Moeten christenen hier op aarde meer lijden dan anderen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Moeten christenen hier op aarde meer lijden dan anderen?

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 16:46

Naar aanleiding van Psalm 73 vroeg ik me af of christenen meer moeten lijden dan niet-christenen.
In Psalm 73 zegt Asaf dat hij nijdig is op de dwazen, omdat hij ziet dat zij geen lijden hebben, terwijl Asaf dat zelf wel ondervindt. Totdat hij in Gods heiligdommen inging en het einde van de goddelozen zag. Tot slot zegt Asaf in deze psalm onder meer dat het hem goed is nabij God te zijn.

Maar is het zo dat christenen hier op aarde met meer lijden te maken krijgen dan niet-christenen? En belangrijker nog: wat is het doel dat christenen, ondanks hun leven met God, hier op aarde toch nog steeds moeten lijden (met lijden te maken hebben)? Wat heeft tegenslag in het aardse leven voor een christen te zeggen?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Re: Moeten christenen hier op aarde meer lijden dan anderen?

Berichtdoor ben db bd » 10 jul 2014 18:37

sommige christenen hebben het hier zeer zwaar.
Maar er zijn ook wel andere mensen welke een zeer zwaar leven hebben.

Veel zwaerigheid doen we onszelf aan; ' de mens die lijdt het meest door 't lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen, dan God te dragen geeft.'

De vervolgde Kerk heeft het natuurlijk wel vreselijk zwaar te verduren!

De mooiste belofte van de Heere God vind ik dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid welke over ons geopenbaard zal worden.
Voor een christen moet de winst van het lijden altijd groter zijn dan het verlies. Ik durf te beweren dat God het anders NIET toelaat!
Als mensen dus hier zwaar te lijden hebben, zullen ze grotere heerlijkheid ontvangen in de hemel.
De Heere betaalt het lijden m.i. ruimschoots uit! (daar weet ik een voorbeeld van)

Trouwens mijn vrouw las zojuist aan tafel over de steniging van Stefanus, die straalde al van heerlijkheid toen ze hem nog aan het doodgooien waren. Er zijn mensen geweest welke op de brandstapel stonden te zingen!

Weet u, veel lijden of helemaal geen lijden (de dokter belde net uit het ziekenhuis dat ik niet bezig ben dood te gaan!), de Heere God zorgt voor ons! "IK ben met u tot aan het einde van dit tijdperk", beloofde de Heere Jezus. En liegen kan Hij helemaal niet!!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 19:38

ben db bd schreef:sommige christenen hebben het hier zeer zwaar.
Maar er zijn ook wel andere mensen welke een zeer zwaar leven hebben.

Veel zwaerigheid doen we onszelf aan; ' de mens die lijdt het meest door 't lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen, dan God te dragen geeft.'

De vervolgde Kerk heeft het natuurlijk wel vreselijk zwaar te verduren!

De mooiste belofte van de Heere God vind ik dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid welke over ons geopenbaard zal worden.
Voor een christen moet de winst van het lijden altijd groter zijn dan het verlies. Ik durf te beweren dat God het anders NIET toelaat!
Als mensen dus hier zwaar te lijden hebben, zullen ze grotere heerlijkheid ontvangen in de hemel.
De Heere betaalt het lijden m.i. ruimschoots uit! (daar weet ik een voorbeeld van)

Trouwens mijn vrouw las zojuist aan tafel over de steniging van Stefanus, die straalde al van heerlijkheid toen ze hem nog aan het doodgooien waren. Er zijn mensen geweest welke op de brandstapel stonden te zingen!

Weet u, veel lijden of helemaal geen lijden (de dokter belde net uit het ziekenhuis dat ik niet bezig ben dood te gaan!), de Heere God zorgt voor ons! "IK ben met u tot aan het einde van dit tijdperk", beloofde de Heere Jezus. En liegen kan Hij helemaal niet!!

De vervolgde kerk heeft het inderdaad zeer zeer zwaar te verduren.
Maar geloof je niet dat de Heilige Geest die mensen het leven dragelijker maakt?

Romeinen 8
35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 14:28

Wat betreft de vervolgde kerk: ik draag de vervolgde kerk bijna dagelijks op in mijn persoonlijk gebed tot God. Wij vinden het haast vanzelfsprekend dat we elke zondag tweemaal naar de kerk kunnen, zonder dat iets in de weg gelegd wordt.

Herken je, wanneer je christen bent, ook in je eigen leven dat je met meer tegenslag te maken hebt dan niet-christenen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2014 15:19

Niet alleen christenen lijden.
In Prediker 9 staat:

Alle ding wedervaart hun, gelijk aan alle anderen; enerlei wedervaart den rechtvaardige en den goddeloze, den goede en den reine, als den onreine; zo dien, die offert, als dien, die niet offert; gelijk den goede, alzo ook den zondaar, dien, die zweert, gelijk dien, die den eed vreest.
Dit is een kwaad onder alles, wat onder de zon geschiedt, dat enerlei ding allen wedervaart, en dat ook het hart der mensenkinderen vol boosheid is, en dat er in hun leven onzinnigheden zijn in hun hart; en daarna moeten zij naar de doden toe.

De mensen die in de vernietigingskampen zijn gedood, hebben ontzettend geleden, maar waren niet alle christenen.
Of de mensen die in totalitaire regimes moeten leven.
Soms lijkt het misschien zo dat het goddelozen voor de wind gaat, vooral de rijken, met status en macht. Maar het is tijdelijk!

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 11 jul 2014 21:22

Spreeuw schreef: En belangrijker nog: wat is het doel dat christenen, ondanks hun leven met God, hier op aarde toch nog steeds moeten lijden (met lijden te maken hebben)? Wat heeft tegenslag in het aardse leven voor een christen te zeggen?

Dit zijn ook interessante vragen.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat wij het feit dat wij hier op aarde nu eenmaal in een gebroken werkelijkheid leven. De volmaaktheid is er pas bij God. Heel in het algemeen zou je dus kunnen stellen dat tegenslag een christen te zeggen heeft dat hij/zij het aardse leven op zich niet als doel van zijn/haar leven moet zien. Omdat hier op aarde de volmaaktheid nooit te vinden zal zijn.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 jul 2014 21:30

Wij kunnen wel als enige gemeenschap hebben aan Zijn lijden, maar gewoon lijden niet meer dan anderen denk ik, tenzij er een wereldwijde christenvervolging komt, die er al is, maar niet overal en anderen worden ook om hun geloof of geen geloof hebben vervolgd nu.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 15 jul 2014 12:33

@ anoniem; ik heb naar onze eigen dominee toe (ik moest hem toch mailen) een boude uitspraak gedaan i.v.m. zijn prekenserie over de charismata, de gaven van de Heilige Geest.

Ik heb gezegd dat ik er steeds meer toe neig om de werking van Gods Geest niet slechts beperkt te zien naar mijn clubje van Christenen toe. (misschien stoelt dat ook wel wat op Rom.2)
Kijk, in mijn kerk wordt een uitermate zeer grote aandacht geschonken aan het zaligmakende geloof in Jezus Christus, wat natuurlijk de heerlijkste uitverkiezing van heel het wereldgebeuren van alle tijden vertegenwoordigt. Haal daar niks af; doe daar slechts bij !! zeg ik dan.

Edoch, zeer op de achtergrond is bij ons geraakt de goddelijke boodschap dat wij allen op grond van onze werken beoordeeld zullen worden en al of niet loon zullen ontvangen in het hiernamaals. Onze ster zal heerlijker stralen als hier meer vrucht is voortgebracht. Die vruchten zijn het werk van de Heilige Geest in ons, zo weten we. Die Geest maakt ons ook sterk om het lijden aan te kunnen. Wij zullen ook niet boven mate (boven wat we aankunnen) beproeft worden, belooft de Heere.

Dan komen we op het terrein van de ongelovigen ook de meest vreselijke lijdenswegen tegen. Ook zij zijn schepselen van de Heere God, toch? Ook zij worden beoordeeld naar hun werken in het eindgericht voor Gods grote witte troon en mogen, als zij in het boek der levenden staan, door naar de volkeren welke zalig worden op de nieuwe aarde.
Kijk, nu ga ik iets ondeugends zeggen: dat het helemaal dus niet zeker is dat alle ongelovigen in het helse vuur belanden; dat verzwakt wel de 'hel en verdoemenis' prediking in de zwaere kerken, weshalve je dat bij ons ook nooit erkend zal horen worden.

De geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus, zoals de Heere Jezus die Zelf vertelde, ondersteunt deze gedachte helemaal!
Daar zal voor die slachtoffers toch ook wel Gods kracht en bijstand voor nodig zijn om zo'n moeilijk leven door te komen?

(daarom is rijk en geslaagd zijn m.i. ook zo'n grote verantwoording hoe daar mee om te gaan, naar de grote Schepper toe, i.v.m. het grote eindoordeel en dus de eindbestemming.)

Terug naar “[Religie] - Open forum”