rotterdam schreef:Zijn er nog meer kerken waar "weinig te vinden valt" ?
Hoe groot is je lijstje van kerken die "wel deugen"?
Laat ik je helpen, de doopsgezinden, remonstranten en vrijzinnigen schrappen we dus weg.
Wat doen we met de R.K.K. ? de oosters orthodoxe kerken ? de anglicanen ?
Laat ik het zo zeggen:
Er valt zeker wat te vinden bij de vrijzinnigen en verwanten. Maar niet het evangelie ! Je kunt er een oop leren over allerlei filosofen en denkers enzo, en vaak is de invulling van de dienst ook wel mooi met symboliek en dergelijke. Maar het Evangelie klinkt er niet, of in te bedekkende termen, waarbij de Twijfel als oppermachtig blok tussen de mens en het Evangelie in komt te staan. En aan die Twijfel wordt soms ook definitief toegegeven, zie de hofpredikant (ben zijn naam kwijt) die het geloof in een persoonlijk God kwijt was geraakt.
En in principe is elke kerk natuurlijk beperkt, want we zijn allemaal maar mensen. Elke kerk heeft zijn kruisje, haha. Maar als dat kruisje in de Evangelieverkondiging zit, is er wel dusdanig iets mis dat je daar beter maar niet naartoe kunt gaan.
Van de anglicanen en orthodoxen weet ik te weinig af. En tsja, de RKK... ik denk dat daar zeker het Evangelie klinkt, en ik denk ook zeker dat Gods kinderen daar te vinden zijn, maar op het instituut valt natuurlijk een hoop aan te merken en op diverse onBijbelse dogma's en gebruiken die in deze kerk bestaan.
De reformatie was er niet voor niks ! En gelukkig vinden we de protestantse kerken overal op de wereld, niet (zoals iemand me per PB verweet) alleen in Nederland.