Genocide in het Oude Testament

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neliz
Verkenner
Verkenner

Re: Genocide in het Oude Testament

Berichtdoor Neliz » 23 dec 2015 19:00

_Sjors_ schreef:
Om dezelfde reden als alle andere atheïstische leiders, veelal communistisch. Kijk bv maar eens naar wat Pol Pot gedaan heeft en zo zijn er nog anderen. Er zijn er al veel zoals Hitler langsgekomen hoor. En deze mensen handelen maar om 1 reden: eigenbelang waarbij het doel de middelen heiligt. Als waarheid als relatief wordt beschouwd krijg je nu eenmaal dit soort acties. En daar zijn de zwaksten dan als eersten de dupe van.

Haha... Wat dacht je hiervan! Als de waarheid als absoluut wordt beschouwd heb je alle reden om te moorden. Dat heeft de christelijke wereld laten zien. En de moslims laten het thans ook zien.
Tot op vandaag zijn het rijke christelijke lobbyisten die in Afrika wetten doorzetten om homoseksualiteit strafbaar te stellen, zelfs tot de dood! Omdat de Bijbel!

Je hebt verschrikkelijke mensen en goede mensen. Godsdienst verandert daar niets aan, helaas. En het christendom kent tal van mogelijkheden om minderheden de marginaliseren of zelfs te doden...

http://www.latimes.com/opinion/op-ed/la ... story.html

Update: het spijt me dat ik over homoseksualiteit begin. Dat is niet direct het onderwerp van het topic, maar voor mij ligt dit na aan mijn hart. Ik ben dolblij dat ik in Nederland ben opgegroeid en in de UK leef en mezelf kan zijn. Maar dat ging vanuit mijn reformatorische opvoeding niet zonder moeite. Voor mij is een link tussen Gods opdracht tot volkerenmoord en de geschiedenis van de kerk over de vervolging van homoseksuelen snel gelegd. En niet zonder reden: het is nog steeds aan de orde van de dag, en het wordt gerechtvaardigd met bijbelteksten, Gods plan en de absolute waarheid die christenen in pacht menen te hebben...
Laatst gewijzigd door Neliz op 23 dec 2015 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 dec 2015 20:13

Neliz schreef:Haha... Wat dacht je hiervan! Als de waarheid als absoluut wordt beschouwd heb je alle reden om te moorden. Dat heeft de christelijke wereld laten zien. En de moslims laten het thans ook zien.

Met dit verschil: Israël was in vergelijking met de volken die ze overwonnen hadden, klein en ogenschijnlijk onbetekenend. De volken die ze echter onder leiding van God --en alleen op die manier-- versloegen, waren juist die volken die atheïstisch en evolutionair gezien boven aan de piramide dachten te staan. In alle opzichten absoluut geen zwakkeren!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Neliz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Neliz » 23 dec 2015 20:34

_Sjors_ schreef:
Met dit verschil: Israël was in vergelijking met de volken die ze overwonnen hadden, klein en ogenschijnlijk onbetekenend. De volken die ze echter onder leiding van God --en alleen op die manier-- versloegen, waren juist die volken die atheïstisch en evolutionair gezien boven aan de piramide dachten te staan. In alle opzichten absoluut geen zwakkeren!

600.000 man in de leeftijd waarin ze geschikt waren om te vechten, volgens de Bijbel. Dat is een flink leger. Het Nederlandse leger is er niks bij... (21.500 fulltime en parttime personeelsleden, volgens Wikipedia)

http://www.bible.ca/archeology/bible-ar ... ebrews.htm

Niet dat ik in dat nummer geloof. Ik denk niet dat Israël ooit slaaf in Egypte is geweest, maar dat dit volksverhalen zijn die later als geschiedenis en propagandamateriaal gebruikt zijn. Er is in jeder geval 0% historisch bewijs voor de Exodus...

Nog effe dit: een lijstje met nummers van het aantal gedode (vermoorde) mensen waarvoor god direct verantwoordelijk is volgens de bijbel.
http://dwindlinginunbelief.blogspot.co. ... bible.html

Dat staat dus nog los van alle andere door religie geïnspireerde (christelijke) geweld...

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 dec 2015 20:55

Ik raad je aan om de bijbel open te slaan om vervolgens Numeri en Jozua te gaan lezen. Hier kun je o.a. het volgende lezen:

Numeri 13:

31 Maar de mannen, die met hem opgetrokken waren, zeiden: Wij zullen tot dat volk niet kunnen optrekken, want het is sterker dan wij.
32 Alzo brachten zij een kwaad gerucht voort van het land, dat zij verspied hadden, aan de kinderen Israëls, zeggende: Dat land, door hetwelk wij doorgegaan zijn, om het te verspieden, is een land, dat zijn inwoners verteert; en al het volk, hetwelk wij in het midden van hetzelve gezien hebben, zijn mannen van grote lengte.
33 Wij hebben ook daar de reuzen gezien, de kinderen van Enak, van de reuzen; en wij waren als sprinkhanen in onze ogen, alzo waren wij ook in hun ogen.

Bibberende Joden.

Neliz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Neliz » 23 dec 2015 21:05

Inderdaad vind ik verhalen over reuzen erg geloofwaardig. Ik geloof ook in Narnia, de Grote Vriendelijke Reus, Jaap en de Bonenstaak...

Ik weet niet precies wat je wilt zeggen met dit argument, maar je maakt de bijbel (nóg) minder geloofwaardig in plaats van geloofwaardiger.

Als er inderdaad reuzen in het land woonden dat de Israëlieten moesten veroveren, zo groot dat zij slechts sprinkhanen leken (dus zeker zo'n 4, 5 meter lang en dan druk ik me voorzichtig uit), en de Israëlieten konden hen verslaan dan is dat best een wonder te noemen.
Ik ben heel benieuwd naar het archeologisch bewijs voor mensen van dergelijke lengte.

Of... Zou het zo zijn dat Israël een stam was die inheems was in Kanaän en dat Jahweh één van de goden van het Kanaänitische pantheon was? En dat de verhalen van de Exodus pas vorm hebben gekregen na de ballingschap en voornamelijk als vormingsmythe dienen en niet als historisch verhaal?
Dat is waar de archeologie op lijkt te wijzen...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Exodus

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 dec 2015 21:09

Dan vraag ik me af waarom jij hier bent. Alweer een vijandige geest. En dan neem ik jou dat nog niet eens zo kwalijk, blijkbaar wordt je de toegang niet ontzegd. Maar het controlerende en werende element is ver te zoeken en die fout ligt voornamelijk bij de beheerders van dit forum.
Wat ik eens zei tegen Mortlach, mag men zich daar net zo goed door aangesproken voelen:

Ongelooflijke slappe hap!

Neliz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Neliz » 23 dec 2015 21:16

_Sjors_ schreef:Dan vraag ik me af waarom jij hier bent. Alweer een vijandige geest. En dan neem ik jou dat nog niet eens zo kwalijk, blijkbaar wordt je de toegang niet ontzegd. Maar het controlerende en werende element is ver te zoeken en die fout ligt voornamelijk bij de beheerders van dit forum.
Wat ik eens zei tegen Mortlach, mag men zich daar net zo goed door aangesproken voelen:

Ongelooflijke slappe hap!

Ik wil best uitleggen waarom ik hier ben, maar dan gaan we wel een beetje off topic. Ik ben opgegroeid in de gereformeerde bond. Ik heb familie die nog altijd in de gereformeerde bond kerkt, en zelfs predikant is in de hersteld hervormde kerk. Ik ben zelf weliswaar veranderd van bond tot evangelisch tot midden-orthodox tot vrijzinnig tot uiteindelijk agnost, maar ik hou mezelf graag bezig met wat leeft en geloofd wordt binnen de reformatorische kringen waar ik het grootste deel van mijn familie nog altijd zie.
Ik ben homo, en uiteraard bepaalt dit mijn focus op dit forum. Ik heb genoeg meegemaakt en heb genoeg kennis van het geloof om er een mening over te hebben. En ik ben Refoweb dankbaar dat ze niet ieder onwelgevallig geluid blokkeren, maar als volwassen mensen een open forum beschikbaar stellen om te discussiëren over het Reformatorisch christelijk geloof vanuit verschillende zienswijzen en afkomsten...

Kom ik (een enkele keer) te hard en ongenuanceerd over dat wil ik daar best mijn excuses coor aanbieden zolang ik niet met mijn geweten in de knel raak. Ik ga ook wel eens te ver, want ergens zit er een heleboel pijn over hoe ik mezelf heb moeten zien en ben gezien door anderen. Ik wil het niemand aandoen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 dec 2015 21:30

Chaya schreef:Zijn er bladzijden uit je Bijbel gescheurd?
Waarschuwde Jeremia niet in scherpe bewoordingen?
En de profeet Elia?
Bijbelboeken zijn naar sommige van hen genoemd, Hosea, Amos, Obadje, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggaï, Zacharia, Maleachi, Jesaja.
In Genesis 20 wordt Abraham ook een profeet genoemd.
Een profeet is "de mond van God". Daarom staat er vaak achter een profetie: zo zegt de Heere.

De Israëlieten hadden dus 400 jaar in Egypte doorgebracht. er waren geen profeten in Kanaän, al die tijd. Er werden alleen mensen vooruitgestuurd om de verspieden. In Kanaän leefden mensen die nog nooit gehoord hadden van Israëlieten, laat staan van profeten. Die Kanaänieten moesten per direct allemaal vermoord worden. Niemand kan beweren dat die mensen gewaarschuwd zijn. Dat is, ook bijbels gezien gewoon onzin.

Het volk Israël is niet zomaar een volk, ze zijn uitverkoren door God Zelf en daarom zal satan er alles aan doen om hen weg te vagen van de wereldkaart. Waarom denk je dat Hitler er 6 miljoen heeft gedood?

Dat had helaas vrij veel te maken met het christendom.... Het christendom was al snel in de geschiedenis antisemitisch en bijv. Luther was tegenover de Duitsers zeer negatief over het jodendom. Het is feite een optelsom waardoor dit kon gebeuren in Duitsland.
Ook gif is geschapen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 dec 2015 21:41

Daar waren profeten in de streek zoals Melchizedek en Abraham en Izaäk en Jakob en zijn zonen. Het concept mond op mond reclame was toen zekers van toepassing, men wist met wie ze te maken kregen! De Kanaänitische volkeren hadden zich kunnen bekeren, zoals Ninevé deed, en God zou hen vergeven hebben (Jona 3:5-10). God was zeer geduldig!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 dec 2015 09:58

_Sjors_ schreef:Daar waren profeten in de streek zoals Melchizedek en Abraham en Izaäk en Jakob en zijn zonen. Het concept mond op mond reclame was toen zekers van toepassing, men wist met wie ze te maken kregen! De Kanaänitische volkeren hadden zich kunnen bekeren, zoals Ninevé deed, en God zou hen vergeven hebben (Jona 3:5-10). God was zeer geduldig! Maar het "wir haben es nicht gewusst" effect was in die tijd ook al van toepassing. Dit effect treed met name op bij heel arrogante mensen die met de mond vol tanden staan.

Tjonge, wat weet jij veel over die tijd. En dat zonder geen greintje bewijs.

Stel dat ik met je mee zou gaan in de stelling dat de Kanaänieten kans hebben gehad zich te bekeren (hoewel dat zeer dubieus is: nergens in Genesis wordt gezegd dat de Kanaänieten de god van Abraham moeten gaan aanbidden of zo), dan nog blijft de vraag: was dat nou nodig. Want de inwoners van Ur en Charan en Paddan-Aram zouden dan ook ruimschoots kans hebben gehad, maar die werden niet uitgeroeid. En neem Egypte, het volk dat Israël onderdrukt zou hebben voor 400 jaar (ca. 50 x zo lang als nazi-Duitsland!), die werden ook niet totaal uitgeroeid.

Dus zelfs als je zegt: God heeft alle recht met zijn schepping te doen wat hij wil, en de mensen hadden beter kunnen weten, dan nog is Gods han delen onnodig wreed. Wat zegt het over iemand als hij bijvoorbeeld zijn computer helemaal kort en klein slaat als er een programmaatje vastloopt?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 dec 2015 20:08

_Sjors_ schreef:Daar waren profeten in de streek zoals Melchizedek en Abraham en Izaäk en Jakob en zijn zonen. Het concept mond op mond reclame was toen zekers van toepassing, men wist met wie ze te maken kregen! De Kanaänitische volkeren hadden zich kunnen bekeren, zoals Ninevé deed, en God zou hen vergeven hebben (Jona 3:5-10). God was zeer geduldig! Maar het "wir haben es nicht gewusst" effect was in die tijd ook al van toepassing. Dit effect treed met name op bij heel arrogante mensen die met de mond vol tanden staan.

Cicero heeft uitstekend aangetoond dat er van geen evangelisatie sprake was in Kanaän, zo ongeveer 500 jaar voor de uittocht. Dus de toen levende Kanaänieten waren vrijwel zeker niet gewaarschuwd. Evangelisatie is in het jodendom nog altijd not done, aangezien joden proselieten nooit heel hartelijk welkom heten. Je bent Jood als je moeder het is, en verder hebben we weinig met je te maken. Een heiden is niet heel welkom binnen het joodse geloof.
Geloof in de joodse God, Jhwh, is vooral een kwestie van afstamming. Je stamt af van Abraham of niet. En dan kun je je wel bekeren, maar het helpt niet.

Dat begint natuurlijk bij Abraham zelf. De belofte behelst 2 zaken:

-Je zult een groot volk worden (afstammelingen)
- Je krijgt land.

De afstammelingen kwamen, bijbels gezien, tijdens de periode van 400 jaar in Egypte. daar werd in feite, of in elk geval bijbels gezien uit één familie een heel volk geboren.
Nu nog het land. De belofte. Kanaän.

Daar woont een soort volk waar je niet mee wilt samenwonen. die niet je buren mogen zijn. Want dat krijg je hechting en dat mag niet. Want ze geloven totaal iets anders. Je wilt absoluut geen buurvrouw met een ander geloof. die bidt met een altaar of een beeldje.

Daarom hebben hebben bijbelschrijvers bedacht dat het land dat ze ooit/toen gingen veroveren vooral vrij moest zijn van welke godsdienst dan ook. En zo wordt het volgens mij ook wel verwoord in de bijbel.

Egypte was niet het beloofde land dus daar hoefde geen genocide plaats te vinden. alle landen waar mensenoffers waren hoefden niet uitgeroeid te worden. Alleen de mensen die in het beloofde land woonden.

de genocide die beraamd was door bijbelschrijvers, pas achteraf, ging alleen om land.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”