Niet mijn christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Neliz » 11 dec 2015 17:34

Mortlach schreef:
Als we dan toch bezig zijn: laatst is er in Amerika een kliniek van Planned Parenthood overhoop geschoten door een terrorist met 4 doden als gevolg. En dat omdat een van de diensten die PP aanbiedt, abortussen zijn, overigens naast een breed scala aan diensten voor de seksuele gezondheid van armere vrouwen die anders zo goed als geen toegang hebben tot basisgezondheidszorg (STD-tests, uitstrijkjes, etc). Het is nog niet expliciet in het nieuws geweest, maar ik eet mijn schoenen op als die terrorist zichzelf géén christen zou noemen.

Tja, het meest positieve (relatief dan) van dit soort zaken is dat het 'onze' eis aan moslims om zich te distantiëren van hun vorm extremisten in een beter perspectief zet. Net zo goed dat de mensen hier zich - als het goed is - niet verantwoordelijk of verbonden voelen aan die christelijke terrorist, voelen moslims zich niet verbonden met de idioten van ISIS/ISIL/Daesch


Leuk dat je dit aangeeft, Mortlach. Ik heb hier lang en breed over gehoord en gelezen. Dat zal te maken hebben met mijn Facebook tijdlijn en de groepen die ik daar volg. En er wordt inderdaad gediscussieerd over de vraag of we dit niet als christelijk terrorisme moeten zien.
Als de dader een moslim is, is de link snel gelegd. Als de dader een blanke, christelijke man is, heeft de media het over een 'lone wolf'. Feit is dat deze man uit zijn eigen woorden inspiratie vond in speeches van zeer christelijke presidentskandidaten. En deze aanval stond niet op zichzelf. Wie Googlet vindt dat er hele lijsten zijn van terreuracties tegen Planned Parenthood Centers.


Om het onderwerp toch weer iets dichter bij huis te brengen: ik ben benieuwd wat de SGP gaat schrijven in hun verkiezingsprogramma. Of er weer komen te staan dat homohuwelijken ontbonden moeten worden, omdat het huwelijk, op bijbelse gronden, voor man en vrouw is?

Dat riekt namelijk naar de Sharia, maar dan in een christelijk sausje... Wil iemand daar afstand van nemen? Openlijk stellen dat dat geen échte christelijke standpunten horen te zijn...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Speedy » 11 dec 2015 18:17

Neliz schreef:Om het onderwerp toch weer iets dichter bij huis te brengen: ik ben benieuwd wat de SGP gaat schrijven in hun verkiezingsprogramma. Of er weer komen te staan dat homohuwelijken ontbonden moeten worden, omdat het huwelijk, op bijbelse gronden, voor man en vrouw is?

Dat riekt namelijk naar de Sharia, maar dan in een christelijk sausje... Wil iemand daar afstand van nemen? Openlijk stellen dat dat geen échte christelijke standpunten horen te zijn...


De fout is al om het op gelijke hoogte als sharia te zetten, want de sharia zegt dat ingeval van homofilie deze personen gedood moeten worden.

Maar ja, men zal niet rusten voor dat de SGP is veroordeeld en dat orthodoxe christenen afgeschreven zullen worden als je afwijzende standpunten inneemt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2015 19:24

Leviticus zegt toch ook dat homo's gedood moeten worden? Wat is dan precies het verschil met de sharia?

Verder draaf je wel een beetje door hoor, met de SGP afschrijven.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2015 23:03

Neliz schreef:Nou gebeurde gisteren het volgende. Een twitteraar met de naam @bijbel_urk plaatste het volgende bericht:

https://twitter.com/Jongderik/status/67 ... wsrc%5Etfw

(Het twitteraccount is op slot gezet door de eigenaar, dus ik kan er alleen op deze manier naar linken)

Dat in sommige kringen homo's niet geaccepteerd worden is al erg genoeg natuurlijk, maar dat deze persoon het kennelijk nodig vind om iedere uiting van homoseksualiteit uit het publieke leven te weren, is belachelijk.
(En waar gáát dit over, een hand op een been! "Homopropaganda"???!

Zou het nu niet eens tijd worden dat er een groep word opgericht 'Niet Mijn Christendom!' 'Of Niet Mijn Refokerk!'? Gewoon om publiek afstand te nemen van dit soort domme uitspraken.

Waar ik vooral moeite mee heb, is dat een hand op iemands been geassocieerd zou moeten worden met homoseksualiteit. Als ik zo'n afbeelding zie, denk ik daar niet meteen aan. Dat kun je toch gewoon als goede vrienden van elkaar doen? Zo bekijk ik zoiets liever.
Om zoiets te interpreteren als homoseksueel gedrag zie ik als: jezelf gek laten maken door alle homopropaganda, en de dingen niet meer gewoon kunnen interpreteren. Het is: alles in het bijzondere trekken. En daar ben ik een groot tegenstander van. Helaas hebben veel mensen daar erg een handje van, is mijn indruk.

Dus wat mij betreft geen protestacties als 'dit is niet mijn christendom!' Maar eerder: laten we weer eens normaal gaan denken, gewoon nuchter worden.

Ben ik nou de enige die dit aan de orde stelt? Heb ik een soort van originele blik door dit aan de orde te stellen? Ik mag toch hopen van niet! Maar het lijkt er naar mijn indruk wel op, als ik de discussie van tot nu toe nalees. :roll: 8-[ 8-[ 8-[
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Neliz » 11 dec 2015 23:20

@Boekenlezer

In mijn originele post geef ik ook aan dat ik de hand op een been erg overdreven vind om er allerlei conclusies uit te trekken. Hier vinden we elkaar dus.
Het predikaat homopropaganda kreeg het van het inmiddels gesloten twitter account van @bijbel_urk

Maar dat is het punt niet zozeer. Al ging het om twee (of drie) mannen die elkaar zoenden, knuffelden of wat dan ook, dan nog is de term homopropaganda niet op zijn plaats. Dat doet inderdaad denken aan de griezelige ontwikkelingen in Rusland. Een vergelijking met abortus lijkt me evenmin op zijn plaats, toch?

Yoshi

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 23:30

Dat er sprake is van homopropaganda in Nederland lijkt me duidelijk. Of dat nu ook het geval was weet ik niet. Abortus erbij betrekken vind ik vrij gestoord. En toch hebben we hier in Nederland vrijheid van meningsuiting. Laten we dat vooral zo houden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2015 01:24

Neliz schreef:Om het onderwerp toch weer iets dichter bij huis te brengen: ik ben benieuwd wat de SGP gaat schrijven in hun verkiezingsprogramma. Of er weer komen te staan dat homohuwelijken ontbonden moeten worden, omdat het huwelijk, op bijbelse gronden, voor man en vrouw is?

Dat riekt namelijk naar de Sharia, maar dan in een christelijk sausje... Wil iemand daar afstand van nemen? Openlijk stellen dat dat geen échte christelijke standpunten horen te zijn...

Wat is dan wel een echt christelijk standpunt? Als een rietstengel lekker meewuiven met de seculiere wind? Dat lijkt mij overduidelijk ook niet de bedoeling! Christen zijn brengt met zich mee, dat je verschilt van mening met bijvoorbeeld seculieren, moslims, hindoes, en noem maar op.

Van het standpunt, dat het huwelijk ingesteld is voor een man en een vrouw ga ik geen afstand nemen. Waarom zou ik? Dat klopt toch gewoon?

Bij een meerderheid van seculieren, krijg je een seculiere wetgeving, en bij een meerderheid van christenen een christelijke. Dat dat bepaalde consequenties kan hebben voor bijvoorbeeld het homohuwelijk lijkt mij vrij duidelijk. Een echt christelijke staat zal geen homohuwelijk goedkeuren. En een seculiere staat zal weer de neiging hebben om bepaalde christelijke gedragingen graag aan banden te leggen. Levensbeschouwing is nou eenmaal niet neutraal, en zal er altijd uit komen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2015 10:38

Boekenlezer schreef:Waar ik vooral moeite mee heb, is dat een hand op iemands been geassocieerd zou moeten worden met homoseksualiteit.

Dat is waar. Op deze wijze gaat alle spontaniteit verloren en bestaat het gevaar dat mensen bepaalde lichamelijke aanrakingen niet meer doen bij de ander van hetzelfde geslacht.
Meiden hebben in de regel wat minder moeite merk ik.
Wij hadden thuis een heel vaderlijke huisarts. Als hij je iets moest vertellen wat niet zo fijn was, legde hij altijd even zijn hand op de jouwe, of op je arm, of als je op bed lag en hij zat aan de zijkant, zijn hand op je been.
Nu denk ik wel eens, dat zou hij nu niet meer kunnen doen, om gezeur over ongewenste intimiteiten te voorkomen.
Misschien slaan we hierin wel door en creëeren we zo afstand tot elkaar.
Hoe werd een duwtje van de mannelijke president op de onderrug van de koningin niet enorm uitvergroot.
In bepaalde landen is het heel normaal als mannen elkaar kussen, lijfelijk contact hebben, zonder dat er enig sprake is van seksuele opwinding of andersgeaardheid.
M.a.w. zijn we inmiddels zo veranderd in ons denken dat een hand van de ene man op het been van de andere geassocieerd wordt met homofilie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 12:26

Boekenlezer schreef:
Bij een meerderheid van seculieren, krijg je een seculiere wetgeving, en bij een meerderheid van christenen een christelijke. Dat dat bepaalde consequenties kan hebben voor bijvoorbeeld het homohuwelijk lijkt mij vrij duidelijk. Een echt christelijke staat zal geen homohuwelijk goedkeuren. En een seculiere staat zal weer de neiging hebben om bepaalde christelijke gedragingen graag aan banden te leggen. Levensbeschouwing is nou eenmaal niet neutraal, en zal er altijd uit komen.


Noem mij dan eens één uiting van "christelijk gedrag" dat door de Nederlandse overheid is verboden dan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 12:44

De enkelefeitconstructie maakt bepaald Christelijk gedrag toch in ieder geval behoorlijk lastig. Om maar een voorbeeld te noemen.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Yoshi » 12 dec 2015 12:51

Discriminatie lijkt me nou niet bepaald christelijk gedrag.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 13:13

Wat Yoshi zegt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 dec 2015 14:08

Ik las deze week een mooie uitspraak van Tom Mikkers:
"Godsdienstvrijheid en gewetensvrijheid zijn ooit bedacht om lijden dat mensen elkaar aandoen te voorkomen, toch niet om het te rechtvaardigen?"

M.a.w. Er is godsdienstvrijheid, maar met die vrijheid heb je nog geen vrijgeleide om anderen te discrimineren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2015 09:00

Chaya schreef:Dat is waar. Op deze wijze gaat alle spontaniteit verloren en bestaat het gevaar dat mensen bepaalde lichamelijke aanrakingen niet meer doen bij de ander van hetzelfde geslacht.
Meiden hebben in de regel wat minder moeite merk ik.
Wij hadden thuis een heel vaderlijke huisarts. Als hij je iets moest vertellen wat niet zo fijn was, legde hij altijd even zijn hand op de jouwe, of op je arm, of als je op bed lag en hij zat aan de zijkant, zijn hand op je been.
Nu denk ik wel eens, dat zou hij nu niet meer kunnen doen, om gezeur over ongewenste intimiteiten te voorkomen.
Misschien slaan we hierin wel door en creëeren we zo afstand tot elkaar.
Hoe werd een duwtje van de mannelijke president op de onderrug van de koningin niet enorm uitvergroot.
In bepaalde landen is het heel normaal als mannen elkaar kussen, lijfelijk contact hebben, zonder dat er enig sprake is van seksuele opwinding of andersgeaardheid.
M.a.w. zijn we inmiddels zo veranderd in ons denken dat een hand van de ene man op het been van de andere geassocieerd wordt met homofilie?


Precies. Aanraken is ook gewoon een manier van communiceren en sommige mensen zitten zo in elkaar dat ze dat ook graag gebruiken. Dat het volgens de twitteraar meer is heeft te maken met een bepaalde homofobie. Als een man en een vrouw zo op een bank hadden gezeten had je niks gehoord. Ook al waren ze vast niet getrouwd. Maar ongelovig en homo zijn is veel erger dan ongelovig en hetero zijn volgens sommigen.... Dat vind ik nog steeds het meest gruwelijke van dit soort dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Niet mijn christendom

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 dec 2015 10:59

Nogmaals, vanwege de tekst op de poster had de twitteraar inderdaad reden genoeg om aan te nemen dat het om homoseksualiteit gaat.
Dat dat dan meteen een reden is om zo'n tweet de wereld in te sturen is een verhaal apart.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten

cron