Oudste verhaal over Adam en Eva ontdekt

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Oudste verhaal over Adam en Eva ontdekt

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2014 10:41

André-J30 schreef:De Torah (je weet wel, de Pentateuch, de vijf boeken van Mozes) is door God aan Mozes gegeven op de berg Sinaï. Net na de uittocht uit Egypte. Zo'n 2500 jaar na de schepping. God heeft Mozes geopenbaard hoe het is gegaan. En God laat zich niet beïnvloeden door andere culturen.

Ik wist niet dat Bol.com of Amazon toen al aan bezorging deed :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 04 jul 2014 11:49

mohamed schreef:Verder maakt het mij niet uit dat er oudere verhalen zijn waar het scheppingsverhaal op lijkt, so what, moet ik nu van mijn geloof vallen? :)

Natuurlijk niet, alleen als je geloof afhangt van de letterlijke waarheid van elk Bijbelverhaal dan is het natuurlijk wel een uitdaging>

Men kan er dan voorkiezen om dit gewoon te negeren en aan z'n eigen letterlijk geloof vast te houden maar volgens mij is dat gewoon een vorm van ](*,)
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 04 jul 2014 14:12

André-J30 schreef:Zo'n 2500 jaar na de schepping. God heeft Mozes geopenbaard hoe het is gegaan. En God laat zich niet beïnvloeden door andere culturen.
Dat maakt de Bijbel tot een uniek boek.
mohamed schreef:Het scheppingsverhaal is gebaseerd op een mythe dat is bewezen en ik geloof dat Mozes dit van harte beaamd zou hebben desgevraagd. Wees niet bang voor de waarheid, want wie de waarheid vreest is in de leugen.
Bewezen :?: :?: :?:

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 04 jul 2014 14:14

janneke7337 schreef:Hoe kom je daarbij dan André-J30?
Heb je er enige onderbouwing voor?

De overlevering van de Joden misschien. Dat is het volk dat die Torah tenslotte heeft gekregen. In de Talmoed getuigen ze daarvan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jul 2014 23:32

mohamed schreef:Verder maakt het mij niet uit dat er oudere verhalen zijn waar het scheppingsverhaal op lijkt, so what, moet ik nu van mijn geloof vallen? :)

mannetje1977 schreef:Natuurlijk niet, alleen als je geloof afhangt van de letterlijke waarheid van elk Bijbelverhaal dan is het natuurlijk wel een uitdaging>

Men kan er dan voorkiezen om dit gewoon te negeren en aan z'n eigen letterlijk geloof vast te houden maar volgens mij is dat gewoon een vorm van ](*,)

Vind ik ook, veel mensen realiseren zich niet dat het scheppingsverhaal duizenden jaren later pas op schrift is gesteld. De verteller was er zelf niet bij, noch diens vader en zelfs zijn opa niet. Het feit dat er meerdere versies van het scheppingsverhaal zijn maakt het in mijn beleving alleen maar betrouwbaarder.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 jul 2014 23:47

mohamed schreef:Vind ik ook, veel mensen realiseren zich niet dat het scheppingsverhaal duizenden jaren later pas op schrift is gesteld. De verteller was er zelf niet bij, noch diens vader en zelfs zijn opa niet. Het feit dat er meerdere versies van het scheppingsverhaal zijn maakt het in mijn beleving alleen maar betrouwbaarder.

Ja dat vind ik juist een bevestiging dat het klopt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jul 2014 23:53

Ja, als er totaal niks van het scheppingsverhaal bekend was bij andere volken zou ik me pas zorgen maken. Wetenschappers bevestigen het tegendeel, zelfs indianen hadden hun variant naar verluid. Op deze momenten ben ik geneigd te denken dat de wetenschap in dienst van het geloof staat. :clown:

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 07 jul 2014 13:49

Waar was u toen Ik de aarde grondvestte? - Job 38:4
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”