Rotjeugd door de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor irmo » 06 aug 2015 15:19

Ik ben ook opgegroeid in een strenge orthodoxe gmeente(gereformeerde gemeenten in nederland) en ook ik herken de vele regels en het niets moeten. Wat dat betreft ook veel herkenning in de post van Pcrtje.Ik heb de kerk inmiddels verlaten, maar ik ben nog steeds bezig met antwoorden zoeken op de vragen die ik heb over het geloof.

Ik herken wel wat Pcrtje schrijft over de catechisatie. 1 keer in de week moesten we daar verplicht heen en vragen en antwoorden opdreunen uit de catechismus. Met als gevolg dat ik wel de halve catechismus uit mijn hoofd ken, maar geen antwoorden heb op de vragen van de moderne tijd.
De catechismus is heel nuttig maar geeft geen antwoord op vragen over homoseksualiteit, euthanasie enzovoort. Dat is vrij lastig voor mij, omdat ik in een instelling werk waar ik het regelmatig voor mijn neus krijg. Ik moet dus zelf maar een antwoord verzinnen op basis van wat ik denk wat God denkt dat goed is, of geweest zou zijn. En eigenlijk voel ik me daar niet prettig bij.

Praten over deze dingen met medegeloofsgenoten uit die kerk kan ik niet. Omdat ze het ook niet weten, omdat ze denken dat het van de duivel is als je erover praat, omdat ze angstig zijn voor het oordeel. En eigenlijk neem ik dat de kerk wel kwalijk, dat er niet over gesproken kan worden. Dat we het niet met elkaar eens zijn, dat kan, en daar kan ik respect voor opbrengen. Maar dat er geen open en eerlijk gesprek over gevoerd kan worden met een open bijbel ernaast, dat neem ik ze wel kwalijk. Eigenlijk is het dieptriest.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2015 15:45

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar zou het dan niet goed zijn om een kerk te zoeken waar de nadruk minder op de regels ligt en veel meer op Gods liefde en genade? En anders om je daar meer in te verdiepen via boeken bijvoorbeeld? Of te kijken naar breed-christelijke forums, bijeenkomsten en dat soort dingen? Ik ben ook vrijgemaakt opgevoed, ging naar een vrijgemaakte school. En toen ik een jaar of 17 was had ik hele discussies met een vriendin die baptist was waarom ze het helemaal fout deed. Maar het was voor mij meer gewoonte, theorie, de letter.... en de letter maakt dood.... op een gegeven moment ging ik naar interkerkelijke jeugdkerken en daar heb ik de essentie van het evangelie ontdekt en die is rijk en diep. Dan ga je zien wat je bindt, de focus komt niet op de regels te liggen maar op de verlossing, op Gods liefde.... dat verandert je, dat verandert hoe je naar medechristenen kijkt.... maar het leert je ook ontdekken dat regels, verplichtingen, gewoonten, tradities enzovoorts er niet toe doen... maar dat ze ook niet te belangrijk mogen worden in kerken. Vaak zijn het zekerheden die mensen gaan inbouwen omdat ze onzeker zijn over Gods genade....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 06 aug 2015 16:21

irmo schreef:Ik ben ook opgegroeid in een strenge orthodoxe gmeente(gereformeerde gemeenten in nederland) en ook ik herken de vele regels en het niets moeten. Wat dat betreft ook veel herkenning in de post van Pcrtje.Ik heb de kerk inmiddels verlaten, maar ik ben nog steeds bezig met antwoorden zoeken op de vragen die ik heb over het geloof.

Ik herken wel wat Pcrtje schrijft over de catechisatie. 1 keer in de week moesten we daar verplicht heen en vragen en antwoorden opdreunen uit de catechismus. Met als gevolg dat ik wel de halve catechismus uit mijn hoofd ken, maar geen antwoorden heb op de vragen van de moderne tijd.
De catechismus is heel nuttig maar geeft geen antwoord op vragen over homoseksualiteit, euthanasie enzovoort. Dat is vrij lastig voor mij, omdat ik in een instelling werk waar ik het regelmatig voor mijn neus krijg. Ik moet dus zelf maar een antwoord verzinnen op basis van wat ik denk wat God denkt dat goed is, of geweest zou zijn. En eigenlijk voel ik me daar niet prettig bij.

Praten over deze dingen met medegeloofsgenoten uit die kerk kan ik niet. Omdat ze het ook niet weten, omdat ze denken dat het van de duivel is als je erover praat, omdat ze angstig zijn voor het oordeel. En eigenlijk neem ik dat de kerk wel kwalijk, dat er niet over gesproken kan worden. Dat we het niet met elkaar eens zijn, dat kan, en daar kan ik respect voor opbrengen. Maar dat er geen open en eerlijk gesprek over gevoerd kan worden met een open bijbel ernaast, dat neem ik ze wel kwalijk. Eigenlijk is het dieptriest.

Ik raad je aan om eens een jijdaar avond te bezoeken. http://www.jijdaar.nl/
Daar kun je zelf je vragen stellen waar je mee loopt of antwoorde grijgen.
Je kunt ook de conferenties van Stichting Heart Cry volgen
http://www.heartcry.nl/conferenties
Zeker aan te raden voor jou.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Pcrtje » 06 aug 2015 16:40

benefietdiner schreef:Ik raad je aan om eens een jijdaar avond te bezoeken. http://www.jijdaar.nl/
Daar kun je zelf je vragen stellen waar je mee loopt of antwoorde grijgen.
Je kunt ook de conferenties van Stichting Heart Cry volgen
http://www.heartcry.nl/conferenties
Zeker aan te raden voor jou.
Mijn ervaring met Jijdaar en dergelijke bijeenkomsten is dat ze een breed jeugdpubliek hebben. Ik vind het zeker goed dat dergelijke bijeenkomsten georganiseerd worden maar de vragen die daar behandeld worden zijn toch voornamelijk toegespitst op de doorsnee gelovige in de leeftijdscategorie 12-18. Ik ervoer vroeger juist een enorme kloof tussen mij en de gemiddelde jongere in de kerk. Omdat ik gezegend ben met hoogbegaafdheid en een kritische levenshouding waren de vragen die ik had totaal anders dan die van mijn leeftijdsgenoten. Evenzo met Jijdaar. Daar worden de vragen die ik heb niet of nauwelijks behandeld en goed uitgediept. Dat is niet erg, uiteraard. Want andere mensen hebben andere vragen. Maar ik kan daar mijn ei niet kwijt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor irmo » 07 aug 2015 06:38

[quote="benefietdiner"
Ik raad je aan om eens een jijdaar avond te bezoeken. http://www.jijdaar.nl/
Daar kun je zelf je vragen stellen waar je mee loopt of antwoorde grijgen.
Je kunt ook de conferenties van Stichting Heart Cry volgen
http://www.heartcry.nl/conferenties
Zeker aan te raden voor jou.[/quote]


Ik woon in het buitenland, dus bezoeken gaat niet. Ik volg Jijdaar wel regelmatig op internet. Soms vind ik ze echt goed, onderlegd en bijbels, maar evenzovaak zijn ze erg oppervlakkig en soms ronduit slecht. Heartcry ken ik niet zo, maar ik zal eens op de website kijken. Dankjewel :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2015 08:20

Pcrtje schreef:Mijn ervaring met Jijdaar en dergelijke bijeenkomsten is dat ze een breed jeugdpubliek hebben. Ik vind het zeker goed dat dergelijke bijeenkomsten georganiseerd worden maar de vragen die daar behandeld worden zijn toch voornamelijk toegespitst op de doorsnee gelovige in de leeftijdscategorie 12-18. Ik ervoer vroeger juist een enorme kloof tussen mij en de gemiddelde jongere in de kerk. Omdat ik gezegend ben met hoogbegaafdheid en een kritische levenshouding waren de vragen die ik had totaal anders dan die van mijn leeftijdsgenoten. Evenzo met Jijdaar. Daar worden de vragen die ik heb niet of nauwelijks behandeld en goed uitgediept. Dat is niet erg, uiteraard. Want andere mensen hebben andere vragen. Maar ik kan daar mijn ei niet kwijt.


Hm lastig, want je hebt niet zulke bijeenkomsten die toegespitst zijn op hoogbegaafden. Maar er is wel een platform voor hoogbegaafde christenen:

http://www.choochem.nl/

Heb een paar artikelen gevonden over hoogbegaafde christenen en die zijn allemaal op dat platform uitgekomen.

http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... ogbegaafd/
http://www.cip.nl/nieuws/oktober-2013/3 ... en-in-kerk
http://www.hoogbegaafdgeloven.nl/websit ... eloven.htm
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Neliz » 08 aug 2015 11:20

Beste Slipper,

Dank je voor jouw eerlijke bericht. Dit is de eerste keer dat ik op dit forum reageer, ook al volg ik dit forum al jaren.

Ik herken jouw verhaal volkomen, al zou ik bepaalde zaken iets minder scherp willen stellen.
Ik kom uit de gereformeerde bond van de PKN. Ik herken de 'vrome' regels: geen tv op zondag, niet zwemmen op zondag, altijd bidden voor het slapengaan of het eten. Speuren naar de duivel die overal achter zou zitten.
Kekrvereniging, catechisatie, en alles wat ik deed bevond zich in een christelijke bubbel. Ik begrijp het wel van mijn ouders: het is veilig zo, en het kwam natuurlijk voort uit goede bedoelingen.
Maar het heeft ook wel benauwend gevoeld. En nog steeds, ik ben nu 28 jaar, ontdek ik dingen aan mezelf en aan de maatschappij waarin mijn christelijke opvoeding me hebben misvormd, verkeerd geïnformeerd.
Je spreekt over je gay vriend. Ook herkenbaar. Ik kwam er in m'n pubertijd achter dat ik homo ben. Had daar nog nooit iets goeds over gehoord vanuit de kerk of mijn familie, dus stel je voor wat voor stress dat gebracht heeft. Eerlijk is eerlijk, hulde aan mijn ouders die mij bleven steunen al heb ik nooit volledige acceptatie gevoeld voor mijn seksuele aard, voornamelijk van mijn vader.
Het feit dat ik homo ben, heeft me een kritischer persoon gemaakt; ik moest leren zelfstandig te denken en ook tegen de stroom in te denken. Het heeft me gemaakt wie ik ben, ondanks mijn reformatorische kindertijd die me naar mijn gevoel wilde beperken in wat ik kon worden.

Mijn afscheid met de kerk ging trager dan bij jou. Ik maakt een omweg via het evangelisch christendom (ook geen plaats waar je als homo wilt zijn), daarna terug naar de PKN, ergens tussen vrijzinnig en midden-orthodox. Heb er zelfs belijdenis gedaan. Ik wilde niet breken met de kerk of het christelijk geloof, hoe veel weerstand ik zelf ook vanuit de kerk of de christenen ervoer. Ook al geloof ik niet meer in de historiciteit van Jezus, of de betrouwbaarheid van de bijbel. Er zijn gewoon te veel argumenten tegen beide, door mijn opvoeding zit er altijd iets van de kerk in me. Misschien houdt dat ook ooit op, zoals ik zoveel heb afgelegd. Een enkele keer nog ga ik naar de kerk, het liefst naar een liturgische dienst, katholiek, anglicaans of PKN, om deel ne nemen aan de eucharistie, omdat ik wil geloven in de goede intenties van de mensen die aangaan en toch de gemeenschap te voelen met mijn eigen jonge ik, mijn familie en misschien zelfs met een god die waarschijnlijk niet bestaat.

Waarom lees ik dit forum zo veel? Soms wil ik bijlezen over zaken die mijn nog altijd reformatorische familie bezighouden. Ik wil me niet helemaal vervreemden van hun wereld, ook al wil ik geen deel hebben aan de overtuigingen.
Soms vind ik het frustrerend, soms voelt het bevrijdend, omdat ik weet niet langer geknecht te zijn door het in mijn ogen onmenselijke, reformatorische juk.

Ik denk dat er veel anderen zijn die jouw verhaal ook herkennen. En veel mensen die zich niet hebben kunnen ontworstelen van hun geïsoleerde opvoeding. Ik ben in ieder geval blij met jouw bericht, eerlijk en open, en wens je veel succes met je leven. Ik hoop overigens wel dat het contact met je familie mag herstellen.

Ook ik kan flink opgefokt raken als overtuigde christenen met de bijbel in de hand de 'waarheid' lopen te verkondigen. Vooral straatevangelksten kan ik niet uitstaan. Of als ik de schoonmoeder van mijn zus met haar kleinkinderen over het geloof zie praten (mij heeft zij allang afgeschreven). Ik ben een binnenvetter, ik gooi het er niet zomaar uit - ook om de lieve vrede te bewaren. Ik miet wel zeggen dat hoe meer ik rust vind in mijn eigen 'afvalligheid' hoe beter ik de overtuigde christenen kan verdragen, zelfs medelijden voor ze voelen. Raar is dat, eigenlijk...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 13:46

Neliz schreef:
Ook ik kan flink opgefokt raken als overtuigde christenen met de bijbel in de hand de 'waarheid' lopen te verkondigen. Vooral straatevangelksten kan ik niet uitstaan. Of als ik de schoonmoeder van mijn zus met haar kleinkinderen over het geloof zie praten.

Jouw irritatie loopt dus op vanwege de wijze waarop men evangeliseert?
Wat doet die schoonmoeder volgens jou verkeerd?
Neliz schreef:(mij heeft zij allang afgeschreven)

Waar maak je dat uit op?
En het is niet zo erg als mensen je afschrijven, het is erger wanneer God dit zou doen. En Hij doet het nog niet, want je bent nog in genadetijd.
Neliz schreef:Ik miet wel zeggen dat hoe meer ik rust vind in mijn eigen 'afvalligheid' hoe beter ik de overtuigde christenen kan verdragen, zelfs medelijden voor ze voelen. Raar is dat, eigenlijk...

Dus dat vind je zelf wel raar. :-k
Hoe heb je precies die overtuiging gevonden, puur wetenschappelijk inzicht of zo?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Neliz » 08 aug 2015 14:15

Chaya schreef:Jouw irritatie loopt dus op vanwege de wijze waarop men evangeliseert?
Wat doet die schoonmoeder volgens jou verkeerd?


Nee, niet per se vanwege de wijze. Wel zijn het de straatevangelisten die ik het meest tegenkom, natuurlijk. Iedere zaterdag op het centrale plein.
Maar vervelender dan hoe ze het doen, vind ik wát ze doen: mensen bereiken met een geloof waarvan ik heb geconcludeerd dat het niet klopt. En zelfs dát is nog niet eens het probleem, maar als homo heb ik me vaak - en ook op dit forum nog steeds - heel ongelukkig gevoeld met bepaalde overtuigingen van christenen. En laten de overtuigde mensen die graag op straat het 'woord van God' willen verkondigen nou precies de mensen zijn die deze achterhaalde ideeën nog steeds aanhangen. Daar komt ook mijn tegenstand jegens mijn zus schoonmoeder vandaan.

Waar maak je dat uit op?


Het feit dat ze me daags na een discussie over het homohuwelijk zonder aankondiging of uitleg uit haar Facebook verwijderd heeft én geblokkeerd. ;)

En het is niet zo erg als mensen je afschrijven, het is erger wanneer God dit zou doen. En Hij doet het nog niet, want je bent nog in genadetijd.

Inderdaad zit ik er niet zo mee. Ze is verre familie. Ik ben echter bang voor de invloed die ze op haar kleinkinderen zal hebben.

Dus dat vind je zelf wel raar. :-k
Hoe heb je precies die overtuiging gevonden, puur wetenschappelijk inzicht of zo?


'Raar' omdat medelijden en liefde enzo naar mijn idee begrippen zijn die altijd een beetje door christenen gegijzeld zijn. 'Als God in je woont, draag je Christus' liefde uit' enzo. Soms lijkt het tegendeel waar...

Mijn overtuiging is langzaam veranderd. Eerlijk gezegd tegen mijn wil in. Ik wilde niet mijn geloof kwijtraken, maar uit onderzoek was dit de enige uitkomst. En nog steeds ben ik niet helemaal vrij van magisch denken en schietgebedjes. Het hele christelijke en gelovige denken zit gehardwired in mijn gedachten vanwege mijn opvoeding.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 14:35

Neliz schreef:
Nee, niet per se vanwege de wijze. Wel zijn het de straatevangelisten die ik het meest tegenkom, natuurlijk. Iedere zaterdag op het centrale plein.
Maar vervelender dan hoe ze het doen, vind ik wát ze doen: mensen bereiken met een geloof waarvan ik heb geconcludeerd dat het niet klopt. En zelfs dát is nog niet eens het probleem, maar als homo heb ik me vaak - en ook op dit forum nog steeds - heel ongelukkig gevoeld met bepaalde overtuigingen van christenen. En laten de overtuigde mensen die graag op straat het 'woord van God' willen verkondigen nou precies de mensen zijn die deze achterhaalde ideeën nog steeds aanhangen. Daar komt ook mijn tegenstand jegens mijn zus schoonmoeder vandaan.

Het zal je misschien verbazen dat ik als christen zeg dat ik het eveneens vaak bloedirritant vind.
Je loopt over een plein, in haast, met je gedachten bij een ernstig of vrolijk feit en ze klampen je aan met een opgewektheid.
Of er wordt gebeld en er staan 2 regenjassen aan de deur, met een ernstig gezicht weliswaar, want het einde is nabij.
En eerst ging ik het gesprek nog wel aan, ik vertelde op vriendelijke wijze dat ik wekelijks naar de kerk ga en van harte geloof.
Ja maar nee, ik moest toch beslist eens dat blaadje lezen.
Dat wilden ze dan in mijn handen drukken, ik pakte het dan nog aan ook, maar het verdween in het oud papier.
Discussies hebben geen zin, dus nu zeg ik vriendelijk doch heel beslist: dank u, geen belangstelling.
Neliz schreef:Het feit dat ze me daags na een discussie over het homohuwelijk zonder aankondiging of uitleg uit haar Facebook verwijderd heeft én geblokkeerd.

O ja, lijkt mij akelig, ik ben geen FBer maar hoor wel eens van anderen hoe die ontvriending werkt.
Maar ik geloof dat veel mensen wel zo'n type tante/zus/nicht/schoonmoeder hebben. :wink:
Neliz schreef:Mijn overtuiging is langzaam veranderd. Eerlijk gezegd tegen mijn wil in. Ik wilde niet mijn geloof kwijtraken, maar uit onderzoek was dit de enige uitkomst. En nog steeds ben ik niet helemaal vrij van magisch denken en schietgebedjes. Het hele christelijke en gelovige denken zit gehardwired in mijn gedachten vanwege mijn opvoeding.

Misschien moet je eens proberen te scheiden dat het begrip God en geloof een heel verschil is met geloof en mensen.
Ik vind het wel fascinerend dat je zegt: tegen mijn wil in. :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2015 16:40

Neliz schreef:precies de mensen zijn die deze achterhaalde ideeën nog steeds aanhangen. Daar komt ook mijn tegenstand jegens mijn zus schoonmoeder vandaan.

Achterhaalde ideeën ? ongeveer 5% van de wereldbevolking is atheïst.
95% is gelovig en heeft dus achterhaalde ideeën ? Beetje elitair om dit zo te stellen.


Het feit dat ze me daags na een discussie over het homohuwelijk zonder aankondiging of uitleg uit haar Facebook verwijderd heeft én geblokkeerd. ;)

Malloten kom je overal tegen, ook buiten de kerk.
Ik werd onlangs aangesproken op de markt door een zwarte man in een kleurig gewaad (ik vermoed Jamaica) hij vertelde deel uit te maken van de 12 verloren stammen van Israël en vertelde mij dat ik zijn vaderland had gestolen................ja wat moet je dan zeggen ?
Ik heb maar gezegd "sorry, ik zal het nooit meer doen" :mrgreen:


Mijn overtuiging is langzaam veranderd. Eerlijk gezegd tegen mijn wil in. Ik wilde niet mijn geloof kwijtraken, maar uit onderzoek was dit de enige uitkomst. En nog steeds ben ik niet helemaal vrij van magisch denken en schietgebedjes. Het hele christelijke en gelovige denken zit gehardwired in mijn gedachten vanwege mijn opvoeding.

Blijft de vraag "ben je nu wel gelukkig?"
Als dat zo is, niets aan veranderen.
Is dat (nog) niet zo ? wellicht dat die achterhaalde ideeën toch iets goeds herbergen.



jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor jaapo » 08 aug 2015 17:31

Wat vaak gemist wordt in dit soort discussies, is een reactie van een gezaghebbend iemand uit één van die fundamentalistische kerkgenootschappen. Ofwel een reactie die uiting geeft aan zelfreflectie, ofwel een reactie die goed geargumenteerd weergeeft, waarom de vraagsteller fout zit. Het is niet niks, hoe beschreven wordt, hoe een kerk je leven voor een deel kan verwoesten en dat geldt voor duizenden anderen. De topic-opener is in ieder geval nog gelovig, of hij het voelt of niet, anders zou hij niet hier schrijven en op die manier. En bedenk wel, dat het geloof bestaat uit een persoonlijke band met God en niet afhankelijk is van kerkgang of je houden aan kerkelijke regels. De kerk had oorspronkelijk een heel ander doel en een heel andere betekenis. Het is in de afgelopen eeuwen lelijk ontspoord allemaal.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Speedy » 08 aug 2015 17:51

jaapo schreef:Wat vaak gemist wordt in dit soort discussies, is een reactie van een gezaghebbend iemand uit één van die fundamentalistische kerkgenootschappen. Ofwel een reactie die uiting geeft aan zelfreflectie, ofwel een reactie die goed geargumenteerd weergeeft, waarom de vraagsteller fout zit. Het is niet niks, hoe beschreven wordt, hoe een kerk je leven voor een deel kan verwoesten en dat geldt voor duizenden anderen. De topic-opener is in ieder geval nog gelovig, of hij het voelt of niet, anders zou hij niet hier schrijven en op die manier. En bedenk wel, dat het geloof bestaat uit een persoonlijke band met God en niet afhankelijk is van kerkgang of je houden aan kerkelijke regels. De kerk had oorspronkelijk een heel ander doel en een heel andere betekenis. Het is in de afgelopen eeuwen lelijk ontspoord allemaal.


Het grootste probleem is het missen van zelfreflectie aan beiden kanten. Diverse verhalen die je hier leest geven duidelijk aan dat de schuld bij de ander ligt en zolang van weerskanten er geen zelfreflectie is, zal het eenrichtingsverkeer om DE kerk en DE ander de schuld te geven altijd blijven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2015 18:57

Speedy schreef:Het grootste probleem is het missen van zelfreflectie aan beiden kanten. Diverse verhalen die je hier leest geven duidelijk aan dat de schuld bij de ander ligt en zolang van weerskanten er geen zelfreflectie is, zal het eenrichtingsverkeer om DE kerk en DE ander de schuld te geven altijd blijven.


Tja, als kind heb je niet gekozen voor het nest waar je in terecht komt, en je verzetten tegen de overmacht van je ouders is ook niet reëel. Daarom denk ik niet dat je zomaar kunt stellen dat je de 'schuld' gelijk kunt verdelen. Natuurlijk is zelfreflectie wel wenselijk, om het allemaal een plaatsje te kunnen geven en de ongewenste emoties en ingesleten gedrag op een gegeven moment vaarwel te zeggen, maar ik verwacht niet dat iemand tot de conclusie komt "had ik het als kind maar anders gedaan..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2015 19:13

Mortlach schreef: je verzetten tegen de overmacht van je ouders is ook niet reëel.


Alle generaties door de eeuwen heen hebben zich verzet tegen de overmacht van de ouders.
En dat is maar goed ook, de mens is hopeloos conservatief.
Zonder verzet geen vernieuwing.
Maar realiseer je wel dat de generatie na ons zich tegen ons zal verzetten.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten