katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor mealybug » 11 mei 2014 16:16

gravo schreef:

Exclusieve clubjes ware christenen....die eindigen altijd als veel te ver opgepompte luchtballonnen met een grote knal.
Plop...en weer met de beide mensenbeentjes op aarde geland.
Toch weer afhankelijk van Gods genade, hoe hoog we ook van de toren hebben geblazen.

gravo

De torens (cathedralen en kerkgebouwen) van ''Babylon'' zijn heel wat hoger dan die der huisgemeentes hoor.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 mei 2014 17:24

mealybug schreef:De torens (cathedralen en kerkgebouwen) van ''Babylon'' zijn heel wat hoger dan die der huisgemeentes hoor.

Huisgemeentes, prima. Maar waarom zo hoogmoedig suggereren dat christenen die zich anders organiseren tot Babylon behoren? Zo'n houding weerspreekt de evangelische boodschap die je voor ogen hebt, denk ik. Je zegt het toch over medechristenen, you see?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 11 mei 2014 17:27

Wat doe je liever?

* Iemand aan een kruis nagelen

* Samen met iemand voor Het Kruis op de knieën gaan

:-k :-k :-k

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 mei 2014 17:34

gravo schreef:Huisgemeentes, prima. Maar waarom zo hoogmoedig suggereren dat christenen die zich anders organiseren tot Babylon behoren?

Huisgemeentes zijn op zich prima, maar niet zelden vervallen ze tot het gedrag wat een aantal personen hier vertonen; extremisme en sektarisme. Ontzettend spijtig omdat dat een gezond geestelijk leven en groei ontzettend in de weg staat.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 mei 2014 17:49

De Gemeente van Christus Jezus is geen instituut, maar een levend organisme.

Het instituut " kerk" bestaat uit mensen die uit religieuze overwegingen bij elkaar komen.
De Gemeente bestaat uit gelovigen, die met elkaar de Heer dienen.
Dat kan je uiteraard bestrijden door furieus daarop te reageren zoals meneer gravo, echter het blijft een feit dat religie niets te maken heeft met het Lichaam van Christus Jezus, namelijk de Gemeente.

Een instituut is een organisatie en dat is toch echt wat anders dan een levend organisme.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 mei 2014 23:24

ineke-kitty schreef:De Gemeente van Christus Jezus is geen instituut, maar een levend organisme.

Het instituut " kerk" bestaat uit mensen die uit religieuze overwegingen bij elkaar komen.
De Gemeente bestaat uit gelovigen, die met elkaar de Heer dienen.
Dat kan je uiteraard bestrijden door furieus daarop te reageren zoals meneer gravo, echter het blijft een feit dat religie niets te maken heeft met het Lichaam van Christus Jezus, namelijk de Gemeente.

Een instituut is een organisatie en dat is toch echt wat anders dan een levend organisme.

Allemaal romantische ideeën. Je zult toch het een en ander moeten organiseren. Wie koopt de beamer, wie zet er koffie, wie houdt de boel schoon, wie regelt de agenda, wie houdt de kas bij.
Je zult toch het een en ander met elkaar overeen moeten komen: hoe laat komen we samen, wie laten we spreken, welke liederen zingen we (en welke niet), welk gedeelte van de Bijbel lezen we, wat vertellen we onze kinderen, en wanneer dan, en hoe dan, wat vinden we wel in de haak, wat niet. Hoe gaan we om met avondmaal en doop, welke plek geven we bezoekers van diverse kerkelijke of niet-kerkelijke afkomst, wie heeft eigenlijk het laatste woord bij conflicten, wie mag alles doen in de eredient, wie mag maar een paar kleine dingetjes doen in de eredienst, wat doen we met vervelende mensen die lopen te klagen, wat als er opeens een nieuw idee wordt gelanceerd, dat we nog niet kennen, en wat als er iemand plotseling "een woord van de Heer" krijgt, waarvan we ons allemaal afvragen: kan dit wel. Wat als het zoontje van de voorganger opeens homo blijkt te zijn en blijkt te willen zijn? Wat als de voorganger zelf opeens in andere billen loopt te knijpen in plaats van in die van zijn o-zo-gelovige echtgenoot? En wat dan als die voorganger daar zelf helemaal niets van wil toegeven? Moeilijk, moeilijk, voor je het weet lijk je op al die clubs die je zo ferm als menselijk en alleen-maar-religieus hebt weggezet.

En dan heb ik het nog niet eens over de verschillen van inzicht in Bijbeluitleg, theologie en geloofsopvattingen! Kun je ook een leuk evangelisch boekje over open doen.
Zijn ze niet blij van geworden in de hemel, hoor!

Of je nu een oud eerbiedwaardig kerkelijk instituut bent of je bent vorige week een levend organisme, zijnde een gemeente van Christus begonnen, je moet altijd van alles en nog wat organiseren, wil je komend jaar ook nog kunnen doordraaien. Je wordt gewoon een organisatie met regels, gewoonten, gebruiken, afspraken en een bepaalde kleur en stijl. Instituut is weer zo'n zwaar woord voor een gemeente van een jaar oud, maar uiteindelijk ontwikkel je wel een identiteit waar je maar heel moeilijk weer vanaf komt. Heel wat van die heerlijke ongeorganiseerde levende organismen vol geloof, waarheid en vol "weg-met-het menselijke-instituut-gevoel" lopen uiteindelijk toch ook weer stuk op die ongeorganiseerde warboel, waarin meningsverschillen al gauw tot haantjesgedrag en afsplitsing leiden.
"Ik ben wel vervuld met de Heilige Geest en jij lekker nog niet" Hup, en daar vliegen de ware gelovigen elkaar weer in de haren. Niet zo kosher natuurlijk, maar wel vermakelijk. Want we weten immers dat niets menselijks de leden van de levende organismen vreemd is? Ik kan echt wel genieten van een knetterende ruzie op dit erf. Met lekker veel schelden en zo van "duivelskind" en "bezeten door de satan". Maar ik heb alleen niet de illusie dat dat alleen in de kerk of alleen in een vrije christelijke gemeente of samenkomst voorkomt. Dat gebeurt overal. Ook bij de heiligen met wie ineke-kitty haar geloof deelt. Kwestie van eerlijkheid en nuchterheid.
Je kritiek op de kerk raakt me niet, omdat ik weet dat het elders niet veel beter zal zijn.

Verbeeld je nou maar niks. Als mensen zijn we altijd en overal hetzelfde.
Er zijn geen groepen van heiligen die de geloofshemel op aarde kunnen volhouden.
Al heel wat van die geestelijke en heilige romantiek is stukgelopen op ordinaire ruzie.
Ook die geforceerde tegenstelling tussen de kerk als het kwade en de vrije gemeente als het goede doet heel aandoenlijk en naïef aan. Allemaal wervende reclameteksten die de ander zwart maken om zelf heilig, rein en wit over te komen.

Die zuivere heilige gemeente, de christengemeenschap zonder zorgen, het levende organisme van ware gelovigen.....het lijkt altijd zo op een tandpasta-reclame. :D

Welnee joh, sufferd....het blijft allemaal gewoon mensenwerk.
Geloof in God, in plaats van in je eigen zuivere koffie. Dat laatste is het namelijk vaak niet.
"Graaf maar dieper mens en gij zult nog meer gruwelen vinden".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 mei 2014 06:45

gravo

Wel, dat zijn dus allemaal redenen waarom ik me niet [meer] zal aansluiten bij een [plaatselijke] gemeente. Na 25 jaar lid te zijn geweest van een "georganiseerde" pinkstergemeente, vind ik het wel goed zo.
Ik geef ruiterlijk toe, dat het nergens 'volmaakt' is , echter heb ik geen behoefte deel te nemen aan een rotzootje met leiders die menen boven God te kunnen gaan staan.

Verder moet iedereen het maar zelf weten, zich te onderwerpen aan een instituut en ja en amen te knikken naar de zogenaamde "leiders" die boven de goegemeente 'gesteld' zouden zijn door de Heer Zelf.

Ik betwijfel of het samengaan met de Katholieke kerk daar enige verandering /verbetering in zal brengen.

Overigens weet ik waar ik over praat. Ik ben diaken geweest, heb kinderwerk en tienerwerk gedaan, ben zangleider geweest , heb pastoraal werk verricht, bijbelstudie gegeven aan de zusters in de gemeente, straat- en huis aan huis evangelisatie gedaan, 3x in de week 's avonds op pad geweest voor de 'gemeente' enz. enz.
En ALTIJD waren het dezelfde kleine groep mensen die hun schouders eronder zetten, de rest leunde lekker achterover op zondag in de diensten, nog te beroerd om hun lege koffiekopjes even naar de keuken te brengen, na het 'gezellig' keuvelen' NA de samenkomst.
Neeee, dat mocht IK er ook nog bijdoen, naast alle andere taken.

Dus praat me niet van 'romantisch denken' over hoe de Gemeente Gods zou moeten functioneren.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 mei 2014 12:00

ad Innekitty
Verder moet iedereen het maar zelf weten, zich te onderwerpen aan een instituut en ja en amen te knikken naar de zogenaamde "leiders" die boven de goegemeente 'gesteld' zouden zijn door de Heer Zelf. Ik betwijfel of het samengaan met de Katholieke kerk daar enige verandering /verbetering in zal brengen.

Natuurlijk moet je je nooit klakkeloos onderwerpen aan welk instituut dan ook! Zeker als er geen democratisch te controleren en te corrigeren leiding is. Je noemt de RKK, maar dat geldt voor elk willekeurig gezelschap. De Rkk is wel een aansprekend voorbeeld van hoe het m.i. niet moet, want niet democratisch. Te veel top down. Geen aanvaardbaar model voor de meeste christenen dus
Het kunstmatige schot dat tegenwoordig aangebracht wordt tussen religie en geloof is een mooie vondst om zich te onderscheiden c,q te verheffen boven anderen die slechts aan religie zouden doen. Geloven en religie blijft een hachelijke zaak, maar geeft veel vreugde als het goed is. Gelukkig is dit item goed bekritiseerd door Gravo. Ik hoop dat je er wat aan hebt trouwens!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 12:06

Democratie in de kerk, alsof het geloof wordt bepaald door een meerderheid van stemmen. Dan heb je en geloof wat elke zoveel jaar een ommezwaai maakt en meewaait met alle winden. Het is maar goed dat Jezus geen democraat was.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 mei 2014 12:11

gravo schreef:Die zuivere heilige gemeente, de christengemeenschap zonder zorgen, het levende organisme van ware gelovigen.....het lijkt altijd zo op een tandpasta-reclame.
Zelfs de aller-eerste gemeente had er al geen patent op. En in de loop van de eeuwen is het er niet beter op geworden. Wel onderscheidde men zich toen door christelijke liefdewerken aan de naaste (gelovig of ongelovig). Iets wat vandaag de dag ons ook niet zou misstaan. Nu zitten we vaak te wroeten in ons eigen bolwerk of huiskring.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 mei 2014 12:33

Hubert: ".... zeker als er geen democratisch te controleren en te corrigeren leiding is"

De Gemeente van Christus bestaat niet uit democratie, maar uit theocratie, zoals het bedoeld is.
Bovendien, laat de "leiding" zich vaak niet controleren, omdat zij zich boven de leden stelt als gezaghebbende.
De Schrift leert dat wij ALLEN broeders/zusters zijn, die elkander zouden bemoedigen en opbouwen in het geloof. Dan is er geen sprake van "de baas spelen" over de ander.

Dat er in een plaatselijke gemeente oudsten zijn, die de "kudde" VOOR zouden gaan in het geloof, is wat anders dan 'voorschrijven' dat de gemeente maar naar hen zou moeten luisteren of, nog erger, 'gehoorzaam' zou moeten zijn aan HUN gezag.
Helaas, [en dat is in ieder geval mijn ervaring] gebeurt dit in 90% van de evangelische gemeenten in Nederland.
Hoe het in de RKK eraan toe gaat, weet ik niet, en kan ik dan ook niet over oordelen.
Feit is wel, dat de paus het hoofd is van die kerk, en daarmee gezaghebbend is.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 mei 2014 12:41

ineke-kitty schreef:De Schrift leert dat wij ALLEN broeders/zusters zijn, die elkander zouden bemoedigen en opbouwen in het geloof. Dan is er geen sprake van "de baas spelen" over de ander.

Dat er in een plaatselijke gemeente oudsten zijn, die de "kudde" VOOR zouden gaan in het geloof, is wat anders dan 'voorschrijven' dat de gemeente maar naar hen zou moeten luisteren of, nog erger, 'gehoorzaam' zou moeten zijn aan HUN gezag.
Helaas, [en dat is in ieder geval mijn ervaring] gebeurt dit in 90% van de evangelische gemeenten in Nederland.
Hoe het in de RKK eraan toe gaat, weet ik niet, en kan ik dan ook niet over oordelen.
Feit is wel, dat de paus het hoofd is van die kerk, en daarmee gezaghebbend is.

http://www.huffingtonpost.com/2014/02/2 ... 46034.html
Later Sunday, while addressing the faithful and the curious in St. Peter's Square, Francis was interrupted by resounding cheers and applause when, wagging his finger, he told them that bishops, cardinals and the pope need to be "good servants, not good bosses" of God's people.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 mei 2014 14:31

Democratie in de kerk, alsof het geloof wordt bepaald door een meerderheid van stemmen. Dan heb je en geloof wat elke zoveel jaar een ommezwaai maakt en meewaait met alle winden. Het is maar goed dat Jezus geen democraat was.

Welnee! Zo'n vaart loopt het niet! Op de eerste kerkvergaderingen werden al democratisch besluiten genomen. En wat is er mis mee om bij voortschrijdend inzicht de leer bij te stellen? Dat is toch steeds gebeurt. Het gaat er mij NU om dat de basis meebeslist wie de leiding vormt in de kerk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 14:39

hubert schreef:Welnee! Zo'n vaart loopt het niet! Op de eerste kerkvergaderingen werden al democratisch besluiten genomen. En wat is er mis mee om bij voortschrijdend inzicht de leer bij te stellen? Dat is toch steeds gebeurt. Het gaat er mij NU om dat de basis meebeslist wie de leiding vormt in de kerk.

Het gaat idd om jou, wat jij wil en wat jouw mening is.

Ik ben oneindig dankbaar en ook heel blij dat ik niet in zo'n kerk zit.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 mei 2014 14:45

Heerlijk toch voor jou!
Een kerk als afgod!

Terug naar “[Religie] - Open forum”