hettys schreef:God roeide de Kanaänieten niet uit, dat deed Israël in naam van God. En het was niet vanwege hun zonden, het ging om land.
De Isreaëlieten mochten geen goden vereren, maar dat wisten die Kanaänieten niet. die wisten ook alleen maar wat ze met hun opvoeding hadden meegekregen.
maaarten schreef:Ho, wacht eens even, er staat wel degelijk meerdere keren, dat God die volken uitroeit (of uit laat roeien) vanwege hun zonde. Zelfs dat God wachte met de Israëlieten naar het land brengen, tot dat 'de maat van de ongerechtigheid' vol was. Dus het gaat hier wel degelijk om een oordeel over de ongerechtigheid van die volken.
Gen 15:16
"Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol."
Leviticus 18:25
"Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde."
Deutr 9:5
"Niet wegens uw gerechtigheid noch wegens de oprechtheid van uw hart gaat gij hun land in bezit nemen, maar wegens hun goddeloosheid drijft de HERE, uw God, deze volken voor u weg en om het woord gestand te doen, dat de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft."
Voor mij is dat weer een reden om de bijbel niet letterlijk op te vatten in die zin dat volgens mij cultuur en bijbelschrijven gelijk op gaan.
In die tijd was de wereld helemaal vol van volkeren die andere goden vereerden. Die geen flauw idee hadden dat dit volgens het jodendom verkeerd was. En het enige volk dat om die reden werd uitgeroeid was het volk dat woonde in het land dat God heel toevallig had belooft aan Abraham. Dat lijkt mij nogal een dubbele agenda.
Dus het ging zoals we zien in de geschiedenis van de wereld: Wij willen dat land, en God wil dat ook DUS wonen hier mensen die in Gods ogen slecht zijn en dood moeten.
Biibels gezien is het zelfs zo dat God mensen gewoon slechter maakt om een plan uit te voeren, zoals met Farao.
Deutr 9:5
"Niet wegens uw gerechtigheid noch wegens de oprechtheid van uw hart gaat gij hun land in bezit nemen, maar wegens hun goddeloosheid drijft de HERE, uw God, deze volken voor u weg en om het woord gestand te doen, dat de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft.
Het staat er toch? God beloofde het dus ging Hij het doen. De hele wereld was al goddeloos, van de Aboriginals, tot aan de indianen. Het enige volk dat om die reden uitgemoord moet worden is Kanaän, dat belooft was aan de Hebreeën.
De vergelijking is misschien niet helemaal goed, maar ik wilde wijzen op de verantwoording van een maker over het gemaakte. Met name als iets leeft of levensreddend is.
Je kunt niet zomaar doen wat je wilt met leven, zoals alle dieren en kinderen vermoorden omdat de volwassenen je niet aanstaan. Juist alle christenen zijn het daar zo over eens.
Ik heb het over moraal en juist in deze tijd hoort daar geen genocide bij.
Ik denk dat aan dit onbegrip vooral een fundamenteel meningsverschil over erfzonde aan ten grondslag ligt. En het feit dat we in onze cultuur over het algemeen iets individualistischer plachten te denken, dan de Bijbel, wat een belangrijke rol speelt als we lezen over een groep die als geheel gestraft wordt hun zonde.
Volgens mij meet je nu met 2 maten. Het zijn juist christenen die de mens individualiseren. Als Israël morgen beslist dat alle omliggende volkeren die in het gebied liggen dat ooit belooft is aan Israël (dus tot aan de eufraat) vermoord moeten worden, en Netanyahu heeft rechtstreeks van God gehoord dat hij dat moet doen, dan zal zelfs zijn eigen volk hem niet steunen. Het zou ongehoord zijn en nazistisch.
christenen kunnen wel proberen argumenten te vinden om goed te praten wat er staat als je het allemaal letterlijk opvat, maar kunnen dit nooit betrekken op de eigen tijd.
Als je daarbij in gedachten neemt dat Jakobs kinderen voor een groot deel zijn verwekt bij slavinnen, dat slavernij compleet normaal was, dat vrouwen minderwaardig waren, kom ik persoonlijk tot de conclusie dat de schrijvers van de bijbel een totaal ander godsbeeld hadden dan wij,
Even heel oneerbiedig: Als God in deze tijd tegen iemand zou zeggen dat z'n volgelingen genocide moeten plegen dan zou dat door de hele wereld, christenen voorop, als uitgesproken gewelddadig worden ervaren.
Maarja, hij mag wel een schaapje dood maken als hij honger heeft. En als zijn hond een keer iemand doodbijt, dan moet de hond zelfs doodgemaakt worden. Kijk, willekeurig dingen dood maken getuigd niet echt van een goed karakter, maar in principe mogen mensen gewoon hun dieren dood maken als dat ergens goed voor is, omdat het hun bezit is.
Daar heb jij weer gelijk in. Maar dan wel pijnloos slachten AUB. Je hebt het over een doel. De mens moeten voldoen aan het doel en anders mogen we door God doodgemaakt worden. Als je de bijbel leest, staan er toch punten op de agenda die niets te maken hebben met dat doel.