Dwaling hypercalvinisme.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Dwaling hypercalvinisme.

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2014 17:07

benefietdiner schreef:Ik zal niet ontkennen dat sola scriptura een doctrine is. Het is ontstaan tijdens het protestantisme tegenover de rooms-katholieke Kerk en benadrukten de reformatie het gezag en de autoriteit van de Bijbel alleen.

Dat lijkt me juist. Ik zie echter niet in waarom christenen de bijbel alleen zouden moeten nemen. En in de praktijk van alle dag blijkt ook wel dat dat een onhaalbare theorie is.
De RKK hebben namelijk ook de tradities op gelijke hoogte als de Bijbel. met andere woorden zij schrijven er zelf Bijbel boeken bij.

De bijbel is traditie. De katholieke Kerk schrijft er geen bijbelboeken bij.
Voor Bijbelse onderbouwing verwijs ik graag naar Wikipedia daar staan er 15. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura

Het sola scriptura is een stukje buiten bijbelse traditie, daar is geen sluitende bijbelse onderbouwing voor. Niet in de laatste plaats omdat je dan een gigantisch probleem krijgt met het bepalen wat er dan wel en niet in de bijbel moet komen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 jul 2014 17:23

rotterdam schreef:Dank voor je antwoord, heb je deze 15 Bijbelteksten zelf gelezen ? Leg mij eens uit waarom b.v.

Want God, de HEERE, is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en eer geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen, die in oprechtheid wandelen. (Psalm 84:12) en (2 Timotheüs 3:14-17)
En Hij ziende hun geloof, zeide tot hem: Mens, uw zonden zijn u vergeven. (Lucas 5:20),

waarom zouden dit onderbouwingen zijn voor "sola scriptura" ?
Je moet Psalm 84 als een gedicht of Poëzie lezen dan krijgt het scheppende kracht. Het gaat in dit gedicht over de klankmogelijkheid en prikkelende ontvankelijkheid en opmerkzaamheid van de lezer die door de Schrift ontwaakt.

In 2 Timotheüs 3:14-17 staat het duidelijk in dat het de schrift, de Bijbel alleen is die je wijs kunnen maken tot rechtvaardigheid.

Lucas 5:20 daarin spreek Christus, die de Schriften aan het uitleggen een gelovige zalig die ook lichamelijk genas.

Wat ik hier stelt is geen dogma :D
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 13 jul 2014 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2014 17:30

benefietdiner schreef:In 2 Timotheüs 3:14-17 staat het duidelijk in dat het de schrift, de Bijbel alleen is die je wijs kunnen maken tot rechtvaardigheid.

14 Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren 15 en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat je wordt gered door het geloof in Christus Jezus. 16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Het geeft aan dat de heilige geschriften belangrijk zijn, niet dat ze de enige bron mogen zijn. Daarnaast kan de tekst enkel slaan op het OT daar het NT bij het schrijven van deze tekst nog lang en breed niet bestond, niet was samengesteld.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 jul 2014 17:45

Faramir schreef:14 Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren 15 en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat je wordt gered door het geloof in Christus Jezus. 16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Het geeft aan dat de heilige geschriften belangrijk zijn, niet dat ze de enige bron mogen zijn.
vers 14 geeft dit wel in mijn beleving aan: 'Maar jij, blijf bij alles'
Faramir schreef:Daarnaast kan de tekst enkel slaan op het OT daar het NT bij het schrijven van deze tekst nog lang en breed niet bestond, niet was samengesteld.
dat klopt de Bijbel bestond nog niet in de huidige vorm.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2014 17:53

Blijf bij alles wat je geleerd hebt. Nergens staat dat dit 'alles' zich beperkt tot het OT. Het OT wordt er uitgelicht om de belangrijkheid daarvan aan te geven.

Maar indien jij denkt dat het op het OT slaat, wat niet anders kan, en dat het sola scriptura aangeeft, wat doe je dan met het NT? Dat maakt immers geen deel uit van de schrift zoals dat hier aangegeven wordt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2014 18:19

benefietdiner schreef:Je moet Psalm 84 als een gedicht of Poëzie lezen dan krijgt het scheppende kracht. Het gaat in dit gedicht over de klankmogelijkheid en prikkelende ontvankelijkheid en opmerkzaamheid van de lezer die door de Schrift ontwaakt.

De Schrift zonder uitleg ? (d.w.z. zonder persoonlijke inkleuring van de uitlegger ?)

In 2 Timotheüs 3:14-17 staat het duidelijk in dat het de schrift, de Bijbel alleen is die je wijs kunnen maken tot rechtvaardigheid.

Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren - hier staat juist het tegenovergestelde - blijf bij wat je geleerd is - dat is toch ook mondelinge overdracht ?

Lucas 5:20 daarin spreek Christus, die de Schriften aan het uitleggen een gelovige zalig die ook lichamelijk genas.

Er staat "Toen hij hun geloof zag, zei hij tegen hem: ‘Uw zonden zijn u vergeven."
Sorry, dit begrijp ik niet - waarom is dit Sola Scriptura" ?

Wat ik hier stelt is geen dogma :D

Tenslotte ; Christus gaf de opdracht om te prediken, nergens lezen wij, dat Hij schrijven bevolen heeft. Slechts vijf van de apostelen en enige leerlingen van de apostelen hebben dan ook de H. Schrift geschreven en zij bedoelden niet alles volledig op te tekenen.

En, Benefierdiner, laten we eerlijk zijn, zeker in Refokringen, welk gezag wordt toegekend aan b.v. de kanttekeningen ?
Heb je wel eens geprobeerd in bepaalde kringen de woorden van Ds. Kersten, Ds. Malan of Ds. Schilder in twijfel te trekken ? Niet doen is mijn oprechte advies, pek en veren zal je deel worden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 10:52

Bambi schreef:Ja, gek hè, maar misschien is het je ontgaan, maar de apostelen hadden als taak, om de laatste Bijbelboeken te schrijven.
En niet de oudvaders en kerkvaders en dominees.
Die hadden als taak om de mens uit die Bijbelboeken het Woord te vertellen en niet om er nog wat Bijbelboeken bij te schrijven.
En al helemaal niet om er nog wat regels bij te verzinnen.
Misschien vind je het gek, maar ik vind wat je hierboven schrijft nogal een vreemde insteek. Op de eerste Pinksterdag is immers de profetie van Joël in vervulling gegaan, zoals Petrus leert, ´´Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees..´´ en: ´´zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten.´´ De Heere heeft de Heilige Geest uitgestort op álle vlees. Op zonen en op dochters, op ouden en jongen, op dienaren en dienaressen. Veelvuldig en overvloedig. En inderdaad, allen in verschillende maat en op verschillende wijze (1 Kor. 7:7), maar wel: allen dezelfde Geest. Veelvuldig en overvloedig! Het is door de leiding van deze Geest, dat de apostelen gedreven werden om de wijsheid Gods aan het papier toe te vertrouwen. Het is door de leiding van deze Geest, dat deze geschriften -de laatste Bijbelboeken- gedurende een lange tijd van vervolging en verdrukking wonderlijk bewaard zijn bleven. Het is door de leiding van deze Geest, dat later de kerkvaders innerlijk overtuigt werden van de authenticiteit van deze geschriften, en hun universele waarde voor de Kerk van alle eeuwen. Het is Diezelfde Pinkstergeest, Die vanaf de eerste eeuw af tot op de dag van vandaag gelovigen voedt, onderwijst en inspireert door de woorden die Hij zolang geleden heeft doen optekenen. Het is óók deze Geest, Die door Zijn ononderbroken, eeuwige aanwezigheid (Joh. 14:16) soms gelovigen ertoe aanzet om deze op papier te zetten, tot lering en onderwijzing van de Kerk van Jezus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 10:56

Jvslooten schreef: De Heere heeft de Heilige Geest uitgestort op álle vlees. Op zonen en op dochters, op ouden en jongen, op dienaren en dienaressen. .

Maar vooralsnog was dat op alle joodse mensen, alle (soort) joodse vlees, de heidenen waren pas aan de beurt vanaf Hand 28:28.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 11:00

mealybug schreef:Maar vooralsnog was dat op alle joodse mensen, alle (soort) joodse vlees, de heidenen waren pas aan de beurt vanaf Hand 28:28.
Dan lees jij overal waar ´Pinkster(en)´ staat ´Hand 28:28´. Wat je wil. :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 11:19

Jvslooten schreef:Dan lees jij overal waar ´Pinkster(en)´ staat ´Hand 28:28´. Wat je wil. :wink:

Nee, ZIJN wil.

''En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.''

Lucas 24:47

Die volgorde was erg belangrijk

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jul 2014 07:05

mealybug schreef:Maar vooralsnog was dat op alle joodse mensen, alle (soort) joodse vlees, de heidenen waren pas aan de beurt vanaf Hand 28:28.
Het gaat hier over hypercalvinisme, niet hyperdispensationalisme.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 jul 2014 07:27

elbert schreef:Het gaat hier over hypercalvinisme, niet hyperdispensationalisme.
Nee, die heten ultra-dispensationalisten. :D viewtopic.php?t=14588
Ik constateer dat benefietdiner en als ik mij niet vergist mealybug wel in die groepering passen. Misschien zonder het voorzetsel hyper of ultra.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 15 jul 2014 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jul 2014 07:36

benefietdiner schreef:Nee, die heten ultra-dispensationalisten. :D viewtopic.php?t=14588
Dat is hetzelfde (beide termen komen voor): http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperdispensationalism
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”