Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:@spreeuw: je houdt het wel lang vol, dat gedram over strafbaarstelling van zelfmoord. Dat is toch absurd? Hoe kun je postuum iemand straffen? En welke straf dan? Houd je liever bezig met het waarom. Hoe kon het zover komen. Waarom konden de naasten dit niet verhinderen of een invloed uitoefenen die de zelfdodingsplannen weer doen vervagen. Dat tekortschieten van de naaste moet overigens ook niet strafbaar zijn, natuurlijk. Ik snap niet, waar je heen wil met dit topic. Van een paar andere snap ik het ook niet zo goed.
Spreeuw schreef:Moord is toch ook strafbaar? Zeer terecht trouwens. Is zelfmoord geen moord? Ik zie het verschil niet.
Dat je je beter bezig kunt houden met het waarom, kan ik wel in meegaan. Maar wat zou een manier kunnen zijn om het aantal zelfdodingen fors te verminderen? Er zijn nog altijd schrikbarend veel mensen die zelfmoord plegen, met veel leed van de nabestaanden tot gevolg.
Spreeuw schreef:Moord is toch ook strafbaar? Zeer terecht trouwens. Is zelfmoord geen moord? Ik zie het verschil niet.
Dat je je beter bezig kunt houden met het waarom, kan ik wel in meegaan. Maar wat zou een manier kunnen zijn om het aantal zelfdodingen fors te verminderen? Er zijn nog altijd schrikbarend veel mensen die zelfmoord plegen, met veel leed van de nabestaanden tot gevolg.
mealybug schreef:De persoon die zelfmoord pleegt zal uiteindelijk in de hel verblijven omdat hij de verlossing door middel van Christus heeft afgewezen, niet omdat hij zelfmoord pleegde. De Bijbel noemt vier specifieke mensen die zelfmoord pleegden: Saul (1 Samuël 31:4), Achitofel (2 Samuël 17:23), Zimri (1 Koningen 16:18), en Judas (Matteüs 27:5). Elk van hen was een slecht, kwaadaardig en zondig persoon. De Bijbel beschouwt zelfmoord hetzelfde als moord - dat is wat het is: zelf-moord. God is degene die beslist wanneer en hoe een persoon zal sterven. Om die macht in je eigen handen te nemen is volgens de Bijbel een vervloeking van God.
Bron; Gotquestions.
mealybug schreef:De persoon die zelfmoord pleegt zal uiteindelijk in de hel verblijven omdat hij de verlossing door middel van Christus heeft afgewezen, niet omdat hij zelfmoord pleegde. De Bijbel noemt vier specifieke mensen die zelfmoord pleegden: Saul (1 Samuël 31:4), Achitofel (2 Samuël 17:23), Zimri (1 Koningen 16:18), en Judas (Matteüs 27:5). Elk van hen was een slecht, kwaadaardig en zondig persoon. De Bijbel beschouwt zelfmoord hetzelfde als moord - dat is wat het is: zelf-moord. God is degene die beslist wanneer en hoe een persoon zal sterven. Om die macht in je eigen handen te nemen is volgens de Bijbel een vervloeking van God.
Bron; Gotquestions.
Katlheen schreef:@ Spreeuw: Waar komt deze hang naar het strafbaar stellen toch vandaan? Alsof je mensen helpt die een probleem hebben met het strafbaarstellen van...Diegene die zelfmoord pleegt breng je echt niet op andere gedachten hoor. En hoe wil je een lijk gaan berechten?
En waarmee wil je iemand straffen die een zelfmoordpoging heeft ondernomen, met de doodstraf wellicht (iets in mij zegt me namelijk dat jij daar een heel groot voorstander van bent)?
En ja, dan moet je rookwaar niet meer verkopen, en roken strafbaar stellen. En met strafbaar ook echt straf als in de gevangenis. En geen boete want dan wordt het gewoon conform goed Nederlands gebruik een belastingmaatregel.
Bron; Gotquestions.
Tante Pollewop schreef:Tja, in de Bijbel had men over het algemeen nog niet zoveel kaas gegeten van de menselijke psyche.
Kapitein schreef:True. En als zelfmoord hetzelfde is als moord, en dat is het, kan zo'n persoon alsnog in de hemel komen. Denk o. a. eens aan de moordenaar bij het kruis. Elke zonde is voor God hetzelfde. Zelfmoord ook.
Faramir schreef:Dat elke zonde hetzelfde zou zijn lijkt mij behoorlijk afbreuk doen aan Gods rechtvaardigheid. Je zegt dan dat het stelen van een snoepje uit de snoeppot van je moeder een even zware zonde (en dus even zwaar bestraft zal worden) als (laten we een ander uiterste nemen) genocide. Of leuker, een zonde tegen de Heilige Geest.
De moordenaar aan het kruis was in een vrij unieke positie. Laten we ons geen illusies maken dat die positie vrij vaak voorkomt. Toch denk ik dat wij niet te snel moeten oordelen of de persoon die omgekomen is door zelfmoord in hemel of hel komt. Uiteindelijk kan er heel veel meewegen, in hoeverre is iemand die geestelijk ontzettend ziek is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden?
Faramir schreef:Dat elke zonde hetzelfde zou zijn lijkt mij behoorlijk afbreuk doen aan Gods rechtvaardigheid. Je zegt dan dat het stelen van een snoepje uit de snoeppot van je moeder een even zware zonde (en dus even zwaar bestraft zal worden) als (laten we een ander uiterste nemen) genocide. Of leuker, een zonde tegen de Heilige Geest.
Faramir schreef:De moordenaar aan het kruis was in een vrij unieke positie. Laten we ons geen illusies maken dat die positie vrij vaak voorkomt. Toch denk ik dat wij niet te snel moeten oordelen of de persoon die omgekomen is door zelfmoord in hemel of hel komt. Uiteindelijk kan er heel veel meewegen, in hoeverre is iemand die geestelijk ontzettend ziek is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden?
Spreeuw schreef:Ik ben een voorstander van de doodstraf, maar dan moet het wel heel zeker zijn dat degene die de doodstraf krijgt, daadwerkelijk een moord gepleegd heeft.
Wim2600 schreef: Kijk, dat kan er dus bij mij niet in: aan de ene kant wil je zelfmoord strafbaar maken vanuit de redenering dat iemand opzettelijk doden altijd sowieso fout is, ook als de dader zijn eigen slachtoffer is.
Aan de andere kant zie je er dan geen graten in om een moord te bestraffen met een andere moord. Want wat is de doodstraf immers anders dan opnieuw een moord, zij het met een wettelijk sausje?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten