Leviathan en dinosauriërs

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

leashier2
Verkenner
Verkenner

Leviathan en dinosauriërs

Berichtdoor leashier2 » 16 jan 2016 18:34

Beste allen,

Op een website las ik een interessant artikel over de Leviathan uit de Bijbel. Jullie hebben er vast wel vaker van gehoord dat sommigen vermoeden dat leviathan een dinosaurus was als de kronosaurus. In dit artikel staat ook een verklaring voor de lichtgevende en rokende effecten die leviathan volgens Job 40 en 41 heeft. Leviathan wordt vergeleken met de bombardeerkever. Zie http://www.jezusdegezalfde.info/staan-er-dinosaurussen-in-de-bijbel.html

Nu is mijn vraag aan hen op dit forum die in de Bijbel geloven (dus niet aan atheïsten als die hier zijn, ik weet al hoe zij hier over denken), wat denken jullie dat de leviathan was? Ik geloof dat de Nieuwe Bijbelvertaling zei dat het een krokodil was, maar als je Job leest dan lijkt mij dit eigenlijk onmogelijk. Denken jullie ook dat het een dinosaurus was of hebben jullie een ander idee?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Leviathan en dinosauriërs

Berichtdoor Johan100 » 16 jan 2016 19:08

Hallo,

Wat ik er van begrepen heb, was het een slangachtig monster/draak/dinosaurus uit de zee.

Jes. 27 : 1: “Te dien dage zal de Heere met Zijn hard, en groot, en sterk zwaard bezoeken de Leviathan, de langwemelende, ja, de Leviathan, de krommeslomme slang; en Hij zal de draak, die in de zee is doden"

Misschien wordt er ook satan mee bedoeld. Maar dit is speculatief bedoeld.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 16 jan 2016 23:56

Hallo leashier2,

Ik sluit me aan bij Johan; een slangachtige draak. Ik geloof dat het boek Job, overigens het oudste boek van de Bijbel, volledig op waarheid berust. Dus de omschrijving van dit beest klopt. En inderdaad, waarom zou een bombardeerkever dit wel kunnen en een draak niet? Ook in Psalm 74:14 en in 104:26, wordt deze creatie aangehaald.

Sir Richard Owen heeft het woord dinosaurus halverwege de 19e eeuw uitgevonden. Daarvoor sprak men over draken. Het probleem in deze is dat met dinosauriërs alleen landdieren/reptielen werden bedoeld, dus zou je leviathan niet als een dino kunnen beschouwen. Je zou dus kunnen zeggen dat dino's een specifieke types van draken zijn.

Hoewel deze dieren vandaag de dag niet meer te bewonderen zijn, sluipt er nog steeds een grote slang rond op deze aarde. En hoezeer de mens ook bij machte was om de draken te verslaan, gaat dat niet lukken met deze zonder daarbij Jezus aan te nemen. We hebben Jezus nodig om de kop van die slang te vermorzelen.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 17 jan 2016 00:23

Ware het niet dat mensen geen "draken" verslagen hebben. "Draken" waren namelijk al lang en breed uitgestorven voor er mensen waren.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 jan 2016 00:31

Yoshi schreef:Ware het niet dat mensen geen "draken" verslagen hebben. "Draken" waren namelijk al lang en breed uitgestorven voor er mensen waren.

Nu is mijn vraag aan hen op dit forum die in de Bijbel geloven .....

Als ik jouw reactie zo lees, vraag ik me af hoe je o.a. genesis 1 gelooft.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 17 jan 2016 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 17 jan 2016 00:39

Ik geloof in God en geloof dat de bijbel een zeer waardevolle en door God geïnspireerde verzameling boeken is. Niet iedereen die in de bijbel 'gelooft' is voorstander van de meest letterlijke en platte lezing mogelijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2016 10:07

ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 17 jan 2016 10:23

Mortlach schreef:Een 'rokende' leviathan.

http://thumbs.dreamstime.com/t/hippo-bl ... 244741.jpg

WHAHAHA, een draak aan de waterpijp zekers! Blussen dat brandje! :schaterlach: ::))

Totaal uit zijn context gerukt voorbeeld man.

Sjors.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 17 jan 2016 11:04

Wellicht interessant voor de liefhebber:

http://www.earlyjewishwritings.com/text ... /ant2.html
(Hoofdstuk 10, Pararagraaf 2, geschreven door Flavius Josephus; https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus )

http://grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=1112

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 17 jan 2016 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 17 jan 2016 11:15

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 17 jan 2016 13:20

Zou het niet gewoon inderdaad een nijlpaard zijn geweest? Die beesten komen voor in de Nijldelta, en zijn in het eggie veel groter en imposanter dan op een computerscherm.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2016 13:28

Plus dat ze ook nog eens bloedlink zijn. Ik geloof dat het nijlpaard na de malaria-muskiet het dodelijkste dier van Afrika is.

http://buzzsouthafrica.com/most-dangerous-animals/2/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 17 jan 2016 13:35

kinpruik schreef:Zou het niet gewoon inderdaad een nijlpaard zijn geweest? Die beesten komen voor in de Nijldelta, en zijn in het eggie veel groter en imposanter dan op een computerscherm.

Mortlach schreef:Plus dat ze ook nog eens bloedlink zijn. Ik geloof dat het nijlpaard na de malaria-muskiet het dodelijkste dier van Afrika is.

leashier2 schreef:Nu is mijn vraag aan hen op dit forum die in de Bijbel geloven (dus niet aan atheïsten als die hier zijn, ik weet al hoe zij hier over denken), wat denken jullie dat de leviathan was?

Voel u gerust aangesproken, dat getuigd van respect!

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 17 jan 2016 14:04

_Sjors_ schreef:Voel u gerust aangesproken, dat getuigd van respect!

Sjors.

U lijkt me niet de persoon die een ander over respect mag beleren.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 jan 2016 19:22

leashier2 schreef:Beste allen,

Op een website las ik een interessant artikel over de Leviathan uit de Bijbel. Jullie hebben er vast wel vaker van gehoord dat sommigen vermoeden dat leviathan een dinosaurus was als de kronosaurus. In dit artikel staat ook een verklaring voor de lichtgevende en rokende effecten die leviathan volgens Job 40 en 41 heeft. Leviathan wordt vergeleken met de bombardeerkever. Zie http://www.jezusdegezalfde.info/staan-er-dinosaurussen-in-de-bijbel.html

Nu is mijn vraag aan hen op dit forum die in de Bijbel geloven (dus niet aan atheïsten als die hier zijn, ik weet al hoe zij hier over denken), wat denken jullie dat de leviathan was? Ik geloof dat de Nieuwe Bijbelvertaling zei dat het een krokodil was, maar als je Job leest dan lijkt mij dit eigenlijk onmogelijk. Denken jullie ook dat het een dinosaurus was of hebben jullie een ander idee?

Wijsheid en poëzie
Job maakt deel uit van de Geschriften, en hoort daarbinnen tot de wijsheidsliteratuur. Het is te plaatsen in dezelfde groep als Prediker, Spreuken en de deuterocanonieke boeken Wijsheid van Salomo en wijsheid van Jezus Sirach. Job bestaat van hoofdstuk 3:1 tot 42:6 uit poëzie. Hebreeuwse poëzie heeft haar eigen stijlkenmerken. Het bekendste is het parallellisme:

3:3 Laat de dag dat ik geboren ben vergaan,
en ook de nacht die zei: Een jongen is verwekt
Parallellismes zijn er op veel meer niveaus; ook op het niveau van stanza, strofe enz.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Job_(boek)

laten wij dit niet opvatten als historische werkelijkheid. Dat doet de schrijver niet bepaald recht.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”