Wel eens een Eucharistieviering bijgewoond?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Wel eens een Eucharistieviering bijgewoond?

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2014 18:53

benefietdiner schreef:Welke is de juiste.

Als je een juiste weergave wil van de katholieke leer lijkt me dat je het beste kan zoeken wat de katholieke Kerk er zelf over te zeggen heeft.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mei 2014 19:04

Faramir schreef:Als je een juiste weergave wil van de katholieke leer lijkt me dat je het beste kan zoeken wat de katholieke Kerk er zelf over te zeggen heeft.

Wikipedia: de eucharistie gedefinieerd als de gave, waarin Christus werkelijk lichamelijk aanwezig is.
Dat is volgens de refo's c.q. Heidelbergse Catechismus afgoderij.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2014 19:08

benefietdiner schreef:Wikipedia: de eucharistie gedefinieerd als de gave, waarin Christus werkelijk lichamelijk aanwezig is.
Dat is volgens de refo's c.q. Heidelbergse Catechismus afgoderij.

Wat afgoderij is volgens de HC is het herhalen van het offer. Het offer wordt echter niet herhaald maar tegenwoordiggesteld.

Verscheidene protestantse kerken hebben al wel toegegeven dat de HC op dit punt gewoon geen juiste weergave is van de katholieke leer. Maar geloof vooral wat je zelf wil, ondanks dat het een gigantische drogreden is.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mei 2014 19:15

Faramir schreef:Wat afgoderij is volgens de HC is het herhalen van het offer. Het offer wordt echter niet herhaald maar tegenwoordiggesteld.

Verscheidene protestantse kerken hebben al wel toegegeven dat de HC op dit punt gewoon geen juiste weergave is van de katholieke leer. Maar geloof vooral wat je zelf wil, ondanks dat het een gigantische drogreden is.

Mooi woord 'tegenwoordiggesteld'. Desniettegenstaande worden brood en wijn het Lichaam en Bloed van Christus?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2014 19:18

Lees je er zelf eerst maar eens over in: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =600&doc=1

En misschien kan je dan in de tussentijd gewoon de vraag van de topicstarter beantwoorden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mei 2014 19:42

Faramir schreef:Lees je er zelf eerst maar eens over in: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =600&doc=1

En misschien kan je dan in de tussentijd gewoon de vraag van de topicstarter beantwoorden.

Je kunt toch gewoon ‘ja’ antwoorden op mijn vraag.
Ik bevestigend ook ‘ja’ op jou en de topicstarter zijn vraag. De topicstarter heeft zijn vraag zo ruim gesteld dat er best over de Eucharistie gediscussieerd kan worden lijkt mij.
Ik begrijp dat er nog niets veranderd is in de katholieke kerk over de Eucharistie. Brood en wijn worden nog steeds het Lichaam en Bloed van Christus ondanks het ‘tegenwoordiggesteld’.
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 1&trgt=doc

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2014 20:25

benefietdiner schreef:Je kunt toch gewoon ‘ja’ antwoorden op mijn vraag.

Dat had ik kunnen doen, maar wat heb ik eraan aangezien je toch stelselmatig de verkeerde conclussie trekt zoals je hier onderaan wederom laat zien.
Ik bevestigend ook ‘ja’ op jou en de topicstarter zijn vraag. De topicstarter heeft zijn vraag zo ruim gesteld dat er best over de Eucharistie gediscussieerd kan worden lijkt mij.

Dat lijkt me niet, en zoveel valt er niet over de eucharistie te discuseieren.
Ik begrijp dat er nog niets veranderd is in de katholieke kerk over de Eucharistie.

Dat heb je goed begrepen, en er zal ook nooit iets veranderen voor wat betreft de katholieke leer omtrent de eucharistie.
Brood en wijn worden nog steeds het Lichaam en Bloed van Christus ondanks het ‘tegenwoordiggesteld’.

Hier geef je aan het simpelweg niet te begrijpen en met je 'ondanks' trek je een verkeerde conclusie. Vandaar dat een gesprek hierover vrij zinloos is.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 29 mei 2014 20:48

Was er al weer bang voor dat de discussie deze kant opging: de vervloeking van de mis.

De vraag is idd of je wel of niet een eucharistieviering had bijgewoond.
Jammer vind ik tevens dat vrijwel uitsluitend "de mooie latijnse gezangen" genoemd worden.
Wel eens bij stil gestaan dat hier ook word gebeden en uit de Bijbel word gelezen?
Worden deze gebeden niet verhoord??? Wie het weet mag het zeggen..

Nee je moet als protestant of buitenkerkelijke niet gelijk "een run" op de hostie doen.
Is vanuit meerdere opzichten niet aanbevelingswaardig.
Dat het een kerk is met vele gebreken besef ik me als geen ander
Kwesties als misbruik, celibaat, Maria-devotie en er speelt nog veel meer.
Mag je over discussieeren, maar is er in bevindelijk gereformeerde kringen niets aan de hand momenteel?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 mei 2014 08:47

moderngelovige schreef:Jammer vind ik tevens dat vrijwel uitsluitend "de mooie latijnse gezangen" genoemd worden.

Ik verstond er geen fluit van wat die pastoor allemaal stond uit te kramen bij die begrafenis waar ik vertegenwoordigd was. Maar dat was dus latijn begrijp ik. :shock:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 02 jun 2014 19:21

Kathleen,

Hierbij feliciteer ik je alvast van te voren.
word je opgenomen als geloofsleerling zoals dat heet?
Het is toch de OKK als ik het goed heb?

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 05 jun 2014 19:23

ja heb er verscheiden mee gemaakt, en denk wel eens ja dat de reformatie een grote kloof heb aangebracht, al is dat dan ook wel weer te begrijpen.
maar we kunnen veel van elkaar leren.
echter ben ik wel tegen de meeste leerstellingen van de Roomse Leer.

maar de opstelling van de dienst bevalt mij overigens beter dan die van de evangelische kerk :mrgreen:
Haast u langzaam.

Terug naar “[Religie] - Open forum”