speelt het hele atheisme vrijwel geen rol in hun moraal. Normen en waarden doen dat. We hebben allemaal bepaalde waarden, waar we vervolgens onze normen op baseren.
Arendsoog schreef:Stelling: Een atheïst heeft daarom geen enkele reden om altijd moreel te handelen.
Stelling ontkracht, ik ben atheist en ik heb genoeg reden om moreel te handelen, net zoals vrijwel 100% van de atheisten in dit land. Dat heet empatisch vermogen.
Arendsoog schreef:Daarmee vervalt de stelling van Hitchens, omdat iedereen for the sake of argument iets moreels kan doen. (buiten het dienen van God, zoals terecht aangehaald werd)
Dat iedereen 'for the sake of argument' iets moreels kan doen, lijkt alleen maar te bevestigen dat het onmogelijk is de uitdaging te beantwoorden. De uitdaging is: 'Name me one moral act, that can only be performed by a theist, and not by an atheist. You cannot do it, it is impossible.' Waar vervalt dan de stelling dat er geen exclusieve religieuze morele handelingen zijn?