Zelfmoord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tandem
Sergeant
Sergeant

Re: Zelfmoord

Berichtdoor tandem » 28 jul 2014 15:43

maaarten schreef:Dat is wel heel eufemistisch uitgedrukt. Ik vind het tamelijk onbeschoft om het geschenk van het leven aan God terug te geven. Zo van, 'nee hoef ik niet, geef mijn portie maar aan fikkie'. Als we het toch met moord vergelijken trouwens, dan zou je wel in geval van ernstige psychoses o.i.d. iemand voor 'ontoerekeningsvatbaar' kunnen houden, net als bij andere misdaden gebeurt. Dus mijns inziens zou je zelfs als je het binnen een afstandelijk juridisch paradigma blijft bekijken, het toch moeten nuanceren. Sommige misdadigers stoppen we ook niet in de gevangenis maar in een kliniek, bij bepaalde psychische problemen (of ze krijgen allebei opgelegd). Iemand die door ernstige psychische problemen ertoe aangezet wordt om een poging te doen zichzelf te vermoorden, zou je dan ook naar de gepaste hulp moeten brengen en niet gewoon straffen alsof hij bij zijn volle verstand een poging tot moord heeft begaan. Want hoewel ik het met Spreeuw eens ben dat zelfmoord moord is en ik een hekel heb aan de neiging in onze maatschappij om voor alle gruwelijke dingen eufemismen te verzinnen, moeten we toch op zijn minst erkennen, lijkt me, dat het nagenoeg nooit 'gewoon' moord of doodslag is, gezien die psychische problemen die er in onze context nagenoeg altijd een rol zullen spelen.

Blijkt dat zelfmoord het hoogst is in welvarende landen, denk niet dat dit steeds met psychoses te maken heeft maar ook wordt geïnduceerd door een als zinloos ervaren materialistisch bestaan. Er mist dan iets, een spirituele component.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 jul 2014 16:04

tandem schreef:Blijkt dat zelfmoord het hoogst is in welvarende landen, denk niet dat dit steeds met psychoses te maken heeft maar ook wordt geïnduceerd door een als zinloos ervaren materialistisch bestaan. Er mist dan iets, een spirituele component.

Nou ja, ernstige psychische klachten kunnen natuurlijk verder rijken dan enkel psychoses. Depressies kunnen verschillende vormen aannemen en verschillende oorzaken hebben. Het is niet zo wenselijk om deze zaken te versimpliceren.

Overigens zijn er allerlei verschillende landen waar relatief veel zelfmoorden worden gepleegd en volgens mij geheel verschillende oorzaken.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate

Groenland staat boven aan. Zoals iemand al geopperd heeft wordt weinig zonlicht volgens mij in verband gebracht met depressies, wat in Groenland dus duidelijk een probleem kan zijn.

Japan en Korea staan ook in de top 10, maar daarbij zit zelfmoord in de cultuur. Het is in die landen eeuwenlang het geval geweest dat zelfmoord in sommige gevallen als eervol werd gezien. In de afgelopen decennia is dat volgens mij wel aan het veranderen, maar het zit blijkbaar toch vrij diep geworteld.

En waarom ze bijvoorbeeld in Litouwen en Guyana veel zelfmoord plegen zou ik niet weten.

Hoewel ik intuitief geneigd ben om het met je eens te zijn dat het nihilisme, het gevoel van zinloosheid, wat door het naturalistische wereldbeeld in onze cultuur de kop op kan steken, niet erg gezond is voor je psyche, is het bij dit onderwerp denk ik erg belangrijk de zaken niet simpeler voor te stellen dan ze zijn. Helaas plegen mensen om allerlei verschillende - al dan niet psychologische - redenen zelfmoord.

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 28 jul 2014 16:12

maaarten schreef:Nou ja, ernstige psychische klachten kunnen natuurlijk verder rijken dan enkel psychoses. Depressies kunnen verschillende vormen aannemen en verschillende oorzaken hebben. Het is niet zo wenselijk om deze zaken te versimpliceren. Overigens zijn er allerlei verschillende landen waar relatief veel zelfmoorden worden gepleegd en volgens mij geheel verschillende oorzaken.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate

Groenland staat boven aan. Zoals iemand al geopperd heeft wordt weinig zonlicht volgens mij in verband gebracht met depressies, wat in Groenland dus duidelijk een probleem kan zijn. Japan en Korea staan ook in de top 10, maar daarbij zit zelfmoord in de cultuur. Het is in die landen eeuwenlang het geval geweest dat zelfmoord in sommige gevallen als eervol werd gezien. In de afgelopen decennia is dat volgens mij wel aan het veranderen, maar het zit blijkbaar toch vrij diep geworteld. En waarom ze bijvoorbeeld in Litouwen en Guyana veel zelfmoord plegen zou ik niet weten. Hoewel ik intuitief geneigd ben om het met je eens te zijn dat het nihilisme, het gevoel van zinloosheid, wat door het naturalistische wereldbeeld in onze cultuur de kop op kan steken, niet erg gezond is voor je psyche, is het bij dit onderwerp denk ik erg belangrijk de zaken niet simpeler voor te stellen dan ze zijn. Helaas plegen mensen om allerlei verschillende - al dan niet psychologische - redenen zelfmoord.

Zeker zo, veralgemenen zou een verkeerde keuze zijn. Wat betreft de soorten depressies bestaan er ook zgn metanoische of transpersoonlijke depressies, iets dat binnen onze samenleving nog maar weinig (h)erkend wordt maar wel met de 'Godsrelatie' te maken heeft. Op dat moment kunnen verkeerde diagnoses een totaal averechts effect hebben, het begrip 'nihilisme' kan dan ook op verschillende manieren gezien worden, en zelfs adviseerbaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”