André-J30 schreef:Wat is de / een (!) "antichrist"? Ik lees (vanuit andere boeken) in eerste instantie twee mogelijkheden:
1) iemand die zich keert tegen Jezus als Verlosser / Messias / Christus
2) iemand die zich voordoet als "tegenchristus" (de "tegen kandidaat", dat híj de verlosser / messias / christus zou zijn)
Je kunt beter gewoon de bijbel lezen: De atichrist is iemand die niet gelooft dat Jezus in een lichaam (het vlees) is verschenen.
Het lijkt mij wel duidelijk dat de Pausen toen en de Paus nu nooit hebben ontkend dat Jezus de Messias is. Logisch, lijkt mij, want daarop was hun positie gebaseerd.
Ook is naar mijn mening niet hard te maken dat een Paus zich ooit heeft aangematigd dat hij de Messias zou zijn.
Dat de Roomse Kerk (!) in hun leer "discutabele" leerstellingen heeft staan, staat voor mensen uit de reformatie buiten kijf.
Maar:
"Phil. 1:18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."
Zet deze uitspraak van Paulus niet aan tot nadenken en terughoudendheid in oordelen?
En:
In het artikel in het RD staat: "... waarin de paus de plaatsvervanger van Christus is, de schatbewaarder van de genade is en dat mensen dus alleen daar het heil kunnen krijgen."
Bron?
Paus Fransiscus zegt in een toespraak:
Gods genade kan niet gecontroleerd worden
Paus Franciscus riep de leden van de Vernieuwing op "erop te letten de vrijheid niet te verliezen die de Heilige Geest ons gegeven heeft". Hij waarschuwde tegen de gevaren die de beweging bedreigen: het gevaar van een “overdreven organisatie”, het gevaar “Gods genade te willen controleren” door te beslissen wie de doop in de Geest kan ontvangen en wie niet.
“U deelt Gods genade uit, u heeft ze niet onder controle.”
Bron: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&nws=2577
Toch duidelijk iets anders dan in het RD geschreven wordt?
Wat opvalt is dat iedereen de antichrist ziet als de groep, of mens waar ze tegen zijn. De afgelopen 2000 jaar heeft geleerd dat er voortdurend mensen tegen een groep zijn, of een persoon en dat die dan aangemerkt wordt als antichrist. zo gaat dat al vele eeuwen.