Het probleem van kwaad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2015 21:03

mohamed schreef:Dank je wel voor dit vers Boerin, wil je hiermee zeggen dat het niet in God was opgekomen dat Adam zou zondigen? Of dat God niet wist dat er geen siroop in de verboden vruchten zat? Het gaat volgens mij ergens anders over maar misschien mis ik je punt.

Nee, gewoon wat er staat. Het was niet in Hem opgekomen dat ze dat zouden doen, dus vraag ik me af of Hij echt alle details van altijd vantevoren wist.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2015 23:18

mohamed schreef:Dank je wel voor dit vers Boerin, wil je hiermee zeggen dat het niet in God was opgekomen dat Adam zou zondigen? Of dat God niet wist dat er geen siroop in de verboden vruchten zat? Het gaat volgens mij ergens anders over maar misschien mis ik je punt.

Boerin schreef:Nee, gewoon wat er staat. Het was niet in Hem opgekomen dat ze dat zouden doen, dus vraag ik me af of Hij echt alle details van altijd vantevoren wist.

Uit de context blijkt duidelijk dat dit niet over Adam en Eva gaat, maar over de Israëlieten en de Judeeërs. In sommige vertalingen wordt de suggestie gewekt dat het kwaad wat zij deden niet in God was opgekomen, maar dat is niet wat er staat.

Wat er staat in Jeremia 32,35 is het volgende:

'Ze hebben in het Ben-Hinnomdal offerhoogten voor Baäl gebouwd en er hun zonen en dochters aan Moloch geofferd, terwijl Ik dat niet had opgedragen; nooit heb Ik gewild dat ze Juda door een dergelijke wandaad tot zonde zouden verleiden.' (WV)

'en in het Hinnomdal offerhoogten voor Baäl gebouwd om er hun zonen en dochters aan Moloch aan te bieden. Ze hebben Juda met die gruweldaad tot zonde aangezet. Ik heb dat nooit geboden, ik heb dat nooit gewild.' (NBV)

Maar nogmaals, dit gaat niet over Adam en Eva. Het Woord van God was er al voordat Adam geschapen werd en zo was ook de levensboom al aanwezig reeds voordat Adam had gezondigd. Als het nooit in God was opgekomen dat Adam zou zondigen, dan zou hij ook geen reddingsplan klaar hebben liggen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 02 feb 2015 20:44

Zonder God kunnen de mensen geen mens zijn, zonder mens kan God geen God zijn.

Jaapo, dit is toch precies wat afhankelijkheid betekend? Het is volgens mij een verkeerd godsbeeld.

@Mortlach,

Een mooi verhaal over kwantumtheorie, maar zoals je ongetwijfeld weet is er op dit gebied nog vrijwel niks zeker. Je interpretatie van willekeur deel ik niet, en met mij vele wetenschappers. Het is interessant om te zien dat veel wetenschappers juist met kwantummechanica als uitgangspunt tot deterministische wetenschappelijke modellen komen (bijvoorbeeld Lawrence Krauss).
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 feb 2015 21:26

@BladeStraight: Nou moeten we dan eerst weer de inhoud van het woord AFHANKELIJKHEID gaan bespreken? Volgens mij geven wij beiden er een geheel verschillende inhoud aan. Ik bedoel niets meer of minder, dat God er gewoonweg niet is, als er geen mensen zijn, die t.o.v. de naaste het goede doen. Alleen daarmee wordt God zichtbaar en hoorbaar. Aan de andere kant kan de mens alleen maar de juiste keuzes maken, als hij/zij de mogelijkheid daartoe van de Schepper heeft gekregen. Dus wederzijdse afhankelijkheid in positieve zin. Als jij er ook zo over denkt, zijn we het eens. Maar ik proefde iets van negatieve afhankelijkheid: God schept de mens, maar dan moet Hij afwachten of die mens Hem gaat dienen. Zo is mijn godsbeeld dus helemaal niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Harmonica
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harmonica » 02 feb 2015 21:32

Bambi schreef:
Ach, misschien als je zelf een burnout hebt zoals ik, doordat je altijd voor anderen aan het denken, doen en zorgen was, dan zou je begrijpen dat het een persoonlijke boodschap voor mij van God is.
Ik heb nu genoeg aan mezelf en de wereldproblemen zoals aardbevingen en de terreurdreiging daar kan ik niks aan veranderen, al pieker ik me suf.
Het staat alleen maar mijn genezing in de weg.

Veel te laat, maar ik zag dat ik hier nog helemaal niet op gereageerd had! Vind het heel vervelend voor je dat je een burnout hebt en ik snap dat je dan wel wat anders aan je hoofd hebt. Veel sterkte er mee :wink:
My 2 cents is free

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 02 feb 2015 21:47

Jaapo : Ik bedoel niets meer of minder, dat God er gewoonweg niet is, als er geen mensen zijn, die t.o.v. de naaste het goede doen. Alleen daarmee wordt God zichtbaar en hoorbaar.

Dat is Godslastering aangezien God niemand nodig heeft om te bestaan , God Is , God was er al lang voor de schepping en bestond dus ook zonder mensen en heeft mensen nergens voor nodig , maar gemaakt tot zijn eigen genoegen en heerlijkheid.

Daar tegenover hebben mensen God zeker nodig , want zonder God is er geen leven mogelijk. Tenminste als je gelooft in een schepper.

Terug naar “[Religie] - Open forum”