Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 24 okt 2014 12:01

naamloos schreef:Prekiker 9: 5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten. 6 Ook hun liefde, ook hun haat, ook hun afgunst is al vergaan. Zij hebben geen deel meer, voor eeuwig, aan alles wat er onder de zon plaatsvindt.


Ik heb er altijd een beetje moeite mee als mensen met losse teksten die totaal uit hun context getrokken zijn gaan strooien. Zo kun je de bijbel alles laten zeggen wat je wil, ik denk niet dat dat de bedoeling is :) Het is belangrijk om de tekst in de context te lezen.

Om meerdere redenen is deze tekst niet toe te passen op de situatie die ik zojuist noemde.

Ten eerste is dit boek (Prediker) een wijsheidboek waarin in een soort dichtvorm geschreven wordt over het leven, het is niet bedoeld om theologische theorieën aan vast te hangen.

Ten tweede is het een tekst uit het OT, de visie op het eeuwige leven en de onsterfelijkheid van de ziel zijn door God geleidelijk geopenbaard.

Ten derde is dit geschreven vóór Jezus de dood voor ons heeft overwonnen. Dit betekent natuurlijk niet dat het oude testament daarmee geen waarde heeft, maar door het nieuwe testament weten wij dat voor ons de dood is overwonnen en dat in Christus men niet werkelijk sterft! Daarom kunnen wij nu zeggen dat de de heiligen die in Christus ontslapen zijn leven!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 24 okt 2014 12:04

Op de rest zal ik later reageren! Ook op de door jou aangehaalde link mealybug :)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 okt 2014 12:21

Ayla schreef:Maar dit betekent niet dat je je medechristenen in de gemeente niet mag vragen om voor je te bidden, en katholieken zien de mensen die ontslapen zijn in Christus ook als medechristenen.


Doet me echt denken aan dat Saul bij een waarzegster langsging en vroeg of ze Samuel wilde oproepen. :roll:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2014 12:44

Prekiker 9: 5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten. 6 Ook hun liefde, ook hun haat, ook hun afgunst is al vergaan. Zij hebben geen deel meer, voor eeuwig, aan alles wat er onder de zon plaatsvindt.
Ayla schreef:Ten eerste is dit boek (Prediker) een wijsheidboek waarin in een soort dichtvorm geschreven wordt over het leven, het is niet bedoeld om theologische theorieën aan vast te hangen.
Ik zeg alleen dat ik hieruit begrijp dat de doden niet meer in bewust contact staan met de mensen hier op aarde.
Als je dat theologie noemt, dan kun je alles wel theologie noemen.
Ayla schreef:Ten tweede is het een tekst uit het OT, de visie op het eeuwige leven en de onsterfelijkheid van de ziel zijn door God geleidelijk geopenbaard.
Nou, dat was ook in het O.T. al bekent hoor. Toen het kind van David en Batseba stierf zei David: Maar nu het dood is, wat zou ik nu nog vasten? Daarmee kan ik het toch niet terughalen. Ik ga naar hem toe; hij komt niet terug bij mij.
En daar bedoelde David echt niet het dodenrijk mee, hij wist dat hij zijn kind weer zou zien.
Ayla schreef:Ten derde is dit geschreven vóór Jezus de dood voor ons heeft overwonnen. Dit betekent natuurlijk niet dat het oude testament daarmee geen waarde heeft, maar door het nieuwe testament weten wij dat voor ons de dood is overwonnen en dat in Christus men niet werkelijk sterft! Daarom kunnen wij nu zeggen dat de de heiligen die in Christus ontslapen zijn leven!
Ik meen dat we het hebben over de lichamelijke dood, de dood die Jezus heeft overwonnen gaat over de geestelijke dood.
De lichamelijke dood moeten wij allen nog sterven, tenzij we nog leven als Jezus terug komt.
Daarom vind ik dat je je medechristenen die nog leven niet gelijk kunt stellen aan hen die gestorven zijn.
Dat degenen die in Christus ontslapen zijn leven, dat ben ik met je eens.
Maar bij mijn weten staat er nergens in de bijbel dat zij kennis hebben van de dingen die op aarde gebeuren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 24 okt 2014 15:58

naamloos schreef:Prekiker 9: 5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten. 6 Ook hun liefde, ook hun haat, ook hun afgunst is al vergaan. Zij hebben geen deel meer, voor eeuwig, aan alles wat er onder de zon plaatsvindt.


Leuk hoor - teksten citeren.

Ik heb er in dit verband ook een paar ;

Openbaringen 5 vers 8 ; Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen.

Openbaringen 8 verzen 3 en 4 ; Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.

Wie zijn deze heiligen en wat zijn hun gebeden ?

Math. 27 ; 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

Als er geen interactie zou bestaan met de gestorven heiligen - hoe is Math. 27 dan te verklaren ?

Psalm 148 ;
1Halleluja! Loof de HEER, bewoners van de hemel,
loof hem daar in de hoogten,
2loof hem, al zijn herauten,
loof hem, heel zijn engelenmacht.
3Loof hem, zon en maan,
loof hem, heldere sterren,
4loof hem, hoogste hemelen,
water boven de hoge hemel.

De psalmist roept de heiligen, de engelen en de planeten aan, om de Heer te loven.
Waarom - als ze toch niet "horen"?


Ik hou niet zo van dat doorgeslagen protestantisme, lees 2 Tim. 1 nog eens;
16 Moge de Heer zich ontfermen over de huisgenoten van Onesiforus, want hij heeft mij vaak opgemonterd en zich niet voor mijn gevangenschap geschaamd. 17 Toen hij in Rome kwam, is hij meteen naar me op zoek gegaan, en hij heeft me ook gevonden. 18 Moge de Heer zich op de grote dag over hem ontfermen. En welke diensten hij in Efeze verleend heeft, weet je zelf het beste.

Bidden voor een overledene ?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2014 16:23

rotterdam schreef:Leuk hoor - teksten citeren.

Ik heb er in dit verband ook een paar ;
Leuk hoor - teksten citeren.
Ik zou er een heleboel op kunnen zeggen, maar dat ga ik niet doen want mijn ervaring met jou is dat je voor geen 10% luistert.
En dan laat je me dingen zeggen die je zelf verzonnen hebt, om te besluiten hoe vreselijk stom en zielig ik wel niet ben.
Daar trap ik niet meer in, vind ik een minne manier van discussiëren =; =; =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 24 okt 2014 16:38

naamloos schreef:Ik zou er een heleboel op kunnen zeggen, maar dat ga ik niet doen want mijn ervaring met jou is dat je voor geen 10% luistert.
En dan laat je me dingen zeggen die je zelf verzonnen hebt, om te besluiten hoe vreselijk stom en zielig ik wel niet ben.
Daar trap ik niet meer in, vind ik een minne manier van discussiëren =; =; =;


Ik laat jou dingen zeggen die ikzelf verzonnen heb ???????????????
ja ja :lol:

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 okt 2014 22:37

Afbeelding


Zelfs al zou ik katholiek zijn... Voor wie sta je daar vraag ik mij dan af? :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 06:02

Anoniem_89 schreef:
Zelfs al zou ik katholiek zijn... Voor wie sta je daar vraag ik mij dan af? :roll:


EO jongerendag

https://www.youtube.com/watch?v=p9AA2RR_1pI

Wat is het verschil ?

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 okt 2014 08:18

rotterdam schreef:EO jongerendag

https://www.youtube.com/watch?v=p9AA2RR_1pI

Wat is het verschil ?


Verschil is dat er op de EO jongerendag katholieken, gereformeerden, evangelische, ongelovigen bij elkaar zijn. En niet dat er mensen uit de hele wereld speciaal voor dat moment komen, er staat géén persoon centraal centraal. Er wordt wel steeds weer naar Jezus gewezen. Zonder uiterlijk vertoon.

Zo zijn er nog wel wat dingen te noemen denk ik.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 08:50

Anoniem_89 schreef:
Verschil is dat er op de EO jongerendag katholieken, gereformeerden, evangelische, ongelovigen bij elkaar zijn. En niet dat er mensen uit de hele wereld speciaal voor dat moment komen, er staat géén persoon centraal centraal. Er wordt wel steeds weer naar Jezus gewezen. Zonder uiterlijk vertoon.

Zo zijn er nog wel wat dingen te noemen denk ik.


Geen uiterlijk vertoon ?
Objectiviteit begint een schaars goed te worden op refoweb.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 25 okt 2014 09:59

rotterdam schreef:Geen uiterlijk vertoon ?
Objectiviteit begint een schaars goed te worden op refoweb.

Niet generaliseren ook.
Snap je nu echt niet dat Anoniem het heeft over allerlei kruizen, symbolen, purperen, paarse, rode of witte jurken en mijters, keppeltjes en gebaren terwijl Zijn Naam maar zelden valt?

In het christendom hoort de symboliek en voorafschaduwing tot het verleden, maar de RKK heeft er in hun vervanging van Israel nog wat schepjes bovenop gedaan.
Objectief genoeg?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor gravo » 25 okt 2014 10:53

Ayla schreef:(...) De dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk. (...)


Zomaar een zinnetje, geplukt uit een lange discussie waar ik verder niet aan deelneem.
Maar wat voor een zinnetje!

Ayla, echt, het raakte me middenin m'n hart. Prachtig!

Natuurlijk, ik wist het ook wel, deze geloofswaarheid. Ik ben een gelovig christen.
Maar soms kun je zo in beslag genomen worden door zorgen en problemen dat je die houvast niet meer voor jezelf kunt formuleren.

Maar nu ik het weer tot me door laat dringen: "de dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk", doet het me enorm goed.

Waarvoor dank.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 25 okt 2014 11:14

gravo schreef:Ayla, echt, het raakte me middenin m'n hart. Prachtig!

Natuurlijk, ik wist het ook wel, deze geloofswaarheid. Ik ben een gelovig christen.
Maar soms kun je zo in beslag genomen worden door zorgen en problemen dat je die houvast niet meer voor jezelf kunt formuleren.

Maar nu ik het weer tot me door laat dringen: "de dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk", doet het me enorm goed.

Waarvoor dank.

gravo

Petrus en Paulus en/of de schrijver van de brief aan de hebreeen hadden het ook over de OT heiligen, en over hun standvastige geloof, maar er werd niet tot gebeden !!!
En over Maria ging het ook nooit meer, haar positie is er gewoon bijverzonnen,
Met nadruk zegt Jezus dat er binnen Zijn Lichaam helemaal geen vader, moeder en broers meer zijn, maar dat allen elkaars broeder zijn .
Een Koningin des Hemels die nog een dag krijgt toegewezen ook, is dan ook niet op zijn plaats.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 11:50

mealybug schreef: Snap je nu echt niet dat Anoniem het heeft over allerlei kruizen, symbolen, purperen, paarse, rode of witte jurken en mijters, keppeltjes en gebaren terwijl Zijn Naam maar zelden valt?

In het christendom hoort de symboliek en voorafschaduwing tot het verleden, maar de RKK heeft er in hun vervanging van Israel nog wat schepjes bovenop gedaan.
Objectief genoeg?


Objectief t.o. de R.K.K. ? jij ? laat me niet lachen, je bent een en al vooringenomenheid.

In het christendom hoort de symboliek en voorafschaduwing tot het verleden

Kerel, doe toch eens normaal - wie denk je wel dat je bent ? Anderen vertellen wat het christendom zou moeten zijn. #-o


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten

cron