Dunning-Krugereffect, over 'domme' mensen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Sancho
Verkenner
Verkenner

Dunning-Krugereffect, over 'domme' mensen

Berichtdoor Sancho » 14 aug 2015 08:08

Kent er iemand iets van het zogeheten Dunning-Krugereffect? Meer dan interessante materie.
Introductie

Met deze website nodigen we uit tot diepgaander reflectie omtrent maatschappelijke problemen, dit doen we door een aantal fenomenen centraal te stellen. Het Dunning-Krugereffect is daar één van, het is een vrij arbitrair effect dat veronderstelt dat mensen ‘dom’ zouden zijn, dit in tegenstelling tot anderen. Het valt te betwisten of deze vermeende ‘domheid’ gelegen is in het gemis aan cognitief vermogen dan wel een gevolg is van een culturele conditionering die ons auto-conform laat denken. Voor dit onderzoek koppelen we het Dunning-Krugereffect aan de Financiële Relativiteitstheorie die ons een aantal inzichten ontbloot die niet of nauwelijks gezien worden zonder deze theorie te betrekken binnen het besluitvormingsproces. De theorie is te zien als een ‘trigger’ die we plaatsen binnen het Elaboration Likelihood Model (ELM), als introductie scheppen we een contextueel kader.

https://dunningenkruger.wordpress.com/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dunning-Krugereffect, over 'domme' mensen

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2015 14:10

Sancho schreef:Kent er iemand iets van het zogeheten Dunning-Krugereffect?

Het Dunning-Krugereffect: Experts die denken dat leken net zo goed zijn als zij, en leken die denken dat ze net zo goed zijn als de experts.

Hebben we allemaal last van. Hoe vaak denken we niet "Ach, hoe moeilijk kan het zijn..." om er dan tijdens het proberen achter te komen dat het toch verrekte lastig is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 aug 2015 14:27

Mortlach schreef:
Hebben we allemaal last van. Hoe vaak denken we niet "Ach, hoe moeilijk kan het zijn..." om er dan tijdens het proberen achter te komen dat het toch verrekte lastig is.

Een oud manager van mij heeft mij ooit geleerd dat kennis van een onderwerp als een cirkel is. Waarbij de rand van de cirkel het bekende-onbekende is (hetgeen waarvan je weet dat je het niet weet). Hoe meer kennis je over een onderwerp hebt hoe beter je begrijpt wat je niet allemaal weet van dat onderwerp.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2015 15:16

Lock&Stock schreef:Een oud manager van mij heeft mij ooit geleerd dat kennis van een onderwerp als een cirkel is. Waarbij de rand van de cirkel het bekende-onbekende is (hetgeen waarvan je weet dat je het niet weet). Hoe meer kennis je over een onderwerp hebt hoe beter je begrijpt wat je niet allemaal weet van dat onderwerp.

Dat niet alleen. Het is blijkbaar ook een verschijnsel dat experts zichzelf stelselmatig onderschatten. Dat merk ik aan mezelf soms ook hoor, dat ik denk dat iedereen toch kan vertalen. En dan lees ik een vertaling van een amateur en dan is het "o nee, blijkbaar toch niet" :-)

Misschien is het DK-effect wel de reden dat zoveel mensen doehetzelven als het op klussen in en rond het huis aankomt. :mrgreen:

Sancho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sancho » 15 aug 2015 10:33

Mortlach schreef:Het Dunning-Krugereffect: Experts die denken dat leken net zo goed zijn als zij, en leken die denken dat ze net zo goed zijn als de experts. Hebben we allemaal last van. Hoe vaak denken we niet "Ach, hoe moeilijk kan het zijn..." om er dan tijdens het proberen achter te komen dat het toch verrekte lastig is.

Dat ligt mi in lijn met wat er gesteld wordt

Hypothesen

Het verschijnsel werd onderzocht met een reeks experimenten onder leiding van de psychologen Justin Kruger en David Dunning, destijds verbonden aan de Cornell University. De uitkomsten van een aantal eerdere studies wekten volgens Kruger en Dunning de indruk dat bij diverse competenties, variërend van begrijpend lezen en het besturen van een motorvoertuig tot schaken en tennissen – in de woorden van Darwin – onwetendheid vaker dan kennis tot zelfvertrouwen leidt. Met betrekking tot een gegeven vaardigheid stelden zij als hypothese dat incompetente individuen:

(1) de mate waarin zijzelf over die vaardigheid beschikken overschatten
(2) die vaardigheid niet in anderen herkennen
(3) geen besef hebben van de ernstige mate waarin zij tekortschieten
(4) na grondig te zijn getraind in die vaardigheid wel inzien dat ze vóór die training tekortschoten

https://dunningenkruger.wordpress.com/

Sancho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sancho » 15 aug 2015 10:36

Lock&Stock schreef:Een oud manager van mij heeft mij ooit geleerd dat kennis van een onderwerp als een cirkel is. Waarbij de rand van de cirkel het bekende-onbekende is (hetgeen waarvan je weet dat je het niet weet). Hoe meer kennis je over een onderwerp hebt hoe beter je begrijpt wat je niet allemaal weet van dat onderwerp.

Dat is een mooie inderdaad, ik dacht er ooit aan om 'eventjes' kwantumfysica te studeren, er is werkelijk geen einde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2015 12:06

Of mensen die filosofie willen studeren en dan met Kant's Kritiek van de Zuivere Rede beginnen :-)

Sancho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sancho » 15 aug 2015 13:28

Mortlach schreef:Of mensen die filosofie willen studeren en dan met Kant's Kritiek van de Zuivere Rede beginnen :-)

Of zoals elk waarachtig filosoof zal mogen besluiten dat hij niet bestaat, voorts trachtten we onszelf te doorgronden. :wink:
Taak voor de mens

Heraclitus gebruikt het eerst het woord "logos" voor grondwet. "Logos" betekende oorspronkelijk woord, daarna redenering, ten slotte rede. Aan heel het wereldgebeuren ligt redenering ten grondslag (Pythagoras spreekt hier van "kosmos"). Het is voor de mens de kunst deze redeneringen, deze "logos" in te zien. Heb je een voorsprong bij de oorsprong, dan ben je wijs. De oorsprong van onze ziel is een onderdeel van deze almachtige logos. Na de dood zinkt zij daarin terug, "als een licht dat uitdooft in de nacht". Wanneer we dat inzien zullen we leren onze wil aan de hoogste rede ondergeschikt te maken. Daarin zal onze ziel de rust vinden, het geluk van de momenta.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heraclitus

Terug naar “[Religie] - Open forum”