Mortlach schreef:Uiteraard. En dan moet er een andere theorie komen die natuurlijke oorzaken beschrijft voor natuurlijke gevolgen.

Ik wou het er zelf nog net niet achter typen
Dat is het hem net. Het is slecht in beide gevallen. "Ik begrijp het niet, dus zit God erachter" is een zeer gevaarlijk argument (denk aan onweer en regenbogen en aardbevingen) en God-of-the-gaps wil je toch ook niet verdedigen als gelovige?
Klopt. Ik heb volgens mij al wel vaker gezegd dat God orde en wetmatigheden in de schepping gelegd heeft. Daarom is een God-of-the-gaps in gewone gevallen niet acceptabel als natuurlijke verklaring. Wel wil ik ruimte laten voor wonderen, maar veelal zijn die wonderen niet zozeer bovennatuurlijk als wel 'toevallig', i.e. 'bijzonder geleid'. (Ik denk specifiek aan de 'kwakkels' (vogels) tijdens de woestijnreis voor het volk Israël, Exodus 16) Over het wonder van de opstanding van Jezus hebben we het pas al gehad.
Mortlach: Daarom dus de vraag: welk biologisch mechanisme bepaalt die grenzen?
Arendsoog: Op gewone-mensen-niveau factoren als pH-gevoeligheid, water aan/afwezigheid, hoeveelheid zonlicht etc.
Dat is alleen geen biologisch mechanismen zoals ik dat bedoel. Dat zijn meer omstandigheden. Ergens in het DNA of de opbouw van cellen moet iets zitten wat de mate van variatie beperkt. (spoiler: dat is er natuurlijk niet, maar het is wel wat creationisten nodig hebben)
Correct, sorry voor de verwarring. Nu zijn er wel degelijk reparatiemechanismes in de cel, en die beperken daardoor wel de variatie. Overigens mag je hier blij mee zijn, want dat betekent dat je niet allang allerlei ziektes hebt. (En ik moet denken aan Paulus, 2 Korinthe. 6:2 : Want Hij zegt: In den aangenamen tijd heb Ik u verhoord, en in den dag der zaligheid heb Ik u geholpen. Ziet, nu is het de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid! (SV), NBV:
https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/2cor/6/))
Arendsoog: Richard Feynman zei toch zoiets als: 'Life can be understood as the jiggling and wiggling of atoms' (Leven kan worden begrepen als het wiebelen van atomen)? Ik bedoel te zeggen: uiteindelijk geen 'biologisch' mechanisme, maar puur fysische processen. Dan komen we op een punt wat ik lastig vind: de overgang van puur fysische processen naar leven. Maar dat is een andere discussie.
Mortlach: Wel een interessante discussie overigens. Ik kan me goed voorstellen dat als je leven ziet als iets door God bedoelt en gegeven, dat het idee van puur materialisme lastig is. Omdat ik dat eerste niet heb, heb ik er totaal geen moeite mee dat alles een gevolg is van materialistische processen (nee, ook qua ethiek niet).
Voor mij komen dan vragen op als hoe we denken (het hebben van een 'geest'/ziel) en hoe dit samenhangt met onze waarnemingen in ruimte en tijd.
----
volgend bericht
-----
Mortlach schreef:Van sommigen is het anders makkelijk genoeg na te zoeken (denk Hovind, die clown heeft in zijn leven nog niks gezegd dat klopt). Het ging me meer om de verdachtmaking dat creationisten worden afgewezen omdat men God uit de discussie probeert te houden; men wil God inderdaad uit de discussie houden, maar niet om al die uitgekauwde stromannen alsof men zich niet wil verantwoorden, men zelf God wil spelen, etc, etc.
Correct, er is veel geblaat als ik het zo mag noemen. Mensen met allerlei (gegronde of niet-gegronde) beweegredenen die hun zegje willen doen zonder enige deugdelijke vakinhoudelijke kennis. Er zijn echter ook serieuze pogingen, zoals bijvoorbeeld de kritiek van Hartnett op de BigBang-theorie en Dark matter/energy. Zo zijn er wel meer serieuze christelijke wetenschappers te noemen.
Ik zeg niet dat de fysica (natuurwetenschap ik breedst mogelijke zin) zich bezig moet houden met de metafysica. Als men echter alles beperkt tot slechts fysica, en daarmee de metafysica compleet uitschakelt (materialisme dus), dan ben ik het daar mee oneens. Vooral omdat men dan wel werkt met multiversumtheorieën en aliens en buitenaards leven meent te kunnen verwachten.
Okee, even heel concreet, wat wil je dan precies? Fysica houdt zich niet bezig met de metafysica, maar toch wel een beetje?
1. De natuurwetenschap/materialisten wil niet geloven in een specifieke God als de christelijke.
2. Men sluit iets als schepping of doelgerichtheid uit.
3. Ondertussen verzint men, zonder waarneming naar ik weet, bijv. de multiversumtheorie. Feitelijk om God nog verder uit te schakelen, want de kans op toevallige dingen is dan veel groter. Lijkt Epicurus' wereldbeeld wel, met plotseling ontstaande en verdwijnende werelden

4. Stephen Hawking krijgt bakken met geld om naar buitenaards leven te zoeken. Blijkbaar verwacht men daar toch wel wat, zonder dat we daar enige serieuze aanwijzing voor hebben.
Puntje 1 en 2 is het verwijderen van (christelijke) metafysica via de voordeur. Puntje 3 en 4 is het opnieuw binnenhalen van materialistische metafysica binnen de achterdeur.
Ok. Maar het systematisch uitsluiten van alle metafysica als onzin, dat is waar ik op doelde.
Jammer dat je termen als 'onzin' wenst te gebruiken. Dat is onnodig polariserend. Ik kan prima metafysica uitsluiten zonder dat ik mensen op het hart te trappen voor wie het wel belangrijk is. Je term schuift mij indirect een positie in de schoenen (een bijzonder vervelende positie) die ik niet inneem.
Excuses voor mijn onnodig polariserende opmerkingen

Dat jij die positie niet inneemt weet ik inmiddels;)
[quote="Arendsoog'']
Ik zat meer te denken aan voorspellingen op moleculair niveau

[/quote]
[quote]Okee, die heb ik niet zo 1-2-3 paraat, maar het is ook nogal veeleisend. Je eist een voorspelling; ik geef je een voorspelling; ineens is die voorspelling onvoldoende...[/quote]
Die verwacht ik ook niet van je. Toen ik antwoordde op het voorspellende karakter van de ET, op basis van genetica, dacht ik aan het specifiek voorspellen van DNA-mutaties enzo. Geen idee of daar iets over bekend is, eerlijk gezegd.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2