Hoe mooi zou het zijn....

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Xenius
Verkenner
Verkenner

Hoe mooi zou het zijn....

Berichtdoor Xenius » 03 jul 2014 01:15

als wij allen tot één kerk zouden kunnen komen!

Waarom eigenlijk niet?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe mooi zou het zijn....

Berichtdoor Boaz » 03 jul 2014 07:21

Xenius schreef:als wij allen tot één kerk zouden kunnen komen!

Waarom eigenlijk niet?

Ik denk niet dat een Indiaan zich thuis zou voelen in een kerk waar met een orgel op hele noten wordt gezongen, en andersom zou een kerklid van zo'n kerk zich niet thuis voelen in een kleurrijke, vrolijke Afrikaanse kerk waar op trommels wordt gespeeld en in de handen geklapt..

Zo lang ze elkaar maar erkennen als broeders, en helaas scheelt dat er nogal eens aan.. want ik lees /hoor nogal eens dat er wordt gewaarschuwd voor andere kerken. Dat vind ik nogal treurig, en niet het feit dat er veel verschillende denominaties zijn.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2014 07:56

Waarom eigenlijk niet?
Alle kerken die belijden dat Christus dé Jezus is zijn één.
Daarin zit onderling nog wel verschil en zelfs grote verschillen maar dat is niet zo erg als het voor doet.
Die verschillen moet over gediscussieerd worden (daarom vind ik refoweb mooi) dan komen ze duidelijk in beeld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jul 2014 09:21

Waarom eigenlijk niet?

Dat zou heel mooi zijn. Ik ben dan ook blij om bij een kerk te horen die zich actief inzet voor de oecumene en tracht gelovigen dichter bij elkaar te brengen.

Helaas zijn er in de loop der tijd veel verschillen gegroeid waarvan sommigen op dit moment onoverkomelijk lijken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jul 2014 12:37

Dat is onmogelijk, omdat vanaf het begin mensen het nooit volledig met elkaar eens kunnen worden.
Mensen verschillen nu eenmaal, in karakter, de manier waarop ze in het leven staan, zijn ze vooruitstrevend of juist behoudend?
Als je stelt dat er één kerk moet komen, doet mij dat denken aan een schrikbewind.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 03 jul 2014 12:58

De kern van het probleem zit erin dat mensen elkaar niet een andere denkwijze gunnen. Ik denk bijvoorbeeld heel anders over de zondag dan mijn ouders, dat is bron van veel discussie. Nu valt de onenigheid hierover nog mee, maar in de laatste jaren zijn velen uit onze gemeente vertrokken (al dan niet met enig aandringen) die niet lijn waren met de tradities van de Hervormde Kerk (thans PKN). Gevolg is dat er een eenheidsworst ontstaat die tot lauwheid werkt en dat er mensen op bepaalde posities komen waardoor zij 'macht' hebben.

In de Bijbelkring, waar tot voor kort deel aan had, heeft de student Theologie meer zeggenschap met enkele woorden, dan met de vele argumenten die ik (blijkbaar een simpele ziel) aandraag.

Eenheid in de kerk wordt beleden met de prachtige woorden van Paulus over het Lichaam van Christus. Maar in het gedoe van de mensen wordt dat beeld overgeschilderd door eigen inzichten.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jul 2014 12:00

Hartelijk dank voor het opschonen van het topic.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 jul 2014 12:04

Waarom eigenlijk niet?

Nou omdat jij zelf in een topic al aangeeft niks met de gemeente wil te maken hebben waar je zelf toe behoord ....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2014 12:09

Speedy schreef:
Nou omdat jij zelf in een topic al aangeeft niks met de gemeente wil te maken hebben waar je zelf toe behoord ....

Er zijn hier nog meer forummers die zich niet wensen aan te sluiten bij een kerkelijke gemeente.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jul 2014 12:17

@Xenius

Mooie vraag. Het getuigd voor mij wat er in je hart leeft, en dat je vrede wil. Dat is voor mij wel duidelijk ;)

Toen de gemeente ontstonden, waren dat jonge gelovigen die gingen groeien. Als eenheid, en je ziet ook dat Paulus er op aandringt dat de gemeente Heilig is, en schoon is. En als er een broeder of zuster, die Gods geboden in het openbaar negeren, zoals de man die hoererij had met de vrouw van zijn vader, word dat duidelijk aan de kaak gesteld.. Paulus zegd.. Die hem uit uw midden weg...

Dat was toen, maar als je nu een kerk ziet, bestaat die uit kerkgangers, en de verhouding van wel en niet gelovigen, is heel anders naar mijn mening. Triest genoeg... Ik heb het over de daadwerkelijke Kinderen van God, die procentueel ,nu naar mijn weten in sommige kerken totaal niet de overhand hebben. Sterker, ze lijken soms door anderen in een hoek gedrukt...

Ik veroordeel niks, maar ik benoem dit wel.

Even aangenomen, dat dit de waarheid is... Hoe is het dan mogelijk, om verschillende kerken samen te voegen, als er procentueel meer riligeuzen zijn, dan Kinderen van God?

Het botst, strook niet, en het klikt niet met elkaar...Hoe dan samen een nieuwe kerk, en gemeente vormen?

Even iets anders... Er zijn ook een heleboel mensen, die allemaal keihard vasthouden aan hun idee, of visie, omdat het in hun straatje past.. Als je met een waarheid aankomt die boven hun idee staat, en het misschien door de woorden ook beoordeeld word, dan worden ze kwaad..Hoe staat het er ook alweer? Dat zij leraars naar hun eigen begeerten zullen zoeken, OMDAT ze het gezonde onderwijs niet meer kunnen verdragen?

Het woord scheid toch merg, en been van elkaar? Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar ik heb het meegemaakt dat ik las in de Bijbel, en dat de tekst die ik las mijn hart oordeelde, en daardoor ging ik zonden belijden.

Ter info... Satan zal alles op alles zetten, om een kleine gemeente, die ALLEEN uit kinderen van God bestaat, te verwoesten. Want de kracht in het eensgezind bidden, door Gods Geest is een ramp voor de duivel.. Echt een ramp...

En nu het laatste...

In alle gemeenten waar ik ben geweest, heb ik Kinderen van God ontmoet. Het Lichaam van Christus, is de gemeente. Die gemeente die uit Zijn Kinderen bestaat. En de kinderen van God, zijn overal naar wat ik weet, en heb meegemaakt... Alleen soms triest genoeg, waren ze in de minderheid naar wat ik weet.

Hartelijke groet!
Laatst gewijzigd door xsidd op 08 jul 2014 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jul 2014 20:11

Waarom eigenlijk niet?

Omdat we niet eenduidend afhankelijk van God zijn.
En niet naar de dingen kijken die van boven zijn maar onze eigen gedachten volgen of gedachten van allerlei beweringen buiten Gods Woord.
Als iedereen zich laat leiden door de Heilige Geest kan het niet anders dat er één kerk ontstaat.
Verdeeldheid, want dat is het, wordt door satan teweeggebracht en we geven hem grond om zich te manifesteren, we kunnen hem verslaan in de naam van Jezus Christus, anders niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 06 jul 2014 13:59

Waarom eigenlijk niet?

Dat is een mooie gedachten. Dat is volmaakt! En daarom zie ik dit pas in de hemel in vervulling gaan.

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 06 jul 2014 19:02

We houden dus liever vast aan ons eigen gelijk?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 jul 2014 19:05

Xenius schreef:We houden dus liever vast aan ons eigen gelijk?

Eigenlijk 95% het gelijk van onze ouders, die ons ons ''geloof'' hebben bijgebracht.
(Tenzij je de moed hebt/had om jezelf te resetten in alle eerlijkheid, dan wordt dat percentage lager)

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 06 jul 2014 19:30

Xenius schreef:We houden dus liever vast aan ons eigen gelijk?

Ja, totdat de volmaaktheid geopenbaard word en iedereen inziet dat zijn interpretatie van heel de schrift niet volmaakt was.

Terug naar “[Religie] - Open forum”