De bouw van (grote) moskeeën in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De bouw van (grote) moskeeën in Nederland

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 17:36

Afbeelding

Hier gelukkig wat minder last van gedwongen ''uniformiteit'' en regels.
kleurrijke moskeen zelfs.
En mijn huis mag ik ook verven in de kleur die ik mooi vind. 8)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 17:46

EenVasteBurcht schreef:Dat het iets anders is dan de originele moskees in Marokko is leuk, maar het is en blijft nog altijd geen Nederlandse moskee. Het gebruik van baksteen zou bijvoorbeeld al helpen, en iets anders verzinnen voor de minaretten (of gewoon geen minaretten want is helemaal geen essentiëel onderdeel van een moskee). En dan kun je best een leuke tekst in het arabisch eropzetten, zoals bij mijn voorbeeld van de Al-Hijramoskee, maar het moet gewoon neit teveel vloeken met het straatbeeld.

Vind ik ook. Maar stel je eens voor dat er in Saudi-Arabië een kerk gebouwd wordt (wat helaas niet mogelijk is omdat christenen daar erg verdrukt worden), hoe zou deze er qua vorm dan uit moeten zien (zodat deze kerk het straatbeeld niet teveel ontsiert)? Ik denk namelijk dat je het als christen niet leuk vindt dat een kerk in moskeevorm gebouwd moet worden.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 jul 2014 18:06

Spreeuw schreef:Vind ik ook. Maar stel je eens voor dat er in Saudi-Arabië een kerk gebouwd wordt (wat helaas niet mogelijk is omdat christenen daar erg verdrukt worden), hoe zou deze er qua vorm dan uit moeten zien (zodat deze kerk het straatbeeld niet teveel ontsiert)? Ik denk namelijk dat je het als christen niet leuk vindt dat een kerk in moskeevorm gebouwd moet worden.

Je moet eens weten hoe mooi moskeeën van binnen kunnen zijn.
Het heeft ook wel wat.
I.p.v. op onze luie stoel te zitten gaan we gewoon knielen.

Afbeelding

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jul 2014 19:14

Spreeuw schreef:Stel je eens voor dat er in Saudi-Arabië een kerk gebouwd wordt (wat helaas niet mogelijk is omdat christenen daar erg verdrukt worden), hoe zou deze er qua vorm dan uit moeten zien (zodat deze kerk het straatbeeld niet teveel ontsiert)?

Hier een mooi voorbeeld:
Afbeelding
Dat is, of beter gezegd: dat WAS een kerk, die prima in het straatbeeld van SA past lijkt mij.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 19:19

Jvslooten schreef:Hier een mooi voorbeeld:
Afbeelding
Dat is, of beter gezegd: dat WAS een kerk, die prima in het straatbeeld van SA past lijkt mij.

Die minaretten zijn er zeker later bijgebouwd? Lijkt me dat ze er nog niet waren toen het nog een kerk was...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jul 2014 19:44

Spreeuw schreef:Die minaretten zijn er zeker later bijgebouwd? Lijkt me dat ze er nog niet waren toen het nog een kerk was...
Klopt. Overige stond deze voormalig kerk model voor praktisch iedere moskee die later in Turkije werd gebouwd. En van daar waaierde de karkestieke koepelmoskee uit over de islamitische wereld en sinds kort ook over west-europa.

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 30 jul 2014 20:31

Mijn man en ik zijn heel hartelijk ontvangen en rondgeleid in deze schitterende kerk:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aswan_Coptic_Cathedral_R01.jpg

Ook in Tunesie en Marokko hebben we kerken en synagoges bezocht. De kathedraal van Aswan is in 2006 gebouwd, ik vrees dat de Kopten op dit moment minder jofel gestemd zijn, maar dat terzijde. SA is een erg extreem land, maar in andere landen in het Midden-Oosten/Noord-Afrika zijn er genoeg kerken.

Ik vond het bericht van Schelpje3 wel interessant: een moskee kan compleet geassimileerd zijn in ons betonnen blokkendozenlandschap, maar uiteindelijk gaat het om de boodschap die er verkondigd wordt. Je kunt in een omgebouwd rijtjeshuis oproepen tot haat en in een 1001-nachtsprookjesmoskee oproepen tot verzoening. Ik vind het prettig dat er in Nederland ruimte is voor alle overtuigingen. En omdat ik een architectuurnoob ben, vind ik het nog leuk ook, zo'n Eftelingachtig gebouw.

Terug naar “[Religie] - Open forum”