Chaya schreef:Nee, weldenkende mensen vinden dat werknemers overal ter wereld recht hebben op een redelijk loon en goede en veilige arbeidsomstandigheden.
Een paar jaar geleden wist je het niet, maar het komt steeds vaker in het nieuws wanneer een (groot) bedrijf hier de hand mee licht.
En dan koop ik het niet!
Ik had altijd al zo mijn twijfels bij T shirtjes van 2 euro, maar ook de superdure sneakers bleken voor een handje rijstkorrels in elkaar te worden, terwijl er in de winkel 250 euro moest worden afgetikt.
Dus je kunt het niet altijd weten, weet je het wel, niet kopen dan.
Al op de basisschool (minimaal 25jr geleden) was al bekend wie de Nikes in elkaar zette...
En geloof me: het komt niet alleen in de kledingindustrie voor.
Ik heb aardig wat scheepswerven gezien, en je zilt me niet geloven als ik vertel wat ik daar gezien heb. Helmen en veiligheidsbrillen waren bijvoorbeeld alleen voor leidinggevenden en buitenlandse gasten beschikbaar.
De kledingindustrie is echter een industrie die nauwelijks geautomatiseerd is, waardoor de misstanden daar nog groter zullen zijn.
In de automobielindustrie zal het veel minder voorkomen, een robot werkt nauwkeuriger...
Slavernijvrije kleding kopen gaat je echter niet lukken (tenzij je het zelf gaat naaien of naar de lokale kleermaker gaat)
Een mooie tussenvorm: als je in een dergelijk land komt de lokale kleermaker aan het werk zetten.
Erg leuke reacties krijg je dan van zo'n man!