Wir haben es nicht gewußt

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor mealybug » 25 sep 2014 17:18

Spreeuw schreef:
Ja. Blijft nog wel de vraag waarom vele mensen in m.n. de Gereformeerde Gemeenten ds. Kersten in ere houden, in die zin dat ze bijvoorbeeld verschillende dingen naar hem vernoemen. Er zijn basisscholen naar hem vernoemd. Er is ook een straat naar hem vernoemd, in Tholen, waar een kerk van de Gereformeerde Gemeente staat.

Mijns inziens past antisemitisme absoluut niet bij het christelijk geloof.

Grondig mee eens.
En wat de rest van je vraag betreft, dominees mogen niet bekritiseerd worden, dat weet je toch wel?
De roomsen hebben 1 paus, de protestanten hebben er honderden :wink:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 27 sep 2014 12:52

Mealybug, Spreeuw:
De rkk heeft na 50-60 jaar pas toegegeven dat hun houding, de andere kant opkijken, niet correct was. Maar uiteindelijk kwam dan toch het Mea Culpa.
Eindelijk een erkenning.....veel te laat natuurlijk.

In het Reformatorisch Dagblad hebben briefschrijvers het er anno 2014 nog moeilijk mee dat de standpunten van bevindelijke voorgangers dubieus waren. Die staan dus nog steeds op "hun voetstuk".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2014 22:36

moderngelovige schreef:Mealybug, Spreeuw:
De rkk heeft na 50-60 jaar pas toegegeven dat hun houding, de andere kant opkijken, niet correct was. Maar uiteindelijk kwam dan toch het Mea Culpa.

In het Reformatorisch Dagblad hebben briefschrijvers het er anno 2014 nog moeilijk mee dat de standpunten van bevindelijke voorgangers dubieus waren. Die staan dus nog steeds op "hun voetstuk".

Klopt.
Wanneer Luthers tirades tegen de joden aan bod komen, kijken ze nog steeds de andere kant op.
Want met de voetstukken staat of valt de leer.

http://www.refdag.nl/opinie/jodenhaat_v ... e_1_858021

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 30 sep 2014 16:49

Luther gaf, mss onbedoeld, de nazis kerkelijke en goddelijke rechtvaardiging voor hun misdaden(!)

Ik doelde op wat "recentere" voorgangers tijdens het nazi-bewind.
In het RD loopt nu een "discussie" over een wijlen ds./dr. Wisse.
Begrijp me goed nu wil die hier niet gelijk als nazi-sympathisant wegzetten, integendeel.
Maar dubieuze uitspraken zijn er gedaan door deze man maar dat mag van sommige briefschrijvers niet worden vermeld! Zelfs niet in de context zetten.

"Onder het tapijt vegen dan maar"?
Niemand is toch zonder zonde......

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2014 18:00

moderngelovige schreef:Mealybug, Spreeuw:

Beter laat dan helemaal nooit, toch? Ik denk dat men de laat verkregen oogst evenzo moet koesteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 okt 2014 11:23

moderngelovige schreef:Luther gaf, mss onbedoeld, de nazis kerkelijke en goddelijke rechtvaardiging voor hun misdaden(!)

Ik doelde op wat "recentere" voorgangers tijdens het nazi-bewind.
In het RD loopt nu een "discussie" over een wijlen ds./dr. Wisse.
Begrijp me goed nu wil die hier niet gelijk als nazi-sympathisant wegzetten, integendeel.
Maar dubieuze uitspraken zijn er gedaan door deze man maar dat mag van sommige briefschrijvers niet worden vermeld! Zelfs niet in de context zetten.

"Onder het tapijt vegen dan maar"?
Niemand is toch zonder zonde......

Wat zou er gebeurd zijn als Hitler een andere zondebok koos dan de Joden?
Waarschijnlijk lag het feit dat Jezus als de Messias doelbewust door de Joden verworpen werd veel voorgangers dwars.

In de Bijbel lezen we dat Jezus als de Messias verwerpen absoluut verkeerd is. Maar hoe moeten we omgaan met mensen die dit doen? We moeten hen niet afslachten, dat sowieso niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2014 22:26

Spreeuw schreef:Waarschijnlijk lag het feit dat Jezus als de Messias doelbewust door de Joden verworpen werd veel voorgangers dwars.

Doelbewust?
Hand 3:17 En nu weet ik, broeders, dat u het uit onwetendheid gedaan hebt, evenals uw leiders,
18 maar God heeft op die manier vervuld wat Hij bij monde van al Zijn profeten aangekondigd had, namelijk dat de Christus lijden zou.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 09 okt 2014 21:28

Jammer is dat het nog steeds een taboe is om tekortkomingen te benoemen; die ieder mens heeft of hij nou paus is, of Luther of "gerespecteerde voorganger" of onszelf(!)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 nov 2015 14:17

mealybug schreef: Doelbewust?
Hand 3:17 En nu weet ik, broeders, dat u het uit onwetendheid gedaan hebt, evenals uw leiders,
18 maar God heeft op die manier vervuld wat Hij bij monde van al Zijn profeten aangekondigd had, namelijk dat de Christus lijden zou.

Ja, maar geldt dit voor alle Joden?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 20 nov 2015 19:46

Ik krijg geen reactie van mealybug. Is hij, na intensief op dit forum gepost te hebben, van dit forum verdwenen?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 nov 2015 13:14

Spreeuw schreef:Ik krijg geen reactie van mealybug. Is hij, na intensief op dit forum gepost te hebben, van dit forum verdwenen?

Ja, kijk maar bij leden, daar staat hij niet meer tussen.
De redden daarvan mag je zelf bedenken ;-)

Terug naar “[Religie] - Open forum”