Kerstmis ergenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Kerstmis ergenis?

Berichtdoor jaapo » 26 dec 2014 16:31

Wij hebben er met z'n allen, gelovigen en ongelovigen, voor gezorgd, dat het Kerstfeest nogal beladen is geworden. Na de kerkdiensten die een verschil in feestelijkheid te zien geven als je naar rechtzinnigen of vrijzinnigen kijkt, is er het bijna verplichte familiebezoek (ouderbezoek), al of niet met overvloedig eten en drinken. Dat geeft elk jaar hoge verwachtingen en leidt vaak tot teleurstellingen, met als gevolg spanningen, ruzies of ergernissen. Vrede op aarde! Als de nadruk van bezoek aan familie of ouders en daarbij een etentje eens niet op de kerstdagen lag, maar gewoon door het jaar heen enkele malen per jaar plaatsvond, zou dit allemaal minder zijn. Het is mij altijd een raadsel geweest, waarom juist met kerst bezoeken moeten worden afgelegd, of eenzamen uit hun isolement gehaald. Voor een deel valt dat isolement wel mee, omdat met bijzondere feestdagen er veel wordt gedaan voor eenzamen en ouderen. Nogmaals: dit soort momenten moet je spreiden over het gehele jaar, dan zijn de feestdagen in de winter minder belast met de druk van het moeten. Dit probleem speelt naar mijn mening dwars door gelovigen en ongelovigen heen en biedt op het gebied van het hanteren van Bijbelteksten weinig houvast. En het op grond van bepaalde Bijbelteksten de kinderen hardhandig opvoeden, vind ik volkomen belachelijk en zeker niet christelijk. Voor een deel van de mensen geldt, dat ze dat later, als ze ouder zijn, als een boemerang terugkrijgen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 dec 2014 17:24

mohamed schreef:@ Jan, ik zal een bijbel meenemen en kijken of ik het kind van twee kan vermanen met wat stevige teksten.

en anders dus wat ferme klappen ( met dezelfde bijbel? ...even een stevig model uitzoeken dan )

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 dec 2014 18:01

mohamed schreef:@ Jan, ik zal een bijbel meenemen en kijken of ik het kind van twee kan vermanen met wat stevige teksten.
meribel schreef:en anders dus wat ferme klappen ( met dezelfde bijbel? ...even een stevig model uitzoeken dan )

Oei oei... :shock:
Ik dacht dat vrede op aarde en in de mensen een welbehagen anders ging... :(
Nulla aetas ad discendum sera

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2014 18:41

jaapo schreef: En het op grond van bepaalde Bijbelteksten de kinderen hardhandig opvoeden, vind ik volkomen belachelijk en zeker niet christelijk. Voor een deel van de mensen geldt, dat ze dat later, als ze ouder zijn, als een boemerang terugkrijgen.

Ach, zo lang je driejarige meisjes maar niet zo hard slaat als driejarige jongetjes, dan is het allemaal zo erg niet, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 dec 2014 18:51

Trajecto schreef:
Oei oei... :shock:
Ik dacht dat vrede op aarde en in de mensen een welbehagen anders ging... :(

Er zijn nu eenmaal mensen, die denken dat ja alleen maar vrede krijgt, als je de regels er letterlijk of figuurlijk in ramt. :-oo

antoon

Berichtdoor antoon » 26 dec 2014 18:53

De media geven een beeld van knusheid en genegegenheid een beeld dat heel vaak weinig met de werkelijkheid te maken heeft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2014 20:24

meribel schreef:en anders dus wat ferme klappen ( met dezelfde bijbel? ...even een stevig model uitzoeken dan )

:lol:

Het viel mee vandaag, alleen ligt het eten me nu als een blok beton op mijn maag. #-o

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2014 20:25

jaapo schreef: En het op grond van bepaalde Bijbelteksten de kinderen hardhandig opvoeden, vind ik volkomen belachelijk en zeker niet christelijk. Voor een deel van de mensen geldt, dat ze dat later, als ze ouder zijn, als een boemerang terugkrijgen.

Mortlach schreef:Ach, zo lang je driejarige meisjes maar niet zo hard slaat als driejarige jongetjes, dan is het allemaal zo erg niet, toch?

Zo is dat. :clown:

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 26 dec 2014 21:13

Het viel mee vandaag, alleen ligt het eten me nu als een blok beton op mijn maag. #-o[/quote]

Volgens mij ben jij een 'beroepsklager'. =D>

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 dec 2014 08:46

mohamed schreef:Het viel mee vandaag, alleen ligt het eten me nu als een blok beton op mijn maag. #-o

Moet je maar geen dierlijk voedsel eten ;p ik heb nergens last van.
Laatst gewijzigd door Lalage op 28 dec 2014 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 27 dec 2014 10:17

Wat een spot en haat voor Gods Woord en dat nog wel van mensen die beweren God lief te hebben...
Wat een schade doen jullie je eigen ziel steeds aan met dit soort respectloos gedrag..

Dit onderwerp kenmerkt zich door ondankbaarheid. Als minste de ondankbaarheid als iemand vanuit Gods Woord degelijk advies geeft. Maar vooral ook de ondankbaarheid door van kleine ergernissen een probleem te maken. Door het zelfs maar te noemen. De ondankbaarheid van klagen terwijl er zegen in overvloed is. Hoeveel duizend maal beter zijn al jullie situaties vergeleken met mensen wiens familie kapot geschoten is op dit moment? Denk je dat zij zouden klagen om eten wat zwaar op de maag is gevallen? Om slecht opgevoede kinderen? Om een restaurant waar de muziek te hard stond of er mensen in de buurt aan het roken waren?

Wat een totaal on-Christelijk onderwerp is dit! Ga jullie schamen en daarna je zegeningen tellen. En getuig daarvan!

Ik getuig hierbij van mijn grote dankbaarheid aan de God van hemel en aarde. Dankbaar dat ik nog familie heb! Ik ben dankbaar dat ik nooit honger hoef te lijden! Ik ben uiterst dankbaar dat ik gezond ben en dat er geen kogels om mijn oren vliegen. Ik ben geweldig dankbaar dat ik veilig mag wonen en mijn familie geen geweld wordt aangedaan. Ik ben heel dankbaar dat er geen ebola epidemie is in mijn omgeving. En ik ben vooral dankbaar voor de Zoon die bereid was om vrijwillig te lijden en te sterven voor onze zonden!
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 dec 2014 10:50

Jan schreef:Dit onderwerp kenmerkt zich door ondankbaarheid. Als minste de ondankbaarheid als iemand vanuit Gods Woord degelijk advies geeft.

Hij is d'r vader niet. Corrie ten Boom had een verhaal van d'r grootvader. Die was tuinman ergens in de 18e of 17e eeuw en er was een stierlijk vervelend verpest kind dat de hele tijd door z'n tuin ging rennen en alle bloemen weer kapot maakte. Toen zei die vader tegen 'm: Als ze dat nog een keer doet geef je haar maar een pak slaag, want hij was zelf een slap ei. Nou dat deed ie en toen die vader was overleden was zij groot geworden en hij werd acuut ontslagen, want ze had het hem nooit vergeven. Beter bemoei je je maar niet met de opvoeding en erger je je er maar gewoon aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 dec 2014 12:02

Marloes1g schreef:Volgens mij ben jij een 'beroepsklager'. =D>

Als ervan overgeven en de hele nacht doodziek zijn klagen is, ja dan heb je me geschoten. :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 dec 2014 12:09

mohamed schreef:Het viel mee vandaag, alleen ligt het eten me nu als een blok beton op mijn maag. #-o

Lalage schreef:Moet je maar geen dierlijk voedsel eten ;p ik heb nergens last van.
Wel jammer was dat wij (met schoonfamilie) in een restaurant belandden waar de muziek te hard stond en we zaten in de buurt van een box. Bovendien zat naast onze tafel de deur naar het rookhok. Ik vond het dus vreselijk, daar ga ik niet meer heen. Het is ook altijd wel wat met kerst, maar mijn schoonmoeder kost het teveel energie als we bij haar thuis eten en iedereen roept dat het er toch om gaat dat de kinderen vermaakt worden. Ik vind het toch een beetje jammer dat voor mij dan ook 45 euro wordt neergelegd, terwijl ik het meeste voedsel dat daar bereid wordt niet eet (om diverse redenen) en ik vooral blij ben als we weer naar huis kunnen...
Nu ben ik aan het broeden op een plan voor volgend jaar: dat wij zelf koken of dat we met z'n allen iets leuks gaan doen, zoals we met mijn familie gisteren naar een kasteel zijn geweest.

Erg vervelend en herkenbaar. Uit fatsoen heb ik gister mijn bordje leeggegeten en mocht dat bekopen door later thuis over te geven en vannacht met een pracht migraine zoals ik die in maanden niet meer gehad heb. Mijn zus rookt ook en deed dat gister de hele dag in dezelfde kamer als waar we aten. Ramen mochten niet open omdat kinderen anders verkouden kunnen worden (sigarettenrook maakt niet uit) maar ik heb er van geleerd dat ik volgend jaar gewoon wegblijf. Ik ben nu net weer wat opgeknapt en heb vannacht zo'n vreselijke hoofdpijn gehad, dat wil ik gewoon niet meer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 dec 2014 12:11

Jan schreef:Wat een spot en haat voor Gods Woord en dat nog wel van mensen die beweren God lief te hebben...
Wat een schade doen jullie je eigen ziel steeds aan met dit soort respectloos gedrag..

Dit onderwerp kenmerkt zich door ondankbaarheid. Als minste de ondankbaarheid als iemand vanuit Gods Woord degelijk advies geeft. Maar vooral ook de ondankbaarheid door van kleine ergernissen een probleem te maken. Door het zelfs maar te noemen. De ondankbaarheid van klagen terwijl er zegen in overvloed is. Hoeveel duizend maal beter zijn al jullie situaties vergeleken met mensen wiens familie kapot geschoten is op dit moment? Denk je dat zij zouden klagen om eten wat zwaar op de maag is gevallen? Om slecht opgevoede kinderen? Om een restaurant waar de muziek te hard stond of er mensen in de buurt aan het roken waren?

Wat een totaal on-Christelijk onderwerp is dit! Ga jullie schamen en daarna je zegeningen tellen. En getuig daarvan!

Ik getuig hierbij van mijn grote dankbaarheid aan de God van hemel en aarde. Dankbaar dat ik nog familie heb! Ik ben dankbaar dat ik nooit honger hoef te lijden! Ik ben uiterst dankbaar dat ik gezond ben en dat er geen kogels om mijn oren vliegen. Ik ben geweldig dankbaar dat ik veilig mag wonen en mijn familie geen geweld wordt aangedaan. Ik ben heel dankbaar dat er geen ebola epidemie is in mijn omgeving. En ik ben vooral dankbaar voor de Zoon die bereid was om vrijwillig te lijden en te sterven voor onze zonden!

Dacht je dat ik jou nodig had om kennis van de bijbel te vergaren? Sodemieter toch op uit mijn topic, over het paard getilde snotneus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”