Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 mei 2014 15:01

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/commentaar_bede_en_boetedag_mag_niet_blijven_hangen_in_algemeenheden_1_826359

met slechts 1 bijbeltekst ter onderbouwing.
Uit Joel, het OT natuurlijk.

Het is triest m.i. dat je alleen zo'n korte kleine onderbouwing geeft.
5 woorden ofzo.
Één halve zin uit de hele bijbel haalt hij aan.
Dit staat er nog achteraan in hetzelfde vers.
en bekeert u tot den HEERE, uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade.

Het hele hoofdstuk lezen is ook wel misschien goed. Maar mensen hebben ook zo iets als eigen verantwoording. :roll:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 mei 2014 18:05

hubert schreef:Ik word er een beetje moe van!
waarvan? Van het meelezen? Heel veel heb je niet bijgedragen aan de discussie.
mealybug schreef:Zalig hij wiens zonden niet worden toegerekend.
Blijven die morgen dan thuis?
Het gaat om de zonden die je nog steeds doet. En iedereen doet nog steeds zonden, ook als je mag weten dat ze vergeven zijn. Dan kan het je nog steeds pijn doen, dat je hart steeds geneigd is tot verkeerde dingen.
Bambi schreef:Ik denk dat ze beter een dag van Liefde kunnen organiseren, waarin de nadruk wordt gelegd op de Liefde van God en uitgelegd wordt wat naastenliefde betekent.
Want daar ontbreekt het nogal eens aan.
Toch vind ik dat in de toon van je reactie ook niet heel veel liefde zit. Ik denk dat boete en verootmoediging heel veel te maken heeft met liefde. Tot God en tot de naaste. Het belijden van zonden, met elkaar de nood van Nederland aan Gods voeten leggen, dat kan je toch niet verheffen boven een ander?
Bambi schreef:Dus mensen er op wijzen dat het materialisme fout is, terwijl de kerk zelf dure kerkgebouwen en pastories uit de grond stampt.
Mensen leren dat uiterlijke zaken niet belangrijk zijn, terwijl er door de kerk juist op kleine uiterlijke zaken de nadruk gelegd wordt, zoals bijv. de legging.
Het is waar Bambi, hier gaat vaak heel wat mis, droevig genoeg. Ik hoop dat daar ook snel inzicht in door zal breken.
Misschien is de nood in Nederland nog niet hoog genoeg. Er is nog te veel luxe om ieder in een eigen heilig huisje te blijven zitten. En vanuit dat huisje op elkaar te schieten. Alleen daarom is een boete dag of dienst al zinvol.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

offtopic2 Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Bambi » 10 mei 2014 18:27

mona schreef:Toch vind ik dat in de toon van je reactie ook niet heel veel liefde zit. Ik denk dat boete en verootmoediging heel veel te maken heeft met liefde. Tot God en tot de naaste. Het belijden van zonden, met elkaar de nood van Nederland aan Gods voeten leggen, dat kan je toch niet verheffen boven een ander?

Maar dat is het punt nu net Mona.
Er wordt tegenwoordig teveel op mensen neergekeken, die hun geloof anders beleven dan hun en men voelt zich juist verheven boven die mensen.

Ik weet nog goed jaren geleden toen ik zwaar in de kreukels lag, ging ik vaak wandelen om een beetje op te knappen.
Op een dag zag ik een echtpaar, netjes gekleed in het zwart-wit met knot, in de tuin aan het werk.
Ikzelf had een workers damesbroek aan.
Ik voelde me behoorlijk rot en aangezien mijn familie hier niet woont, had ik van hen een beetje aandacht nodig (van broeders en zusters in het geloof, die toch een soort familie van je zijn) om mezelf aan op te trekken.
Ik kwam dichterbij en net toen ik vriendelijk gedag wilde zeggen, keek die mevrouw met een demonstratieve minachting naar mijn broek.
Dat voelde als een dolkstoot in mijn hart.

En dat kom ik teveel tegen, over alle onderwerpen in het geloof, waar ze in de Gereformeerde kringen anders over denken.
Dat zie je ook op de Christelijke fora.
Er is op een ander forum, waar ik mee lees, iemand geband die veel te blijmoedig in hun ogen gelooft en daarom wel geen waar Christen zal zijn.
Als je dan ziet hoe minachtend die persoon benaderd werd.
Maar hij bleef vriendelijk en blijmoedig, ook al werd hij helemaal de grond ingetrapt.
Vreugde is 1 van de vruchten van het geloof en het was duidelijk dat die persoon dat niet van zichzelf kon hebben, terwijl het minachtend jezelf boven een ander verheffen, een vrucht van de duvel, of van de zondige mens zelf is.

Dus ik ben toch bang dat het toch meer boete doen wordt voor de zonde, waarin ik en anderen met mij, volgens hun leef.
En ze die balk in hun eigen oog niet zullen waarnemen.

En daar bedoel ik jou niet mee, want bij jou zie ik wel die liefde.
Jij vertelt wel als je het ergens niet mee eens bent, maar je veroordeelt mensen niet om hun anders denken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 mei 2014 19:39

Bambi schreef:Er is op een ander forum, waar ik mee lees, iemand geband die veel te blijmoedig in hun ogen gelooft en daarom wel geen waar Christen zal zijn.
Ik weet wat je bedoelt, ik heb het ook gelezen, ik weet over wie je het hebt, en het vervult me met plaatsvervangende schaamte, verdriet en afschuw!

Bambi schreef:Ik kwam dichterbij en net toen ik vriendelijk gedag wilde zeggen, keek die mevrouw met een demonstratieve minachting naar mijn broek.
O, die broek. Ik loop er zelf ook bijna altijd in. En als ik hem aan heb, kan ik met dezelfde vrijmoedigheid tot God bidden. Ook tegen mij is wel eens gezegd: Als het waar is in je leven, dan gaat die broek vanzelf wel uit...
Ach. Ik heb het maar aan God voorgelegd. Want ik was er zo van ontdaan. Maar ik heb nog steeds geen overtuiging vanbinnen dat het tussen God en mij instaat. Maar mensen veroordelen je er op. Hangen je geloof er aan op. Zo verdrietig. Een heilig huisje Bambi, die men nog overeind houd zolang het kan. Maar er komt een tijd dat andere dingen belangrijker worden.

Bambi schreef:Dus ik ben toch bang dat het toch meer boete doen wordt voor de zonde, waarin ik en anderen met mij, volgens hun leef.
En ze die balk in hun eigen oog niet zullen waarnemen.
Er is een gevaar dat het voor sommige mensen alleen een uiterlijk boete doen zal zijn. En dat daarna men verder gaat met waar men gebleven was. Maar ik denk ook dat er mensen zijn die het menen. Die er met hun hart naar uit zien, om zich voor God te verootmoedigen en te belijden wat men verkeerd heeft gedaan. En hun hoop op God stellen om het met Zijn hulp, beter te doen. Die hun balk uit hun oog willen hebben. Die de voeten van de naaste willen wassen en niet de oren. 't Zal moeilijk zijn, we hebben ons eigen ik niet mee. Maar ik weet zeker dat het verlangen er bij sommige mensen is. Er wordt veel negatief over de boetedag gesproken, op verschillende fora ook. Maar op de een of andere manier heb ik er hoop op. Omdat God nog altijd Dezelfde is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 mei 2014 20:07

mona schreef:O, die broek. Ik loop er zelf ook bijna altijd in. En als ik hem aan heb, kan ik met dezelfde vrijmoedigheid tot God bidden. Ook tegen mij is wel eens gezegd: Als het waar is in je leven, dan gaat die broek vanzelf wel uit...
Ach. Ik heb het maar aan God voorgelegd. Want ik was er zo van ontdaan. Maar ik heb nog steeds geen overtuiging vanbinnen dat het tussen God en mij instaat. Maar mensen veroordelen je er op. Hangen je geloof er aan op. Zo verdrietig. Een heilig huisje Bambi, die men nog overeind houd zolang het kan. Maar er komt een tijd dat andere dingen belangrijker worden.

Ik heb er ook nog wel een leuk verhaal over.
Ik mocht vroeger geen lange broeken dragen, want dat 'hoorde' niet.
Toen ik op mezelf ging wonen, ging ik ze wel dragen, maar als ik naar mijn ouders ging, deed ik uit respect voor hun overtuiging, een rok aan.
Tot ik een keer hals over kop naar mijn ouders toe moest en ik mijn broek nog aan had.
Sindsdien draag ik altijd een broek, als ik naar hen toega.

Enkele jaren geleden gaf mijn vader mij een spijkerbroek van hem, die voor hem te klein geworden was.
En hij zei: "Als hij jou past, mag je hem wel hebben."
Die broek werd mijn lievelingsbroek die winter, want daarmee liet mijn vader zien, dat hij het dogma wat toch mede door de misprijzingen van anderen overeind bleef, had losgelaten.

Ik pas hem nu zelf ook niet meer 8-[
Mona schreef:Er is een gevaar dat het voor sommige mensen alleen een uiterlijk boete doen zal zijn. En dat daarna men verder gaat met waar men gebleven was. Maar ik denk ook dat er mensen zijn die het menen. Die er met hun hart naar uit zien, om zich voor God te verootmoedigen en te belijden wat men verkeerd heeft gedaan. En hun hoop op God stellen om het met Zijn hulp, beter te doen. Die hun balk uit hun oog willen hebben. Die de voeten van de naaste willen wassen en niet de oren. 't Zal moeilijk zijn, we hebben ons eigen ik niet mee. Maar ik weet zeker dat het verlangen er bij sommige mensen is. Er wordt veel negatief over de boetedag gesproken, op verschillende fora ook. Maar op de een of andere manier heb ik er hoop op. Omdat God nog altijd Dezelfde is.

Ik hoop met je mee dat het mensen meer gaat verootmoedigen.

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 10 mei 2014 20:11

Bambi schreef:Ik heb er ook nog wel een leuk verhaal over.
Ik mocht vroeger geen lange broeken dragen, want dat 'hoorde' niet.
Toen ik op mezelf ging wonen, ging ik ze wel dragen, maar als ik naar mijn ouders ging, deed ik uit respect voor hun overtuiging, een rok aan.
Tot ik een keer hals over kop naar mijn ouders toe moest en ik mijn broek nog aan had.
Sindsdien draag ik altijd een broek, als ik naar hen toega.

Enkele jaren geleden gaf mijn vader mij een spijkerbroek van hem, die voor hem te klein geworden was.
En hij zei: "Als hij jou past, mag je hem wel hebben."
Die broek werd mijn lievelingsbroek die winter, want daarmee liet mijn vader zien, dat hij het dogma wat toch mede door de misprijzingen van anderen overeind bleef, had losgelaten.

Wat heeft dit nou met de boetedag te maken?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 mei 2014 20:14

Jbkb schreef:Wat heeft dit nou met de boetedag te maken?

Mijn vader had de onbelangrijke uiterlijke dingetjes losgelaten en beseft dat er andere dingen belangrijker waren. :)
Een soort boetedoening naar mij toe EN hij is van de Ger.Gem. en ik ook. :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 21:08

mona schreef:Het gaat om de zonden die je nog steeds doet. En iedereen doet nog steeds zonden, ook als je mag weten dat ze vergeven zijn. Dan kan het je nog steeds pijn doen, dat je hart steeds geneigd is tot verkeerde dingen.

Geheel mee eens, maar daar kun je geen boete voor doen, maar het slechts belijden.
Zo staat dat toch ook in de Bijbel!?
De boete is al gedaan door Christus.

Boete doen en belijden zijn 2 heel verschillende zaken.
Boetedoen, komt angstvallig dicht in de buurt van het zelf nog iets kunnen bijdragen....

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 10 mei 2014 21:38

Boete doen kan ook gewoon iets betekenen als in de zin van berouw. En dat berouw tonen is precies hetgeen wat gedaan gaat worden. De GG kennende zal er juist benadrukt worden dat de mens niks bij zal kunnen dragen, dus niet eerlijk om daar kritiek op te geven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 21:43

Jbkb schreef:Boete doen kan ook gewoon iets betekenen als in de zin van berouw. En dat berouw tonen is precies hetgeen wat gedaan gaat worden. De GG kennende zal er juist benadrukt worden dat de mens niks bij zal kunnen dragen, dus niet eerlijk om daar kritiek op te geven.

Berouw komt na de zonde, inderdaad.
En die moet zo snel mogelijk beleden worden, en niet pas veel later op een afspraak, maanden geleden al gemaakt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 mei 2014 08:13

RD vandaag:
De Gereformeerde Gemeenten houden zondag een boetedag. Wat is dat eigenlijk: boete doen? En hoe doe je dat als gezin? 
Synodepreses ds. J. J. van Eckeveld raadt aan om samen te bidden en aan Bijbelstudie te doen. En om het gebak een dagje te laten staan.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 mei 2014 11:07

mealybug schreef: En om het gebak een dagje te laten staan.
Ja en? Waarom heb je dat onderstreept?

Terug naar “[Religie] - Open forum”