Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 20 okt 2014 09:39

Pcrtje schreef:
Al die dogma's zijn een keer 'verzonnen', als je dat woord graag wilt gebruiken. (Al was dat in het klein. ;) ) Alleen nu denk jij even te kunnen zeggen dat de RKK dingen heeft verzonnen en jij niet. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet.


De ten hemel opneming van Maria, het bidden tot haar, het vagevuur, de zaligverklaringen (er was er weer 1 gisteren) van feilbare mensen, bijbels te onderbouwen, nee toch?
Een ander zaligverklaren komt de mens helemaal niet toe, lees ik in de Bijbel.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 20 okt 2014 10:36

mealybug schreef: Een ander zaligverklaren komt de mens helemaal niet toe, lees ik in de Bijbel.


http://www.refdag.nl/opinie/geen_reden_ ... g_1_823912

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 20 okt 2014 11:38


Het zal je godsdienstleraar maar zijn.
Maar goed, zoals voorzegd, de hoofdwond zou genezen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2014 11:44

mealybug schreef:Het zal je godsdienstleraar maar zijn..
Haha, ik heb les van hem gehad. Alleen dan geen godsdienst maar (Geschiedenis van de) christelijke kunst en cultuur.
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 okt 2014 11:59

Pcrtje schreef:Klinkt allemaal wel simpel, hè? Maar zonder de RKK en haar geschiedenis van vaststellen van dogma's had je dit nooit geloofd. Onbewust heb je al een heel rijtje daarvan in je hoofd: de Bijbel is Gods Woord, bepaalde boeken horen wel in de Bijbel en andere juist niet, Jezus is zowel God als Mens, Jezus is gestorven én opgestaan, voor onze zonden zelfs, de doop en andere sacramenten hebben deze en deze waarden, enzovoorts, enzovoorts.

De rk doop toch kinderen? Nou daar ben ik geen voorstander van.
Wie zegt dat dankzij de RRK de bijbel vandaag de dag op deze manier bestaat met de alle genoemde boeken erin? Komt dat dus door de RKK en niet door Hem, die ervoor gezorgd heeft?
En als er geschreven staat dat we niets moeten toevoegen of weglaten. Waarom geloven jullie dan niet sola scriptura.

Pcrtje schreef:Waarom betalen voor wijwater? Is dit niet triest? Betalen om voor je te laten bidden? Rozenkrans? Bidden tot Maria?
Faramir en ik hebben je al eens proberen uit te leggen hoe deze zaken precies in elkaar steken.[/quote]
Rozenkrans weet ik niet meer. Wijwater en betalen om te laten bidden is om de kosten te dekken weet ik nog vaag. Tja ik vind dat geen reden om iemand te moeten laten betalen.

Die zaligverklaring heb ik gelezen hoe dat zit. Maar wie zijn wij om dat te doen?
Horen we niet allemaal uit onze luie stoel te komen om actief voor Hem aan de slag te gaan in deze wereld?

Als ik dit zie, dan komt het bij mij over dat ze nogal 'ik' gericht zijn.
De Heilige Geest geeft de gaven, wie zijn wij om iemand zalig te verklaren als er een wonder gebeurd? Je trekt alle aandacht naar een MENS toe i.p.v. naar JEZUS.
Bah hoe hij z'n handen ook opheft :-&

Let goed op wat je daar ziet in de video;
00:03 Een witte stoel, met rode bekleding eromheen, alsof daar een ZÉÉR belangrijk iemand moet zitten..
00:07 De kleding, waarom, echt serieus waarom?
00:11 Al die mensen, voor wie komen ze?
00:17 Dat schilderij, tja wat moet ik hierover zeggen?
01:00 Wat doen al die bisschoppen of wat het ook zijn daar, het lijkt wel alsof Jezus opzij gezet wordt en de eer vandaag aan een mens toekomt.?

Dat alles in een video van 1:18 :roll:

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2014 12:40

Anoniem_89 schreef:Wie zegt dat dankzij de RRK de bijbel vandaag de dag op deze manier bestaat met de alle genoemde boeken erin? Komt dat dus door de RKK en niet door Hem, die ervoor gezorgd heeft?
Ik denk dat het moeilijk te ontkennen valt dat op de concilies van de RKK de canon is vastgesteld. Dat kan en mag je ook als handeling van God zien, natuurlijk. Maar dat is dus wel gebeurd in en door de RKK.

Anoniem_89 schreef:En als er geschreven staat dat we niets moeten toevoegen of weglaten. Waarom geloven jullie dan niet sola scriptura.
Lees je mijn posts? Die vraag heb ik gisteren voor je beantwoord. Kijk maar hier.

Anoniem_89 schreef:[filmpje met opmerkingen]
Zoals ik eerder al schreef (hier) is het belangrijk buiten je eigen kadertjes te kijken. Het christendom in de mediterrane landen is gevormd en heeft zich ontwikkeld in een totaal andere cultuur dan de cultuur en traditie van het Protestantisme, dat overgewaaid is uit de VS, waar jij in staat. Je kunt niet verwachten dat iedereen op precies dezelfde manier de Bijbel leest (als jij). Iedereen heeft andere kaders.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 20 okt 2014 13:13

Je kunt je weer hellemaal voorstellen waarom en waarvoor de Reformatie is begonnen.
De eenvoud en nederigheid wordt in geen geval onthouden aan de feilbare mens, die daar op de troon zit.
http://www.metronieuws.nl/_internal/gxm ... iezen.jpeg

Had Napoleon de paus destijds in de gevangenis gegeooid, helaas is de wond genezen en heeft Mussolini (of all people!!) het Vaticaan weer in ere hersteld in 1929.
De hoeveelste paus sindsdien hebben we nu sinds dat onheuglijke feit ?

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 20 okt 2014 18:51

mealybug schreef: En je zet geen vraagtekens bij de tientallen miljoenen die dood gemarteld, verbrand, uit elkaar getrokken, verdronken werden, in Zijn Naam?
Of bidden voor geld, (aflaten) en het kindermisbruik, het verbieden te trouwen voor priesters.
Ik kan me dan persoonlijk niet voorstellen dat ik ook maar iets te maken zou willen hebben met dergelijke instanties.

Om van die duivels op hun synagoges maar te zwijgen:

Afbeelding


Ik besef me dat de RKK vreselijk zwarte bladzijdes heeft in haar verleden, en ja dat is walgelijk, maar het gaat mij met name om het geloof. Wat ik tot nu toe heb gelezen wijst erop dat wat de RKK gelooft al vanaf het begin zo wordt geloofd. En dat is wat ik zoek: de volledige waarheid van Jezus!

De kerk bestaat uit zondige mensen en die doen de vreselijkste dingen, denk maar aan het volk Israël, wat voor vreselijke dingen dit volk op z'n geweten heeft (daarmee bedoel ik zondes tegen God). Toch zegt God niet: ik heb dit volk niet meer lief, ik zal wel een nieuw Israël beginnen. Nee, ondanks onze fouten en vreselijke daden kiest God vol liefde om toch Zijn werk in Zijn volk en zoals ik het zie ook in Zijn Kerk te volbrengen.

Over duivels op kerken: dit specifieke voorbeeld kan ik niet echt iets over zeggen, wel weet ik dat veel beelden etc. bedoeld zijn om bijbelse verhalen uit te beelden, dan lijkt het me logisch dat ook de satan afgebeeld wordt?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 okt 2014 18:55

Ayla schreef:
Ik besef me dat de RKK vreselijk zwarte bladzijdes heeft in haar verleden, en ja dat is walgelijk, maar het gaat mij met name om het geloof. Wat ik tot nu toe heb gelezen wijst erop dat wat de RKK gelooft al vanaf het begin zo wordt geloofd. En dat is wat ik zoek: de volledige waarheid van Jezus!

De kerk bestaat uit zondige mensen en die doen de vreselijkste dingen, denk maar aan het volk Israël, wat voor vreselijke dingen dit volk op z'n geweten heeft (daarmee bedoel ik zondes tegen God). Toch zegt God niet: ik heb dit volk niet meer lief, ik zal wel een nieuw Israël beginnen. Nee, ondanks onze fouten en vreselijke daden kiest God vol liefde om toch Zijn werk in Zijn volk en zoals ik het zie ook in Zijn Kerk te volbrengen.

Over duivels op kerken: dit specifieke voorbeeld kan ik niet echt iets over zeggen, wel weet ik dat veel beelden etc. bedoeld zijn om bijbelse verhalen uit te beelden, dan lijkt het me logisch dat ook de satan afgebeeld wordt?


Van de pagina's terug, hoe kijk jij daar tegen aan?
Het is toch bizar om te moeten betalen voor een persoonlijk gebed?
Kaarsen aansteken? 8-[

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 20 okt 2014 18:56

mealybug schreef:Inderdaad, hij geeft zijn mening, maar legt niets op.Integendeel, hij geeft heel wat huwelijksadviezen.
En als Petrus de eerste paus zou zijn.... Petrus had een schoonmoeder ! ! !


Toevallig ging de preek vorige week over dit onderwerp, helaas heb ik geen aantekeningen gemaakt!
Het klopt inderdaad dat sommige apostelen een vrouw hadden, hoewel daarvan wel gedacht wordt dat zij zolang zij met Jezus waren zich onthielden van de privileges van het huwelijk om het zo maar te noemen. ;) Eeuwenlang is het ook zo geweest dat hoewel het niet aangeraden werd om een huwelijk te hebben als priester het wel mogelijk was. Om verscheidene redenen is er later voor gekozen om te vragen aan priesters niet te huwen. Hoewel dit een groot offer kan zijn, heeft het ook grote voordelen, bijvoorbeeld dat hij zich geheel kan richten op het redden van zielen. Niemand wordt gedwongen om priester te worden, dus de keuze is aan de persoon zelf of hij dit offer wil brengen of niet.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 20 okt 2014 18:59

Anoniem_89 schreef:
Van de pagina's terug, hoe kijk jij daar tegen aan?
Het is toch bizar om te moeten betalen voor een persoonlijk gebed?
Kaarsen aansteken? 8-[


Voor wijwater hoeven wij in elk geval niet te betalen, en ook voor gebed niet. :)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 20 okt 2014 19:07

De apostelen verplichtten iemand die geestelijk werk ging doen NIET om vrijgezel te blijven, maar deze mensen moesten juist wel getrouwd zijn en niet al te jong.
en van goed gedrag.
Tegenovergesteld dus aan wat de RKK leert.
Waarom zie je dat niet, vraag ik me af?

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 20 okt 2014 19:35

naamloos schreef:Hoi Ayla, goed van je dat je zelf aan het onderzoeken bent!
Dat christenen zoveel verschillende richtingen hebben is vanzelfsprekend verwarrend, en ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat er niet 1 richting bij is die de volle waarheid in pacht heeft.
Echter verbaas ik me erover dat je het ongeloofwaardig vind dat de kerk eeuwenlang zou kunnen dwalen, in dit geval mbt de eucharistieviering. (dan heb ik het niet in eerste instantie over het feit op zichzelf)
Neem nou de Galaten-gemeente. Paulus verwonderde zich erover dat de Galaten zich zo snel met een dwaalleer inlieten.
Schaapjes zijn nou eenmaal enorm dwaalziek. Mij zou het veeleer verwonderen als er geen dwaalleer in de gemeente zou sluipen.
Dus eerlijk gezegd vind ik het een slecht argument wat je aanvoert.
Je leest het in de bijbel voortdurend, Jezus legt dingen uit, maar de discipelen trekken steeds verkeerde gevolgtrekkingen.


Hi naamloos :) dat is dus mijn punt! Protestanten hebben zoveel verschillende richtingen, ontzettend veel denominaties, die het nergens over eens kunnen worden, behalve één ding: de RKK is fout. Echter de RKK is één. En ja er zullen onderling absoluut verschillende visies zijn, maar over de belangrijkste zaken (doop, eucharistie etc) zijn ze het eens.

Ik verbaas me er overigens niet over dát er dwalingen zijn, of dat er langdurige dwalingen zijn, maar dat als je in de protestantse visie gelooft je moet geloven dat letterlijk vanaf dag één de HELE kerk dwaalde. Je noemt nu de Galaten. Dit was één gemeente waarin dwalingen voorkwamen. Deze werden zeer duidelijk terecht gewezen door Paulus (die dus die autoriteit had, hieruit blijkt ook weer dat er autoriteiten waren die boven de gemeenten stond en de leer bewaakten, dit is iets wat mist bij protestanten, dat is de reden dat er zoveel denominaties zijn). Je kan niet de dwaling van de Galaten op één lijn zetten met een dwaling van de gehele kerk 16 eeuwen lang!

Je moeite met Mat. 16:18 snap ik ook niet. De poorten van de hel zullen zijn gemeente-kerk niet overweldigen.
Gebeurd dat dan als je transsubstantiatie anders ziet dan de r.k.? Is dit een kwestie van hel-hemel???
Jezus zegt dit n.a.v. De belijdenis van Petrus: Gij zijt de Christus, de zoon van de levende God.
Dat belijden de roomsen, gereformeerden, evangelischen, pinkster, baptisten ....
Jezus zegt dat hij op deze belijdenis-Petra-rots zijn gemeente zal bouwen.
Jezus is zelf die rots, de hoeksteen op wie het gebouw (=de gemeente) rust.
De poorten van de hel hebben niets te maken met het verschil van mening of Jezus daadwerkelijk of symbolisch tegenwoordig is in brood en wijn.
De poorten van de hel staan in verband met het verwerpen van Jezus als redder en Heer.


Dit had ik misschien iets duidelijker moeten toelichten, excuus. Mijn punt was niet zozeer dat als je niet in de transubstantiatieleer gelooft de woorden van Jezus in Mat. 16:18 niet kloppen, maar mijn punt was dat als je gelooft dat de gehele kerk in zoveel zaken zo ernstig dwaalde vanaf het begin Jezus woorden niet kloppen, omdat de kerk niet eens korte tijd een goede leer aan kon houden, maar direct verviel in afgoderij en ketterij, en als voorbeeld gaf ik de visie op de eucharistie. :) (de manier waarop deze al vanaf dag één werd gevierd wordt in de Heidelbergse catechismus in vraag 80 een vervloekte afgoderij genoemd)

Ik durf niet te vertrouwen op de eerste christenen zoals Ignatius ect, en net zomin als op Zwingli-Calvijn-Luther.
Ik lees de bijbel, kerkgeschiedenis en de moderne boeken. En ik vraag om de leiding van de H.G. en wat hij me leert, daar vertrouw ik op.
Gevolg is dat ik niet in 1 hokje pas, en in vele richtingen goede en verkeerde dingen zie. (die zullen anderen wel weer in mijn zien haha)

Zegen in je zoektocht :D


Beste naamloos, het punt is juist dat je dat wel doet, zonder het te beseffen. Het feit dat jij gelooft dat de bijbel het woord van God is, komt omdat de Katholieke Kerk dit heeft vastgesteld, het feit dat jij gelooft dat Jezus geheel mens en geheel God is, komt omdat de Katholieke Kerk dit heeft vastgesteld, de apostolische geloofsbelijdenis die elke protestant kan onderschrijven en die wekelijks in vele kerken klinkt, heeft men te danken aan de Katholieke Kerk, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook jij bouwt voort op christenen voor jou.

De manier waarop jij omgaat met het geloof, dus dat je de goede dingen uit elke richting haalt, heeft als nadeel dat je daar een soort mix&match geloof mee creëert: Dit klinkt aannemelijk dus dit geloof ik maar. Dat de persoon in mijn kerk naast mij iets anders gelooft maakt niet uit... maar God heeft maar één waarheid naamloos! Het is niet zo dat wij door de puinhopen van 20 eeuwen christendom hoeven te kruipen op onze knieën op zoek naar dat ene stukje waarheid in dat ene boek, en een ander stukje waarheid in een ander boek. En ik begrijp dat je zegt dat je geleid wordt door de Heilige Geest, maar dat zal de protestantse persoon naast jou ook zeggen. En toch kunnen twee mensen totaal verschillende, soms tegenovergestelde visies hebben. De Heilige Geest zal zichzelf toch zeker niet tegenspreken?

Wat nu als de Galaten die jij aanhaalt in deze tijd leefden en hadden gezegd: wij geloven dat wij worden geleid door de Heilige Geest? Hoe had jij ze dan terecht kunnen wijzen? Welke autoriteit had jij gehad? Juist om dit soort tegenstrijdigheden te voorkomen is een uiteindelijk autoriteit nodig, zoals de RKK wél had en heeft. Dáárom konden zij dwaalleren zoals dat Jezus géén God is, of een demi-god of andere dwaalleren verwerpen. Dit mist bij protestanten, en daarom zijn er zoveel protestantse gemeentes waarbij de dwalingen welig tieren.
Laatst gewijzigd door Ayla op 20 okt 2014 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 okt 2014 19:42

Ayla schreef:Voor wijwater hoeven wij in elk geval niet te betalen, en ook voor gebed niet. :)


Dat valt dan wel weer mee.

Hoe zie jij de rozenkrans dan?
Bidden tot Maria?

Cultuur en tijd zegt me niets.
Het gaat om het Woord en niet om cultuur uit die tijd..

*Ja cultuur speelt wel een rol, maar zegt niet alles.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 20 okt 2014 19:53

mealybug schreef:De apostelen verplichtten iemand die geestelijk werk ging doen NIET om vrijgezel te blijven, maar deze mensen moesten juist wel getrouwd zijn en niet al te jong.
en van goed gedrag.
Tegenovergesteld dus aan wat de RKK leert.
Waarom zie je dat niet, vraag ik me af?


Waar staat dat zij getrouwd MOESTEN zijn? Dat zou bizar zijn.. Johannes bijvoorbeeld was niet getrouwd. Zoals ik net zei mochten ze vroeger wel trouwen, maar door de eeuwen heen heeft de Kerk besloten dat het beter was voor priesters om ongetrouwd te zijn. Een onderbouwing hiervoor is bijvoorbeeld dat Paulus aanraad dat het voor alleenstaanden beter is om alleen te blijven, net als hij alleen is gebleven (sterker nog, hij zegt in 1 Kor. 7:7 dat hij wel zou willen dat alle mensen als hem waren!). In navolging van hem wordt van priesters gevraagd alleen te blijven zodat ze zich geheel en al kunnen toeleggen op het redden van zielen. (Paulus zegt in 1 Kor. 7:32-35 dat iemand die alleenstaand is zich totaal kan richten op het dienen van de Heere.) Verder moeten we niet vergeten dat ook Jezus zijn hele leven alleen is gebleven, als priester zou Hij het grootste voorbeeld moeten zijn, en Hem hierin volgen is zeker geen schande. En nogmaals: priester worden kiest men zelf voor. :D
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten