De leegloop van de rkk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

De leegloop van de rkk

Berichtdoor moderngelovige » 31 aug 2014 21:16

Bron:
Katholiek Nieuwsblad

Over zes jaar, liet kardinaal Wim Eijk maandag aan de paus weten, zullen pakweg 531 van de huidige 1.593 katholieke kerken aan de eredienst onttrokken zijn. Nog eens vijf jaar later, in 2025, zullen er slechts 531 kerken over zijn. Dat betekent dat in dat jaar twee van de drie kerken gesloten zullen zijn.

Nu is de katholieke kerk natuurlijk niet de enige kerk.
De PKN heeft er ook mee te maken.
Moeten we ons zorgen maken?
Verdwijnt God uit Nederland?

Nee mss is er in pure refo-plaatsen nog weinig aan de hand.
Heb zelfs wel eens vernomen dat ledental Ger gem. enz. stabiel of stijgend is....
Maar wist je dat het al bijzonder is als er in nieuwe Vinex-wijken nog een kerk gebouwd wordt?
Voorbeelden waar dat NIET gebeurt: Rotterdam-Nesselande, Den Haag Leidscheveen.

Ga nou eens GEEN reacties plaatsen dat de rkk een dwaalleer is enz. enz. Dat standpunt is al lang bekend vanaf reformatorische zijde; Rkk is toch onderdeel van christelijk geloof.
Is dit een teken aan de wand?
Graag een "gefundeerd antwoord".
Laatst gewijzigd door moderngelovige op 31 aug 2014 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: De leegloop van de rkk

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2014 21:31

Beste Moderngelovige, dit zijn moderne tijden. Een echte katholiek weet dat God niet in gebouwen woont met mensenhanden gemaakt, dus ook al wordt de laatste kerk afgebroken betekent het niet dat God verdwenen is en zelf niet dat hij ook maar een millimeter heeft toegegeven.

Laatst sprak ik met een katholiek die tegen me zei: 'de kerk als instituut heeft zijn langste tijd gehad.' Natuurlijk had ik boos op de man kunnen worden voor het verkondigen van de waarheid, maar we kunnen beter als vrienden met elkaar omgaan en ons afvragen hoe we mee kunnen gaan met de tijd.

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 31 aug 2014 21:36

moderngelovige schreef:Bron:
Katholiek Nieuwsblad

Over zes jaar, liet kardinaal Wim Eijk maandag aan de paus weten, zullen pakweg 531 van de huidige 1.593 katholieke kerken aan de eredienst onttrokken zijn. Nog eens vijf jaar later, in 2025, zullen er slechts 531 kerken over zijn. Dat betekent dat in dat jaar twee van de drie kerken gesloten zullen zijn.

Ga nou eens GEEN reacties plaatsen dat de rkk een dwaalleer is enz. enz. Dat standpunt is al lang bekend vanaf reformatorische zijde; Rkk is toch onderdeel van christelijk geloof.

Heb zelfs wel eens vernomen dat ledental Ger gem. enz. stabiel of stijgend is....
Maar wist je dat het al bijzonder is als er in nieuwe Vinex-wijken nog een kerk gebouwd wordt?

Graag een "gefundeerd antwoord"

God manifesteert zich van binnenuit, vanuit het innerlijke dat zich niet laat vangen in gebouwen. Die tijden zijn definitief voorbij, mensen hebben genoeg geleden. Laat ons dat aub niet te moeilijk maken, het zou zelfbedrog zijn.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 31 aug 2014 22:02

op het topic 'theologisch interpreteren versus gewoon lezen' heb ik zojuist geopperd dat de kerk weer Kerk moet worden, omdat het ernstig gaat worden in de wereld. M.i. een teken van de eindtijd, waarvan de Heere Jezus de vraag stelt: 'zal Ik nog het Geloof vinden als Ik wederkom?'

Hoewel onze eigen kerk GB te NB momenteel groeit onder onze zeer gemotiveerde jonge dominee, loopt ook onze PKN met 60.000 zielen per jaar terug. Dat is toch allemaal terug te voeren op een algemene ontkerstening, door de bekende filosoof Charles Taylor ooit bij de zegeningen gerekend (zie Opunie [in 'winterslaap',] laatste artikel voor het 'naar bed gaan', van het WI ChristenUnie).

Die algemene secularisatie heeft toch ook wel met de m.i. eindtijd te maken waarin we leven en waarin überhaupt het christendom naar de marge van onze maatschappij is verdrongen. En dat bij een mondiaal sterk opkomende islam, welke in het aanstormende kalifaat álle kerken zal wegvagen, behalve de valse kerk van de valse profeet, behorende bij de antichrist.

Daarin zal de verleiding om mee te gaan met 'de tijd' groot worden!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2014 08:05

Katholiek Nieuwsblad

Lijkt mij een reëel beeld wat de kardinaal schetst. Hier gaan we 6 van de 12 kerken sluiten. 1 is er inmiddels al gesloten en 5 krijgen het dit jaar nog te horen. Dat gebeurd niet alleen om naar realiteit kerken open te houden. Dan zou langzaam kerk voor kerk gesloten kunnen worden en dan zouden we ook nu nog wel even met 11 kerken kunnen doen. De katholieke Kerk in Nederland heeft veel te langzaam (zo'n 30 jaar te langzaam) gereageerd op de maatschappelijke ontwikkeling van de ontkerkelijking. 30 jaar geleden, toen het verval al duidelijk zichtbaar was werden er nog kerken bijgebouwd en sluiten heeft men decennia uitgesteld.

De PKN heeft er procentueel in nog veel grotere mate mee te maken. In de RKK heeft de ontkerkelijking vroeg ingezet, de PKN komt er achteraan, en ja ook de refo-kerken zullen niet onaangetast blijven. Het zet alleen wat later in.

Het secularisme is de laatste decennia erg effectief gebleken om religie uit het publieke domein te verdrijven. Er zullen echter wel kerken blijven staan naar ratio van gelovigen. In het ergste geval zal er hier in de gemeente 1 katholieke Kerk overblijven. Voor mensen zoals ik maakt dat niet zo uit. Ik ben mobiel.

Over ontkerkelijking is natuurlijk al veel geschreven. Maar ga er maar vanuit dat ook in refo-kerken de ontkerkelijking zal inzetten. Zeker nu internet voet aan de grond heeft gekregen en kinderen niet of minder geïsoleerd kunnen worden. Het katholicisme van voor Vat. II en ten tijde van het rijke roomse leven was in Nederland een bedrukkend, benauwend, rechtlijnig geloof inclusief een eigen zuil. Met de voltooiing van het rijke roomse leven (de emancipatie strijd) heeft de katholieke geloofsgemeenschap zichzelf opgeblazen en snakte men naar meer vrijheid. Met Vat. II kwam die deels en men heeft daar gretig misbruik van gemaakt.

Elke refo-kerk die slim is maakt gebruik van die geschiedkundige gegevens om dezelfde fout te voorkomen. Ik zie het hier in de naburige stad overigens al. Waar er niet zo heel lang geleden 3 afzonderlijke refo-kerken waren kerken ze nu al samen. Uit een krantenartikel van die tijd dat ze samen gingen kerken bleek dat de overweging puur financieel was en met kerkbezoek te maken had.

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 01 sep 2014 08:09

ben db bd schreef:Daarin zal de verleiding om mee te gaan met 'de tijd' groot worden!

Bedoel je hier dat we gaan instappen in een volgende oorlog?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 01 sep 2014 11:59

@ tandem; het was een reactie op de laatste zin van de voorlaatste posting, waar ik erg van geschrokken was.

Bedoel je hier dat we gaan instappen in een volgende oorlog?

Nou als je Xandernieuws.punt.nl durft te lezen (het staat wel op de politieke index) dan wordt je wel geïnformeerd hoe wij walgelijk bezig zijn (Obama helemaal!) om een vreselijke oorlog met Rusland van de grond te tillen, waar we (incl. media) dan ook nog vals Poetin van de schuld durven te geven.

Voorts tikt de tijdbom van het kalifaat ons tegemoet. Citaat:
'In Irak, Syrië, Pakistan, Libanon, de Palestijnse gebieden, Egypte, Soedan, Iran, Nigeria, Algerije en inmiddels ook Turkije kunt u zien wat er van een samenleving wordt als bepaalde islamitische krachten de ruimte en het voor het zeggen krijgen. In Rotherham, maar ook in Birmingham, Londen, Parijs, Marseille, Toulouse, Lille, Brussel, Antwerpen, Berlijn, Duisburg, Stockholm, Malmö, Oslo en Den Haag (Schilderswijk) zijn de eerste tekenen van een sluipende machtsovername zichtbaar.'

Door onze morele verzwakking (verslappende decadentie) verwacht ik eigenlijk daar geen echte oorlog meer tegen, doch een onder vreselijke dreiging node geaccepteerde onderwerping.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 14:37

Faramir schreef: In het ergste geval zal er hier in de gemeente 1 katholieke Kerk overblijven. Voor mensen zoals ik maakt dat niet zo uit. Ik ben mobiel.
Ja maar die oudjes, die in hun hart en ziel katholiek zijn dan... Die vinden dat zo erg! Hier in de krant staat ook zo vaak dat er weer een parochie sluit en dat die ene gemeente weer met die andere verderop samengevoegd wordt.
Arme oudjes die nergens zelfstandig meer heen kunnen, en ook niet weten hoe de computer werkt...
Voor hen is het echt een verdrietige zaak.
Ze zijn hun hele leven zo betrokken geweest, juist díe generatie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 14:41

tandem schreef:God manifesteert zich van binnenuit, vanuit het innerlijke dat zich niet laat vangen in gebouwen. Die tijden zijn definitief voorbij, mensen hebben genoeg geleden. Laat ons dat aub niet te moeilijk maken, het zou zelfbedrog zijn.
Vaag vaag.
God werkt in het innerlijk, en christenen willen altijd samen komen, waar ook ter wereld.
Of er nu de doodstraf op staat of niet.
Verdiep je je wel eens in het leven van vervolgde christenen?
Ze sluipen door het holst nacht om bij elkaar te kunnen komen.
Waarom doen ze dat denk je?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2014 14:56

mona schreef:Ja maar die oudjes, die in hun hart en ziel katholiek zijn dan... Die vinden dat zo erg! Hier in de krant staat ook zo vaak dat er weer een parochie sluit en dat die ene gemeente weer met die andere verderop samengevoegd wordt.
Arme oudjes die nergens zelfstandig meer heen kunnen, en ook niet weten hoe de computer werkt...
Voor hen is het echt een verdrietige zaak.
Ze zijn hun hele leven zo betrokken geweest, juist díe generatie.

Daarvoor is het ontzettend spijtig. Maar dat zijn ook de mensen die het eerst overlijden. Alhoewel het geen vervanger is voor de eucharistie kunnen ze de Mis ook elke zondag op de TV ontvangen. Maar het is zeer tragisch voor die mensen. Ik spreek zeer vaak ouderen in mijn kerkelijke vrijwilligers functie en weet wat er leeft onder die groep en hoe jammer ze het vinden, dat ze het niet begrijpen enz. Als je ze dan vraagt of hun kinderen of kleinkinderen nog naar de kerk gaan, in de kerk getrouwd zijn, gevormd enz enz dan valt het kwartje meestal wel.

emeth

Berichtdoor emeth » 01 sep 2014 14:58

Katholiek Nieuwsblad

Ik zag laatst een goed onderbouwd filmpje hierover op Youtube getiteld "Wanneer doet de laatste katholiek het licht uit?" maar ook de PKN wordt genoemd

http://youtu.be/zQwISgQ58vg

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2014 15:04

En wat is het antwoord?

emeth

Berichtdoor emeth » 01 sep 2014 15:30

Faramir schreef:En wat is het antwoord?

ja dat de laatste katholiek het licht uit gaat doen. Overigens zegt het CBS dat ook... 2040 wordt dan genoemd als theoretisch jaar

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2014 15:34

emeth schreef:ja dat de laatste katholiek het licht uit gaat doen. Overigens zegt het CBS dat ook... 2040 wordt dan genoemd als theoretisch jaar

Onderbouw dat eens met je eigen woorden. Ik heb namelijk niet het idee dat je ook maar enig idee hebt van hoe statistiek werkt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 sep 2014 15:40

emeth schreef:

ja dat de laatste katholiek het licht uit gaat doen. Overigens zegt het CBS dat ook... 2040 wordt dan genoemd als theoretisch jaar

De statisticus waadde door een rivier van gemiddeld 1 meter diep toch is hij verdronken. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”