Arendsoog schreef:Klopt, daarom zet ik het tussen haakjes. Het is echter ook een prachtige manier om God buiten beeld te krijgen. Materialisme ten top. Alleen al daarom wil men creationisten vrijwel niet serieus nemen.
Nou, nee, vooral omdat creationisten over het algemeen broddelwerk opleveren als ze wetenschappelijke zaken proberen te bediscussiëren.
Onder het mom van wetenschap, rangeert men God op een zijspoor. Omdat we alleen dingen in ruimte en tijd waar kunnen nemen, beperkt men tegelijk de gehele werkelijkheid tot deze categorieën.
Ja, de wetenschap bakent het gebied waarover het uitspraken doet af (het natuurlijke); het komt bijzonder vreemd op me over dat je ze dat kwalijk lijkt te nemen. Dat iemand ervoor kan kiezen/ervan overtuigd kan zijn dat er inderdaad niet meer is dan het natuurlijke, dan is dat een geldige houding.
En ze rangeren niet alleen God op een zijspoor, maar alle goden, al het bovennatuurlijke en daar valt jouw god inderdaad ook onder. Ik gooi het argument altijd maar op dat je als christelijke wetenschapper moet kunnen samenwerken met je Hindoeïstische en Shinto-collega's. Discussiëren welke god er 'echt' achter het natuurlijke zit, doe je dan maar aan de borreltafel.
Welke voorspelling voor de toekomst wil je er mee maken? Dat de best aangepaste soort zal overleven? Veel dieper kan men niet gaan, schat ik zo in.
Maar dat is nogal een voorspelling. Je kunt voorspellen dat als je een soort op een nieuw eiland introduceert waar ander voedsel beschikbaar is, die soort zich zal aanpassen aan dat voedsel. En dat blijkt ook te kloppen. Tijdens een experiment op hagedissen voor de kust van Joegoslavië bleek de nieuw geintroduceerde soort volledig nieuwe organen te hebben ontwikkeld tijdens die oorlogen daar.
De genetica kan een 'levensboom' ontwikkelen, door organismes op basis van bepaalde eigenschappen aan elkaar te linken. Zodra je hier echter zonder (directe, herhaalbare en falsifieerbare) waarneming een theorie van afstamming op gaat baseren, overschrijdt je m.i. de grens van technische wetenschap naar historische wetenschap. Waarbij ik nog helemaal niets gezegd heeft over de werkelijke toedracht, noch over de betrouwbaarheid.
Okee, voor mij is dat onderscheid totaal nietszeggend dan.