Praten mensen echt zo?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

noah
Verkenner
Verkenner

Re: Praten mensen echt zo?

Berichtdoor noah » 16 aug 2014 00:07

Ik ben het helemaal met je een Mona...je hebt je laatste stukje mooi omschreven. Ik praat niet die ouderwetse taal, maar ik versta hem wel. En wat geeft het hoe iemand zijn woorden omschrijft, uit wat voor cultuur of kerkelijke achtergrond. Als het goed is zou de liefde tot God ons moeten verbinden. En dat is hier op dit forum lang niet altijd te vinden.
Maar ik kan het wel relativeren. Mensen die gekwetst zijn in hun persoonlijk / kerkelijk en geloofsleven kunnen vaak heftiger reageren. Dan zijn er de mensen die nog erg op zoek zijn, ze komen met de feiten en willen anderen en zichzelf overtuigen. En de mensen met overtuigingsdrang, die het belangrijk vinden dat Iedereen hetzelfde vind of denkt dan hij of zij.. zo lees ik meestal mee (ik plaats de mensen in hokjes en vakjes haha). En daarom reageer ik weinig, omdat ik wel achter mijn identiteit sta, wel blij ben met het kerkverband waar ik zit, en helemaal niet zit te wachten op mensen die daar van alles over vinden en menen:-). Ik zoek verbinding... en die vind ik meestal wel in jou reacties dus Thanks.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 aug 2014 00:59

Het was enkel bedoeld als grapje van hoe men dit soort dingen in bevindelijke kringen omschrijft.

In de evangelische kerk hebben ze ook zo hun jargonnetje; zo heb je mensen die in een gebed na letterlijk elk zinsdeel 'Vader' zeggen (heel goed bedoeld maar op een gegeven moment wordt het gewoon een stopwoordje), zegt men amén met een klemtoon op de laatste lettergreep (een soort sjibboleth, net als Heere versus Here...), etc.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 06:05

mealybug schreef:Trekt een waar christen zijn broeder niet uit het vuur?
IS een christen zo zelfzuchtig dat alles waar hij persoonlijk geen last van heeft, verder niets kan schelen?

Prachtig geformuleerd "uit het vuur trekken", dat denken ze in de GGiN van jou ook en zo wordt het dus van beide kanten touwtrekken.
Met deze "beste intenties" zijn kerkscheuringen begonnen.
Het heeft dan ook niets te maken met "zelfzuchtig" - uitsluitend met respect voor je naasten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 07:26

rotterdam schreef:
Prachtig geformuleerd "uit het vuur trekken", dat denken ze in de GGiN van jou ook en zo wordt het dus van beide kanten touwtrekken.

Nou nee hoor,
De GgiN kom ik niet eens in , met mijn gezichtsbeharing. En er wordt daar helemaal geen moeite gedaan om zusters en broeders uit het vuur te trekken, want zelfs evangelisatie past niet in de leer van de hypercalvinisten.
OF zie jij ze el eens op marktplaatsen staan?
laat staan dat ze op kruispunten , wegen en stegen mensen dringen ''in te gaan''.
Goeden en slechten.
Nee zeggen ze, ''het aanbod is slechts voor de uitverkorenen''.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 08:07

mealybug schreef: De GgiN kom ik niet eens in , met mijn gezichtsbeharing.
OF zie jij ze el eens op marktplaatsen staan?
laat staan dat ze op kruispunten , wegen en stegen mensen dringen ''in te gaan''.
Goeden en slechten.
Nee zeggen ze, ''het aanbod is slechts voor de uitverkorenen''.

Het eerste van die gezichtsbeharing is absolute flauwekul en stemmingmakerij.
Ik heb ook een baard en toch was ik diverse malen in een kerkdienst van de GGiN (doopdienst en begrafenis). De mensen waren erg attent en heel vriendelijk tegen mij.

Dat ze niet op marktplaatsen staan zou een voordeel kunnen zijn.
Ik weet niet hoe het thans in Z.A. is maar bij mij in Rotterdam staan de grootste malloten op de markt met de meest lachwekkende fantasieën.

''het aanbod is slechts voor de uitverkorenen" ; wat wil je hiermee zeggen ?
Dit is een theologische interpretatie, niets meer maar ook niets minder.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 aug 2014 08:35

noah schreef:Ik ben het helemaal met je een Mona...je hebt je laatste stukje mooi omschreven. Ik praat niet die ouderwetse taal, maar ik versta hem wel. En wat geeft het hoe iemand zijn woorden omschrijft, uit wat voor cultuur of kerkelijke achtergrond. Als het goed is zou de liefde tot God ons moeten verbinden. En dat is hier op dit forum lang niet altijd te vinden.
Maar ik kan het wel relativeren. Mensen die gekwetst zijn in hun persoonlijk / kerkelijk en geloofsleven kunnen vaak heftiger reageren. Dan zijn er de mensen die nog erg op zoek zijn, ze komen met de feiten en willen anderen en zichzelf overtuigen. En de mensen met overtuigingsdrang, die het belangrijk vinden dat Iedereen hetzelfde vind of denkt dan hij of zij.. zo lees ik meestal mee (ik plaats de mensen in hokjes en vakjes haha). En daarom reageer ik weinig, omdat ik wel achter mijn identiteit sta, wel blij ben met het kerkverband waar ik zit, en helemaal niet zit te wachten op mensen die daar van alles over vinden en menen:-). Ik zoek verbinding... en die vind ik meestal wel in jou reacties dus Thanks.

Refo’s dat zijn denk ik hier op het forum mona, schelpje3 en noch :D
Weetje waarom?
Omdat refo’s het niet zo goed weten en veelal eindigen met een open vraag en…… tja hoe zal ik het zeggen…… waar ze bekommert over zijn, wat ze als maar bezig houd en onzeker over zijn.
Één ding weten refo’s heel goed en dat is dat de HEERE naar hen toe gekomen is en anders dan …… tja dan lagen ze nog in het slijk der aarde. De HEERE heeft mijn opgezocht want ik wilde niet, zo is hun verklaring. Jezus de Christus aannemen…… tja als je dat zegt worden ze echt wakker die refo’s want dat kan niet! Dood is de mens dood in misdaden en in zonden en ach….. dat het nog eens gebeuren mag dat de HEERE hen kwaamt op te zoeken dan wordt een menske zo kleintje dan valt die mens onder het recht van God en blijft er niet van hem over. Dan gaat zijn mondje op slot en zegt hij alleen nog maar ‘o God wees mijn zonder genadig’.

Een refo zegt dat er genade is voor de grootste der zondaren en daar blijft het bij. Als je dát betuigd met een neergebogen hoofd en een treurig gezicht dan…… ja dat pas zou er eens wat in je kunnen leven. Dan gaan andere mensen uit de kerk over je praten en zeggen: er zou wel eens wat in die man of vrouw kunnen leven hoor. Maar hij/ zij gaat nog niet aan het avondmaal dus er is nog geen doorgebroken werk in hem geschied.

Refo’s zijn dus zeer onzekere mensen waarbij je in de ondertoon of achtergrond iets moet ontdekken wat ze zeggen of bedoelen en wat ze toch ook weer niet bedoeld hebben te zeggen.
Praten mensen echt zo ?
Ik word zo moe van die mensen………

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 08:56

rotterdam schreef:'het aanbod is slechts voor de uitverkorenen" ; wat wil je hiermee zeggen ?
Dit is een theologische interpretatie, niets meer maar ook niets minder.
Een theologische interpretatie van de ggin neem ik aan?
Dan mogen ze daar inderdaad wel eens gaan evangeliseren, want als dat de grond is die de preek draagt is er heel geen 'blijde boodschap' (evangelie)

Ik ken iemand die niet mocht overtrouwen in die kerk vanwege een snor :lol: :lol: :lol:
Jammer dat ie hem afgeschoren heeft, ik zou de benen hebben genomen.
En wat nog gekker is, als zij een snor zou hebben gehad (zie je nogal eens bij een donker iemand) dan zou ze hem juist niet mogen afscheren, want ontharen bij vrouwen is een zonde heb ik begrepen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 16 aug 2014 09:36

naamloos schreef:want ontharen bij vrouwen is een zonde heb ik begrepen.

Onzin.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 09:45

Jbkb schreef:Onzin.
Ja vind ik ook, ik zal het doorgeven zodra ik haar weer zie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 16 aug 2014 09:51

In de GGiN is dat geen zonde, laat staan dat men over zulke zaken praat.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 10:00

Jbkb schreef:In de GGiN is dat geen zonde, laat staan dat men over zulke zaken praat.

De HHK valt er zelfs al over.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14760/baard-en-snor

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 10:14

Jbkb schreef:In de GGiN is dat geen zonde, laat staan dat men over zulke zaken praat.
Nou, dan zal het laatstelijk wel verschillen, ik haal het echt niet uit m'n duim.
Bij evangelischen is er geen protocol, maar een bepaalde denominatie moet zich daar toch aan houden? Anders volt er de zoveelste scheuring.

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 16 aug 2014 10:15

Klopt. Maar daar had ik het niet over. Het gaat over dat ontharen bij vrouwen. Dat slaat nergens op en daar zijn helemaal geen regels over in dit kerkverband.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 11:54

Misschien geen officiële regels, maar de plaatselijke kerk waar ik het over had bracht het wel zo.
Dan vraag ik me weer af waarom een denominatie z'n eigen regels moet hebben als ze die plaatselijk naar eigen inzicht mogen invullen.
Kun je net zo goed evangelisch worden :D

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 12:01

naamloos: " kun je net zo goed evangelisch worden"

Wel, de "evangelischen" hebben net zo goed zo hun regeltjes en wetjes hoor.

Terug naar “[Religie] - Open forum”