Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Berichtdoor hettys » 31 mei 2014 20:28

Jvslooten schreef:[
Even ter samenvatting: dat de nakomelingen van Cham zwart waren is dus geen verzinsel uit de tijd van de slavernij. Dat huidskleur een vloek zou zijn wel.

ik bedoel gewoon dat de vervloeking in de bijbel gold voor Kanaän. en niet voor welke andere nakomeling dan ook.
Dit even mede aan ene spreeuw.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 mei 2014 20:40

Anoniem_89 schreef:
Mijn gedachte is altijd dat blanken zich eerder superieur zouden voelen.. :shock:
Andersom heb ik zelf nog nooit meegemaakt. :wink:

Maar ondertussen wel de hele tijd in de zon bakken. Ze zijn gewoon jaloers, de bleekgezichten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 mei 2014 21:40

Anoniem_89 schreef:
Mijn gedachte is altijd dat blanken zich eerder superieur zouden voelen.. :shock:
Andersom heb ik zelf nog nooit meegemaakt. :wink:

Boerin schreef:Maar ondertussen wel de hele tijd in de zon bakken. Ze zijn gewoon jaloers, de bleekgezichten.

Haha, toen ik een keer gediscrimineerd werd in mijn gezicht gaf ik als reactie dat ze er hetzelfde uit zouden zien als mij wanneer ze onder de zonnebank of in de zon op het strand gingen liggen.

Zei ze; 'wie doet dat nou'..

Tja, kun je nagaan hoe dom je eigenlijk bent zei ik toen maar. :mrgreen:

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeKerstSlang » 01 jun 2014 01:54

Er zijn verschillende natuurlijke manieren om van huidskleur te veranderen,Het lichaam past zich aan aan de omgeving waar het zich bevind.
Als een blank persoon in de zon loopt wordt hij vanzelf donkerder van kleur,Waar de zon dus schijnt zijn de mensen over het algemeen ook donkerder van kleur.
Een Blank persoon dat alleen s' avonds buiten is waar neer de zon niet schijnt wordt vanzelf bleek 'er van kleur.
Het valt simpelweg te vergelijken met een spin uit de tuin en een uit de kruip ruimte.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2014 10:22

DeKerstSlang schreef:Er zijn verschillende natuurlijke manieren om van huidskleur te veranderen,Het lichaam past zich aan aan de omgeving waar het zich bevind.
Als een blank persoon in de zon loopt wordt hij vanzelf donkerder van kleur,Waar de zon dus schijnt zijn de mensen over het algemeen ook donkerder van kleur.
Een Blank persoon dat alleen s' avonds buiten is waar neer de zon niet schijnt wordt vanzelf bleek 'er van kleur.
Het valt simpelweg te vergelijken met een spin uit de tuin en een uit de kruip ruimte.

Ware het niet dat een kleurtje van de zon en huidskleur waar het hier over gaat niets met elkaar te maken hebben. Ik heb immers nog nooit een Afrikaan zien "verbleken".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 jun 2014 13:43

Mortlach schreef:
Ware het niet dat een kleurtje van de zon en huidskleur waar het hier over gaat niets met elkaar te maken hebben. Ik heb immers nog nooit een Afrikaan zien "verbleken".

En andersom natuurlijk. Er wonen al generaties lang blanken in Z-Afrika, en die worden nog steeds geen negers. Daar zijn genetische veranderingen voor nodig, en daar gaan wel heel wat duizenden jaren jaren overheen.
Ook gif is geschapen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 jun 2014 16:37

Een blanke wordt geen neger maar mensen maken wel na lange tijd in of uit de zon meer of minder pigment aan toch?

Zwarte mensen worden niet blank maar ze kunnen wel erg 'bleek' zien. En weer mooi donker kleuren van de zon,
En andersom zijn sommige blanken die veel buiten leven enorm bruin.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2014 17:45

meribel schreef:Een blanke wordt geen neger maar mensen maken wel na lange tijd in of uit de zon meer of minder pigment aan toch?

Zwarte mensen worden niet blank maar ze kunnen wel erg 'bleek' zien. En weer mooi donker kleuren van de zon,

Maar niets van dat alles is overerfbaar. Oftewel, het maakt echt niets uit hoe vaak/lang je in de zon zit, je pasgeboren kind wordt daar geen iota bruiner van.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 jun 2014 17:46

Dat heeft natuurlijk alles te maken met evolutie lijkt me zo. Of zeg ik nou wat geks?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2014 17:51

Faramir schreef:Dat heeft natuurlijk alles te maken met evolutie lijkt me zo. Of zeg ik nou wat geks?

Wat mij betreft niet, maar de meningen zijn erover verdeeld :-)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 jun 2014 17:52

meribel schreef:Een blanke wordt geen neger maar mensen maken wel na lange tijd in of uit de zon meer of minder pigment aan toch?

Nou, het lijkt me algemeen bekend dat de zonnebank het gewenste effect heeft bij veel mensen, en dan heb je even wat meer pigment. Wat je weer verliest als blank persoon.

Nou, sommige blanke mensen verbranden alleen maar en moeten zich voortdurend beschermen tegen de zon, anderen worden makkelijker wat bruiner.

Maar dat heeft, zoals gezegd niets te maken met de verschillen die bestaan tussen mensen uit warmere streken die door het leven in een bepaald land en in een bepaalde cultuur donker zijn. Wie echt zwart is kan niet blank worden, en wie echt blank is kan niet zwart worden. en een Indonesische huis is weer anders dan een Japanse huid enzovoorts.

Ik vond deze link wel interessant:
http://www.kennislink.nl/publicaties/wa ... -punt-punt
Ook gif is geschapen.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 jun 2014 07:20

Zo las ik een keer een slogan:

Het maakt niet uit of je zwart, rood, geel, of normaal bent.

:? :?

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 02 jun 2014 14:20

Het is dus wel interessant, want als je aanneemt dat huidskleur op een evolutionaire manier bepaald is, waar je logisch gezien niet omheen kan, dan komen er wel vraagstukken. Stel je gelooft in een letterlijk Genesis. Dan heb je dus 6000 jaar, of eigenlijk 4400 jaar (noach) om alle huidskleuren te krijgen. Is dat niet veel te snel voor evolutie? Je zou dan in een soort van versnellende evolutie moeten geloven, of heb ik dit mis

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2014 14:42

worteltjes schreef:Het is dus wel interessant, want als je aanneemt dat huidskleur op een evolutionaire manier bepaald is, waar je logisch gezien niet omheen kan, dan komen er wel vraagstukken. Stel je gelooft in een letterlijk Genesis. Dan heb je dus 6000 jaar, of eigenlijk 4400 jaar (noach) om alle huidskleuren te krijgen. Is dat niet veel te snel voor evolutie? Je zou dan in een soort van versnellende evolutie moeten geloven, of heb ik dit mis

Die twee zaken combineren geeft inderdaad talloze problemen. Want wat je zegt, zo'n snelle verandering in een paar 100 jaar (volken wisten al vrij snel dat er mensen met verschillende huidskleuren waren) kan biologisch gezien niet.

Het zou ook betekenen dat er zeg 200 jaar supersnelle evolutie was (een ware revolutie) en sindsdien, tot nu toe, zo goed als stilstand. Daar moet je dan ook weer een verklaring voor vinden. Je kunt evolutie niet willekeurig versnellen en vertragen om het maar in je tijdskader te persen, dan zul je moeten uitzoeken WAAROM die snelheidsveranding heeft plaatsgevonden.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 jun 2014 18:23

worteltjes schreef:Het is dus wel interessant, want als je aanneemt dat huidskleur op een evolutionaire manier bepaald is, waar je logisch gezien niet omheen kan, dan komen er wel vraagstukken. Stel je gelooft in een letterlijk Genesis. Dan heb je dus 6000 jaar, of eigenlijk 4400 jaar (noach) om alle huidskleuren te krijgen. Is dat niet veel te snel voor evolutie? Je zou dan in een soort van versnellende evolutie moeten geloven, of heb ik dit mis

Nu is het wel zo dat alle mensen 10.000 jaar geleden bruin waren. Oorspronkelijk waren de mensen een beetje wit, en daarna (anderhalf miljoen jaar geleden) werden ze allemaal bruin, want ze woonden in Afrika.
http://www.scientias.nl/huidkanker-dwon ... elen/98271

blanke mensen ontstonden pas recent in de geschiedenis. Blijkbaar kwam dat door de laatste ijstijd, toen een lichte huidskleur pas echt voordeel opleverde. Maar huidskleur is natuurlijk niet het enige. Er zijn veel meer kenmerken, zoals spleetogen en lichaamsbouw.

4 duizend jaar geleden bestonden er al pygmeeën en liepen de aboriginals allang rond in Australië. Ook waren er chinezen en indianen.

http://eoswetenschap.eu/artikel/europes ... nkere-huid
http://www.deondernemer.nl/wetenschap/6 ... anken.html
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”