Doopsgezinde kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: Doopsgezinde kerk

Berichtdoor moderngelovige » 29 jul 2014 21:13

Moet ik zeggen dat rkk toch wel blijmoedig is hoor.
Het heet dan ook Eucharistieviering.
Schuld word ook beleden maar het Gloria in nederlands of latijn is mooi van inhoud, iedere keer weer.
Maar ja zat op aan te merken op het instituut roomse kerk.
Wel is er een soort "ommekeer" geweest: in de meeste kerken word de liturgie "voluit" gevierd.
Word te lang om uit te leggen.

Heb je dat wel eens een keer meegemaakt Xenius?
Wat vond je daarvan?

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 29 jul 2014 21:41

Ja in Rome in het Latijn.

Vind de mystiek altijd zo anders. Niet beter of slechter maar geeft een andere sfeer.

Je kent het gezegde Refo's kennen de bijbel beter maar katholieken begrijpen hem beter.

Oud Katholieke kerk staat nog op mijn lijstje

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 23:06

rotterdam schreef:Zijn er nog meer kerken waar "weinig te vinden valt" ?
Hoe groot is je lijstje van kerken die "wel deugen"?

Laat ik je helpen, de doopsgezinden, remonstranten en vrijzinnigen schrappen we dus weg.
Wat doen we met de R.K.K. ? de oosters orthodoxe kerken ? de anglicanen ?

Laat ik het zo zeggen:

Er valt zeker wat te vinden bij de vrijzinnigen en verwanten. Maar niet het evangelie ! Je kunt er een oop leren over allerlei filosofen en denkers enzo, en vaak is de invulling van de dienst ook wel mooi met symboliek en dergelijke. Maar het Evangelie klinkt er niet, of in te bedekkende termen, waarbij de Twijfel als oppermachtig blok tussen de mens en het Evangelie in komt te staan. En aan die Twijfel wordt soms ook definitief toegegeven, zie de hofpredikant (ben zijn naam kwijt) die het geloof in een persoonlijk God kwijt was geraakt.

En in principe is elke kerk natuurlijk beperkt, want we zijn allemaal maar mensen. Elke kerk heeft zijn kruisje, haha. Maar als dat kruisje in de Evangelieverkondiging zit, is er wel dusdanig iets mis dat je daar beter maar niet naartoe kunt gaan.

Van de anglicanen en orthodoxen weet ik te weinig af. En tsja, de RKK... ik denk dat daar zeker het Evangelie klinkt, en ik denk ook zeker dat Gods kinderen daar te vinden zijn, maar op het instituut valt natuurlijk een hoop aan te merken en op diverse onBijbelse dogma's en gebruiken die in deze kerk bestaan.

De reformatie was er niet voor niks ! En gelukkig vinden we de protestantse kerken overal op de wereld, niet (zoals iemand me per PB verweet) alleen in Nederland.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jul 2014 12:02

EenVasteBurcht schreef:
De reformatie was er niet voor niks ! En gelukkig vinden we de protestantse kerken overal op de wereld, niet (zoals iemand me per PB verweet) alleen in Nederland.

Als je PB openbaar maakt, nooit half, altijd naam en toenaam noemen.

Dit schreef ik ; Weet je vriend, mijn probleem is dat de mensen in deze kerken (zowel ultra links als ultra rechts) dit oprecht menen, of denk je dat er sprake is van opzettelijk "het evangelie" verdraaien ?

Als je begint met uitsluiten, en sommigen gaan heel ver daarin, links en rechts protestant, R.K.K. en Orthodox alsmede Anglicanen en Lutheranen, kinder of volwassendopers, weet je, je houd zo'n naar raar kerkje over. Erg Nederlands, erg blank en heel protestants.

Daar staat dus niet dat er alleen protestante kerken zijn in NL.

Beter lezen hoor #-o

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 30 jul 2014 12:11

Ik wilde nu juist niet de PB openbaar maken. En als je het toch openlijk wilde discussieren had je het meteen hier kunnen posten zoals ik ook had gezegd.

' Erg blank, erg Nederlands' daar doel ik dus op. De protestantse kerken vinden we overal. Denk aan die in Amerika, in Korea (zuid dat dan weer wel), maar ook in veel evangelische kerken, overal op de wereld populair, wordt zeker het evangelie verkondigd. Het christendom waarbi het evangelie wordt verkondigd is juist het enige christendom dat nog grooeit, en wel in enorme aantallen !!!!!!!!! Over gans de aarde doet de HEERE zijn werkt en Hij verzamelt zijn kudde voor de dag die komen gaat.

De kerken waar het evangelie niet wordt verkondigd, zijn tanende. Kijk bijvoorbeeld naar de Amish, daar vindt massaal een opwekking plaats naar een waar geloof, zonder de enorme belemmeringen van de verplichte Amish regels (maar vaak houdt men zich daar nog wel voor een groot deel aan vast en dat mag zeker ook, als dat nu eenmaal de cultuur is waar je in geplaatst bent). Kijk in Nederland naar de zeer kleine vrijzinnige kerken waar je het evangelie nauwelijks hoort, tegenover de grote middenvleugel waar gelukkig nog wel het evangelie wordt gepredikt. Kijk naar de leeglopende voormalige geref. kerk die almaar vrijzinniger werd, tegenover de nog altijd standhoudende Hervormde kerk waaraan deze ontwikkelingen voor een groot deel voorbij zijn gegaan (doch zeker niet volledig).

Nu zijn er ook kerken waar wel het evangelie werd verkondigd, maar die toch zijn verdwenen. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Maar in het licht der eeuwigheid is dat maar een tijdelijke verplaatsing.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jul 2014 12:24

EenVasteBurcht schreef:Ik wilde nu juist niet de PB openbaar maken. En als je het toch openlijk wilde discussieren had je het meteen hier kunnen posten zoals ik ook had gezegd.

Nee goede vriend, jij reageerde niet op mijn PB - heb je publiek nodig ?

' Erg blank, erg Nederlands' daar doel ik dus op. De protestantse kerken vinden we overal. Denk aan die in Amerika, in Korea (zuid dat dan weer wel), maar ook in veel evangelische kerken, overal op de wereld populair, wordt zeker het evangelie verkondigd. Het christendom waarbi het evangelie wordt verkondigd is juist het enige christendom dat nog grooeit, en wel in enorme aantallen !!!!!!!!! Over gans de aarde doet de HEERE zijn werkt en Hij verzamelt zijn kudde voor de dag die komen gaat.

Daar staat dus niet "En gelukkig vinden we de protestantse kerken overal op de wereld, niet (zoals iemand me per PB verweet) alleen in Nederland".

De kerken waar het evangelie niet wordt verkondigd, zijn tanende. Kijk bijvoorbeeld naar de Amish, daar vindt massaal een opwekking plaats naar een waar geloof, zonder de enorme belemmeringen van de verplichte Amish regels (maar vaak houdt men zich daar nog wel voor een groot deel aan vast en dat mag zeker ook, als dat nu eenmaal de cultuur is waar je in geplaatst bent). Kijk in Nederland naar de zeer kleine vrijzinnige kerken waar je het evangelie nauwelijks hoort, tegenover de grote middenvleugel waar gelukkig nog wel het evangelie wordt gepredikt. Kijk naar de leeglopende voormalige geref. kerk die almaar vrijzinniger werd, tegenover de nog altijd standhoudende Hervormde kerk waaraan deze ontwikkelingen voor een groot deel voorbij zijn gegaan (doch zeker niet volledig).

Dus "waar het evangelie goed en recht wordt verkondigd gaat het goed met de kerk"
Succesje voor de RKK met 1 miljard volgelingen. De Moslims draaien ook lekker overigens.

Nu zijn er ook kerken waar wel het evangelie werd verkondigd, maar die toch zijn verdwenen. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Maar in het licht der eeuwigheid is dat maar een tijdelijke verplaatsing.

Terug naar “[Religie] - Open forum”