mona schreef:Toch vind ik dat in de toon van je reactie ook niet heel veel liefde zit. Ik denk dat boete en verootmoediging heel veel te maken heeft met liefde. Tot God en tot de naaste. Het belijden van zonden, met elkaar de nood van Nederland aan Gods voeten leggen, dat kan je toch niet verheffen boven een ander?
Maar dat is het punt nu net Mona.
Er wordt tegenwoordig teveel op mensen neergekeken, die hun geloof anders beleven dan hun en men voelt zich juist verheven boven die mensen.
Ik weet nog goed jaren geleden toen ik zwaar in de kreukels lag, ging ik vaak wandelen om een beetje op te knappen.
Op een dag zag ik een echtpaar, netjes gekleed in het zwart-wit met knot, in de tuin aan het werk.
Ikzelf had een workers damesbroek aan.
Ik voelde me behoorlijk rot en aangezien mijn familie hier niet woont, had ik van hen een beetje aandacht nodig (van broeders en zusters in het geloof, die toch een soort familie van je zijn) om mezelf aan op te trekken.
Ik kwam dichterbij en net toen ik vriendelijk gedag wilde zeggen, keek die mevrouw met een demonstratieve minachting naar mijn broek.
Dat voelde als een dolkstoot in mijn hart.
En dat kom ik teveel tegen, over alle onderwerpen in het geloof, waar ze in de Gereformeerde kringen anders over denken.
Dat zie je ook op de Christelijke fora.
Er is op een ander forum, waar ik mee lees, iemand geband die veel te blijmoedig in hun ogen gelooft en daarom wel geen waar Christen zal zijn.
Als je dan ziet hoe minachtend die persoon benaderd werd.
Maar hij bleef vriendelijk en blijmoedig, ook al werd hij helemaal de grond ingetrapt.
Vreugde is 1 van de vruchten van het geloof en het was duidelijk dat die persoon dat niet van zichzelf kon hebben, terwijl het minachtend jezelf boven een ander verheffen, een vrucht van de duvel, of van de zondige mens zelf is.
Dus ik ben toch bang dat het toch meer boete doen wordt voor de zonde, waarin ik en anderen met mij, volgens hun leef.
En ze die balk in hun eigen oog niet zullen waarnemen.
En daar bedoel ik jou niet mee, want bij jou zie ik wel die liefde.
Jij vertelt wel als je het ergens niet mee eens bent, maar je veroordeelt mensen niet om hun anders denken.