Stagair inwerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Stagair inwerken

Berichtdoor ellentje1971 » 04 okt 2015 15:50

Hallo allemaal,

Ik zit met een dillema mbt het volgende;
Op mijn werk heb ik sinds een paar weken een stagair die ik moet inwerken voor een periode van 20 weken,een jonge knul van 18 jaar die erg lui is zoals hij zelf zegt, en ongeïnteresseerd.
Nu heb ik een hele intensieve en stressvolle baan en je moet erg secuur werken want als er iets fout gaat zijn er hoge boetes aan verbonden.
Het is iemand die veel uitleg nodig heeft en die je constant bezig moet houden want hij is (logisch) nog helemaal niet zelfstandig, maar hier heb ik juist geen tijd voor want ik heb het heel druk en kom door het inwerken in de knoei met mijn eigen werk.
Daar komt bij dat ik me zo ontzettend irriteer aan zijn hele houding dat ik ondertussen een afkeer van hem heb gekregen.
Nu ben ik iemand die heel sociaal is en nooit met iemand problemen heb maar met deze jongen kan ik het, van mijn kant , niet vinden en is het moeilijk om aardig te doen.
Ik ben een erg gelovig (protestant/PKN) iemand en heb al vaak gebeden of de afkeer tegen deze jongen weg mag gaan maar helaas nog niet.
Dit gaat tegen mijn christelijke gevoelens in want Jezus had iedereen lief en God is liefde (heb je naaste lief als jezelf) waarom heb ik dan zo'n afkeer?
Ik heb al diverse malen aan mijn leidinggevende doorgegeven dat deze jongen niet geschikt is voor mijn afdeling (ook nog eens een van de moeilijkste afdeling van het hele bedrijf) maar hij heeft ook opdracht van hogerhand gekregen dat hij bij mij op de afdeling moet blijven.
Ik zal het er dus mee moeten doen maar vind het erg moeilijk!!
Maar ik heb het hierdoor echt niet naar mijn zin op mijn werk, want zie hem momenteel echt als een blok aan me been!
ik zit er zelf over te denken om dan maar een andere baan te gaan zoeken wat eigenlijk van de gekke is want normaal heb ik het wel naar mijn zin en ook heb ik een vast contract.
Wat moet ik doen?? want hij blijft nog 16 weken bij ons
Alvast heel erg bedankt voor het antwoord
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Stagair inwerken

Berichtdoor Cicero » 04 okt 2015 17:13

Liefhebben in deze zin betekent niet dat je alles maar goed moet vinden. Het betekent eerder dat je iemand nooit helemaal afschrijft en bereidt bent iemand anders z'n kant van het verhaal te bekijken. Probeer dus je afkeer, waar op zich niets mis mee is, te richten op iemands daden en niet zozeer op de persoon zelf.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2015 17:37

ellentje1971 schreef:Hallo allemaal,

...

Tja, ik zou je leidinggevende nog maar een keer inlichten dat dit ernstige gevolgen kan hebben, en dan in ieder geval duidelijk maken dat je géén verantwoordelijkheid neemt voor eventuele gevolgen. Daarom is je manager verantwoordelijk. Je kunt duidelijk zijn: ik kan 1 van deze twee dingen goed doen: mijn werk, of babysitten, maar niet allebei. Kies maar. Dat neemt wellicht iets van de druk weg. Je manager mag dat dan doorgeven aan zijn leidinggevende en zo schuift de verantwoordelijkheid mooi naar boven.

Die knul zou ik vertellen dat als hij zich zo zou gedragen in het echte leven, hij per direct ontslagen zou worden. En als hij echt lui en ongeïnteresseerd is, je handen ervan aftrekken. Gewoon zeggen: ga maar de hele dag op je telefoon zitten spelen ofzo. Dan kun je nog kiezen om hem wel een goede beoordeling te geven om van het gezeur af te zijn. Of je zegt: als je die houding niet snel laat varen, krijg je géén goede beoordeling van me. Hopelijk motiveert hem dat een beetje. En misschien kiest 'ie ervoor 4 maanden uit zijn neus te gaan zitten vreten; dan kom je er gauw genoeg achter dat 4 maanden niets te doen hebben helemaal zo prettig niet is.

Als hij zijn leven betert en zich oprecht inzet, dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je hem goed probeert te begeleiden. Maar een stuurse houding hoef je niet te accepteren. Ik denk dat als Jezus de hele dag een dwarse puber aan zijn gewaad had hangen, hij op een gegeven moment toch ook had gezegd dat die knul beter wat anders kon gaan doen. Daar zou ik dus niet te zwaar aan tillen. Jezus zegt dan wel "Gaat heen en zondig niet meer," maar dan verdwijnt die persoon uit het verhaal dus weten we niet wat er verder gebeurt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2015 17:45

Waar komt die enorme afkeer vandaan? Dat je een hekel aan zijn gedrag hebt kan ik me voorstellen maar dat je daardoor een afkeer van hem als persoon krijgt, zo erg dat je voor nog 16 weken met hem werken al je baan overweegt op te zeggen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ellentje1971 » 04 okt 2015 17:55

Marnix schreef:Waar komt die enorme afkeer vandaan? Dat je een hekel aan zijn gedrag hebt kan ik me voorstellen maar dat je daardoor een afkeer van hem als persoon krijgt, zo erg dat je voor nog 16 weken met hem werken al je baan overweegt op te zeggen?

Mijn afkeer tegen hem komt heel zijn ongeïnteresseerde en luie houding. Heb hem hier al op aangesproken. en misschien is hij wel altijd zo maar ik heb moeite en weet niet hoe ik me over de afkeer voor hem heen kan zetten. Om eerlijk te zijn doe ik niet altijd even aardig tegen hem en dat vind ik nog wel het ergste aan me zelf. Ik heb normAl gesproken aan bijna niemand een hekel maar als ik eenmaal iemand niet mag blijft dat meestal zo. Lastig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2015 18:14

ellentje1971 schreef:Mijn afkeer tegen hem komt heel zijn ongeïnteresseerde en luie houding. Heb hem hier al op aangesproken.

Deze waarschuwing even documenteren inclusief handtekening. En bij herhaling gewoon weer lekker terug naar school sturen. Kan hij/zij het volgende periode of schooljaar nog eens proberen maar dan bij een ander bedrijf.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2015 18:29

Yoshi schreef:Deze waarschuwing even documenteren inclusief handtekening. En bij herhaling gewoon weer lekker terug naar school sturen. Kan hij/zij het volgende periode of schooljaar nog eens proberen maar dan bij een ander bedrijf.

Een zeer goed idee!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2015 09:28

ellentje1971 schreef:
Mijn afkeer tegen hem komt heel zijn ongeïnteresseerde en luie houding. Heb hem hier al op aangesproken. en misschien is hij wel altijd zo maar ik heb moeite en weet niet hoe ik me over de afkeer voor hem heen kan zetten. Om eerlijk te zijn doe ik niet altijd even aardig tegen hem en dat vind ik nog wel het ergste aan me zelf. Ik heb normaal gesproken aan bijna niemand een hekel maar als ik eenmaal iemand niet mag blijft dat meestal zo. Lastig

Sorry maar ik snap het nog steeds niet erg. Ik begrijp wel dat je je ergert aan zijn luie en ongeïnteresseerde houding. Maar dat jij je er zo aan ergert en door laat beïnvloeden dat je vanwege zijn gedrag overweegt om zelf een andere baan te gaan zoeken, dat is wel wat extreem. Dan is er meer aan de hand dan "ergernis". En waar dat vandaan komt is me niet duidelijk. Het zou normaal zijn dat je je ergert, een keer boos op hem wordt, hem waarschuwt... en anders koppel je het terug aan zijn stagebegeleider, degene die hem moet beoordelen, dat hij lui is. En als dat de werkzaamheden in gevaar brengt kan je dat toch ook aankaarten? Dan wordt hij daar vanzelf op afgerekend. En je kan natuurlijk ook eens een gesprek met hem starten, dat hij ongeïnteresseerd overkomt en niet zijn best doet. Vraag maar eens waarom dat zo is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2015 10:10

Vergeet niet dat onder 'liefhebben' ook valt dat je hem helpt van die negatieve karaktertrekken af te komen. Maar dat moet je wel goed weten te scheiden: het kan zijn dat je hem voor zijn eigen bestwil 'wegstuurt', maar ook dat je hem wegstuurt omdat je van hem af wilt. Het eerste is wel liefhebbend, het tweede niet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2015 10:17

ellentje1971 schreef:Ik ben een erg gelovig (protestant/PKN) iemand en heb al vaak gebeden of de afkeer tegen deze jongen weg mag gaan maar helaas nog niet.
Dit gaat tegen mijn christelijke gevoelens in want Jezus had iedereen lief en God is liefde (heb je naaste lief als jezelf) waarom heb ik dan zo'n afkeer?

In de Bijbel, Romeinen 12, staat:
Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
Je hoeft die jongen dus niet lief te hebben, maar trachten de vrede met hem te bewaren.
Jij bent de oudste in jaren en rangorde, dus hij heeft zich naar jou te voegen.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat hij er niet serieus (genoeg) in staat, opleiding valt tegen misschien?
Misschien is het goed om op een rustig moment (tijdens lunchpauze even naar buiten met hem) met hem een gesprek te beginnen in de vragende vorm.
* Hoe vind jij het hier, hoe vind jij dat het gaat? Heb je het naar je zin? Vind je het werk interessant?
En dan eens kijken wat er uit komt.
Komt er niks serieus uit, dan houdt het op.

Ik zou zeker geen andere baan gaan zoeken hiervoor! Het goede nieuws is nl. dat er al 16 van de 20 weken voorbij zijn. :wink:
En vier maanden lijkt nu een eeuwigheid, maar je kunt gaan afstrepen en dan gaat deze meneer weg.
Je moet je erbij neerleggen dat het soms echt niet lukt, echt niet, ondanks al je inspanningen en goede bedoelingen.
Dan mag je het stof van je voeten schudden en verdergaan. Staat ook in diezelfde Bijbel!
Lukas 9: En zo wie u niet zullen ontvangen, uitgaande van die stad, schudt ook het stof af van uw voeten, tot een getuigenis tegen hen.
Succes en geduld toegewenst!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sancho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sancho » 05 okt 2015 10:19

ellentje1971 schreef:Hallo allemaal,

Op mijn werk heb ik sinds een paar weken een stagair die ik moet inwerken voor een periode van 20 weken,een jonge knul van 18 jaar die erg lui is zoals hij zelf zegt, en ongeïnteresseerd.
Nu heb ik een hele intensieve en stressvolle baan en je moet erg secuur werken want als er iets fout gaat zijn er hoge boetes aan verbonden.
Het is iemand die veel uitleg nodig heeft en die je constant bezig moet houden want hij is (logisch) nog helemaal niet zelfstandig, maar hier heb ik juist geen tijd voor want ik heb het heel druk en kom door het inwerken in de knoei met mijn eigen werk.
Daar komt bij dat ik me zo ontzettend irriteer aan zijn hele houding dat ik ondertussen een afkeer van hem heb gekregen.
Nu ben ik iemand die heel sociaal is en nooit met iemand problemen heb maar met deze jongen kan ik het, van mijn kant , niet vinden en is het moeilijk om aardig te doen.
Ik ben een erg gelovig (protestant/PKN) iemand en heb al vaak gebeden of de afkeer tegen deze jongen weg mag gaan maar helaas nog niet.
Ik heb al diverse malen aan mijn leidinggevende doorgegeven dat deze jongen niet geschikt is voor mijn afdeling (ook nog eens een van de moeilijkste afdeling van het hele bedrijf) maar hij heeft ook opdracht van hogerhand gekregen dat hij bij mij op de afdeling moet blijven.
Ik zal het er dus mee moeten doen maar vind het erg moeilijk!!
Maar ik heb het hierdoor echt niet naar mijn zin op mijn werk, want zie hem momenteel echt als een blok aan me been!
ik zit er zelf over te denken om dan maar een andere baan te gaan zoeken wat eigenlijk van de gekke is want normaal heb ik het wel naar mijn zin en ook heb ik een vast contract.

Heb je al gevraagd waar die jongen z'n interesses dan wel liggen?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 okt 2015 10:25

Ik zou het gesprek met deze jongeman aan gaan. Aangeven wat jij ervaart uit zijn houding/daden. Doorvragen wat uberhaupt zijn motivatie is. Wat zou hij willen leren? Wat zou hij willen doen tijdens zijn stage.

Wat voor branche zit je trouwens?

En ook aangeven dat het twee kanten op kan gaan: of hij toont inzet, leert het een en ander, en kan verder met zijn opleiding. Of hij blijft aartslui en ongeïnteresseerd, en dan moet je hem een onvoldoende beoordeling geven en informeer je stante pede zijn begeleider. En geloof me, een beetje stage begeleider baalt als een stagiair zo'n negatief beeld achter laat, want de volgende keer neemt een bedrijf een stagiair van die opleiding niet meer aan. Wellicht dat de begeleider eerst met die knul kan gaan praten?

Verder je manager informeren. Als jij je werk niet naar behoren kunt doen, kan dat gevolgen hebben. Leg dat maar zwart op wit vast naar je manager. Jij vraagt niet om deze situatie, jij signaleert een knelpunt en neemt actie. Als het management daar niet aan wil, hebben zij een probleem, niet jij. Ze kunnen niet van je verwachten dat je een ongeïnteresseerde knul op sleeptouw neemt en daarbij ook nog je werk naar behoren blijft doen.

Ik zou niet naar een andere baan overstappen. Nog 16 weken uithouden moet je maar denken. Uiteindelijk heb je alleen je zelf er maar mee. En als het echt zo erg is, dan moet je je maar ziek melden, wellicht dat je manager het dan wel begrijpt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”