Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Berichtdoor Boerin » 24 jun 2015 14:19

Mortlach schreef:
Toch blijft een huwelijk een onderneming met 2 partijen, en in dit geval geloof ik echt niet in "waar er twee vechten, hebben er twee schuld". Hoe goed je het ook bedoelt met je trouwbeloften, je bent wél afhankelijk van de intenties van je partner.

Stel dat de vrouw in haar huwelijk door haar man wordt verkracht. En dat die man geen enkele aanstalte maakt te veranderen of zich te bekeren. Ik kan er dan met mijn pet niet bij dat de vrouw er wél voor mag/moet zorgen dat de man 10 jaar de gevangenis in verdwijnt, maar er niet van zou mogen scheiden.

Nee dat hebben ze zelf verzonnen omdat ze niet weten wat er in de Torah staat en denken dat Jezus dat zei.
Een man had dat uitgezocht omdat de oudsten zeiden dat een vriendin van m naar d'r agressieve man terug moest en toen had ie haar dood geschoten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2015 15:01

Hoe dan ook, het is een 'regel' of een 'traditie' die is bepaalde gevallen eerder kwaad doet dan goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leeuwenhart » 24 jun 2015 20:19

Volgens mij bestaat in Jezus' visie er niet zoiets als een geestelijk leider.
Volgens Jezus is het niet gepast je Rabbi of iets vergelijkbaars te laten noemen, omdat we allemaal gelijkwaardig zijn voor God.
Wij zijn allen broeders en zusters en voor allen gelden dezelfde eisen.
Zo staat het althans in Mattheus 23 aan het begin

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 jun 2015 21:05

Leeuwenhart schreef:Volgens mij bestaat in Jezus' visie er niet zoiets als een geestelijk leider.
Volgens Jezus is het niet gepast je Rabbi of iets vergelijkbaars te laten noemen, omdat we allemaal gelijkwaardig zijn voor God.

Hij heeft herders evangelisten etc. gegeven aan het Lichaam om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon.
De meeste eisen zijn hetzelfde, maar Paulus had speciale eisen voor leiders. Ze mochten o.a. maar de man zijn van een vrouw. Sommigen zeggen dan dat een leider perse getrouwd moet zijn of niet gescheiden mag zijn. Ik denk zelf dat die anderen wel meerdere vrouwen mochten hebben als ze die al hadden. Doen ze in een kerk in Haifa, als iemand met meerdere vrouwen zich bekeert hoeft ie niet te scheiden van een of meer, want ze hebben ook kinderen van al die vrouwen, maar hij mag er geen nieuwe meer bijnemen.
Zach91

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 jun 2015 23:14

Wat ik altijd al lastig gevonden heb ik dat verschillende mensen gesproken heb, met hun hart geloven en zij toch na een scheiding opnieuw getrouwd zijn. Ik zal mijn voorganger eens vragen zondag hoe hij erover denkt. Het komt bij mij zo over alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 jun 2015 11:17

Leeuwenhart schreef:Volgens mij bestaat in Jezus' visie er niet zoiets als een geestelijk leider.

Precies, ga zelf uit de Bron van Levend Water drinken! Laat je geen geestelijke autoriteit jou dat water voorschotelen, want hoe zuiver is dat water dan nog? Die geestelijke autoriteit kan allerlei theologie, dogma's en dergelijke in het water hebben gemengd, maar misschien nog veel erger: het is helemaal niet het Levende Water.

Zo wordt ook door Paulus geleerd in Efeze 4:
11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;
14 Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
15 Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leeuwenhart » 25 jun 2015 11:48

Arco schreef:
Precies, ga zelf uit de Bron van Levend Water drinken! Laat je geen geestelijke autoriteit jou dat water voorschotelen, want hoe zuiver is dat water dan nog? Die geestelijke autoriteit kan allerlei theologie, dogma's en dergelijke in het water hebben gemengd, maar misschien nog veel erger: het is helemaal niet het Levende Water.

Zo wordt ook door Paulus geleerd in Efeze 4:
11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;
14 Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
15 Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;

Maar zie jij hier dan niet de tegenstelling? Jezus schaft de "geestelijke leidsmannen" af, want door Hem is de Heilige Geest gekomen die tot ieders binnenste kan spreken?
En Paulus kondigt vervolgens aan dat het weer van voren af aan begint, omdat de mensen nog niet rijp zouden zijn en dus geestelijke leidsmannen benoemt en op pad stuurt.
Dat is dan toch tegengesteld aan hetgeen Jezus aangaf?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 jun 2015 13:17

Leeuwenhart schreef:Maar zie jij hier dan niet de tegenstelling? Jezus schaft de "geestelijke leidsmannen" af, want door Hem is de Heilige Geest gekomen die tot ieders binnenste kan spreken?
En Paulus kondigt vervolgens aan dat het weer van voren af aan begint, omdat de mensen nog niet rijp zouden zijn en dus geestelijke leidsmannen benoemt en op pad stuurt.

Waar schaft Hij dat af? Hij stelde 12 apostelen aan, pas toen er weer 12 waren kwam de uitstorting van de Heilige Geest.
Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Ik lees niks van ieder voor zich en je hebt niemand nodig. Die eenheid en volmaaktheid hebben we nog niet helemaal bereikt. De herders, apostels, leraars etc. zijn dus nog steeds nodig.
Zach91

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 jun 2015 13:26

Leeuwenhart schreef:Maar zie jij hier dan niet de tegenstelling? Jezus schaft de "geestelijke leidsmannen" af, want door Hem is de Heilige Geest gekomen die tot ieders binnenste kan spreken?

Zoals Boerin al aangeeft, heeft Jezus zijn leerlingen opgeleid tot apostelen. Zij moesten de volkeren onderwijzen.

Toch moeten we goed begrijpen dat in Mat. 23 tegen de farizeeën en schriftgeleerden spreekt. Er is een verschil tussen geestelijke autoriteit (dat deden de farizeeën en schriftgeleerden) en onderwijzing (de opdracht aan de apostelen).

Boerin schreef:Waar schaft Hij dat af? Hij stelde 12 apostelen aan, pas toen er weer 12 waren kwam de uitstorting van de Heilige Geest.
Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Ik lees niks van ieder voor zich en je hebt niemand nodig. Die eenheid en volmaaktheid hebben we nog niet helemaal bereikt. De herders, apostels, leraars etc. zijn dus nog steeds nodig.

Eens, maar dat betekent niet dat we onder geestelijke autoriteit moeten staan. Juist dat moet voorkomen worden. Blijf geen kind, wordt volwassen in de relatie met Jezus.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leeuwenhart » 26 jun 2015 18:20

Boerin schreef:Waar schaft Hij dat af? Hij stelde 12 apostelen aan, pas toen er weer 12 waren kwam de uitstorting van de Heilige Geest.

Dat afschaffen van de geestelijke leidsmannen kun je lezen aan het begin van Mattheus 23, wanneer hij zegt: Laat u zich géén Rabbi noemen, want we zijn allen gelijkwaardig. Niemand staat boven de ander, alleen God staat boven de mens in geestelijke zin.
Iets anders kan ik er niet van maken.
Hij stelde de discipelen (geen apostelen) aan om het evangelie te verkondigen en verspreiden, dat is wat anders dan zelf een geestelijke autoriteit worden.

Je kunt elkaar als broeders en zusters inspireren en bemoedigen, met het principe 'doe aan de ander hetgeen jij graag zou willen in diens plaats' en doe dat dan. Maar er is niemand die de anderen vanuit een hogere geestelijke autoriteit mag sturen naar eigen inzicht of zogenaamd via een privé lijntje met God.
Jezus heeft ons als mensen op eigen benen gezet door hetgeen hij gedaan heeft en de Heilige Geest spreekt tot ieder via diens eigen binnenkamer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 jun 2015 19:01

Leeuwenhart schreef:
Dat afschaffen van de geestelijke leidsmannen kun je lezen aan het begin van Mattheus 23, wanneer hij zegt: Laat u zich géén Rabbi noemen, want we zijn allen gelijkwaardig. Niemand staat boven de ander, alleen God staat boven de mens in geestelijke zin.
Iets anders kan ik er niet van maken.
Hij stelde de discipelen (geen apostelen) aan om het evangelie te verkondigen en verspreiden, dat is wat anders dan zelf een geestelijke autoriteit worden.

Je kunt elkaar als broeders en zusters inspireren en bemoedigen, met het principe 'doe aan de ander hetgeen jij graag zou willen in diens plaats' en doe dat dan. Maar er is niemand die de anderen vanuit een hogere geestelijke autoriteit mag sturen naar eigen inzicht of zogenaamd via een privé lijntje met God.
Jezus heeft ons als mensen op eigen benen gezet door hetgeen hij gedaan heeft en de Heilige Geest spreekt tot ieder via diens eigen binnenkamer.

Ja maar als je tot bekering komt heb je wel een mentor nodig die je leert te onderhouden wat Hij bevolen heeft.
Herders zijn aangesteld niet om op de hoge plaatsen te zitten en te doen of ze God zelf zijn, maar herders zijn wel aangesteld om te waken over de zielen van de gemeenteleden en ze te beschermen voor wolven en dwaalleer.
Zach91

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leeuwenhart » 26 jun 2015 20:17

Boerin schreef:Ja maar als je tot bekering komt heb je wel een mentor nodig die je leert te onderhouden wat Hij bevolen heeft.
Herders zijn aangesteld niet om op de hoge plaatsen te zitten en te doen of ze God zelf zijn, maar herders zijn wel aangesteld om te waken over de zielen van de gemeenteleden en ze te beschermen voor wolven en dwaalleer.

Met een mentor of leraar die iemand wegwijs maakt in het Evangelie van Jezus Christus is natuurlijk niets mis, mits deze leraar zich niet boven de leerling stelt in geestelijke zin en het besef heeft dat ook hij/zij nog veel te leren heeft, alleen een paar stappen verder op weg is.
Ik geef toe dat het verschil subtiel is, maar lees Mattheus 23 er nog maar eens op na om te weten waarom Jezus tot de uitspraak: "Laat u zich geen Rabbi noemen etc.

Voor mij als christen is hetgeen Jezus gezegd heeft het fundament en wanneer hiervan afgeweken wordt dan heb ik de neiging dat te wantrouwen.
Wolven in schaapskleren zijn mensen die zich vroom en toegewijd voordoen, maar in werkelijkheid hun eigen macht, gelijk en voordeel zoeken.
En een dwaalleer is een leer die afwijkt van hetgeen Jezus heeft gezegd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 jun 2015 22:13

Ja kijk maar naar die charismatische 'pastors' in de VS.. Één een al drama.
Maar ja, die mensen vergeten kennelijk dat ze meteen toetsen aan het Woord.
wow ik geef kritiek richting mijn eigen afdeling

Terug naar “[Religie] - Open forum”