Zelfmoord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zelfmoord

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 12:28

Spreeuw schreef:
De doodstraf zie ik niet als moord, maar als een rechtvaardig oordeel op een vreselijke daad.

Het is alleen niet de wijze waarop de Bijbel beschrijft dat wij oordelen over onszelf.
Integendeel.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Spreeuw » 16 jun 2014 12:34

mealybug schreef:Het is alleen niet de wijze waarop de Bijbel beschrijft dat wij oordelen over onszelf.
Integendeel.


Dat is toch heel wat anders? Overigens is de Bijbel voor de doodstraf.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zelfmoord

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 12:44

Spreeuw schreef:
Dat is toch heel wat anders? Overigens is de Bijbel voor de doodstraf.


Ook daar is een topic over 8)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Spreeuw » 16 jun 2014 13:17

mealybug schreef: Ook daar is een topic over 8)


Dit topic gaat over zelfmoord, niet over de doodstraf.
Overigens begrijp ik nog steeds niet wat jij schreef.

Het is alleen niet de wijze waarop de Bijbel beschrijft dat wij oordelen over onszelf.
Integendeel.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Wim2600 » 16 jun 2014 13:19

Spreeuw schreef:De doodstraf zie ik niet als moord, maar als een rechtvaardig oordeel op een vreselijke daad.


En ik zie de doodstraf als een laffe vergelding van de ene moord door het plegen van een andere.

Misschien een beetje off-topic, maar toch in dezelfde sfeer en daarom stel ik de vraag hier: hoe slaag jij als christen erin de doodstraf te rijmen met het gebod "gij zult niet doodslaan"?

Ik heb als atheïst geen enkele moeite om me 100% akkoord te verklaren met dat gebod uit de bijbel, en ik wijs de doodstraf dan ook radicaal af als een verwerpelijke daad die in wezen even misdadig is als de daad die deze straf uitlokt.

Vandaar dat ik wel eens van een christen (en in dit geval dus van jou, Spreeuw) zou willen horen hoe jij komt tot een uitbreiding van dit gebod tot "gij zult niet doodslaan tenzij x en y en z vervuld zijn" (waarbij x en y en z dan de voorwaarden zijn die de wetgever voorziet voor het uitspreken van de doodstraf).

Ik vind zo'n pro-doodstraf houding des te gekker als je ziet hoe vurig veel christenen tekeer gaan tegen abortus en euthanasie: aan het prille begin van je leven, ook al ben je nog maar een paar lichaamscellen groot, moet je ab-so-luut in leven gehouden worden, en aan het einde van je leven ook, zelfs al lig je als een plantje weg te sterven... maar in de periode daartussen kunnen we ons wel een paar situaties inbeelden waarin we vinden dat je als straf legitiem van kant gemaakt mag worden. ](*,)

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Zelfmoord

Berichtdoor toppie » 16 jun 2014 14:35

Abortus of euthanasie is niet te vergelijken met de doodstraf. Iemand die een moord gepleegd heeft, heeft het recht in handen genomen om iemand anders te doden. Bijbels gezien moet de doodslager zelf ook gedood worden. God heeft zelf vrijsteden aangesteld, om als mensen iemand per ongeluk hadden gedood, deze naar een van de vrijsteden kon vluchten.

Ik wil je nog wel eens horen als iemand een van jouw dierbaren heeft vermoord, hoe je er dan in staat. Ik heb van nabij ervaren dat er dan diep in je eigen hart ook zo een onnoemelijke haat schuilt, dat je de Heere als een waterstroom moet aanroepen om dan kalm te blijven en het heft niet in eigen hand te willen nemen.

Faramir

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Faramir » 16 jun 2014 14:40

Ik denk dat ik het ontzettend vervelend zou vinden als iemand uit mijn kennissenkring gedood wordt. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan voor de doodstraf ben. Het oog om oog principe komt op mij barbaars en van vervlogen tijden over. Dat zal niet veranderen als ik er zelf bij betrokken raak.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Zelfmoord

Berichtdoor pannenkoek » 16 jun 2014 14:44

Zelfmoord strafbaar???

NEE!!!

Zelfmoord is een schreeuw om hulp! Dat ga je niet straffen!
Maar juist hulp bieden!

Van zeer nabij er mee te maken gehad. Alleen gedachten en het uitspreken ervan. Gelukkig nooit gepoogd. Al scheelde het niet veel.
Wens het niemand toe!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Zelfmoord

Berichtdoor toppie » 16 jun 2014 14:55

Helemaal mee eens Pannenkoek!

Maar hier wordt geredeneerd over de doodstraf, dat het barbaars is, oog om oog, een vergelding dus. Maak de stap nu eens terug, wat maakt het dat iemand het heft in handen neemt om de ander te vermoorden? Dat mag dus wel? Lees de Bijbel eens goed! Moet je eens kijken bij die "wilde" volken, heeft iemand gestolen? Hand er af! Hoeveel minder wordt er daar gejat van anderen. Heeft iemand overspel gedaan, 60 zweepslagen. Gebeurt absoluut niet zachtzinnig! Iemand heeft anderen vermoord? Dan volgt de doodstraf. Juist het te soft straffen maakt dat dieven, moordenaars, enz. ongebreideld hun gang durven gaan. Ach een paar jaartjes zitten en ze gaan gewoon weer verder met het leven, terwijl de familie van het slachtoffer levenslang hebben.

Faramir

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Faramir » 16 jun 2014 15:01

toppie schreef:Maar hier wordt geredeneerd over de doodstraf, dat het barbaars is, oog om oog, een vergelding dus. Maak de stap nu eens terug, wat maakt het dat iemand het heft in handen neemt om de ander te vermoorden? Dat mag dus wel?

Die redenatie volg ik niet. Er zegt hier namelijk helemaal niemand dat moord mag.
Men wijst de doodstraf af evengoed als men moord afwijst.
Lees de Bijbel eens goed! Moet je eens kijken bij die "wilde" volken, heeft iemand gestolen? Hand er af! Hoeveel minder wordt er daar gejat van anderen. Heeft iemand overspel gedaan, 60 zweepslagen. Gebeurt absoluut niet zachtzinnig! Iemand heeft anderen vermoord? Dan volgt de doodstraf. Juist het te soft straffen maakt dat dieven, moordenaars, enz. ongebreideld hun gang durven gaan. Ach een paar jaartjes zitten en ze gaan gewoon weer verder met het leven, terwijl de familie van het slachtoffer levenslang hebben.

Je maakt het nog leuker, buiten een barbaarse straf als de doodstraf wil je ook nog lijfstraffen invoeren. Een soort van 'christelijke' sharia. Christelijk maar even tussen haakjes aangezien ik het als christen zou verafschuwen als wij zo ver terug in de tijd gaan. En ik denk dat de meeste christenen het wel met mij eens zullen zijn wat dat betreft.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Wim2600 » 16 jun 2014 15:24

toppie schreef:Abortus of euthanasie is niet te vergelijken met de doodstraf. Iemand die een moord gepleegd heeft, heeft het recht in handen genomen om iemand anders te doden. Bijbels gezien moet de doodslager zelf ook gedood worden. God heeft zelf vrijsteden aangesteld, om als mensen iemand per ongeluk hadden gedood, deze naar een van de vrijsteden kon vluchten.


Okee, dus het gebod "Gij zult niet doodslaan" geldt dus niet voor iedereen, want het recht in eigen handen nemen om een moordenaar op zijn beurt dood te slaan is dus vanuit bijbels oogpunt perfect legitiem en niet in strijd met het voormelde gebod?

Ik blijf het - zeker in vergelijking met de standpunten over abortus en euthanasie, die jij voor het gemak van tafel veegt - een ongerijmdheid vinden van gigantische proporties hoor... tenslotte komt het er bij de doodstraf op neer dat mensen actief ingrijpen om het leven van een ander mens te beëindigen, terwijl ik in de abortus- en euthanasiediscussies uit christelijke hoek vaak hoor beweren dat God de ENIGE is die mag beslissen over leven en dood, en dat de mens absoluut niet mag ingrijpen in dat proces.

De moordenaar die jij zonder wroeging een kopje kleiner zou laten maken, ontneem je daarmee de kans om in een later stadium alsnog tot bekering te komen... is dat dan vanuit christelijk oogpunt geen enorme zonde?

toppie schreef:Ik wil je nog wel eens horen als iemand een van jouw dierbaren heeft vermoord, hoe je er dan in staat. Ik heb van nabij ervaren dat er dan diep in je eigen hart ook zo een onnoemelijke haat schuilt, dat je de Heere als een waterstroom moet aanroepen om dan kalm te blijven en het heft niet in eigen hand te willen nemen.


Ik ben niet van het oog om oog, tand om tand principe... ik ben principieel tegen de doodstraf, dat wil zeggen dat ik mijn principes niet opzij schuif als het issue plots akelig dichtbij zou komen.

visje36

Re: Zelfmoord

Berichtdoor visje36 » 16 jun 2014 16:19

Maar dan heb je ook nog het zogenaamde familie drama, dat is eigenlijk net zo iets. Dat 1 van de 2 ouders knapt, zelfmoord pleegt en als 'extra' de kind(eren) mee neemt de dood in.

Hoe denk je daar dan over spreeuw ?.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1889
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Katlheen » 16 jun 2014 16:28

Doet me een beetje denken aan de USA:
Republikeinen zijn tegen abortus en euthanasie. Maar pro doodstraf.
Democraten zijn voor abortus en euthanasie. Maar tegen doodstraf.

Het kan verkeren. Ik ben tegen de doodstraf, maar als iemand mijn kind zou doodmaken, sta ik ook niet in voor de gevolgen....Maar is dat niet zo met heel veel dingen in het leven? We kunnen ergens een mening over hebben, totdat het ineens heel dichtbij komt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Boerin » 16 jun 2014 16:59

Wim2600 schreef:De moordenaar die jij zonder wroeging een kopje kleiner zou laten maken, ontneem je daarmee de kans om in een later stadium alsnog tot bekering te komen... is dat dan vanuit christelijk oogpunt geen enorme zonde?

Ja inderdaad, ik las laatst een stuk over Son of Sam, een seriemoordenaar die bekeerd is:
http://www.heaven4sure.com/MeandGodQues ... Story.aspx
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Riska

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Riska » 16 jun 2014 19:30

Wat ik erg vind is dat zelfdoding in dit topic overgegaan is in doodstraf.

Als iemand een moord pleegt ontneemt hij het leven van de ander.
Iemand die overgaat tot zelfdoding ontneemt zichzelf het leven.
Dat is totaal iets anders en neemt no groter en zwaarder verdriet met zich mee dan dat iemand door een ander vermoord is.
Omdat er schuldgevoelens zijn: had ik het niet kunnen voorkomen, ben ik tekortgeschoten, waarom heb ik het niet gezien - vragen die blijven.

Hoe iemand zelfdoding en doodstraf kan koppelen is mij een raadsel.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron