Zo lang mogelijk doorwerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Zo lang mogelijk doorwerken

Berichtdoor pannenkoek » 11 jul 2014 21:17

@Anoniem.

Nee, heb je gelijk in, maar als wij het werk niet doen, staat de zaak te verpieteren op het land.
Als wij het niet doen, een ander doet het werk niet voor ons.

Er moeten aardappelen gepoot worden, er moeten zieke planten uitgeselecteerd worden, er moet gespoten worden, er moet geoogst worden.
De tarwe moet gezaaid worden, net als de bieten. Dan moet er gecombined worden, en de bieten moeten gerooid worden.

Er zijn zat mensen die zich afvragen wat wij in de winter doen.
'Nou' zegt mijn man 'de schuur is vol, maar die moet ook weer leeg. :lol: '
De aardappelen moeten gesorteerd worden, jij hebt niks aan halven/rotten en kluiten op je bord. dat moet er allemaal uit.
We zijn 50 van de 52 weken met aardappels bezig.

Mijn man zegt altijd, 'ik werk 40 uur, en de rest is hobby'
Boer zijn is een manier van leven!

We hebben wel een 2e auto. Als mijn man naar de andere boerderij zou zijn kan ik hier niks. En ik moet ook op de andere boerderij aan het werk. Alles is ver. En een huis met x kamers hebben wij ook. (6 sl.k incl logeerkamer) We kochten deze boerderij, maar voor het zelfde geld zat er een kleiner huis bij. Een boer koopt land, en op de gebouwen wordt nauwelijks gelet.
We gaan één wk in het jaar op vakantie. Het werk moet af, en daarom maken we zoveel uur.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 jul 2014 09:26

maaarten schreef:Niet helemaal inderdaad. Maar ik vond je post toch merkwaardig.

Ik zou juist het idee hebben dat ik mijn tijd aan het verspillen ben als ik de halve week thuis een beetje vrije tijd zit te houden. Maar misschien doe jij wat nuttigers met je vrije tijd, dan ik! Mag ik je vragen wat je dan doet met de zee van vrije tijd die je hebt? (of heb je niet zoveel vrije tijd als je parttime werkt?)

Overigens ben ik kneiter hyprocriet bezig. Ik studeer nog, maar als ik eerlijk ben, wat betreft mijn studie ben ik bepaald geen voorbeeld van de werkmentaliteit waar ik voor zou pleiten. :-$

Ik ben van Surinaams-Hindoestaanse afkomst (mijn vader althans want mijn moeder is Nederlandse),
misschien ligt het daar wel aan. :roll:
Zo'n 'zee' van vrije tijd had ik niet altijd.
Toen ik nog werkte draaide ik alleen avond en nachtdiensten.
Als ik nachtdiensten had dan duurde het altijd een dag of twee voor ik weer wat ritme had.
Dan begint een dag later weer de avonddienst;)
Maar als ik een leuke fulltime baan kan krijgen weiger ik niet.

Ik ga met mijn vrouw regelmatig een dag weg.
Laatst waren we naar Duisburg, Emmerich am Rhein over de grens bij Arnhem.
Daarnaast gaan we regelmatig een paar dagen naar mijn ouders (1.5 uur rijden vanaf hier) die ook in Duitsland wonen.
Of af en toe gaan we een weekend weg.

Wat studeer jij dan? haha
Ik zou ook nog wel willen studeren..
pannenkoek schreef:@Anoniem.

Nee, heb je gelijk in, maar als wij het werk niet doen, staat de zaak te verpieteren op het land.
Als wij het niet doen, een ander doet het werk niet voor ons.

Voor mensen zoals jou heb ik nog het meeste respect! :shock: :D

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 10:50

Marnix schreef: Dat laatste is in ieder geval geen argument. Wat daar staat is een vloek, geen opdracht. Van een vloek een opdracht maken is het domste wat je kan doen. Dan kan ik ook wel in dikke winterkleren in hartje zomer op mijn werk verschijnen omdat er in de Bijbel staat dat ik moet zweten als ik werk... dus dan maar zoveel mogelijk proberen te zweten? En geen verdovingen en medische hulp bij zwangerschappen want met smart zal de vrouw kinderen baren? Zo werkt dat gelukkig niet.

Wat de ophoging van de AOW-leeftijd betreft, dat is niet zo vreemd. Toen de grens van 65 jaar werd gesteld was de levensverwachting een stuk lager dan nu, dat de AOW-leeftijd procentueel met de levensverwachting stijgt lijkt me niet meer dan logisch.

Waarom is dat geen argument? Er staat "gij zult", net als bij de tien geboden. Omdat Adam in het paradijs zondigde, moet hij en daarmee de mensheid zwetend zijn brood verdienen, tot aan het sterven toe, zoals Genesis 3:19 duidelijk maakt. Dat zweet moet je natuurlijk niet letterlijk opvatten. Er wordt bedoeld dat er hard gewerkt moet worden. Hard werken voor je brood is een gevolg van de zondeval. Ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen.

En wat betreft het verhogen van de AOW-leeftijd: ik vind dat helemaal niet zo logisch. De levensverwachting is weliswaar hoger, maar de krachten blijven op een bepaalde leeftijd gemiddeld wel op hetzelfde niveau. Het is gemiddeld genomen niet zo dat iemand van 65 nog evenveel krachten heeft als iemand van 70. Ik zie het verhogen van de AOW-leeftijd dan ook niet anders als een middel van de overheid om nog meer geld in het laatje te krijgen!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 aug 2014 11:00

Spreeuw schreef:Ik zie het verhogen van de AOW-leeftijd dan ook niet anders als een middel van de overheid om nog meer geld in het laatje te krijgen!

Nog meer ? Het laatje is al jaren leeg hoor Spreeuw :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 11:30

Spreeuw schreef:
En wat betreft het verhogen van de AOW-leeftijd: ik vind dat helemaal niet zo logisch. De levensverwachting is weliswaar hoger, maar de krachten blijven op een bepaalde leeftijd gemiddeld wel op hetzelfde niveau. Het is gemiddeld genomen niet zo dat iemand van 65 nog evenveel krachten heeft als iemand van 70. Ik zie het verhogen van de AOW-leeftijd dan ook niet anders als een middel van de overheid om nog meer geld in het laatje te krijgen!

De overheid is altijd bezig nog meer geld in het laadje te krijgen, zo leeg is dat laadje nu ook weer niet. Je leest met hoofdletters wat de overheid nodig heeft, maar als er weer eens een meevaller is van een half of heel miljard, is dat een klein artikeltje op pagina 3 van de krant.
Toen de AOW leeftijd werd vastgesteld, lag de levensverwachting een stuk lager. Ik zie heel veel fitte ouderen, die van alles en nog wat doen.
Op het bedrijf waar mijn man werkt, zijn 3 70plussers! Ze vinden het heerlijk om te blijven werken. Mijn schoonvader heeft ook gewerkt tot zn 75e, totdat hij ernstige rugklachten kreeg en moest stoppen, tot zijn grote verdriet.
Toen deze klachten genezen waren, wilde hij weer gaan werken, maar de dokter ontraadde hem dit toch. :D Hij was inmiddels 78 of zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 13:42

Spreeuw schreef:Waarom is dat geen argument? Er staat "gij zult", net als bij de tien geboden. Omdat Adam in het paradijs zondigde, moet hij en daarmee de mensheid zwetend zijn brood verdienen, tot aan het sterven toe, zoals Genesis 3:19 duidelijk maakt. Dat zweet moet je natuurlijk niet letterlijk opvatten. Er wordt bedoeld dat er hard gewerkt moet worden. Hard werken voor je brood is een gevolg van de zondeval. Ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen.

Dat heb ik al gezegd. Het is een straf. Maar in een straf hoef je je niet bewust extra om te wentelen. Het is een gevolg van de zonde.... niet iets dat we moeten opzoeken, een plicht. Dan haal je dingen door elkaar. Nogmaals, dat is net zoiets als op basis van de rest van die tekst zeggen dat pijnbestrijding niet mag worden toegepast bij bevallingen want God zegt tegen de vrouw dat ze met smart kinderen zal baren. Dat is een gevolg, ondanks pijnbestrijding is een zwangerschap geen pretje en een bevalling al helemaal niet. Maar je hoeft het niet erger te maken dan nodig om daarmee aan een opdracht gehoor te geven.

Wat je tweede deel betreft, ook dat is niet waar. Als mensen ouder worden houdt dat ook in dat ze langer op krachten blijven, ze takelen immers langzamer af. Ik had het hier laatst nog over op een verjaardag. Vroeger was iemand met 65 jaar echt wel oud.... nu hebben onze ouders die leeftijd en maken nog lange wandelingen in de bergen op vakantie, fietstochten enzovoorts... ze zien er ook niet zo oud uit als onze opa's en oma's vroeger.... Als ik naar mijn ouders kijk zouden die nog prima een paar jaar door kunnen werken als dat nodig was.

En daarnaast moet je ook naar de vergrijzing kijken. Als er verhoudingsgewijs meer gepensioneerden komen is het niet zo vreemd dat dat op een bepaalde manier gefinancieerd moet worden. Dat is gezien de demografische veranderingen niet zo raar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”