Kloosterleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Kloosterleven

Berichtdoor mona » 07 aug 2014 19:39

Het lijkt me heerlijk om een keer een paar dagen in een klooster door te brengen.
Gewoon voor de rust. Weg uit de herrie van het leven, ik vind het leven zo druk en vol en lawaaierig.
Ik kan er soms doodmoe van zijn, van alles wat persé moet.
Maar daarbij zou ik graag bijbelstudie doen. Goede gereformeerde studie dan wel he :wink:
En goede gesprekken met elkaar hebben, die net een spade dieper gaan.
Is er geen gereformeerd klooster? :)
Met de roomse leer heb ik niets.

Het is volgens mij geen bijbelse opdracht om jezelf af te zonderen door in een klooster te gaan.
Je mag jezelf wel afzonderen voor God, maar dan wel in dienst van Hem. Als we Hem liefhebben, is het volgende grote gebod daarin begrepen: de naaste als onszelf. Dat kan niet afgezonderd in een klooster, maar dan moet je ook in de buurt van je naaste zíjn. Je licht wat je mag verspreiden door christen te zijn, komt alleen tot zijn recht in het openbare leven. Binnen de muren van een klooster blijft je schijnsel wel erg beperkt.

Jaren geleden waren we een dagje in Heeswijk-Dinter. Het liep tegen kerst.
we zagen een klooster en we wilden het gaan bezoeken.
Er stond een man in de deuropening, die ons toeriep: U zijt wellekome!
Dat blijft je wel bij, vond ik leuk :)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 aug 2014 20:01

mona schreef: Dat kan niet afgezonderd in een klooster, maar dan moet je ook in de buurt van je naaste zíjn. Je licht wat je mag verspreiden door christen te zijn, komt alleen tot zijn recht in het openbare leven. Binnen de muren van een klooster blijft je schijnsel wel erg beperkt.

En, wat als je denkt geroepen te zijn om te bidden voor je naasten ?
Overigens heb je een fout idee van kloosterlingen - de meesten werkten in het onderwijs, de gezondheidszorg enz. enz.
Ook de Hervormde kerk kende een soort "nonnetjes" - de zusters diaconessen.
Die woonden ook afgezonderd, kom maar eens kijken in Rotterdam in het mooie oude hofje van liefde en voorzorg. Ze waren ongehuwd en gekleed in een habijt / zwarte rok tot op de enkels met een wit kapje op het hoofd. Zondags zaten ze op de voorste rij van de Hoflaankerk.
Een dominee die vergat "de zusters" in het gebed te noemen, kon op maandag op het matje komen en was nog niet jarig. :D

Wil je een weekendje naar een protestant kloosters ?
De zusters diaconessen staan voor je klaar ; kijk op http://www.zdh.nl/

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 07 aug 2014 20:27

rotterdam schreef:En, wat als je denkt geroepen te zijn om te bidden voor je naasten ?
Daarvoor hoef je toch niet in een klooster te gaan?

Toegegeven: ik schetste wel een eenzijdig beeld in mijn post. Maar om die groep gaat het toch in dit topic, de groep die de afzondering zoekt?

Overigens bedankt voor de link, ik ga me daar even in verdiepen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 aug 2014 20:55

rotterdam schreef:Ja getuigen is belangrijk maar dat is bidden ook, en omzien naar weduwen en wezen, en "onderzoekt de schriften" enz enz.
Wellicht dat jij geroepen bent om te getuigen, anderen voelen zich geroepen te bidden en dan is een klooster geen gekke plek om gehoor te geven aan je roeping.

Ik heb een combinatie van beiden.

Zelf woon ik in een straat waar meer dan 80% allochtoon (moslim) is.
Lekker net even door de straat gelopen, even gekeken naar die mensen. kinderen buiten.
Ze maakten plezier. Ik dacht wat zou het geweldig zijn als ze Jezus in hun hart hebben.
Ik ga nu samen met een paar anderen bidden voor onze wijk.
Dat de Heilige Geest mag gaan werken.

God heeft ons ook duidelijk gemaakt dat we in deze wijk moeten wonen, het is een appartement en eerst wilden we liever een eengezinswoning met tuin.
Nu denken we allebei zoiets van; God gaat ons gebruiken in deze wijk.
Jezus Christus moet verkondigd worden!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 07 aug 2014 21:52

@Anoniem_89

Wauwww, wat een getuigenis!! Dat is ook het wandelen door de Heilige Geest!! Prachtig om te zien!!

Zegen in alles!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2014 06:44

mona schreef:Daarvoor hoef je toch niet in een klooster te gaan?
Maar om die groep gaat het toch in dit topic, de groep die de afzondering zoekt?

Klopt het hoeft niet maar het mag wel :D

Overigens zie je ook in de Bijbel veel voorbeelden van "bidden in afzondering".

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 08 aug 2014 10:36

Het kan een mens goed doen om een paar maanden in het klooster te trekken om vervolgens dicht bij Jezus te komen. Maar na die paar maanden wordt het een routine en kun je volgens mij niet meer dieper deel zijn van Jezus lichaam. Dan is het zaak om het klooster weer uit te gaan en dan weer verder te gaan met wat er in mijn onderschrift staat.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 10:59

Julian Brasser schreef:Het kan een mens goed doen om een paar maanden in het klooster te trekken om vervolgens dicht bij Jezus te komen. Maar na die paar maanden wordt het een routine en kun je volgens mij niet meer dieper deel zijn van Jezus lichaam. Dan is het zaak om het klooster weer uit te gaan en dan weer verder te gaan met wat er in mijn onderschrift staat.

Wat je in je onderschrift schrijft, is toch ook juist datgene wat monniken doen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 aug 2014 11:00

Een paar maandjes vind ik niet echt volharden. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”