Heeft iedere religie vergevingsgezindheid als norm

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Heeft iedere religie vergevingsgezindheid als norm

Berichtdoor StillAwake » 08 sep 2014 11:55

ben db bd schreef:hier werd het voor mij zelf ook moeilijk, mijnheer rotterdam. Verwacht dus geen krachtige uitleg van mij.
Wel heb ik gedacht dat de uitspraak van de Heere Jezus misschien meer een proclamatie zou kunnen zijn dan een smeekbede. Hij noemt er immers ook de reden bij: 'want zij weten niet wat zij doen.'

jullie weten vast wel (de computer is voor mij geen vertrouwd instrument) waar we ergens zouden moeten zoeken naar de uitleg van Paulus dat waar geen wet is, er ook geen schuld bestaat, of woorden van soortgelijke strekking? Wie helpt? :?:

De hele aarde is in de tijd van Noach vernietigd (op acht mensen na) omwille van hun schuld, terwijl er pas ver ná de tijd van Noach voor het eerst sprake is van een wet...

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 sep 2014 12:15

ben db bd schreef:Maar mag mij dat op een m.i. orthodox forum euvel worden geduid?
Ben, waaraan zie jij dat dit forum orthodox is?

ben db bd schreef:omdat Hij wel lief is .......
Nee God is niet lief. Hij is wel Liefde. Maar alleen voor hen die geloven in Zijn Zoon Jezus Christus. Buiten Christus is God een verterend vuur.
Voor de rest is alles Gods genade, dat de aarde nog draait, dat de zon nog opkomt. Dat Hij de mensheid nog verdraagt! Het is me soms een groot raadsel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 sep 2014 12:19

mona schreef:Nee God is niet lief. Hij is wel Liefde. Maar alleen voor hen die geloven in Zijn Zoon Jezus Christus. Buiten Christus is God een verterend vuur.
Voor de rest is alles Gods genade, dat de aarde nog draait, dat de zon nog opkomt. Dat Hij de mensheid nog verdraagt! Het is me soms een groot raadsel.

Volgens mij is de genade ons gegeven toen Christus voor onze zonden gestorven is, en is het Zijn lankmoedigheid dat we nog tijd krijgen om die Genade van destijds aan te nemen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 08 sep 2014 21:52

.................. niemand?? nou dan zoek ik zelf wel weer (bepaald niet mijn sterkste kant) :( : ............................... .......................... ................. ........................ ..................................: (wel een engeltje, zie ik) :) : Rom 4:15b: "want waar geen wet is, is ook geen overtreding".

@ StillAwake; Van een rabbi leerden we bij K&I de 7 noachitische geboden, (zijn zeker ook wel op te googelen hoor), waarvan de meesten reeds aan Adam waren gegeven. Ik herinner mij dat de wet dat je bijv. geen poot van een levende koe af mag snijden om op te eten en morgen de volgende, na de zondvloed aan Noach werd gegeven, omdat daarvoor toch geen dieren mochten worden gegeten, is het niet?
Die geboden zijn trouwens voor ieder mens logisch, (niet doden, niet liegen, goed voor je ouders, enz.) omdat ze door God in het geweten ingeschapen zijn, zodat de mens daar ook op afgerekend kan worden bij het laatste oordeel of hopelijk mogelijk al eerder in het Hades, dodenrijk. (vagevuur?)

@ mona; ik weet het niet echt hoor of het hier orthodox is, ik ben ook nog maar filler hier, maar die indruk heb ik wel, zeker bij het woord Refoweb.

De bekendste tekst uit de hele Bijbel mona: "al zo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft ...." enz. De wereld dus, niet de vromen of de christenen of de gergemmers of vul maar in, doch de wereld; ruimer kan het niet worden gesteld, toch?
Het is ook waar dat de Heere een verterend vuur is hoor. De Oppermajesteit is het allemaal!

En m.i. is het Bijbelse antwoord op jouw grote raadsel: Zijn geduld, Zijn lankmoedigheid, waardoor de eeuwigheid te kort zal zijn om Hem te danken en te loven en groot te maken, zou ik willen zeggen. Maar iemand zei eens; 'Hij kan niet nog groter worden'. Daar hebben we niet op terug hè?!

@ mealybug; ja, u zegt het ook al zie ik: 'Zijn lankmoedigheid dat we nog tijd krijgen ...........' Rijk hè?!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 sep 2014 22:15

ben db bd schreef:@ mona; ik weet het niet echt hoor of het hier orthodox is, ik ben ook nog maar filler hier, maar die indruk heb ik wel, zeker bij het woord Refoweb.
Ja Ben, het woord refoweb suggereert het wel, maar inhoudelijk is het zeker niet orthodox hier. Eertijds misschien? Trouwens, is reformatorisch synoniem aan orthodox?

ben db bd schreef:De bekendste tekst uit de hele Bijbel mona: "al zo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft ...." enz. De wereld dus, niet de vromen of de christenen of de gergemmers of vul maar in, doch de wereld; ruimer kan het niet worden gesteld, toch?
Ja, deze tekst ken ik heel goed. Maar dat is niet wat ik bedoel. De liefde van God, maakt God niet lief.
God heeft de wereld in Zijn ondoorgrondelijke genade lief, en Hij wil dat allen tot kennis van de Waarheid komen, geopenbaard in Zijn Zoon. Hij heeft immers Zelf Zijn enige Zoon gegeven? Maar God heeft hen niet lief die Zijn Zoon niet aannemen, en het aanbod van Genade verwerpen.
ben db bd schreef:En m.i. is het Bijbelse antwoord op jouw grote raadsel: Zijn geduld, Zijn lankmoedigheid, waardoor de eeuwigheid te kort zal zijn om Hem te danken en te loven en groot te maken, zou ik willen zeggen
Het is idd Zijn lankmoedigheid. Vanmiddag was ik alles zo moe, dat ik een beetje onder somberheid gebukt ging. :(
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 09 sep 2014 17:18

mijn norm is de 10 geboden,vergeving staat daar niet tussen als norm.

al prijs ik vergevingsgezindheid wel hoog aan....ik ben het niet verplicht.
dus zelfs onder christenen hoeft dit niet de norm te zijn.

om vergeving vragen en liegen terwijl u dat doet zal ik nooit vergeven.
die staat wel in de 10 geboden.....

bij de norm in christendom versta ik de 10 geboden,ik heb veel liever dat mensen niet liegen.
ook is in elke tak van christendom de 10 geboden te vinden hier zijn we allemaal gelijk als christenen.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 10 sep 2014 20:13

basubachs schreef:mijn norm is de 10 geboden,vergeving staat daar niet tussen als norm.

al prijs ik vergevingsgezindheid wel hoog aan....ik ben het niet verplicht.
dus zelfs onder christenen hoeft dit niet de norm te zijn.

om vergeving vragen en liegen terwijl u dat doet zal ik nooit vergeven.
die staat wel in de 10 geboden.....

bij de norm in christendom versta ik de 10 geboden,ik heb veel liever dat mensen niet liegen.
ook is in elke tak van christendom de 10 geboden te vinden hier zijn we allemaal gelijk als christenen.

Aangezien niemand zo heilig is dat hij/zij de tien geboden kan onderhouden, zijn we afhankelijk van vergeving.

En aangezien God onze zonden wil vergeven, daarom zijn we ook schuldig om elkaar te vergeven. In het licht van het kruis van Christus.

Echter wanneer de schuldige zich niet met berouw tot jou komt, dan hoef je hem/haar ook niet mondeling de vergeving te schenken.

Wanneer je verlangt naar vergeving en de schuldige komt niet naar je toe. Schets dan het ideale scenario in je hoofd. Dat de schuldige met berouw tot je komt. Ben je dan bereid om hem/haar vergeving te schenken?

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 16 sep 2014 21:27

is het niet zo dat je naar de Hell gaat en zwaar gestraft wordt als je iets fout doet?
En als je het blijft doen wordt het erger,maar als je je er aan houd stopt het.
en als je vergeven bent krijg je je hart terug...

Ik denk dat het eerder draait om hard werken je best doen en trouw blijven....

Noah88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Noah88 » 11 okt 2014 09:59

Koran heeft het ook over dat je moet vergeven volgens mij, en je vergeving moet vragen als je de ander wat aandoet

Terug naar “[Religie] - Open forum”