Bond tegen vloeken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Bond tegen vloeken

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 12:31

En PS;

xsidd schreef:Je kan hem gehoorzamen

Ik denk dat de meeste niet-christenen daar geen behoefte aan hebben omdat ze de regels uit de Bijbel nogal ouderwets vinden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 12:34

xsidd schreef:Het is hier toch Refoweb?? En ik vind dat, zeker Christenen hun mening hier kunnen geven... En ik zie het niet als opdringen...

Je mist m'n punt xsidd. Ik zeg niet dat Spreeuw zijn mening niet mag geven, ik probeer hem duidelijk te maken dat het niet netjes is de regels van je eigen geloof op te dringen aan mensen die dat geloof niet delen. Als Spreeuw zegt "iedereen moet hem gehoorzamen" dan sta ik in mijn volste recht om te zeggen; "Beste Spreeuw, zak er in!".

xsidd schreef:Waarom voel jij je aangesproken dan?

Omdat ik ook onder "iedereen" val. Als iemand verklaart dat iedereen zich in Nederland aan de regels van Vishnu moet houden dan voel jij je toch ook aangesproken? En dan ben je het daar toch ook totaal niet mee eens omdat je niet in het bestaan (en dus automatisch ook de regels) van Vishnu geloofd?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 12:44

#Lock&Stock

Begin citaat"Ik denk dat de meeste niet-christenen daar geen behoefte aan hebben omdat ze de regels uit de Bijbel nogal ouderwets vinden."Einde citaat.

Dat kan je denken, maar vergeet nou nogmaals NIET, dat je hier op een Reformatorisch forum bent.

Als iemand zegt, ik vind dit of dit, kan diegene toch gewoon in zijn waarde worden gehouden? Jij zegt ook dingen, waarmee ik jou in je waarde laat?

Ik zeg ook dat God, niet gelasterd dient te worden, maar ik ga nu naar mezelf kijken.. Ik heb me ook schuldig gemaakt aan die zonde, van vloeken... Dus beter ben ik zeker NIET!

P.s En over je punt. Niemand moet zichzelf opdringen geloof ik.. Want opdringen, geeft een averechts effeckt En als iedereen Vishnu zou moeten volgen, en geloven zou dat raar zijn voor mij.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 12:49

xsidd schreef:
Dat kan je denken, maar vergeet nou nogmaals NIET, dat je hier op een Reformatorisch forum bent.

Ja dus? Christen zijn en de regels van de Bijbel accepteren is geen vereiste om hier lid te zijn, dat geldt alleen voor de afgesloten fora onder Religie.

Zo ver ik weet beledig ik God, Jezus of het christelijke geloof niet, maar dat betekent niet dat ik het christelijke geloof met haar regels accepteer.

xsidd schreef:Als iemand zegt, ik vind dit of dit, kan diegene toch gewoon in zijn waarde worden gehouden? Jij zegt ook dingen, waarmee ik jou in je waarde laat?

Waar precies laat ik Spreeuw niet in zijn waarde?

xsidd schreef:Ik zeg ook dat God, niet gelasterd dient te worden, maar ik ga nu naar mezelf kijken.. Ik heb me ook schuldig gemaakt aan die zonde, van vloeken... Dus beter ben ik zeker NIET!

Volgens mij claimt niemand hier dat je dat wel bent, of dat Spreeuw dat is of iemand anders in deze discussie, daar gaat het toch ook helemaal niet om?

xsidd schreef:P.s En over je punt. Niemand moet zichzelf opdringen geloof ik.. Want opdringen, geeft een averechts effeckt En als iedereen Vishnu zou moeten volgen, en geloven zou dat raar zijn voor mij.

Dan weet je ook precies hoe ik me voel als Spreeuw zegt dat "iedereen hem moet gehoorzamen".

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 12:58

@Lock&Stock

Begin citaat"Waar precies laat ik Spreeuw niet in zijn waarde?"Einde citaat.

Je laat hem niet in zijn waarde, in wat zijn mening is.. Je ziet dat niet als mening... Maar toch als opdringen naar jou toe..? En dan verwijt je Spreeuw, dat hij zijn mening geeft.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 13:07

xsidd schreef:Je laat hem niet in zijn waarde, in wat zijn mening is.. Je ziet dat niet als mening... Maar toch als opdringen naar jou toe..? En dan verwijt je Spreeuw, dat hij zijn mening geeft.

Wacht eventjes, dat is volgens mij niet wat "iemand in zijn/haar waarde laten" betekent. Als ik Spreeuw zou uitlachen of belachelijk zou maken dan laat ik hem niet in zijn waarde. Het oneens zijn en aangeven dat ik niet gediend ben van zijn mening dat iedereen de regels van zijn geloof moet gehoorzamen is gewoon discussie.

Als ik tegen jou zeg; "Beste xsidd, ik vind dat je jou geloof in God moet laten varen en agnost moet worden".

Wat zou dan jouw reactie zijn?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 13:28

#Stock&Stock

Begin citaat"Wacht eventjes, dat is volgens mij niet wat "iemand in zijn/haar waarde laten" betekent. Als ik Spreeuw zou uitlachen of belachelijk zou maken dan laat ik hem niet in zijn waarde. Het oneens zijn en aangeven dat ik niet gediend ben van zijn mening dat iedereen de regels van zijn geloof moet gehoorzamen is gewoon discussie. "Einde citaat.

Wat je aangeeft over iemand belachelijk maken, en uitlachen... Ja, dat klopt wat je zegt. Het zou inderdaad kwetsend zijn , om dat zo te doen. Maar los ervan, is er mijns inziens, nog een grens. Een grens die er wel is, maar word vaak niet gerespecteerd Ik zal een voorbeeld geven. Vorige week, heb ik je ook iets bericht. Dat God van je houd. Was dat opdringen van mij? Nee, ik reikte het aan, en liet jou de keus in wat je ermee wilde doen... Drong ik je het op ? Nee, maar ik zei het wel.

Begin citaat"Als ik tegen jou zeg; "Beste xsidd, ik vind dat je jou geloof in God moet laten varen en agnost moet worden".

Wat zou dan jouw reactie zijn?"Einde citaat.

Wat mijn reaktie hierop is? Ik ben gekocht uit genade, door het bloed van Jezus Christus. Hij is mijn Redder, en verlosser, en Koning. Op Hem wijs ik, en ik blijf dat doen!!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 13:36

xsidd schreef:
Wat je aangeeft over iemand belachelijk maken, en uitlachen... Ja, dat klopt wat je zegt. Het zou inderdaad kwetsend zijn , om dat zo te doen. Maar los ervan, is er mijns inziens, nog een grens. Een grens die er wel is, maar word vaak niet gerespecteerd Ik zal een voorbeeld geven. Vorige week, heb ik je ook iets bericht. Dat God van je houd. Was dat opdringen van mij? Nee, ik reikte het aan, en liet jou de keus in wat je ermee wilde doen... Drong ik je het op ? Nee, maar ik zei het wel.

Ik heb ook niet aangegeven dat ik dat als opdringen ervoer toch? Als je nou had gezegd; "God houd van je, dus je MOET...etc..etc" dan wel natuurlijk.

xsidd schreef:Wat mijn reaktie hierop is? Ik ben gekocht uit genade, door het bloed van Jezus Christus. Hij is mijn Redder, en verlosser, en Koning. Op Hem wijs ik, en ik blijf dat doen!!

En als ik dat antwoord nou zou negeren en blijven volhouden dat je dat geloof moet opgeven en je een seculiere levensstijl eigen moet maken. Zou je dat als opdringerig ervaren?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 13:55

#Lock&Stock

Begin citaat "Ik heb ook niet aangegeven dat ik dat als opdringen ervoer toch? Als je nou had gezegd; "God houd van je, dus je MOET...etc..etc" dan wel natuurlijk."Einde citaat.

Je hebt inderdaad niet aangeven, dat ik wat opdrong. Simpelweg omdat ik niet opdrong. En Jawel, dat heb je wel verteld dat je je opgedrongen voelde door Spreeuw ;) Begin citaat"ik probeer hem duidelijk te maken dat het niet netjes is de regels van je eigen geloof op te dringen aan mensen die dat geloof niet delen."Einde citaat.

Begin citaat"En als ik dat antwoord nou zou negeren en blijven volhouden dat je dat geloof moet opgeven en je een seculiere levensstijl eigen moet maken. Zou je dat als opdringerig ervaren?"Einde citaat.

Nee, ik ervaar het niet als opdringerig. Ik zie dat als jou mening... En jou advies. Waarom zou ik me aangevallen voelen?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 14:00

xsidd schreef:Waarom zou ik me aangevallen voelen?

Iets als opdringerig ervaren is niet hetzelfde als aangevallen voelen.

Ik vind het opdringerig als mensen verklaren dat iedereen volgens de pijpen van hun eigen geloof moet dansen en daarmee geen rekening houden met de overtuigingen van anderen. Dat jij dat niet zo ziet is natuurlijk je goed recht.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 14:08

#Lock&Stock

Begin citaat"Iets als opdringerig ervaren is niet hetzelfde als aangevallen voelen.

Ik vind het opdringerig als mensen verklaren dat iedereen volgens de pijpen van hun eigen geloof moet dansen en daarmee geen rekening houden met de overtuigingen van anderen. Dat jij dat niet zo ziet is natuurlijk je goed recht."Einde citaat.

Zie je God, als een God van regeltjes dan? Hij zoekt een levende relatie met Zijn schepsel. Met jou en mij.

Dit is mijn mening, en inzicht.

Hartelijke groet.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 14:24

xsidd schreef:Zie je God, als een God van regeltjes dan?

Nou ja, er staan nogal wat regels in de Bijbel. En als ik hier en op andere fora de discussies omtrent homohuwelijken, kledingvoorschriften, Heilig Avondmaal, de verschillende denominaties en zondagsrust lees dan kan ik niets anders dan concluderen dat er behoorlijk wat regels aan het christelijk geloof kleven.

xsidd schreef:Hij zoekt een levende relatie met Zijn schepsel. Met jou en mij.

Dat is voor diegene die geloven een mooi gegeven, ik zou dan tegenwerpen dat Hij zich dan wel wat vaker zou mogen laten zien. Dat zou het hebben van een levende relatie een stuk makkelijker maken ;)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 14:35

#Lock&Stock

Begin citaat"Nou ja, er staan nogal wat regels in de Bijbel. En als ik hier en op andere fora de discussies omtrent homohuwelijken, kledingvoorschriften, Heilig Avondmaal, de verschillende denominaties en zondagsrust lees dan kan ik niets anders dan concluderen dat er behoorlijk wat regels aan het christelijk geloof kleven."Einde citaat.

Ik begrijp je wel hierin... Voor een buitenstaander misschien vreemd.. En misschien wordt het niet vaak genoemd, maar God is Heilig. En Zijn geboden zijn het ook.

Wat ik moest leren, en moet leren, is mezelf te verloochenen voor GOD. Dus mijn eigen wil aan de kant zetten, met Zijn hulp, en dat ik doe wat Hij van me verlangt.

Maar ik mag ook weten, dat ik gered ben door Jezus, en dat er voor alle zonden betaald is. Ja, ik vraag wel vergeving, maar ik weet dat als ik sterf ik naar God mag gaan. Dat wens ik jou ook toe! Dat je in de hemel komt!

Begin citaat"Dat is voor diegene die geloven een mooi gegeven, ik zou dan tegenwerpen dat Hij zich dan wel wat vaker zou mogen laten zien. Dat zou het hebben van een levende relatie een stuk makkelijker maken ;)"Einde citaat.

Zou God Zichzelf meer moeten laten zien? En alle dingen in de natuur dan? Bloemen, vogels, vissen, dieren? Zie je daar de schoonheid van de Schepper niet in? Een nieuw klein mensje, dat groeit in de vrouw haar buik? Zie je dan de sterren niet, die niet te tellen zijn?

Wil je dan geen relatie met Hem, die alles schiep?

P.s Ik wil mezelf niet opdringen, maar kan niet zwijgen nu...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 14:42

xsidd schreef:Zou God Zichzelf meer moeten laten zien? En alle dingen in de natuur dan? Bloemen, vogels, vissen, dieren? Zie je daar de schoonheid van de Schepper niet in? Een nieuw klein mensje, dat groeit in de vrouw haar buik? Zie je dan de sterren niet, die niet te tellen zijn?

Dit gaat behoorlijk OT, maar goed; Ik zie die dingen, ik geniet er van, ben er dankbaar voor en ik zie ook totaal geen noodzaak voor een Schepper. Alles wat je noemt is prima te verklaren zonder een almachtige Schepper.

Overigens zijn er meer sterren in het universum dan dat er zandkorrels op alle stranden van de Aarde zijn. Onze zon en onze Aarde zijn in alle opzichten middelmatig en ook nergens het middelpunt van (nou ja, onze zon is het middelpunt van ons ieniemienie kleine zonnestelseltje), niets wijst er op dat de Aarde en onze zon een speciale significantie hebben in het heelal. En aangezien de Bijbel dat wel claimt en volledig voorbij gaat aan het extreem grote universum doet mij vermoeden dat de Bijbel gewoon mensenwerk is uit de oudheid (toen sterren gewoon stipjes waren) en niet is geïnspireerd door een almachtig wezen.

xsidd schreef:Wil je dan geen relatie met Hem, die alles schiep?

Aangezien ik totaal niet geloof dat deze Schepper bestaat hoef ik daar natuurlijk ook geen relatie mee.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 14:45

#Stock&Lock

Begin citaat"Dit gaat behoorlijk OT, maar goed; Ik zie die dingen, ik geniet er van, ben er dankbaar voor en ik zie ook totaal geen noodzaak voor een Schepper. Alles wat je noemt is prima te verklaren zonder een almachtige Schepper.

Overigens zijn er meer sterren in het universum dan dat er zandkorrels op alle stranden van de Aarde zijn. Onze zon en onze Aarde zijn in alle opzichten middelmatig en ook nergens het middelpunt van (nou ja, onze zon is het middelpunt van ons ieniemienie kleine zonnestelseltje), niets wijst er op dat de Aarde en onze zon een speciale significantie hebben in het heelal. En aangezien de Bijbel dat wel claimt en volledig voorbij gaat aan het extreem grote universum doet mij vermoeden dat de Bijbel gewoon mensenwerk is en niet is geïnspireerd door een almachtig wezen."Einde citaat.

Ik respecteer je mening. Zelf deel ik die niet.

Begin citaat"Aangezien ik totaal niet geloof dat deze Schepper bestaat hoef ik daar natuurlijk ook geen relatie mee."Einde citaat.

Ja, jou keus, en die respecteer ik.

Groet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”