De schoonheid van de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rups89
Verkenner
Verkenner

De schoonheid van de Bijbel

Berichtdoor rups89 » 19 feb 2015 23:50

Ik verbaas me er elke dag weer over hoe mooi de Bijbel is. En hoe veel wijze dingen er in staan...
Ik zou de Bijbel wel bijna kunnen verslinden :roll:

Ben ik hier de enige in? Of zijn er nog meer mensen die zo enorm kunnen genieten van de Bijbel. En wanneer ze er in lezen, ze er bijna niet mee kunnen stoppen?

'k Ben heel benieuwd naar hoe de Bijbel wordt ervaren onder refo's :D

Arco
Majoor
Majoor

Re: De schoonheid van de Bijbel

Berichtdoor Arco » 20 feb 2015 10:32

Je bent niet de enige. Het is erg mooi om steeds nieuwe dingen te ontdekken in het Woord over het Woord.

Een paar voorbeelden hoe wij (mijn vrouw en ik) omgaan met het Woord:
- Vanavond zal ik mijn vrouw toezingen: Spr. 31:10-31
- Samen hebben wij Hooglied gelezen, waarbij ik de bruidegom las en mijn vrouw de bruid
- De bergrede uit Mat. 5-7 helemaal lezen
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 feb 2015 11:42

Hangt er vanaf welk gedeelte je leest hè! Richteren 19 kan mij niet zo bekoren, en zo kan ik nog wel meer noemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 20 feb 2015 12:03

@Rups89

Ben ik hier de enige in? Of zijn er nog meer mensen die zo enorm kunnen genieten van de Bijbel. En wanneer ze er in lezen, ze er bijna niet mee kunnen stoppen?

Ik heb een tijd gekend, dat ik heel hongerig was naar het Woord. Soms las ik meer als 8 uur per dag, in de Bijbel.
Ik hoop in mijn hart, dat die honger ernaar terug zal komen!! Het is geestelijk voedsel :)

Ervaar jij als je leest, dat God je dingen laat zien door de Heilige Geest? Dat ervoer ik toen wel. En dan word het ook een Levend Woord.

rups89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rups89 » 21 feb 2015 00:47

Hoi allemaal,

gaaf om te horen dat jullie het ook zo ervaren...
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht :oops:

En xsidd: jouw reactie bemoedigt me ook enorm. Zo vreemd is het dus niet als je zo van de Bijbel kunt genieten...
Ik ervaar zeker Gods Geest als ik de Bijbel lees. Daarom vind ik het denk ik ook zo'n mooi boek.
En alles wat er in de Bijbel staat druist in tegen alle kwaad en lelijke dingen die er zijn op deze wereld. Dat bemoedigt me enorm...

Dat geeft me het gevoel van: zie je wel: er is toch nog een God op deze wereld die goed is, perfect is en die te vertrouwen is... en die alle kwaad onder controle heeft... Een God die je leiding wil geven in alle dingen in je leven...
En als je Hem volgt mag je wandelen in het licht... En kun je alle duisternis achter je laten...

Ik hoop voor jou dat jij ook weer die honger terug gaat krijgen naar het woord van God! Het is inderdaad geestelijk voedsel!

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 21 feb 2015 10:00

Mooi, dat hier het woord "schoonheid" wordt genoemd. Dat is een woord uit de wereld van de kunst, de Schone Kunsten welteverstaan.
Op die manier is de Bijbel ook 'schoon'. Het is een monumentaal kunstwerk, een eeuwenoude kunstschat. Niet alleen omdat de inhoud zo verdragend invloedrijk is geweest (en nog is), maar ook omdat de Bijbel in de ware zin van het woord 'schoon' is.

De verhalen, de gedichten en liederen zijn prachtig. Rijm, stijl, ritme, alles heeft een ongeevenaarde creativiteit. Opgeschreven vanuit het diepste van de menselijke ziel. In de Bijbel vinden we vele van de belangrijkste literaire teksten van de mensheid. De thema's zijn tijdloos. Schepping, liefde, verzoening, gerechtigheid, hoop, leven en dood. Bovenal: God.

Het godsbeeld dat uit de Bijbel oprijst vind ik het meest ontroerend. Een God die zich intensief en emotioneel inlaat met de mens. Een verhouding van Schepper en schepping. Ze zijn nauw aan elkaar verbonden, ze lijken op elkaar. God wordt als een Kunstenaar beschreven, die Zijn schepping vormt naar Zijn Beeld en gelijkenis. Dat is de grote waarde en de grote schoonheid van de Bijbel voor mij, dat mens en God naar elkaar toe worden getrokken. Ze zoeken elkaar, omdat ze iets met elkaar delen. En dat heeft te maken met dit kunstenaarschap. Met de schoonheid. Of dat nu in taal, in afbeeldingen, in muziek of in liefde gestalte krijgt, God en mens, ze zijn naar hun wezen scheppers.

En zo zie ik ook de geboorte van de Bijbel als een schepping. Een kunstwerk. Niet voor niets spreken we van "inspiratie", net zoals we dat bij alle grote kunst doen. De Geest komt er in. "Kom, Schepper Geest". Zo worden onze meest toegewijde handelingen, zo wordt ons aan God opgedragen leven ook een schepping. Onze geest en Gods geest komen er in samen.
Net zoals God Schepper wordt, om mensen tegenover Zich te hebben die Hij kon liefhebben, spreken en ontmoeten, zo is de mens schepper, om God tegenover zich te hebben, om Hem lief te hebben, te spreken en te ontmoeten.
Want God en mens lijken op elkaar. Ze vormen elkaar door de woorden die ze spreken en de daden die ze doen.

Zo is de Bijbel, maar zo zijn al onze geloofsvoorstellingen, onze gebeden, onze belijdenissen, onze liederen, gedichten en verhalen scheppingen. God en mens ze hebben elkaar in wezen nodig. Ten diepste zoeken ze naar elkaar. Naar hun aard worstelen ze om de ander te vinden. Bevangen door dezelfde Geest. Vervuld van die Geest. Geest van liefde. Heilige Geest.

Hoe moeten we ons die eenheid tussen God en mens voorstellen? Waar vallen zij geheel en al samen? Waar schept God de mens en de mens God?
Dat vinden we ook in de Bijbel. In Jezus Christus, God en mens. Op Hem rust die Geest. Zo worden goddelijke woorden menselijk. Zo worden menselijke woorden goddelijk. Een wedergeboorte, een nieuwe schepping. Een voltooid kunstwerk.

Schoon.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 feb 2015 14:21

@Rups89

En xsidd: jouw reactie bemoedigt me ook enorm. Zo vreemd is het dus niet als je zo van de Bijbel kunt genieten...
Ik ervaar zeker Gods Geest als ik de Bijbel lees. Daarom vind ik het denk ik ook zo'n mooi boek.

Fijni, dat het je mag bemoedigen :) En ik vind het mooi, dat je mag ervaren ,dat Gods Geest aanwezig is, als je in de Bijbel leest.
Ik hoop voor jou dat jij ook weer die honger terug gaat krijgen naar het woord van God! Het is inderdaad geestelijk voedsel!

Dankjewel :)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 feb 2015 14:05

Ja, de Bijbel is van Goddelijke schoonheid.
Omdat ik er van overtuigt ben dat Hij zich daardoor aan ons openbaart, en Hem daardoor mogen leren kennen.
Er zit een Man in dat boek!
En Hij weet precies wat wij nodig hebben. Onderwijs, bemoediging, vermaning, vertroosting, liefde, ontdekking, bevestiging...
Alles, alles staat er in, voor nu en voor later, en als we Hem er om vragen, geeft Hij het ons op Zijn tijd.
Nooit geweten dat de Bijbel een Levend Boek is!
Daarom is Bijbelstudie onmisbaar voor een christen. Het gaat niet om de historische feiten, maar om de Geest die
levend maakt, en die steeds weer dorst geeft naar Levende water.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”