benefietdiner schreef:Welke is de juiste.
Als je een juiste weergave wil van de katholieke leer lijkt me dat je het beste kan zoeken wat de katholieke Kerk er zelf over te zeggen heeft.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
benefietdiner schreef:Welke is de juiste.
Faramir schreef:Als je een juiste weergave wil van de katholieke leer lijkt me dat je het beste kan zoeken wat de katholieke Kerk er zelf over te zeggen heeft.
benefietdiner schreef:Wikipedia: de eucharistie gedefinieerd als de gave, waarin Christus werkelijk lichamelijk aanwezig is.
Dat is volgens de refo's c.q. Heidelbergse Catechismus afgoderij.
Faramir schreef:Wat afgoderij is volgens de HC is het herhalen van het offer. Het offer wordt echter niet herhaald maar tegenwoordiggesteld.
Verscheidene protestantse kerken hebben al wel toegegeven dat de HC op dit punt gewoon geen juiste weergave is van de katholieke leer. Maar geloof vooral wat je zelf wil, ondanks dat het een gigantische drogreden is.
Faramir schreef:Lees je er zelf eerst maar eens over in: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =600&doc=1
En misschien kan je dan in de tussentijd gewoon de vraag van de topicstarter beantwoorden.
benefietdiner schreef:Je kunt toch gewoon ‘ja’ antwoorden op mijn vraag.
Ik bevestigend ook ‘ja’ op jou en de topicstarter zijn vraag. De topicstarter heeft zijn vraag zo ruim gesteld dat er best over de Eucharistie gediscussieerd kan worden lijkt mij.
Ik begrijp dat er nog niets veranderd is in de katholieke kerk over de Eucharistie.
Brood en wijn worden nog steeds het Lichaam en Bloed van Christus ondanks het ‘tegenwoordiggesteld’.
moderngelovige schreef:Jammer vind ik tevens dat vrijwel uitsluitend "de mooie latijnse gezangen" genoemd worden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 412 gasten