Johan100 schreef:Het zijn wel moorden!
Dat is je mening en die mag je hebben. Wettelijk gezien zijn het geen moorden.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Johan100 schreef:Het zijn wel moorden!
Chaya schreef:Dat je een ander standpunt inneemt in deze, kan ik accepteren, dat is helaas zo. Je weet ook hoe dit ligt in de christelijke wereld.
Maar wil je dan die spottende uitdagende toon achterwege laten alsjeblieft?
Ik krijg het er koud van.
Mortlach schreef:
Daar heb je gelijk in, dat was niet netjes van me of netjes. Mijn excuses.
Dat gezegd heb ik altijd wat moeite met mensen die dreigen met straf (via God dan) die maar niet lijkt te komen...
Chaya schreef:Toch is het waar wat Johan zegt, een land kan de oordelen van God over zich afroepen. Dat lezen we in de Bijbel ook.
Dus het gaat niet persé over jou - individueel - maar we liggen allen onder het oordeel.
En dan is de vraag, hoe zijn wij daaronder?
Drijft het ons uit naar God? Of dagen we Hem uit? Of geloven we gewoon helemaal niet dat het gaat gebeuren?
Het doet mij zo denken aan de dagen van Noach. Noach kreeg opdracht om een ark te bouwen en hoe gingen de spotters niet tekeer? Ze maakten Noach belachelijk, maar hij ging rustig door met bouwen.
En toen kwam het water en wilden de spotters ook massaal naar binnen.
Het hoeft dus niet door een bliksemschicht, wilde beer of wat dan ook te geschieden.
Dus als ik dan zo'n uitroep lees - want zo las ik het, als een uitdaging - wordt het me koud om het hart. En wil ik je niet ongewaarschuwd laten.
Je hoeft het om mij niet te laten, maar vanwege jezelf!
Chaya schreef:Hoi Roger,
Zelf zou ik de keuze maken om niet met iemand te trouwen die inzake dergelijke ethische kwesties een ander standpunt dan ik zou innemen.
Maar even over deze roodgemaakte zin:
Ik? Of wij?
En wat bedoel je met mis gaan, dat ze zwanger wordt?
Ik ben van het standpunt dat je de gevolgen moet dragen van je handel en wandel, dus ook met deze kwestie.
Hoe kun je met je geweten overeen komen dat je dan een beginnend leven doodt omdat je verstand een meter lager zakte?
Als mijn aanstaande dit zou voorstellen, was het meteen exit.
RogerS schreef:
Ik denk dat dit "wij" moet zijn, je bent samen verantwoordelijk voor die veiligheid. Al heb ik weleens iets met een vrouw gehad die er nogal losjes mee omging, waarbij ik wel degelijk degene was die zelf de grenzen moest trekken (veilige seks of geen seks), dus in dat geval was het wel "ik".
Met "mis gaan" bedoel ik inderdaad ook dat ze zwanger zou worden.
Chaya schreef:Maar wie is er dan verantwoordelijk voor een eventuele abortus? Wie neemt die beslissing? En vind je dat dat kan als het alleen maar "pure pech" is?
RogerS schreef:
Uiteindelijk beslist de vrouw over een eventuele abortus, maar ik wil zelf wel stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat dit niet zal gebeuren.
Ik zou persoonlijk alleen seks willen met een vrouw waarop ik het risico kan accepteren dat ze evt. ongewenst zwanger zou raken. En ik zou ook over dit onderwerp willen praten met haar als het serieuzer wordt, om te weten hoe zij hierover denkt. Het zou het fijnst zijn als ik iemand zou vinden die, net als ik, geen voorstander van abortus is. Mocht dat toch niet zou zijn, dan zou ik (wat Mortlach eerder al zei) willen gaan voor dubbele bescherming (bv. pil + condoom) om dit risico te minimaliseren. En dan hopen dat zij dat ook accepteert.....
Chaya schreef:Tja, vandaar dat de geslachtsgemeenschap eigenlijk alleen binnen de bescherming van het huwelijk thuishoort.
Anno 2015 is dat een achterhaald en achterlijk standpunt, maar toch zou dit veel ellende en verdriet voorkomen.
De vrouw beslist om haar zwangerschap af te laten breken. Je zult maar een zeer verlangende vader zijn.![]()
Bij het woord abortus denk ik persoonlijk aan: verdriet, rouw, pijn, wroeging.
Terwijl voor velen het kennelijk een opluchting betekent.
Chaya schreef:Tja, vandaar dat de geslachtsgemeenschap eigenlijk alleen binnen de bescherming van het huwelijk thuishoort.
Anno 2015 is dat een achterhaald en achterlijk standpunt, maar toch zou dit veel ellende en verdriet voorkomen.
.
meribel schreef:ik begrijp absoluut niet dat je als tegenstander van abortus, toch met een vrouw gemeenschap zou willen hebben die voorstander is.
En dan maakt dubbele bescherming helemaal niets uit. ( los van het feit dat ik het raar vind dat je als man wat te zeggen hebt over dat een vrouw de pil zou moeten gebruiken )
Mortlach schreef:Het levert ook een hoop frustratie en schuldgevoel op. Bij sommigen verknipt het echt de volledige eigen seksualiteit. Daarbij, ook getrouwde vrouwen kunnen kiezen voor een abortus hoor.
Chaya schreef:Inderdaad, het lijkt op afschuiven van de verantwoordelijkheid op deze manier.
Wat bedoel je te zeggen hiermee? Wanneer levert het frustratie op?
Ja bij een abortuskliniek maakt het niet uit of je getrouwd bent of niet.
Ik ken maar heel weinig reden om deze ingreep te laten doen, voor mezelf niet één.
Mortlach schreef:Misschien is dat nu niet het probleem. Zoek ze eens op. Leer die vrouwen eens kennen. Vraag daarna eens naar hun beweegredenen. Want zo lang het anonieme vrouwen zijn waar je verder niets mee te maken hebt, is het niet nodig nuance op te brengen.
Chaya schreef:Ik ken maar heel weinig reden om deze ingreep te laten doen, voor mezelf niet één.
Mortlach schreef:De behoorlijk negatieve insteek van seksualiteit van het christendom is in mijn ogen zeer onbehulpzaam, of zelfs schadelijk. Het lijkt soms wel of Christenen denken dat seksualiteit iets is dat pas optreedt na het ja-woord.
Mortlach schreef:Zeg dat je vrij laat trouwt, op je 25ste, dan heb je dus ongeveer 10 jaar frustratie en negativiteit rond je eigen seksualiteit mogen ervaren.
Chaya schreef:De vrouwen die ik gesproken heb, namen deze beslissing hun hele leven mee! Ook al hadden ze toen 100% achter die belissing gestaan. Maar het voelt als een gat in hun leven. Ik heb geen enkele vrouw gesproken die zei: zo, dat was dat, ik leef weer verder.
Integendeel!
Dan ben je heel slecht geinformeerd. In het christendom is juist de seksualiteit heel mooi en met veel respect en liefde omvat.
En dat gerotzooi maakt dat er zoveel kindjes worden vermoord en weggegooid in containers.
Omdat mensen hun lusten niet kunnen beheersen en ze desnoods door een vreemde - one night stand - laten bevredigen.
Alsof rondhupsen met jan(nie) en alleman zo gelukkig maakt.
Mortlach schreef:Eerst zeggen dat je niet zelf iets met je lusten mag doen en mensen dan verwijten dat ze ze niet kunnen beheersen. Zie je nou hoe negatief dat is?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten