.................. niemand?? nou dan zoek ik zelf wel weer (bepaald niet mijn sterkste kant)

: ............................... .......................... ................. ........................ ..................................: (wel een engeltje, zie ik)

: Rom 4:15b: "want waar geen wet is, is ook geen overtreding".
@ StillAwake; Van een rabbi leerden we bij K&I de 7 noachitische geboden, (zijn zeker ook wel op te googelen hoor), waarvan de meesten reeds aan Adam waren gegeven. Ik herinner mij dat de wet dat je bijv. geen poot van een levende koe af mag snijden om op te eten en morgen de volgende, na de zondvloed aan Noach werd gegeven, omdat daarvoor toch geen dieren mochten worden gegeten, is het niet?
Die geboden zijn trouwens voor ieder mens logisch, (niet doden, niet liegen, goed voor je ouders, enz.) omdat ze door God in het geweten ingeschapen zijn, zodat de mens daar ook op afgerekend kan worden bij het laatste oordeel of hopelijk mogelijk al eerder in het Hades, dodenrijk. (vagevuur?)
@ mona; ik weet het niet echt hoor of het hier orthodox is, ik ben ook nog maar filler hier, maar die indruk heb ik wel, zeker bij het woord Refoweb.
De bekendste tekst uit de hele Bijbel mona: "al zo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft ...." enz. De wereld dus, niet de vromen of de christenen of de gergemmers of vul maar in, doch de wereld; ruimer kan het niet worden gesteld, toch?
Het is ook waar dat de Heere een verterend vuur is hoor. De Oppermajesteit is het allemaal!
En m.i. is het Bijbelse antwoord op jouw grote raadsel: Zijn geduld, Zijn lankmoedigheid, waardoor de eeuwigheid te kort zal zijn om Hem te danken en te loven en groot te maken, zou ik willen zeggen. Maar iemand zei eens; 'Hij kan niet nog groter worden'. Daar hebben we niet op terug hè?!
@ mealybug; ja, u zegt het ook al zie ik: 'Zijn lankmoedigheid dat we nog tijd krijgen ...........' Rijk hè?!