Priesterboord voor dominees?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2014 07:48

Marnix schreef:Emm, wat een heibel om niks weer hier.

Nergens worden voorgangers, apostelen enzovoorts opgeroepen bepaalde kleding aan te doen. Nergens wordt het ze ook verboden, tenzij ze aan hun kleding status willen gaan ontlenen.

Dus, als iemand specifieke kleding aan doet, een boordje, een pak, tot eer va God, met goede bedoelingen, dan is dat prima. En als iemand dat niet doet om goede redenen en tot eer van God, dan is dat ook prima. Maak je niet zo druk om uiterlijkheden.

Een vriend van mij is katholiek priester, en draagt buiten zijn klooster een priesterboordje.
Een aantal keer met hem de stad in geweest op zijn vrije dag, en het zal je verbazen hoeveel mensen toch even een praatje aanknopen, om toch even een bemoediging te ontvangen.

Van mij hoeft een predikant geen priesterboord te dragen (de term "dominee" gebruik ik principieel gezien liever niet), maar het kan voor mensen de stap om over God te praten en na te denken wel verkleinen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor schelpje3 » 05 sep 2014 08:17

jamillah schreef:
Tja, de predikanten in onze gezindte zijn altijd al als zodanig te herkennen. Volgens mij niets met behoudend te maken dat ik het onzin vind om daar ook nog een extra boordje aan toe te voegen 8)
(zie m al gaan, zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas, waar moet dat boordje dan nog, om zn arm ofzo? 8-[ )

Mijn moeder en ik stonden eens bij een kerk te wachten op een trouwstoet. Naast ons kwam een man te staan, we hebben een gesprekje aangeknoopt.
Het ging o.m. over het bruidspaar, de foto's en daar ging hij zo gedetailleerd op in, dat wij dachten dat hij de fotograaf was. Maar waar was zijn camera dan?
Totdat tijdens de kerkdienst bleek, dat het de dominee was. :lol:
Mijn moeder voelde zich vreselijk opgelaten, maar ik zei waarom?
We kunnen het toch niet aan zijn neus zien?
Hij zag er niet uit als een dominee, maar meer als een fotograaf, nogal ....artistiek.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2014 12:01

JeeWee schreef:
Daar ben ik inderdaad wars van...
Maar als uiterlijkheden er letterlijk voor kunnen zorgen dat in een geseculariseerde wereld predikanten zichtbaar en aanspreekbaar zijn, dan kan het alleen maar winst opleveren.
Toch?


Ja hoor, ik zie zie wel meerwaarde. Als mensen het om die reden doen, prima. Als je een predikant niet herkent aan een boordje of pak of zo moeten we ze ook weer niet verplichten dat wel te gaan dragen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor jamillah » 05 sep 2014 12:15

JeeWee schreef:Tja, 'in onze gezindte' is inmiddels een redelijk in zich zelf gekeerd clubje met weinig missionaire ideeën....


Ach dat is hoe jij het ziet dan hé ;-)

JeeWee schreef:Maar is hij voor buitenstaanders te herkennen?


Natuurlijk! :-)

JeeWee schreef:En denk je dat buitenstaanders dan zo iemand aanspreken?

Misschien? Geen idee, maar denk je dat die mensen die besluiten geen man in pak aan te spreken wel een man met priesterboord aan zullen spreken?

JeeWee schreef:Die denken hooguit dat-ie naar een begrafenis gaat of into gothic is...

Ow, dat zijn jouw woorden 8)

jamillah schreef:Volgens mij niets met behoudend te maken dat ik het onzin vind om daar ook nog een extra boordje aan toe te voegen 8)
(zie m al gaan, zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas, waar moet dat boordje dan nog, om zn arm ofzo? 8-[ )


JeeWee schreef:Als je goed het openingstopic had gelezen, had je kunnen zien dat ik juist niet op de behoudende groep doelde. Daar is verandering vaak synoniem aan afglijden..

Tot op heden heb ik nog geen enkel argument kunnen lezen waarom een dominee dat niet zou doen.


Sorry, ik had even niet begrepen dat ons clubje niet aangesproken werd :shock: Ben al weg 8-[

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2014 13:52

jamillah schreef:Misschien? Geen idee, maar denk je dat die mensen die besluiten geen man in pak aan te spreken wel een man met priesterboord aan zullen spreken?

Ja, een priesterboordje maakt iemand gemakkelijker aan te spreken dan een zwart pak.
Geen idee waarom, maar ik ga wel eens een biertje drinken in de stad met een bevriend priester, en met een bevriend predikant (hoewel zelden tegelijk) en het verschil is bizar groot.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor johannes1 » 05 sep 2014 13:59

Om het echt te kunnen meten zou de priester inplaats van zijn boordje eens een zwart pak moeten aantrekken dan kan je ziet of het aan de persoon ligt of aan het boordje.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2014 14:05

Een boordje is allicht ook wel wat toegankelijker.... en het heeft natuurlijk ook met ligging te maken. Een priester is voor mijn gevoel wat toegankelijker dan een heel rechtse predikant.... dan hebben mensen toch wel wat eerder een idee van "hel- en verdoemenispreken" en zijn er weer niet zoveel mensen die denken: Nou, laat ik die eens met mijn vraag benaderen. Sowieso heeft in die kringen een predikant voor mijn gevoel een wat andere status.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Kvinna » 05 sep 2014 17:47

Ik kan me voor een grotestadssominee wel iets voorstellen bij een boordje. Het is toch een algemeen herkenbaar ding, ook internationaal.
Ik denk niet dat de dominee van Otterloo of Waardenburg nou veel onverwachte contacten gaat krijgen als hij zo'n boordje gaat dragen. In een grote stad echter zou het best eens wat op kunnen leveren, missionair gezien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2014 07:44

johannes1 schreef:Om het echt te kunnen meten zou de priester inplaats van zijn boordje eens een zwart pak moeten aantrekken dan kan je ziet of het aan de persoon ligt of aan het boordje.


Veel katholieke geestelijken gaan al in het zwart. Een Oud-katholieke ambtsdrager vertelde me eens dat het boordje vooral in ziekenhuizen praktisch is als hij buiten bezoektijden bij een patiënt op bezoek komt. Je kunt dan direct door zonder eindeloze uitleg bij de receptie. Een boordje vergroot de herkenbaarheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2014 13:37

Optimatus schreef:
Veel katholieke geestelijken gaan al in het zwart. Een Oud-katholieke ambtsdrager vertelde me eens dat het boordje vooral in ziekenhuizen praktisch is als hij buiten bezoektijden bij een patiënt op bezoek komt. Je kunt dan direct door zonder eindeloze uitleg bij de receptie. Een boordje vergroot de herkenbaarheid.

Mijn pa liep altijd in donker (meestal antracietgrijs) kostuum, of broek met blazer.
Hij was eens in een andere plaats en besloot een vriend op te zoeken, die daar woonde.
Deze bleek net de vorige dag in het ziekenhuis opgenomen te zijn.
Mijn vader ging naar die betreffende afdeling en toen een zuster hem zag, zei ze: o, u bent dominee zie ik, loopt u maar door hoor.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2014 18:34

En zeiden ze dat ook tegen 'm als-ie in de tram in Amsterdam zat?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2014 21:34

JeeWee schreef:En zeiden ze dat ook tegen 'm als-ie in de tram in Amsterdam zat?

Ik weet wel dat mijn vader nooit ergens bespot is, vanwege zijn kleding, wel kreeg hij respect, omdat hij zichzelf bleef.
En ondanks hij in donkere kleding liep, kende iedereen hem als een man met humor.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor moderngelovige » 06 sep 2014 22:01

Faramir schreef:Zo te lezen is het vooral angst om wat anders, angst omdat iets buiten de eigen traditie valt.


Dus zullen we (de rkk-ers) het hier maar niet over liturgische kleding hebben die in de rkk voorkomt. :)
Maar voor de geïnteresseerden:
http://www.katholiek.nl/liturgische-kleding-in-de-rooms-katholieke-kerk/

Maar ook in de PKN heb ik al vele soorten togas "gespot".

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2014 08:09

Een predikant kan prima herkenbaar zijn zonder verkeerde motieven en als de gemeente zich niet te druk maakt over het uiterlijk van de predikant scheelt dat ook :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor moderngelovige » 09 sep 2014 21:07

Tsja op mijn werk moeten we onze toegangs/ID-pas zichtbaar dragen.
(Ik zelf wen er maar niet aan, altijd aan de hondenketting, we werken overdag notabene met anderhalve paardenkop dus die andere 3 ken ik door en door)

Dus ds. kan ook nog een button opdoen.
Ik ga maar geen tekstsuggesties doen, straks krijg ik nog een forumban. :mrgreen:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten